indeks osób (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Jolanta Stępień (d. Markowska),

kompozytorka i pedagog; ur. 15 czerwca 1955, Łódź. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi w dwu specjalnościach: teorii muzyki pod kierunkiem prof. Franciszka Wesołowskiego (1978) i kompozycji w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego (1980). Jest także absolwentką Studium Pedagogicznego z zakresu teorii muzyki (1977). W latach 1979-2002 brała czynny udział w wielu warsztatach i seminariach dotyczących kompozycji instrumentalnej, muzyki elektronicznej, kształcenia słuchu oraz improwizacji fortepianowej. W latach 1997-99 uczestniczyła w kursie muzyki elektronicznej Studia Komputerowego Akademi Muzycznej im.Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, pod kierunkiem Michała Talma-Sutta i Jacka Partyki. Korzystała także z konsultacji wybitnych kompozytorów – Larsa Gunnara-Bodina (Szwecja), prof. Szabolcsa Esztenyi'ego, prof. Mariana Borkowskiego.

Jej utwory prezentowane są na koncertach muzyki współczesnej, w tym w ramach sesji „Musica Moderna”, a utwory pedagogiczne – w środowisku szkolnym oraz na krajowych konkursach dla dzieci i młodzieży z zakresu gry na fortepianie i akordeonie.

Oprócz działalności kompozytorskiej zajmuowała się pedagogiką. W latach 1976-2011 pracowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi jako nauczyciel improwizacji fortepianowej, propedeutyki kompozycji, akompaniator.

W latach 1980-85 prowadziła intensywną działalność organizacyjną i społeczną w kierunku rozwoju ruchu kompozytorskiego i rozwoju muzycznego młodzieży, m.in. jako przewodnicząca Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich (1981-83) oraz członek Zarządu Oddziału Łódzkiego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales” (1980-85).

W kręgu jej zainteresowań kompozytorskich znajduje się minimal music, poszukiwanie nowych rozwiązań w organizacji materiału dźwiękowego i w dziedzinie ekspresji muzycznej, muzyka symfoniczna, kameralna, chóralna, a także utwory z przeznaczeniem pedagogicznym dla dzieci i młodzieży.

Odznaczona została Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP (2005) i Złotym Medalem Zasługi RP (2011) – za całokształt pracy pedagogicznej.

aktualizacja: 2014 (ai), 2020 (wa)

kompozycje

Spacer małych jeżyków na trio stroikowe
Piosenka pszczółek na trio stroikowe
Utwór na lewą rękę na fortepian (1972)
Inwencja na flet i altówkę (1973)
Pieśń "Ogrodniczki" do słów J. Iwaszkiewicza na sopran i fortepian (1973)
New Sequence cykl 7 utworów na fortepian [wersja I] (1974)
Wariacje I na fortepian (1974-1975)
Motywy kwiatów, tryptyk na fortepian (1975)
Akwatyki na smyczki i instrumenty dęte (1975)
Etiuda na lewą rękę na fortepian (1975)
Inwencja [2] na flet, altówkę i wiolonczelę (1975)
Sonata na fortepian (1975)
Wariacje II - Małe wariacje na fortepian (1975)
Inwencja [3] na flet, altówkę i wiolonczelę (1975)
Inwencja [4] na flet, altówkę, fagot i perkusję (1975)
Fluktuacje na kwartet smyczkowy (1976)
Penetracje na kwintet dęty (1976)
Melorecytacje na mezzosopran, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (1977)
Scherzo na klarnet solo i orkiestrę symfoniczną (1977)
Dialogi na 2 grupy smyczkowe, perkusję i instrumenty dęte (1978)
Fluktuacje [2] na kwartet smyczkowy (1978)
Penetracje [2] na kwintet dęty (1978)
Impresje gregoriańskie na 15 instrumentów dętych  (1978-1979)
Etiuda sonorystyczna dla 3 perkusistów (1979)
Koncert na trzy orkiestry kameralne (1980)
Mouvement na flet i kwartet smyczkowy (1980)
O trzech wesołych krasnoludkach bajka słowno-muzyczna na 4 solistów dziecięcych (w tym recytatora), chór dziecięcy i młodzieżowy oraz orkiestrę (1980)
Psalmodium na flet, mandolinę, gitarę klasyczną i harfę (1980)
Psalmy wigilijne na mezzosopran, recytatora, kameralny chór mieszany i zespół instrumentalny (1980)
Trio 80 na skrzypce, fortepian i perkusję (1980)
Trzy kaprysy i jeden antrakt liryczny na kontrabas (1980)
Impresje na baryton, altówkę i fortepian (1983)
Etiuda koncertująca na orkiestrę (1984)
Modlitwa poemat na baryton i fortepian (1985)
Postludium na akordeon i perkusję (1985)
Arabeska dla 3 perkusistów (1985)
NOkturn na skrzypce, akordeon i gitarę (1995)
RP czyli letniej pszczółki show bajka słowno-muzyczna dla dzieci (1995)
I Kwartet smyczkowy (1997)
Utwory na obój, klarnet i fagot (1997)
Czanga na taśmę (1998)
Ludowa kołysanka na trio skrzypcowe (1998)
Planeta na zapiecku cykl 12 utworów na trio stroikowe (1999)
Ksebka na duet skrzypcowy (1999)
Pod zaczarowanym muchomorkiem na duet skrzypcowy (2000)
Tryptyk (Aria, Villanella, Katanga) na flet, harfę i 3 perkusistów (2001)
Wariacje tematyczne "NIEbieska poZiomka" cykl 8 utworów na klarnet (lub saksofon sopranowy) i fortepian (2001)
Tańczące listeczki na duet skrzypcowy i zespół perkusyjny (2002)
Jogging Music cykl 4 utworów na flet i akordeon dla dzieci (2002)
...a bird; no one's own 2 pieśni na głos z fortepianem (2002)
Wiatraki/ Mobile/ Roszada/ Out na ruch i fortepian (2002-2003)
Małe wariacje cykl 5 utworów na fortepian solo (2003)
Wariacje "Wędrówki...", cykl 7 utworów na fortepian solo dla dzieci (2003)
Kasztanowe koniki na duet skrzypcowy i zespół perkusyjny (2005)
Bardzo niezdrowa sowa cykl 3 utworów na fortepian solo dla dzieci (2005)
Deum Exquisivi na chór mieszany a cappella (2005)
Clamavi na chór mieszany a cappella (2005)
Piosenka niedźwiadka na duet skrzypcowy (2005)
Szkice na dwie grupy instrumentalne (2005)
In memoriam Jan Paweł II na kwartet smyczkowy (2006)
II Kwartet smyczkowy (2007)
Etarrea 9 na orkiestrę symfoniczną (2007)
Burleska na saksofon i fortepian (2008)
W wysokim, pieśń na chór mieszany a cappella (2009)
hej marzec, kwiecień, maj na głos i fortepian (2011)
New Sequence cykl 7 utworów na fortepian [wersja II] (2012-13)