Polmic - FB

kompozytorzy (J)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Zaid Jabri,

syryjski kompozytor i skrzypek, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. w 1975 roku w Damaszku.

Jest absolwentem klasy kompozycji Zbigniewa Bujarskiego w krakowskiej Akademii Muzycznej oraz studiów doktoranckich, odbytych w tejże uczelni pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego. Od 2008 roku również wykłada na uczelni. Za utwór Dwie pieśni na sopran i orkiestrę smyczkową zdobył pierwszą nagrodę podczas Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (1997). Na międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Bolonii „2 Agosto” otrzymał drugą nagrodę za utwór Les Temps Des Pierres na baryton oraz orkiestrę symfoniczną (2012). Brał udział w międzynarodowych warsztatach International Musikwerkstatt Buckow w Niemczech (1999). W 2014 otrzymał stypendium, ustanowione przez Rachel Hadas pamięci Georga Edwardsa oraz stypendium Fundacji Rockefellera.

W 2011 roku Zaid Jabri został członkiem ZKP.

Jego utwory były wykonywane w Polsce (NOSPR), Niemczech, Egipcie (Opera House), Tunezji, Francji, Włoszech, USA (Pacific Symphony Orchestra), w Wielkiej Brytanii (English Chamber Orchestra), Armenii (Ormiańską Narodowa Orkiestra Symfoniczna), Syrii (Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna), w Holandii (Nieuw Ensemble w Amsterdamie), Belgii (Ensemble Musiques Nouvelles), na Słowacji i Ukrainie (Kiev Kamerata). Kompozytor uczestniczył w takich festiwalach, jak „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, Festiwal Prawykonań, Morgenland Festival Osnabrück, Young Composers Forum Tactus 2011, Contrast Festival i The Festival of Modern Music na Ukrainie, MATA Festival i Eclat Festival w Niemczech.

Muzyczny światopogląd Jabriego ukształtowały wpływy dwóch kultur – europejskiej i bliskowschodniej, syntetyzując się w kreowanych przez twórcę oryginalnych tkankach kolorystyczno-harmonicznych. Wyrosła na gruzach systemu dur-moll, wykorzystująca egzotyczną mikrotonowość i nieograniczana ramami jednej techniki kompozytorskiej muzyka krakowskiego kompozytora jest jednocześnie wyrazem istotnych wartości estetycznych – liryzmu, nasycenia emocjonalnego, zmienności.

Jego utwór Oda dla Maulana Rumiego na qanun, 8 wiolonczel i taśmę wielokanałową został zamówiony przez Fundację na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów w 2014 w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”. Premiera kompozycji w wykonaniu zespołu Cellonet pod kierownictwem Andrzeja Bauera, autora i Youssefsa Nasifa (qanun) odbyła się w sali Soho Factory w Warszawie.

aktualizacja: lipiec 2016 (wa)