wykonawcy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Peter Bannister,

angielski kompozytor, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. 12 lipca 1966, Londyn.

Jest absolwentem klasy fortepianu londyńskiego Royal College of Music, który ukończył w 1985 otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Ponadto ukończył studia magisterskie z zakresu muzykologii w King’s College w Cambridge, gdzie uczył się pod kierunkiem Davida Sangera (organy), Nigela Allcoata (improwizacja) i Johna Butta (muzyka dawna). Został stypendystą Countess of Munster/Leverhulme Trusts, Rządu Francuskiego, dzięki czemu kształcił się w Paryżu pod okiem pianistów Genevieve Ibanez, Michela Beroffa oraz organisty i kompozytora Naji Hakima. Pierwsze doświadczenia dyrygenckie zdobył pracując jako asystent muzyczny w Operze Bastille/Festival Aix-en-Provence pod dyrekcją takich dyrygentów, jak Sir Simon Rattle, Giennadij Rożdiestwienskij, James Conlon, Jukka-Pekka Saraste. Jest również absolwentem studiów magisterskich z zakresu teologii systematycznej i filozoficznej Uniwersytetu Walii.

Jest laureatem konkursów międzynarodowych jako wykonawca i kompozytor. Zdobył nagrody podczas konkursu pianistycznego Royal National Eisteddfod of Wales (1984), konkursów improwizacji organowej Chartres International Organ Competition (1992) oraz Nürnberg International Organ Improvisation competition (Johann-Pachelbel-Preis, 1996), a także Prix André Caplet de composition musicale od francuskiej Académie des Beaux-Arts (Institut de France, 1999). W 2007 trzy jego kompozycje zostały nagrodzone podczas International Composition Competition w San Sebastián (Hiszpania).

Koncertował w Wielkiej Brytanii (London Purcell Room, Cambridge Festival, BBC TV), Francji (Notre-Dame de Paris, Bourges, Chartres), Niemczech (Saarländischer Rundfunk, Baden-Baden, Berlin, Bochumer Orgeltage, Konstanz Münster, Festival Europäischer Kirchenmusik Schwäbisch Gmünd, Stuttgart, Ulm), Austrii (Orgelfest Wiener Stephansdom, Festival Klangbogen Wien), Włoszech (Arezzo, La Verna, Padova, Ravenna, Trieste, RAI), Polsce (Warszawa, Gdańsk, Oliwa, Łódź), Chorwacji, Czechach, Danii, Hiszpanii, Ameryce Północnej oraz na Węgrzech. W 1996 uczestniczył w Carthage College Organ Festival w USA, gdzie wystąpił jako solista i poprowadził kurs improwizacji organowej. Oprócz działalności solistycznej prowadzi także działalność kameralną, współpracując ze znanymi wokalistami (Aleksandrą Zamojską, Larisa Diadkową) i instrumentalistami. Występował również jako organista z Chamber Orchestra of Europe i Orchestre de Chambre de Paris.

Jego utwory wykonywane były w Europie (Theâtre des Champs-Elysées, Cheltenham Festival, Vale of Glamorgan Festival, St John’s Smith Square, Katedry w Frankfurcie i Stuttgarcie, Das Mönchengladbach Festival „Ensemblia”, Rencontres Musicales de La Prée, Würzburger Bachtage) oraz Ameryce (International Congress of Organists 1993, Boston, Cleveland Museum of Art, Los Angeles, Nowy Jork) przez renomowane zespoły: Ensemble Orchestral de Paris pod dyrekcją Johna Nelsona, Trinity College Choir pod dyrekcją Stephena Laytona, Ars Nova Copenhagen.

Jako dyrygent poprowadził w 2008 premierę swojego oratorium Et iterum venturus est pamięci Oliviera Messiaena, wykonane przez Ensemble Orchestral de Paris, Maîtrise de Paris i Chór Wojska Francuskiego w paryskim kościele La Trinité. W 2013 poprowadził koncert dla 7000 widzów w Paris-Bercy, podczas którego zabrzmiał jego utwór Breathe in me.

W latach 2010 – 2013 pełnił funkcję wicedyrektora artystycznego oraz kompozytora amerykańskiej organizacji muzyki sakralnej Soli Deo Gloria Inc. (Chicago), gdzie m.in. był odpowiedzialny za „Psalms Project” – serię zamówień nowych utworów liturgicznych u znanych kompozytorów (James MacMillan, Gavin Bryars, Sven-David Sandström). Był członkiem jury konkursów międzynarodowych, m.in. konkursu kompozytorskiego Cavaillé-Coll 2011.

Gościnnie wykładał w St. Andrew’s University (Szkocja), London Southbank Centre, Cardiff BBC Hoddinott Hall, Institut Catholique de Paris, Boston University, Calvin College, Southern Methodist University i Wheaton College (USA). Obecnie mieszka i tworzy w Paryżu, wykłada na Université Catholique de Lyon. Jest autorem rozmaitych publikacji naukowych w dziedzinach muzykologii oraz teologii (w zbiorach artykułów Messiaen the Theologian, Twentieth-Century Organ Music, Charles Tournemire: Mystic Modern, Contemporary Music and Spirituality, Analyse Musicale, Thinking Faith, Témoins, Religions). Jego najnowsza książka No False Prophet: Pope Francis and His Not-so-cultured Despisers ukazała się w 2015.

Stabat Mater Bannistera na dwoje solistów, zespół kameralny, elektronikę i taśmę powstał na zamówienie 45. Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”. Premierą utworu w wykonaniu Grzegorza Hardeja, Macieja Nerkowskiego i Hashtag Ensemble odbyła się pod dyrekcją autora w 2016.

aktualizacja: lipiec 2016 (wa)

Oficjalna strona kompozytora: www.peterjohnbannister.com