Polmic - FB

kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Jarosław Gołembiowski,

kompozytor, dyrygent, pedagog, organizator koncertów; ur. 10 lutego 1958, Bielsko-Biała. W 1981 roku ukończył Wydział Wychowania Muzycznego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 1986 roku w tej samej uczelni ukończył kompozycję w klasie Zygmunta Herembeszty. W latach 1981-86 pobierał dodatkowo prywatne lekcje fortepianu u Włodzimierza Obidowicza i Witolda Witkowskiego we Wrocławiu. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Promotorem jego rozprawy doktorskiej Kształtowanie faktury i analiza wybranych elementów muzycznych w III Symfonii był prof. dr hab. Paweł Łukaszewski.

W latach 1983, 1984, 1985 uczestniczył w Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym.

Od 1986 roku mieszka na stałe w Chicago, gdzie prowadzi swoje studio muzyczne. W 1988 roku uczestniczył w Letnim Kursie Muzyki Komputerowej na University of Chicago. W latach 1990-91 ukończył Kurs Nauczania Metodą Suzuki, w Chicago Music Institute w klasie fortepianu Yasuko Joichi. W 1999 roku brał udział w Carnegie Hall Professional Training Workshop (The Ellen Taaffe Zwilich Young Composers Workshop)..

Wiele jego kompozycji było wykonanych w Polsce i za granicą. Polskie premiery miały miejsce w czasie II Dni Nowej Muzyki we Wrocławiu (1985 - Preludia), Festiwalu „Warszawska Jesień” (1985 – muzyka komputerowa), na koncercie muzyki elektronicznej w Filharmonii Wrocławskiej (1986), na 54. i 58. Konferencji Amerykańskiej Rady Kultury Polskiej w Krakowie (2002 – Krakowiak) i w Katedrze Oliwskiej (2006 - Salute) oraz na koncercie z okazji 325. Rocznicy Odsieczy Wiedeńskiej w Katedrze Jasnogórskie w Częstochowie (2008 – Gloria).

Od roku 2005 wielokrotnie przedstawiał swoje kompozycje na Konferencjach dla Kompozytorów w Aspen (CO). W 2006 roku uczestniczył w konferencji kompozytorów w Pittsburgu (PA). W 2008 wykonał swoje utwory na Konferencji Oddziału Kompozytorów Teksańskich (National Association of Composer - USA) w San Marcos. Jego muzyka prezentowana była także podczas licznych koncertów w Chicago, m.in.: dla Premiera Rządu Rzeczypospolitej Polskiej Tadeusza Mazowieckiego (1990), wieczoru Piosenki Teatralnej (1990 - „I’m a Stranger Here Myself”), uroczystego koncertu z okazji 50. Rocznicy Wybuchu Powstania Warszawskiego (1994 - Ave Maria), koncertów zespołów Chicago Youth Symphony Orchestra (1994 - The Oxygenating Garden), Lake Shore Symphony Orchestra (2001 - Millennial Polonaise), Ukrainian Artistic Center Chamber Orchestra (2001 - Concertino), na koncertach z okazji urodzin Jana Pawła II.

Członek licznych organizacji: Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich (1984-1986), Stowarzyszenia Muzyków Amerykańskich (1988-2000); Polskiego Klubu Artystów w Chicago (w 2001 był jego Prezesem, a w latach 2002-2008 - Viceprezesem), „Music Chair” przy American Council for Polish Culture (od 2006), Chicagowskiego Towarzystwa Nauczycieli Muzyki (od 1988), Chicago Composers Forum (1999-2002), Związku Kompozytów Polskich (od 2008) i American Composers Forum w Minneapolis.

Współpracuje z programem radiowym „Pół Żartem-Pół serio“ przy WPNA 1490 Oak Park, gdzie w latach 1988-2000 prowadził cotygodniowy program o muzyce poważnej. Publikuje również artykuły na łamach czasopism „Monitor”, „Dziennik Związkowy”, „Polish News“.

Od 2000 roku zasiada w jury Chopin Youth Piano Competition w Milwaukee (WI). Jest także głównym organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu Chopinowskiego i działającego od 2003 roku Chicago Chopin Society.

Gołembiowski występuje jako pianista i dyrygent. Wykłada na takich uczelniach, jak The University of Chicago-Department of Music (współpracując z prof. Martą Ptaszynską), Buffalo Grove, Lincoln Hall Middle Schools in Lincolnwood.

Jarosław Gołembiowski jest laureatem kilku nagród w dziedzinie kultury: w 2016 otrzymał nagrodę w konkursie Outstanding Pole Abroad (rejon Chicago) w kategorii kultura, w 2017 - Cultural Achievement Award od American Council for Polish Culture.

aktualizacja: 2013 (ai), 2021 (wa)

Oficjalna strona: http://jaroslawgmusic.com/ 

kompozycje

Six Waltzes na fortepian (1978)
Sonatina na klarnet i fortepian (1979)
Music for Vibraphone and Pianoforte (1980)
David’s Psalms na sopran, fortepian i perkusję (1981)
Concertino na fortepian i orkiestrę smyczkową (1982)
*12 Preludiów na fortepian (1983)
PRO na głos (1984)
Variations on the theme by K. Weill “Mack the Knife” na fortepian (1984)
From the Land of Visions na taśmę (1984)
The Last 8:42 na taśmę (1984)
Kolędy polskie (14) na głos, flet i fortepian (1985)
Outside the Window balet na orkiestrę symfoniczną
(1985)
Polonaise na fortepian i orkiestrę (1985 )
Walking Through Chicago 15 utworów na fortepian (1986 )
Christmas Piece na flet i fortepian (1986)
Primavera na sopran, alt, chór żenski i zespół kameralny (1987 )
Kwartet smyczkowy nr 1 (1988)
Mazurek na fortepian (1988)
Spóźniony słowik do słów J. Tuwima na głos i fortepian (1988)
Reflection for the stage: 1. Dream, 2. Seasons3. Father, 4. Sitting in the Sunlight do słów Wendy Parman (1989)
Toccata Trionfale na orkiestrę kameralną (1989)
Etiuda wokaliza na głos i fortepian (1991)
Refrain na fortepian (1991)
Homage to Paderewski na fortepian (1991)
Blues na fortepian (1991)
Symfonia nr 1 na orkiestrę (1992)
Sonatina na fortepian (1992)
Piano Games 25 miniatur na fortepian (1993)
Piosenki aktorskie: 1. Laura and I, 2. Kali, 3. The Curse na głos i fortepian do słów Wendy Parman (1993)
Epitafium na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (1993)
Granada-Moorish Dance na fortepian (1993)
Tango na fortepian (1994)
Study na fortepian (1994)
The Oxygenating Garden na sopran, flet,obój, klarnet, fagor, waltornię i perkusję (1994)
Zdrowaś Mario na sopran i fortepian lub organy (1994)
Mazurka na fortepian (1995)
Spokojna Gwiazda do słów Ernesta Bryla (1995)
Concertino na fortepian solo i orkiestrę kameralną (1996)
Sonata nr 1 na fortepian (1997)
Koncert fortepianowy (1998)
3 Mazurkas na fortepian (1999)
B-A-C-H: Prelude, Canon, Postlude (2000)
Polonaise na orkiestrę symfoniczną (2000)
Jazz Waltz na fortepian (2001)
We Dream na głos i fortepian do słów Emily Dickinson (2001)
Lullaby for Good Morning na fortepian (2001)
Cracovian Dance na fortepian (2002)
Kwartet smyczkowy nr 2 (2002)
Music for Two Brothers na skrzypce i fortepian (2003)
Symfonia Pieśni (nr 2) na głosy solowe, chór i orkiestrę (2003)
Melody Appassianato na skrzypce i fortepian (2003)
Gloria na chór mieszany (2004)
Taniec góralski na orkiestrę smyczkową (2004)
Madness for Two na klarnet i klarnet basowy (2004)
Opus 100 sonata fortepianowa nr 2 (2004)
Mazurek na fortepian (2005)
Koncert skrzypcowy (nr 2) na skrzypce i orkiestrę (2005)
Salute na organy (2006)
Piosnka na 4 głosy żeńskie do słów Edwarda Duszy (2006)
Kwartet smyczkowy nr 3 (2006)
Sonata nr 3 na fortepian (2007)
Ipsi Dixit na fortepian (2007)
Amore, more, ore, re na wiolonczelę i fortepian (2008)
The Restless Dreams of Heaven na kwintet dęty i organy (2008)
Musica Festiva na orkiestrę (2008)
Birds on Black Moon na organy (2009)
The Hours of the Darkness 12 preludiów na fortepian (2010)
The Hours of the Light 12 preludiów na fortepian (2010)
Koncert fortepianowy (2010)
Heliolatry na orkiestrę (2010)
Symfonia nr 3 na orkiestrę (2010)
Dies Irae na głosy solowe, chór i orkiestrę (2011)
Polonaise na fortepian - muzyka do sztuki Hedda Gabler H. Ibsena (2011)
Music for a Patriot na 2 trąbki, 4 waltornie, 3 puzony, tubę i perkusję (2012)
Siła woli na głos, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, klawesyn i tapo drum (2012)
Waltz in memory of Warsaw na akordeon lub fortepian (2012)
Audacious Spirit na orkiestrę (Symfonia nr 4) (2013)
Credo na flet, obój, klarnet, fagot, trąbkę, waltornię, puzon SATB, smyczki (2013)
Kwartet smyczkowy nr 4 (2013)
Tryptyk organowy (2013)
Już Pochwalmy Króla Tego na głos i fortepian (2013)
The Wall Speaks Project (Symfonia nr 5) na orkiestrę (2013-2014)
My True Love do słów Sir Philip Sidney na sopran lub sopran i tenor i fortepian (2014)
I Draw You Close To Me do słów Walt Whitman na tenor/baryton i fortepian (2014)
Ballade na fortepian (2014)
Elegia Powstańcza na chór mieszany (2014)
Happiness March (Marsz Szczęścia) na orkiestrę, opr. na fortepian, opr. na organy (2014)
Fantasia de Contrastes na gitarę (2014)
Blues in Rainy City na fortepian solo  (2015)
Tuba Mirum na baryton i organy  (2015)
Reminecence Prelude na skrzypce i fortepian (2016)
Anthem 1050 na 4 puzony (2016)
Christmas Spectacular (2016)
Music for Heroes na orkiestrę smyczkową (2017)
Polonaise Polonia Restituta for symfonietta orchestra  (2018)
Salutatio et oratio na orkiestrę smyczkową (2019)
Tambstone, balet na orkiestrę (2019)
Muzyczka: Bum-bum, Pitu-pitu, Bum cyk-cyk na orkiestrę smyczkową (2019)
Piano Notes Miniatures  (2020)

* Pogrubioną czcionką zostały zaznaczone utwory nagrane (x)

dyskografia

Yaro – kaseta (muzyka elektroniczna), JG Music Prod. (1987)
Walking through Chicago – kaseta, JG Music Prod. (1988)
Candlelight – Spectrum Music Press (1992)
Piano Games Op. 42 – JG Music Prod. (1993)
Kolędy Polskie – JG Music Prod. (1995)
New Music New Pianist - płyta CD, JG Music Prod. (2001)
Gloria – płyta DV (Venimus, vidimus, Deus vicit), Moniuszko Musical Society of Greater Boston (2009)
Music for Hours – JG Music Prod. (2011)

literatura wybrana

Anderson M. CD Reviews „Piano International“, May/June 2003, v. 7, nr 27, s. 76
Berezin E. Wigilia Polska, „Dziennik Związkowy”, 13.I.1993
Czopińska M. "Hej kolęda, kolęda", „Nowy Dziennik Chicagowski”, 16.12.1986, nr 106
Czopińska M. Moje życie – to muzyka, „Nowy Dziennik Chicagowski” 10.12.1986, nr 102
Górny W. Srebrny Jubileusz Jarosława Gołembiowskiego, „Monitor”, 05.05.2003, nr 119, s.37-39-43
Judyccy A. i Z.  Polonia - Słownik biograficzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
Mandecka W. Po Konferencji Leśmianowskiej, „Naród Polski”, 10.12.1987, nr 23/61, s.14
Peszyńska D. Dwie premiery, „Dziennik Związkowy”, dział: Kultura i Rozrywka, 28.05. 2001, s. 1-2-8
Podhajski M. (red.) Kompozytorzy polscy 1918-2000, t. II. Biogramy, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdansku, Gdańsk-Warszawa 2005
Sulkowska-Bierezin E. Dla interesu czy dla przyjemności, „Dziennik Związkowy”, 12.08.1996, nr 162, Rok LXXXIX, s.11-12
Sulkowska-Bierezin E. Dziej się dalej „Dziejbo“, „Dziennik Związkowy”, 20.11.1987, s. 7
Sulkowska-Bierezin E. Epitafum na początek, „Dziennik Związkowy”, 14.04.1997, nr 72, s. 6
Sulkowska-Bierezin E. Stu uczniów na pięciu fortepianach, „Dziennik Związkowy”, 31.03.1997, nr 12, s. 5
Szczepański S. Polska Misja organizatorem obchodów 75 rocznicy wybuchu II wojny swiatowej, „Czas Polski” 10.09.2014 nr 36 (377), s.15-17
Teller K. W duchu Chopina, „Polish News” styczeń 2001, s. 42-43
Wierzewski W. Kwartet Pendereckiego w Chicago, „Dziennik Związkowy”, 24.10, 2003, s. 14
Wierzewski W. Obiecujący start festiwalu, „Dziennik Związkowy” 5-7.03.2004, s. 2, 10 (III)