Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Bronisław Kazimierz Przybylski, kompozytor i pedagog; ur. 11 grudnia 1941, Łódź; zm. 4 kwietnia 2011, Łódź. Studiował teorię muzyki pod kierunkiem Franciszka Wesołowskiego (dyplom w 1964) oraz kompozycję w klasie Tomasza Kiesewettera (dyplom w 1969) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Studia kompozytorskie uzupełniał u Bolesława Szabelskiego w Katowicach i Romana Haubenstocka-Ramatiego w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (1975-76). Od 1963 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie od 1987 sprawował funkcję profesora i kierownika Katedry Kompozycji.
Jego utwory były prezentowane na znaczących festiwalach muzyki współczesnej, takich jak „Warszawska Jesień”, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Światowe Dni Muzyki” w Tel-Avivie, „Musikprotokoll” w Grazu, czy „Paryska Trybuna Kompozytorów”; wykonywano je w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Japonii, Afryce Południowej i Nowej Zelandii.
Bronisław Kazimierz Przybylski był laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga w 1972 otrzymał III nagrodę za In honorem Nicolai Copernici na orkiestrę (1972) i ponownie w 1974 – II nagrodę za Guernica – Pablo Picasso in memoriam na orkiestrę (1974), na Konkursie Kompozytorskim Polskiego Radia i Telewizji w 1972 – II nagrodę za Taniec na orkiestrę smyczkową (1972) oraz w 1974 – III nagrodę za Pieśń pasterską na głos i orkiestrę kameralną (1974), w 1976 – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Wieniawskiego za Capriccio na skrzypce solo (1976), w 1984 – wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu za A Varsovie na orkiestrę (1980). Ponadto otrzymał Nagrodę III stopnia Ministra Obrony Narodowej (1973), Srebrny Krzyż Zasługi (1975), Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Sztuki (1980), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1981), Złoty Krzyż Zasługi (1983), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1999) oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej (2001).

aktualizacja: kwiecień 2011

twórczość

Dobry kontrast przyniosła następna kompozycja: premierowy, na zamówienie „Warszawskiej Jesieni” napisany The Sleep of Reason łódzkiego kompozytora, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, dawno na Festiwalu nie słyszanego (ostatnio w 1984!). Był to powrót bardzo udany. Przybylski z jednej strony dobrze wpisał się w sonorystyczny program koncertu, rozpoczynając swą kompozycję od delikatnie rozwijającej się linii skrzypiec wspomaganych przez „skrzypienie” fortepianu (granie na strunach), z drugiej zaś pokazał werwę i energię, której brakowało pozostałym utworom. Stopniowo jego The Sleep of Reason nabierał rozpędu, wciągając do gry kolejne instrumenty i nabierając coraz większej mocy – aż do kulminacji i wyciszenia w kodzie, milknącej tonami smyczków. Zamysł formalnie prosty, lecz zrealizowany z pełną konsekwencją i przekonująco, przyniósł kompozytorowi zasłużone brawa.
Beata Bolesławska-Lewandowska
„Ruch Muzyczny” 2008 nr 23

 
Z utworów wykonanych na koncercie wieczornym 27 marca (wykonawcą była NOSPR pod dyrekcja Michała Klauzy) najlepiej zapamiętałam świetnie napisany na smyczki The Night Flight Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Muzyka bardzo „czysta”, choć nie stroniąca od wymownych retorycznych chwytów, broniąca się mądrze zakomponowaną fakturą.
Magdalena Dziadek
„Śląsk”, maj 2009

kompozycje

Quattro studi per orchestra (1970)
Suita tańców polskich na orkiestrę * (1971)
In honorem Nicolai Copernici per orchestra * (1972)
Concerto polacco per fisarmonica e orchestra (1973)
Cztery nokturny kurpiowskie na harfę (lub gitarę) i kameralną orkiestrę smyczkową (1973)
Scherzi musicali na orkiestrę smyczkową (1973)
Memento per orchestra (1973)
Północ, monodram na recytatora i zespół kameralny (1973)
Głosy na 3 recytatorów i zespół kameralny (1974)
Guernica - Pablo Picasso in memoriam per orchestra * (1974)
La follia, Old-fashioned variations and fugue on a Spanish-Portuguese folk melody from the 14th century for accordion * (1974)
Sinfonia polacca per orchestra * (1974)
Radogoszcz, muzyka żałobna na orkiestrę kameralną (1975)
Requiem. In Memory of the Children - Martyrs of the War for soprano solo, 2 reciters, boys’ choir and orchestra (1976)
Sinfonia da requiem per orchestra (1976)
The Four Seasons, 12 easy pieces for accordion (1976)
Arnold Schönberg in memoriam for string quartet * (1977)
Królewski turniej na kwintet dęty (1977)
Asteroeides I-V for accordion quintet * (1978)
Jagdsagen for reciter and wind quintet (1978)
Animato e festivo per orchestra (1978)
Mazowsze, poemat na głos recytujący, 4 dowolne instrumenty melodyczne i perkusję (1979)
Miasto nadziei, kantata na bas, chór mieszany i dwie orkiestry symfoniczne (1979)
Quasi una sonata na różne wersje instrumentalne (1980)
Cottbuser Ouvertüre for orchestra (1980)
A Varsovie pour orchestre * (1980)
Sinfonia corale per orchestra (1981)
In memoriam, 4 pieśni na głos i zespół kameralny * (1982)
Portret damy na głosy i zespół kameralny (1982)
Program „S”. Hommage à Karol Szymanowski per pianoforte e archi * (1982)
Sinfonia affresco per orchestra (1982)
Baśnie na głosy i zespół kameralny (1982)
Folklore, suite für Streichorchester (1983)
Concerto per clavicembalo e archi (1983)
Sinfonia-Anniversario per orchestra (1983-95)
Return, quasi-symphonic poem for orchestra (1984)
Midnight Echoes Music for string orchestra * (1985)
Metamorphosen für Akkordeon und Streichquartett (1985)
Miriam. Mistero di morte, ballet music for orchestra (1985)
Dziwne przygody pana Zająca, baśń muzyczna na głosy i zespół kameralny (1985)
Concerto classico [wersja I] na akordeon i orkiestrę symfoniczną (1986)
Concerto classico [wersja II] na akordeon i orkiestrę smyczkową (1986)
Folklore II, suita na gitarę i klawesyn * (1986)
Musica concertante per organo e percussione (1986)
Bimodal Piece for two accordion quintets (1986)
Modal Piece I for accordion quintet (1986)
Modal Piece II for accordion quintet (1986)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i akordeon (1986)
Smok wawelski, balet-pantomima (1987)
Double Play for two accordions (1987)
A.B. Sonata for accordion (1988)
Night Music for flute, guitar and accordion (1988)
Spring Sonata for accordion (1989)
Niech żyje słoń, baśń muzyczna na głosy i zespół kameralny (1989)
Scherzi [wersja I] na skrzypce i orkiestrę kameralną (1990)
Scherzi [wersja II] na skrzypce i zespół symfoniczny (1990)
Scherzi [wersja III] na skrzypce i fortepian (1990)
Scherzi [wersja IV] na flet i fortepian (1990)
Lacrimosa 2000 for string orchestra (1991)
Concerto della morte e della vita per oboe (ossia saxofono), due chitarre (ossia: cembalo, spinet, due marimbafono, fisarmonica), violoncello (1991)
Scherzo-Trio (Luxemburg Version) for violin, guitar and accordion (1992)
Scherzo-Trio (Danish Version) for violin, cello and accordion (1992)
Scherzo-Trio (Polish Version) for violin, cello and piano (1992)
Cadenza for accordion (1996)
Twenty Four Capriccios for accordion (1996)
Modus for clarinet and accordion (1997)
Inscription au pére-lachaise na fortepian (1998)
Metal-construction – Katarzyna Kobro in memoriam na zespół perkusyjny (1998)
Flashbacks na zespół kameralny (1998)
Missa Papae Joannis Pauli Secundi na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną * (1998)
Blaue Hortensie na bas-baryton, saksofon altowy i 5 musette (1998)
Atma-Multiplay na melodyczny instrument solowy i kameralną orkiestrę smyczkową (1998)
Re-construction na akordeon i orkiestrę (1999)
From Overseas, obrazki baletowe na orkiestrę kameralną (1999)
Sept voeux według obrazów Tadeusza Makowskiego z kolekcji Wojciecha Fibaka na obój, fagot i fortepian (2000)
Déjà vu quintette 2000 na fortepian (lub akordeon) i kwartet smyczkowy (2000)
Memory of K. N. na różne wersje instrumentalne (2000)
From the Life, tryptyk na akordeon i kwartet smyczkowy (2000)
Diary Piece na fortepian (2001)
Am Spreeufer na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2001)
Progress na akordeon (2001)
Il Tempo – Groteske Suite na akordeon i dwie perkusje (2001)
Supernowa na akordeon (2001)
Imaginary Dances [wersja I] na fortepian (2001)
Imaginary Dances [wersja II] na akordeon (2001)
The Young Spinner – Musical Joke after St. M. na kwartet smyczkowy (2002)
Rubinstein Metamorphoses na kwartet smyczkowy (2002)
Epiphaneia for accordion (2002)
Rhythm Studies, 24 utwory na fortepian (2002)
Heilige Nacht, suita na orkiestrę akordeonową (2002)
Logo na zespół akordeonowy (2002)
Sings na gitarę i akordeon (2003)
Complesso, 6 utworów kameralnych na zmienne instrumentarium (2003)
Combi, 6 utworów kameralnych na zmienne instrumentarium (2003)
Integrazioni, 6 utworów kameralnych na zmienne instrumentarium (2003)
Reminiscences na skrzypce i fortepian (2003)
North-West na akordeon i perkusję (2003)
Autumn Multiplay na zmienne wersje instrumentalne (2003)
Flashbacks na zmienne wersje instrumentalne (2003)
Deja vu quintette na fortepian (akordeon) i kwartet smyczkowy (2003)
Biblische Szenen na sopran (wiolonczelę) i akordeon (fortepian/klawesyn) (2003)
Wybrzeża pełne ciszy na sopran, wibrafon, 3 tam-tamy i kwartet smyczkowy do słów Karola Wojtyły (2003)
Spring Sonata na akordeon (2003)
Quattro studi per orchestra (2003)
Sinfonia-cantata „Myśląc Ojczyzna” na mezzosopran, bas, chór i orkiestrę (2004)
Movement I na klarnet basowy i akordeon (2004)
A Little Concerto [wersja I] na akordeon i smyczki (2005)
A Little Concerto [wersja II] na fortepian i smyczki (2005)
The Very Young Spinner na kwartet saksofonowy (2005)
A-NA-CAPRI na kwintet akordeonowy (2005)
Con-tact na flet, skrzypce i organy (2005)
Scherzo-Trio na różne obsady instrumentalne (2005)
Masurian Lakes na kwintet smyczkowy (akordeonowy) (2005)
Children concerto na fortepian i orkiestrę smyczkową (2005)
The Sonic Con-tact na theremin, kwartet smyczkowy i organy (2006)
The Way na kwartet saksofonowy (2006)
The New Con-tact na theremin i organy (2006)
The Second Con-tact na theremin i kwartet smyczkowy (2006)
Sunrise na kwartet saksofonowy (akordeonowy) (2007)
Sunset na 4 kontrabasy (2007)
Atlantic na kwartet saksofonowy (akordeonowy) i 4 kontrabasy (2007)
Program „S” na fortepian orkiestrę smyczkową (2007)
Verwandlung na saksofon i dwa kwartety smyczkowe (2007)
Verwandlung 70 na saksofon i dwa kwartety akordeonowe (2007)
The New Astral Con-tact na flet i kwintet akordeonowy (2007)
Night Birds na zmienne obsady instrumentalne (2007)
Musica Concertante na organy i perkusję (2007)
Concert Music na 3 akordeony i perkusję (2007)
The Night Flight na orkiestrę smyczkowa (akordeonową) (2008)
Sun Plays na zmienne obsady instrumentalne (2008)
Four Color of the Sky na zmienne obsady instrumentalne (2008)
Interval Games na zmienne obsady instrumntalne (2008)
Morning in the Garden na zmienne obsady instrumntalne (2008)
Six Autumn Songs na zmienne obsady instrumntalne (2008)
The Sleep of Reason na zespół kameralny (2008)
24 Spring Preludes na zmienne obsady instrumntalne (2008)
Chromatica na zmienne obsady instrumntalne (2009)
Chronos na zmienne obsady instrumntalne (2009)
Grotesques na zmienne obsady instrumntalne (2009)
ponadto: utwory pedagogiczne na różne instrumenty, utwory chóralne, muzyka teatralna i filmowa (x)

literatura wybrana

Przybylski Bronisław Kazimierz Almanach Polskich Kompozytorów Współczesnych (pod red. Mieczysławy Hanuszewskiej i Bogusława Schaeffera), PWM, Kraków 1982
Przybylski Bronisław Kazimierz Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), PWN, Warszawa 1995, 2006
Przybylski Bronisław Kazimierz International Who’s in Classical Music, London 2006
Dowlasz Bogdan Akordeon w twórczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego w latach 1963-1988, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1996
Janyst Janusz Kompozytorzy Łódzcy – Portret zbiorowy, Muzyczna Oficyna Wydawnicza, Łódź 1994
Kowalska-Zając Ewa Przybylski Bronisław Kazimierz w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, PWM, Kraków 2004
Kowalska-Zając Ewa Przybylski Bronisław Kazimierz w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001