indeks osób (C)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Aleksandra Chmielewska,
kompozytorka; ur. 1 września 1993, Warszawa. Jest absolwentką Zespołu Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz nr 3 w Warszawie, gdzie uczyła się w klasie oboju Marka Roszkowskiego. Ukończyła studia kompozytorskie w klasie Pawła Łukaszewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest doktorantką kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Eugeniusza Knapika. Studiowała też historię sztuki oraz filologię iberyjską na Uniwersytecie Warszawskim.

Doskonaliła warsztat kompozytorski na kursach kompozytorskich „Synthetis” w Radziejowicach (2015, 2016), pod okiem takich twórców, jak Simon Steen-Andersen, Martijn Padding, Phillipe Manoury, Zhou Long, Martijn Bresnick, Johannes Kreidler, Zygmunt Krauze. Ponadto uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich z takimi twórcami, jak Paul Mealor, Daniel Moreira czy Lowell Liebermann. Była uczestniczką SyncCampu dla kompozytorów muzyki filmowej w Lusławicach (2019). W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla.

Jest laureatką I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym w ramach Nordhessische Kindermusiktage w Kassel (2011), III nagrody w Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2014), zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest (2015), zdobyła II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova i III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 (2016), I nagrodę przyznano kompozytorce w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego (2017) i w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae (2018) oraz II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova (2018). Otrzymała ponadto szereg wyróżnień: w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Fide et Amore” (2014, honorowe wyróżnienie), dwukrotnie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” (2015 i 2016), w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 (2015), w 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2016), w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II (2018), w 5. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego (2019).

Tworzy utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne, które są wykonywane przez zespoły polskie i zagraniczne, rejestrowane na płytach oraz wydawane drukiem – na stałe współpracuje z holenderskim wydawnictwem nutowym Donemus. Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem.

Kompozycje Aleksandry Chmielewskiej wykonywane są w Polsce, na Ukrainie, na Białorusi, w Niemczech, w Słowenii w Stanach Zjednoczonych, w Rosji, na Węgrzech, w Austrii i w Indiach, przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Słoweńskiej, Chór Narodowego Forum Muzyki, Orkiestrę Leopoldinum, Vogler Quartett, sekstet muzyki wokalnej proMODERN, E-MEX Ensemble, Dziołak&Stankiewicz Duo, Windswept Trio, Poznański Chór Kameralny, Polski Chór Kameralny, Unplugged Orchestra, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej.

Jej muzyka była prezentowana przy okazji takich wydarzeń, jak: 58. Festiwal „Warszawska Jesień”, Śląska Trybuna Kompozytorów, European Contemporary Composers Orchestra, Festival Musica Sacra Nova, Festiwal Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich 2016, Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie. Oprócz kompozycji zajmuje się aranżacją – jej symfoniczne opracowania były wykonywane m. in. na największym festiwalu muzycznym w Meksyku – Cervantino.

W 2018 roku pełniła funkcję kompozytora-rezydenta w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu.

Jest przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a także członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członkiem zarządu Fundacji Muzyczne Talenty Europy, członkiem komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM.

Aleksandra Chmielewska prowadzi także działalność literacką. W 2014 roku jej debiutancka powieść Uczeń Czarnoksiężnika ukazała się nakładem wydawnictwa Novae Res. W 2015 roku jej scenariusz słuchowiska Tam, gdzie mieszka cisza został wyróżniony II nagrodą w konkursie organizowanym przez Festiwal Literacki Sopot. Słuchowisko zostało zrealizowane przez artystów z gdańskiego Teatru Miniatura i w 2016 otrzymało I nagrodę w kategorii słuchowisk dla dzieci i młodzieży na Festiwalu Dwa Teatry.

Oficjalna strona kompozytorki - https://aleksandrachmielewska.pl/ 


 

aktualizacja: 2015 (ab), 2020 (wa)

kompozycje

Tanz der Schloss na kwartet smyczkowy (2011)
The snakes charmer na obój i kwintet smyczkowy (2012)
Cubik’s rube na kwintet smyczkowy (2012)
The carrousel na 3 marimby (2013)
Noc trzech księżyców na trio smyczkowe (2013)
De musica in ecclesia na chór mieszany a cappella (2013)
Phantasmagorie na obój i orkiestrę smyczkową (2013)
Ostinato na akordeon solo (2013)
Meditation na organy solo (2014)
Mesmerettes na orkiestrę symfoniczną (2014)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2014)
Trzy pieśni do słów K.K.Baczyńskiego na mezzosopran i harfę (2014)
Koncert na klawesyn i orkiestrę kameralną (2014)
Gloria na chór mieszany a cappella (2015)
Salutatio Angelica na chór mieszany a cappella (2015)
Magnificat na chór i orkiestrę symfoniczną (2015)
Trzy miniatury na obój i kwintet smyczkowy (2015)
Concertino na rożek angielski i orkiestrę smyczkową (2016)
Four temperaments na akordeon i klarnet (2016)
Noli me tangere na chór mieszany a cappella (2016)
Padre Nuestro na chór mieszany a cappella (2016)
Polish Dances na kwintet dęty (2016)
Trio waltorniowe (2016)
De Marsyas et Apollo na chór mieszany (2017)
Ego Dormio na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2017)
Fantastic scenes na orkiestrę symfoniczną (2017)
Luxe, calme et volupte na orkiestrę symfoniczną (2017)
O, Helena! na chór żeński i orkiestrę kameralną (2017)
Verbum caro na chór mieszany a cappella (2017)
Ad te levavi oculus meos na chór żeński i orkiestrę kameralną (2018)
Hail o Mother na chór mieszany a cappella (2018)
Tańce żydowskie na klarnet, skrzypce i fortepian (2018)
Letter from faraway island na organy i perkusję (2018)
Nunc scio vere na chór mieszany a capella (2018)
Pieśni warmińskie na chór mieszany a cappella (2018)
Sinfonietta– The Night of Fireworks na orkiestrę smyczkową (2018)
Sonata oniryczna na fortepian solo (2018)
To be or not to be na chór mieszany a cappella (2018)
Concertino na akordeon i orkiestrę smyczkową (2019)
Pomerania na orkiestrę smyczkową (2019)
Postcards from Warsaw na kwintet smyczkowy (2019)
Venetian Masks na trio gitarowe (2019)

publikacje

książki

Uczeń Czarnoksiężnika, Novae Res, Gdynia 2014