A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() kompozytor i pianista; ur. 9 lipca 1951, Ruda Śląska. Studiował w latach 1970-76 kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego i grę na fortepianie w klasie Czesława Stańczyka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. W 1976 otrzymał stypendium Rządu Francuskiego na studia kompozytorskie u Oliviera Messiaena w Paryżu.
aktualizacja: maj 2016 (wa) twórczośćEugeniusz Knapik debiutował jako kompozytor wraz z Andrzejem Krzanowskim i Aleksandrem Lasoniem na festiwalach „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli. W latach 1975-1980 odbyło się tam jedenaście prawykonań utworów wymienionej trójki kompozytorów, których ze względu na rok urodzenia określa się jako „Pokolenie ’51”. Eugeniusz Knapik miał w Stalowej Woli prawykonania dwóch swoich dzieł: Tak jak nad brzegiem morza na zespół instrumentalny i taśmę (1977) oraz Corale, interludio e aria na flet, klawesyn i jedenaście instrumentów smyczkowych (1979). Kompozytor tak określa stalowolskie przesłanie: „Nasza twórczość, kompozytorów startujących na festiwalu w Stalowej Woli, była chyba pewnego rodzaju opozycją: wobec awangardy lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych; wobec nowości jako wartości samej w sobie; wobec totalnej destrukcji. I ta opozycja do awangardy była reakcją spontaniczną, sprzeciwem intuicyjnym, głęboko w nas tkwiącym. Dopiero później, stopniowo uświadamialiśmy to sobie.” |
kompozycje
Trzy miniatury na fortepian (1970)
Sonata na skrzypce i fortepian * (1971)
Sonata na flet solo * (1972)
Concerto grosso no. 1 na orkiestrę kameralną (1972-77)
La Flûte de jade na sopran i orkiestrę do tekstów poetów chińskich * (1973)
Psalmy na głosy solo, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1973-75)
Le Chant na sopran i orkiestrę do tekstów Paula Valéry * (1976)
Tak jak na brzegu morza... na zespół instrumentalny i taśmę do tekstu Paula Valéry * (1977)
Kwartet smyczkowy * (1980)
Partita na skrzypce i fortepian * (1980)
Versus I na organy * (1982)
Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową * (1983-84)
Strofy na baryton, róg i organy (1984-85)
Das Glas im Kopf wird vom Glas, opera w 8 scenach do libretta Jana Fabre – I część trylogii operowej The Minds of Helena Toubleyn (1987-89)
Silent Screams, Difficult Dreams, opera w 4 scenach – II część trylogii operowej The Minds of Helena Toubleyn (1990-92)
The Sound of One Hand Clapping, balet do libretta Jana Fabre (1991)
Da un’altra faccia del tempo, balet do libretta Jana Fabre (1993)
La libertà chiama la libertà, opera w 5 scenach – III część trylogii operowej The Minds of Helena Toubleyn * (1993-95)
Quando la terra si rimette in movimento, balet do libretta Jana Fabre (1995)
Three Solos, balet do libretta Jana Fabre (1995)
Up Into the Silence, pieśni na sopran, baryton, kwartet smyczkowy i orkiestrę do słów Edwarda E. Cummingsa i Jana Fabre * (1996-2000)
Tha’ Munnot Waste No Time na trzy (lub dwa) fortepiany i klarnet (1998)
Przystępuję do Ciebie na sopran i orkiestrę kameralną do słów Edwarda Stachury (2001)
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003)
Introduction to Mystery na tenor, chór i orkiestrę (2005)
Filo d’Arianna na wiolonczelę solo (2005)
Moby Dick, opera (2010)
Tha'munnot waste no time na trzy fortepiany i klarnet (ad libitum) (2011)
Beauty Radiated in Eternity na chór i orkiestrę (2012)
Concerto of Song Offerings na fortepian, chór mieszany i orkiestrę (2014)
|
literatura wybrana
Baculewski Krzysztof Knapik Eugeniusz w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kosz Stanisław Eugeniusz Knapik – „Wyspy” w: Muzyka polska 1945-1995 (red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Thomas Adrian Knapik Eugeniusz w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 13, Macmillan Publishers Limited, London 2001
|
![]() |