Polmic - FB

wykonawcy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Jadwiga Kotnowska,

flecistka; ur. 18 sierpnia 1957, Warszawa. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku dziesięciu lat. Przez osiem lat grała na trzech instrumentach: flecie, skrzypcach i fortepianie. Studia muzyczne odbyła w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fletu Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła je w 1978. Następnie w latach 1978-84 doskonaliła swą grę pod kierunkiem takich mistrzów, jak Aurèle Nicolet we Fryburgu, Alain Marion w Paryżu oraz u Jean-Pierre’a Rampala na letnich kursach w Nicei.

Jest laureatką siedmiu międzynarodowych konkursów muzycznych: w 1976 otrzymała Srebrny Medal na Konkursie im. Viottiego w Vercelli, w 1978 – III nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepszą interpretację muzyki francuskiej na Konkursie im. Canals w Barcelonie oraz I nagrodę na Konkursie im. Schaffera w Belveglio, w 1979 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Formii oraz II nagrodę i nagrodę specjalną za interpretację Sonatiny Pierre’a Bouleza na Konkursie im. Królowej Zofii w Madrycie, w 1980 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Bucchiego w Rzymie, zaś w 1983 – Złoty Medal i Grand Prix na Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux.

W 1985 wygrała konkurs na engagement jako solistka do Królewskiej Filharmonii Flandryjskiej w Antwerpii (Royal Flanders Philharmonic Orchestra).

Jadwiga Kotnowska dysponuje ogromnym i wszechstronnym (solowym, kameralnym, z orkiestrami) repertuarem, począwszy od dzieł epoki baroku po kompozycje pisane współcześnie. Ma na swym koncie wiele prawykonań utworów literatury polskiej i światowej. Po raz pierwszy zaprezentowała polskiej publiczności Concierto Pastorale Joaquina Rodrigo, koncerty fletowe Carla Nielsena i Hisatady Otaki, jak również kompozycje m.in. Elżbiety Sikory, Joanny Bruzdowicz, Konstantego Regamey'a, Toshio Hosokawy, Johna Tavenera. Jako pierwsza polska flecistka wielokrotnie wykonywała Koncert fletowy (z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie i Orkiestrą Filharmonii Moskiewskiej w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiej pod dyrekcją Antoniego Wita) oraz Concerto-cantatę Henryka Mikołaja Góreckiego, a także Koncert fletowy Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Wojciecha Rajskiego i kompozytora. Artystka stała się inspiracją do powstania nowych koncertów i utworów fletowych, takich kompozytorów, jak m.in. Krzesimir Dębski (Koncert fletowy), Mikołaj Górecki (Koncert fletowy, Wariacje na flet i fortepian), Włodek Pawlik (Puls 11/8), Robert Kurdybacha (Koncert fletowy), Maciej Małecki (Koncert fletowy), Jerzy Maksymiuk (Muzyka na flet, harfę i smyczki), Marta Ptaszyńska (Koncert podwójny na flet, harfę i orkiestrę), Piotr Wróbel (Jazz Concerto Grosso na flet, kontrabas i orkiestrę smyczkową), Dariusz Przybylski (Hommage à Josquin. Flute Concerto ze smyczkami, perkusją i dźwiękami elektronicznymi), Hanna Kulenty (Flute Concerto No 3) i Krzysztof Knittel (Partita II (INUIT)).

Występowała w większości krajów europejskich (w takich salach, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Grieg Hall podczas Bergen International Festival, Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, The Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Eisbrijker w Amsterdamie, Shauspielhaus w Berlinie, Berliner Philharmoniker, Salle Moliere w Lyonie, Wielka Sala Koncertowa Moskiewskiego Konserwatorium) oraz w Stanach Zjednoczonych (Lincoln Center w Nowym Jorku), Malezji (KLCC w Kuala Lumpur), Indiach, Pakistanie, Hong-Kongu, na Tajlandii, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Jordanii i Syrii. Brała też udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Festival International de Musique w Cerét (Francja), a w Polsce – wielokrotnie w Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, ponadto w Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie i innych.

Jako solistka Jadwiga Kotnowska koncertowała z czołowymi polskimi orkiestrami, m.in. z Sinfonią Varsovią, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii NarodowejOrkiestrą AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrą „Wratislavia”, pod batutą m.in. Jerzego Maksymiuka, Antoniego Wita, Karola Teutscha, Wojciecha Rajskiego, Wojciecha Michniewskiego, Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Tadeusza Strugały, Marka Mosia, Jana Staniendy. Poza granicami kraju ściśle współpracowała z zespołem kameralnym Ivana Monighettiego, Gulbenkian Orchestra w Lizbonie pod dyrekcją Claudio Schimone i z Royal Philharmonic Orchestra of Flanders w Antwerpii.

W swoich projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z wybitnymi muzykami takimi jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Jose Manuel Alban Juarez, Mike Richmond.

Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, dla hiszpańskich, francuskich, szwajcarskich, holenderskich i amerykańskich stacji radiowych oraz nagrań płytowych dla Polskich Nagrań, MDG, Quantum (Paryż), Scotstown Music (Edynburg) i Tonpressu (płyta z Czterema porami roku Antonia Vivaldiego oraz Koncertem fletowym Saveria Mercadantego była nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk” w 1994).

Jadwiga Kotnowska od 2000 prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a także kursy mistrzowskie m.in. w Stanach Zjednoczonych, Malezji, Finlandii, we Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Royal College of Music w Londynie.

aktuazliacja: 2020 (wa)

Strona internetowa artystki: www.jadwigakotnowska.com

literatura wybrana

Lubię odkrywać nowe utwory [wywiad], "Ruch Muzyczny" 2004 nr 19, s.23-24
Artysz Elżbieta Kotnowska Jadwiga w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997