Polmic - FB

program "zamówienia kompozytorskie" (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Rafał Ryterski, kompozytor, twórca projektów multimedialnych (instalacje, sound design), organizator życia muzycznego; ur. 4 lutego 1992, Gdynia. Jest absolwentem kierunku kompozycja ze specjalnością multimedialną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (2017). Jako swoich mentorów wymienia prof. Krzysztofa Baculewskiego, prof. Barbarę Okoń-Makowską oraz Sławomira Wojciechowskiego. Od 2017 roku jest również studentem The Royal Academy of Music w Aarhus w klasie kompozycji Simona Steena-Andersena oraz Nielsa Rønsholdta. Swoje wykształcenie poszerza również o różne kursy (program „Next Generation” w ramach Donaueschinger Musiktage 2016, 2017, Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, 2017).

Sam także bywa wykładowcą, uczestnicząc w różnego rodzaju sympozjach oraz w różnego rodzaju projektach jako specjalista w zakresie sztuki dźwięku oraz technologii (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2016-2017; „Elementi”, Kraków 2017; interdyscyplinarny projekt „First we feel. Then we fall” Autorstwa dr Jakuba Wróblewskiego na podstawie Finneganów Tren Jamesa Joyce’a, 2015-2016; „Silence Inside” autorstwa Anny Kalety-Kunert, Warszawa 2015-2016).

Synteza różnych stylistyk, z których czerpie, jest cechą charakterystyczną jego twórczości. Wyróżnia trzy główne tendencje estetyczne w swojej muzyce: glitch, noise oraz spektralizm. Pomimo iż nie stroni od muzyki akustycznej, jest zwolennikiem używania mediów elektronicznych oraz cyfrowych w swojej twórczości, co daje mu możliwość poszukiwania nowych tożsamości dla instrumentów akustycznych.

Jego muzyka wykonywana jest na wielu imprezach muzycznych, na przykład: festiwal „Rewolucja Cyfrowa Muzyki” (Warszawa 2015), 6. Dni Muzyki Nowej (Gdańsk 2016), Festival Licences (Paryż 2015), „Warszawska Jesień” (Warszawa 2016 oraz 2017), „Elementi” (Kraków 2017). Sam również organizuje duże imprezy muzyczne, jak na przykład koncert „Atlas/Łąka” (Warszawa 2015), który organizowany był wraz z Akademickim Chórem Uniwersytetu Warszawskiego. W maju 2017 roku natomiast był producentem przedstawienia operowego Anonymous na 4 głosy, 15 instrumentów, elektronikę oraz wizualizacje, którego również jest twórcą (przedstawienie premierę miało w Warszawie).

Aktualnie pracuje jako kompozytor oraz specjalista w zakresie psychoakustyki przy aplikacji komercyjnej Nightly, której zadaniem jest monitorowanie oraz wspomaganie snu za pomocą dźwięku oraz obrazu.

aktualizacja: listopad 2017 (wa)

kompozycje

Rytuały na obój, tubę i perkusję (2012)
Tożsamość nieustalona na 6 wykonawców  (2013)
P.E.R.C.S. na perkusję, ruch i elektronikę (2014)
Saudade. Muzyka przesterowań, muzyka elektroniczna (2015)
Atlas na chór, 11 instrumentów, elektronikę oraz wizualizacje  (2015)
Silence Inside, instalacja multimedialna (we współpracy z AnnąKaletą-Kunert) (2015)
Względności Chronosa na akordeon i sampler (2015)
Powrót Apolla na harfę, fortepian i elektronikę  (2016)
[one page]MORE na 4 gitary elektryczne i elektornikę (2016)
Nici Mojr na 3 altówki, elektronikę oraz wizualizacje (2016)
Muzyka do filmu Strzyga w reż. Kamila Krukowskiego (2016)
Muzyka do filmu interaktywnego First we feel. Then we fall. w reż.Jakuba Wróblewskiego  (2016)
Meme War na akordeon, altówkę i elektronikę  (2017)
Anonymous, opera na 4 solistów, 14 instrumentów, elektronikę, wizualizacje oraz media internetowe (2017)
Słońca, instalacja multimedialna (we współpracy z Łukaszem Radziszewskim) (2017)
di/am/sy/od na klarnet basowy oraz kontrafagot (2017)