kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Katarzyna Głowicka,

kompozytorka; ur. 12 października 1977, Oleśnica. Studiowała w Akademii Muzycznej we Wrocławiu kompozycję pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem w 2001). W 2000 przebywała na rocznym stażu w Conservatoire National de Région de Strasbourg u Ivana Fedele. Jest również absolwentką Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie Louisa Andriessena. W 2008 otrzymała tytuł doktora nauk (PhD) w Sonic Arts Research przy Centre Queen’s University w Belfaście. Specjalizuje się w nowych systemach kompozycji.
Brała udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich w Krakowie, Wiedniu, Radziejowicach, Brukseli, Apeldoorn (Holandia), Dartington (Anglia) i Avignonie, prowadzonych m.in. przez Louisa Andriessena, Jonathana Harveya, Hannę Kulenty, Zygmunta Krauzego, Tristana Muraila, Martijna Paddinga i Bogusława Schaeffera. W 1999 była stypendystką Komisji Europejskiej w Holandii, w 2000 – Deutscher Akademischer Austauschdienst. Korzystała również z grantu Williama Glocka na udział w Międzynarodowej Letniej Szkole w Dartington (2001). W latach 2002-2007 otrzymywała stypendia Rządu Holenderskiego, Brytyjskiego i Francuskiego. W 2008 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Utwory Katarzyny Głowickiej wykonywane były w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Włoszech, w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Belgii, Danii, na Ukrainie i Słowenii, podczas festiwali, m.in.: Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, „Warszawskiej Jesieni”, „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, „Suite” i „Gaudeamus” w Amsterdamie, „Oproven” w Den Bosch, „Oerel” na wyspie Terscheling, „Yo!” w Utrechcie, „Wien Modern”, „Steve Reich Festival” w Hadze, „Biennale di Venezia”, International Computer Music Conference w Barcelonie, International Women in New Music Festival w Kalifornii, m.in. przez De Eereprijs, Ensemble Recherche, Holland Symfonia, Nederlands Vocaal Laboratorium, Jonathana Petera Kenny’ego (kontratenor), Ties Mellema (saksofonista) oraz transmitowane przez Polskie Radio, holenderskią telewizję VPRO i austriackie radio ORF. Jej projekt operowy – Grabarz Królów do libretta Jerzego Łukosza, został wybrany do realizacji w ramach projektu „The Genesis Prize for the Opera” w Londynie (2001), najnowszy – Quasi Rublev, zainspirowany filmem Andrieja Tarkowskiego, został zamówiony przez fundację Fonds Podium Kunsten w Holandii.
Katarzyna Głowicka jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura (1998 – I nagroda, 2000 – III nagroda), Nagrody Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika (2000), II nagrody i nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentacji i Kompozycji we Wrocławiu (2001) oraz II nagrody i Nagrody Prezydenta miasta Wrocławia na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II (2003).
Od 2008 prowadzi wykłady z zakresu muzyki elektronicznej w Królewskim Konserwatorium w Brukseli.

aktualizacja: kwiecień 2012

Strona internetowa kompozytorki: www.glowicka.com

Kontakt
e-mail:
info@glowicka.com

twórczość

Twórczość Katarzyny Głowickiej obejmuje szeroki zakres działań muzycznych. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, choreografami, a przede wszystkim z muzykami i dyrygentami. Tworzy muzykę filmową, operową, baletową i symfoniczną. Jej dzieła wyróżniają się siłą ekspresjii i specyficznym kolorytem. Autorka poszukuje unikalnych środków wyrazu i często wykorzystuje komputer zarówno jako instrument muzyczny, jak i narzędzie kompozycji.

Katarzyna Głowicka

kompozycje

Kołysanka na chór dziecięcy i kwartet smyczkowy (1994)
Pieśń Świętego Franciszka na chór mieszany (1995)
Sonatina na fortepian i wiolonczelę (1997)
Gindry na tenor i orkiestrę smyczkową (1998)
Summer’s day, trzy pieśni do słów Szekspira na kontratenor z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego (2000)
Kwartet smyczkowy (2000)
Deliberately intrusive na zespół De Ereprijs (2000)
Wild Women’s Voices na taśmę (2000)
Jane-Plane Litany na zespół instrumentalny (2001)
Autumn Concerto na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną * (2001)
Cape Adare na akordeon i saksofon sopranowy (2002)
Summer’s day. 2nd song, wersja na gitarę solo (2002)
Jego wybrał Pan, kantata na sopran, chór i orkiestrę symfoniczną (2002)
Microgalaxis na zespół wokalny (2003)
Marsyas for 3 baroque instruments (2003)
Mothball, the war dance, chamber song- dramatic piece (2003)
Surface Tension for ensemble (2003)
Le Voyage, muzyka do przedstawienia baletowego (2004)
Receiding Sands in Place of Time – Breath na orkiestrę (2004)
Lute of Aquarious for waterfone and electronics (2004)
Dust Point Red na klawesyn i komputer (2005)
Opalescence na 3 głosy żeńskie i komputer (2005)
Contre Bruit na kwartet saksofonowy i komputer (2005)
The King’s Gravedigger, opera kameralna (2006)
Retina na fortepian, elektronikę i video (2010)
Springs and summers, concert for voice, string quartet and electronics (2010)
Turbulence for piano, electronics and video (2010)
La Notte na chór (2011)
Container, teatr muzyczny (2011)