Polmic - FB

kompozytorzy (W)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Miłosz Wośko,
pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny, autor tekstów; ur. 25 maja 1979, Szczecin. Absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (kierunek: kompozycja i aranżacja) oraz Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.

Tworzy kompozycje i aranżacje nawiązujące do tzw. trzeciego nurtu w muzyce jazzowej (łączenia elementów jazzu z muzyką poważną) oraz szeroko pojętej muzyki ilustracyjnej. Utwory utrzymane w tej stylistyce, takie jak suita utworów orkiestrowych z sekcją jazzową i dedykowanymi wizualizacjami, Taniec na akordeon i orkiestrę, czy miniatury na orkiestrę kameralną, prezentował w ramach współpracy z orkiestrami Baltic Neopolis i Sinfonia Viva.

Zajmuje się również tworzeniem muzyki do przedstawień teatralnych, filmów animowanych, dokumentalnych i krótkometrażowych. W ramach festiwali filmowych w Polsce i za granicą odbyła się projekcja filmu animowanego z muzyką jego autorstwa American Dream, który zdobył I nagrodę na festiwalu Młodzi i film w 2008 roku w kategorii „animacja”. Dokument Dzikie szczęście (Savage Joy) ze ścieżką dźwiękową Miłosza Wośko został wyemitowany m.in. w telewizji Planete, TVP Kultura i Kino Polska. Artysta zrealizował również produkcje teatralne na zamówienie m.in. Teatru Telewizji. W 2011 roku nagrał partie fortepianu i pianina do szwedzko-polskiej koprodukcji dokumentalnej Harbour of Hope. Był kierownikiem muzycznym, aranżerem i autorem muzyki ilustracyjnej do spektaklu Święty w reż. M. Zabłockiego.

W sezonie 2014 / 2015 odbył rezydencję artystyczną w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie jako uczestnik programu „Kompozytor-rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, gdzie zaprezentowane zostały utwory jego autorstwa: Relacje na akordeon solo i orkiestrę, Pogoda oraz Pięć rozmów na trudne tematy na kwintet dęty.

Współpracuje z wieloma wykonawcami muzyki jazzowej, alternatywnej, zarówno w charakterze aranżera, konsultanta muzycznego, producenta, jak i pianisty oraz realizatora dźwięku. Pracował przy realizacji płyt Andrzeja Smolika (3 i 4) i Lory Szafran (nagrodzony złotą płytą album Sekrety życia według Leonarda Cohena, którego był także producentem). Wyprodukował kolejną płytę wokalistki Nad Ranem. Współprodukował również debiutancki album Meli Koteluk Spadochron, który dwukrotnie został wyróżniony nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk". Pracował też z Miką Urbaniak, Iwoną Loranc, Anną Gadt, Rykardą Parasol, Markiem Dyjakiem, Tomkiem Wachnowskim oraz zespołem Afro Kolektyw. W 2014 roku opracował na orkiestrę utwory zespołu SBB, które zostały wykonane podczas koncertu SBB Reunion, zorganizowanego w ramach festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu. W 2015 roku założył zespół Nash, z którym nagrał płytę łączącą formę piosenek spod znaku singer-songwriter z brzmieniem instrumentów dętych blaszanych.

Był zaangażowany w szereg projektów koncertowych. Jest autorem aranżacji na instrumenty smyczkowe i sekcję jazzową Preludiów i Pieśni F. Chopina (wyk. 2010), opracowań piosenek Kabaretu Starszych Panów (2010) oraz symfonicznych wersji utworów zespołu Queen wykonanych z udziałem kontratenora Artura Stefanowicza w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie (2012). Zaaranżował m.in. utwory Krzysztofa Komedy na fortepian i kwartet smyczkowy (Atom String Quartet) dla pianisty Janusza Olejniczaka oraz kompozycje Józefa Skrzeka na potrzeby widowiska 63 dni gniewu zrealizowanego z okazji obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego. W 2011 roku był kierownikiem muzycznym i autorem opracowań utworów wykorzystanych przez Telewizję Polską w Koncercie Najskrytszych Marzeń podczas festiwalu Spotkania Zamkowe w Olsztynie. Dwukrotnie podobną rolę pełnił w ramach festiwalu Stacja Kutno (2017,2018). W 2018 roku aranżował na orkiestrę kameralną, sekcję rytmiczną i dętą oraz częściowo komponował utwory do słów Z. Herberta w ramach rejestrowanego w radiowej Trójce koncertu „Herbert 3.0” z udziałem m.in. J. Święs, W. Waglewskiego, K. Zalewskiego i Abradaba.

Wziął udział w programach dla uczniów szkół muzycznych: „Muzykoteka Szkolna" (Narodowy Instytut Audiowizualny, 2011) i „Grajkowie Przyszłości” (Czesław Mozila, 2018).



aktualizacja: 2014 (ab), 2019 (wa)

kompozycje

Muzyka do etiudy filmowej Żal w reż. Tomasza Skibickiego (2002)
Muzyka do etiudy filmowej Od wewnątrz w reż. Piotra Kloca (2004)
Taniec na akordeon i orkiestrę (2007)
Muzyka do filmu animowanego American Dream w reż. Jakuba Wrońskiego (2007)
Muzyka do filmu Teczka w reż. Jakuba Kossakowskiego (2007)
Baltic Suite na orkiestrę kameralną i sekcję jazzową (2008)
Muzyka do filmu dokumentalnego Dzikie szczęście w reż. Piotra Kloca (2008)
Muzyka do filmu animowanego Przypadek zająca w reż. Jakuba Wrońskiego (2009)
Muzyka do filmu krótkometrażowego Razem stąd odjedziemy w reż. Pauliny Bobrycz-Rogali (2011)
Muzyka do filmu Artyści z Koszalina w reż. Przemysława Młyńczyka (2011)
Pogoda na orkiestrę kameralną (2014)
Relacje na akordeon i orkiestrę symfoniczną (2015)
Pięć rozmów na trudne tematy, miniatury na kwintet blaszany (2015)
Muzyka do spektaklu Święty w reż. Michała Zabłockiego na chór, kwartet smyczkowy, sekstet dęty blaszany i perkusję (2016)
Muzyka do serialu radiowego Miasto Archipelag  (2016)
Świtanie (Dawn) na akordeon, orkiestrę kameralną i elektronikę (2017)
Muzyka do serialu radiowego Fajrant  (2017)
Tańce miejskie (Urban Dances) na kwartet smyczkowy, perkusję i fortepian (2018)
Ze szczytu schodów na orkiestrę smyczkową, perkusję, sekcję dętą i recytację do słów Zbigniewa Herberta (2018)