Polmic - FB

wykonawcy (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Paweł Romańczuk,

multiinstrumentalista i aranżer; ur. 1975. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Bolesławcu w klasie kontrabasu. Naukę kontynuował w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Legnicy. Gra na wielu instrumentach: kontrabasie, gitarze basowej, gitarze, fortepianie, akordeonie, perkusji, fagocie i klarnecie.

Od 2006 prowadzi grupę Małe Instrumenty, w ramach której komponuje i aranżuje muzykę autorską, filmową i teatralną oraz do kampanii społecznych. Buduje własne instrumenty i mechaniczne instalacje dźwiękowe. Zgromadził zbiór ponad 500 instrumentów, które opracował i dostosował do używania na scenie i w studiu. Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i organizuje wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.

Zajmuje się popularyzacją kultury „toy music” na gruncie polskim. W 2010 napisał książkę o historii toy piano, wydaną wraz z płytą Małe Instrumenty grają Chopina. Jest to pierwsze na świecie opracowanie dotyczące rozwoju kultury tego instrumentu, ale również kompozycji mu dedykowanych, prezentacji artystów grających na toy piano, płyt z nagraniami, konkursów. Przy powstawaniu tej publikacji współpracował m.in. z George’em Crumbem, Margaret Leng Tan, Christopherem Hobbsem, Steffenem Schleiermacherem i Isabel Ettenauer. W 2012 roku wraz z Piotrem Kurkiem nagrał własną interpretację utworu Johna Cage’a Music for amplified toy pianos, który następnie prezentował na festiwalach muzyki współczesnej (m.in. podczas „Warszawskiej Jesieni”) razem ze Sławkiem Kupczakiem, Margaret Leng Tan, Pawłem Czepułkowskim i Piotrem Kurkiem. Zebrał kolekcję około 250 toy piano, na podstawie której organizuje wystawy tych instrumentów (Filharmonia Luxemburg, Muzeum Instrumentów Muzycznych w Berlinie, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu).

Swoją muzykę opublikował m.in. na płytach Małych Instrumentów Chemia i Fizyka(2011), Katarynka (2012), Samoróbka (2013), Kartacz (2013).

Ponadto jest autorem muzyki to do spektakli teatralnych m.in.: Teatru Tańca ARKA Jacka Gębury - Komu piosenkę, czyli poemat ruchowy na stawy i krtań, Tańce, których nikt nazwać nie chciał, Padlina wg Ch. Baudelaire'a, no.1., serialu przyrodniczego Telewizji Polskiej SA Wajrak na tropie. Na zamówienie Festiwalu Awangardy i Tradycji Muzycznej „Kody” w Lublinie w 2010 roku przygotował autorski projekt Wyliczanki polskie, zrealizowany z 30-osobowym chórem dziecięcym.

Od 2009 roku prowadzi warsztaty dla nauczycieli muzyki, dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie odkrywania nowych źródeł dźwięku, idei field recording oraz budowy własnych instrumentów. Na potrzeby festiwalu „Musica Polonica Nova” w 2010 roku przeprowadził szczegółowe badanie dotyczące wrocławskiego instrumentu muzycznego „donatina” oraz współtworzył tematyczne instalacje dźwiękowe w przestrzeni miejskiej Wrocławia. Został zaproszony do udziału we wrocławskim projekcie „Dźwięki z odzysku”, w ramach którego prowadził warsztaty z budowy instrumentów muzycznych z materiałów odpadowych oraz skomponował muzykę na pierwszą płytę DZO. W 2013 roku napisał podręcznik Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi, wydaną wraz z albumem Małych Instrumentów Samoróbka, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych.

Efektem współpracy z Teatrem Cinema w 2013 roku była realizacja autorskiego pomysłu na współczesny odczyt manifestu artystycznego Sztuka hałasu (1913) Luigi Russollo. Współpracował także przy projektaach Styria/Gratz, Za Siódmą Górą, Transfuzja (Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski, Piotr Orzechowski). Obecnie przygotowuje środowisko instrumentalne dla projektu „In-Between” (Cezary Duchnowski, Kostas Georgakopulos).

aktualizacja: maj 2014 (ai)

kompozycje

Fantom Adama. Wokół nienapisanej historii (przyszłości). Instalacja-kompozycja zbiorowa wspólnie z Rafałem Augustynem, Cezarym Duchnowskim i Jackiem Sotomskim
Muzyka do spektaklu muzycznego Elektrownia Dźwięku (2008)
Muzyka do filmu animowanego Smok i bohater, reż. Agnieszka Jarząb (2009)
Muzyka do audio-booka Sekretne życie krasnali Wojciecha Widłaka i Pawła Pawlaka, czyta Jan Peszek (2009)
Muzyka do filmów animowanych Mariusza Wilczyńskiego – alternatywne wersje do tytułów: Cicha noc, Czasy przeszłe, Allegro ma non troppo, Śmierć na pięć (2009)
Muzyka do filmu animowanego Na cztery łapy, reż. Agnieszka Paszkiewicz (2011)
Muzyka do filmu dokumentalnego Zabawki cesarza, reż. Grzegorz Wierzchowski i grupa ¾ (2011)
Muzyka do filmu Twarze nieistniejącego miasta, reż. Natasza Ziółkowska (2013)
Acousmatic dla pięciu wykonawców (2013)
Muzyka do filmu Dama Pik, reż. A. Zwiefka (2014)