indeks osób (F)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Sylvia Filus,

kompozytorka; ur. 6 grudnia; Lublin. Jest absolwentką École Normale de Musique de Paris, gdzie w roku 1998 ukończyła kierunek „Kompozycja muzyki filmowej” w klasie prof. Patrice’a Mestral‘a, oraz Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse de Paris (klasa prof. Alain Louvier), gdzie w roku 2003 otrzymała dyplom z orkiestracji z Pierwszą Nagrodą, przedstawiając m.in. swoje orkiestracje utworów C. Debussy’ego. Uzupełnieniem tej edukacji były dwuletnie zajęcia z dyrygentury w klasie prof. Adrian’a Mcdonnell’a w Conservatoire du 15e Frédéric Chopin w Paryżu oraz konsultacje z kompozycji u Miłosza Magina i Michel’a Merleta, a także Międzynarodowe Kursy Młodych Kompozytorów w Radziejowicach.

W roku 2005 jej muzyka do filmu Undo Jean-Gabriel’a Periot była nominowana do nagrody za ścieżkę dźwiękową w kategorii dokumentów na Międzynarodowych Targach Muzyki do Obrazu MIMPI w Cannes. W 2010 roku kompozytorka znalazła się w finale International Music Prize for Excellence in Composition za skomponowanie utworu This Emotion na klarnet i fortepian. Została laureatką III nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Artistes en herbe w Luksemburgu (2013).

Kompozytorka była również członkiem Jury XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Magina w Paryżu.

Sylvia Filus skomponowała muzykę do około dwudziestu filmów, krótko- i pełnometrażowych, oraz dokumentalnych (współpracując m. in. ze Szkołą Filmów Animowanych La Poudrière, Międzynarodową Szkołą Filmową w Paryżu EICAR i Narodową Akademią Sztuki Filmowej i Teatralnej w Sofii). W roku 2011, w drodze konkursu ogłoszonego przez Związek Autorów i Kompozytorów SACEM oraz Lobster Films, Sylvia Filus została wybrana do napisania muzyki do dwóch filmów niemych dla europejskiej filmoteki internetowej Europa Film Treasures: pełnometrażowego Le Danseur de jazz (Tancerz jazzowy) i krótkiej burleski Cretinetti: troppo bello!. W tym samym roku powstała muzyka do marokańskiej fabuły Le Bout du monde Hakim‘a Noury i dokumentu Francesci Ragusy Avec toi sans toi, a w roku 2012 do pełnometrażowego filmu dokumentalnego Fishermen Viktorii Marinov. Otrzymała również dotację Związku Autorów i Kompozytorów SACEM na muzykę do filmu Quand je serai grande Yves’a Levy (2020).

Jako jedna z dwóch kobiet i jedyna Polka wśród 25 francuskich kompozytorów, wzięła też udział w symfonicznym koncercie muzyki filmowej „B.O. Concert” w paryskim kinie Grand Rex.

W jej dorobku znajdują się również utwory fortepianowe, kameralne, wokalne, na orkiestrę (kameralną, symfoniczną, jazzową), czy piosenki. Utwory wykonywane są na licznych koncertach i festiwalach w Europie. W roku 2008, na zamówienie Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Sacra i gdyńskiej orkiestry kameralnej Sinfonietta Nordica, Sylvia Filus skomponowała cykl trzech pieśni na mezzosopran, baryton i orkiestrę do wierszy Zbigniewa Herberta we francuskich tłumaczeniach, wykonanych na festiwalu „Muzyka słów” w Trójmieście, oraz na koncercie „Jedwab duszy Zbigniewa Herberta” w Warszawie. Z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina kompozytorka otrzymała zamówienie od Polskiego Towarzystwa Straussowskiego i orkiestry Obligato pod dyrekcją Jerzego Sobeńki na utwór symfoniczny Fantaisie en sel mineur, który został wykonany na uroczystym koncercie „Chopin symfonicznie”, zwieńczającym cykl koncertów „Solny Nokturn” połączonych z odsłonięciem pomnika Chopina w kopalni soli w Wieliczce. W roku 2014 utwór Sylvii Filus Toile d’araignée (Pajeczyna) został prawykonany na wiosennym koncercie orkiestry smyczkowej I Solisti Veneti w Padwie, pod dyrekcją Claudia Scimone'a. W roku 2017 jej kompozycja Rencontre na wiolonczelę i fortepian była wykonywana na festiwalu Osmose w Luxemburgu. W roku 2021 Sylvia Filus skomponowała muzykę do wiersza Francis Ponge Les plaisirs de la porte na bas solo oraz piosenkę Unis par mille adieux do wybranych wierszy Jolandy Podejmy-Eloyanne, na zamówienie autorki. Wiolonczelistce Barbarze Marcinkowskiej zadedykowane zostały podręcznik do nauki gry na wiolonczeli Nous jouons du violoncelle (Gramy na wiolonczeli) i kolekcja Violoncelle mon ami (Moj przyjaciel wiolonczela).

W roku 2004 zostały wydane jej miniatury na fortepian Images en musique (wydawnictwo Armiane w Wersalu). Invitation à danser na wiolonczelę i fortepian znalazło się w drugiej części podręcznika do nauki gry na wiolonczeli Barbary Marcinkowskiej Nous jouons du violoncelle (Armiane 2009), natomiast Promenade dans la forêt na wiolonczelę i fortepian - w kolekcji Barbary Marcinkowskiej Violoncelle mon ami (Armiane 2010).

Sylvia Filus jest członkinią francuskiego Związku Autorów, Kompozytorów i Wydawców Muzycznych SACEM i Unii Kompozytorów Muzyki Filmowej UCMF. Od roku 2001 należy także do Stowarzyszenia Dziennikarzy R.P., publikując artykuły i recenzje z dziedziny muzyki i filmu („Jazzforum”, „Kinofan”, „Gazeta Paryska”). Od kwietnia 2007 kompozytorka pełni również funkcję prezesa stowarzyszenia Kulturalna Europa z siedzibą w Paryżu, zajmującego się promocją kultury polskiej w Europie i polsko-francuską wymianą kulturalną.

Sylvia Filus została laureatką nagrody Trophée de la Réussite au Féminin, przyznawanej we Francji przez stowarzyszenie France-Euro-Méditerranée kobietom z krajów europejskich i śródziemnomorskich za osiągnięcia w pracy zawodowej (2010).

Nagrania utworów: www.soundcloud.com/sylviafilus 

Kontakt: sylvia.filus@free.fr 

kompozycje

Images en musique na fortepian (1993-2002)
Accent na kwartet smyczkowy (1996)
This Time na orkiestrę jazzową (1997)
Suita I do serialu Quai nr. 1 na fortepian i orkiestrę  (1997)
Salt Lady na zespół jazzowy  (1998)
Suita II do serialu Quai nr. 1 na fortepian i orkiestrę  (1998)
Temptations na orkiestrę jazzową  (1999)
Accent, transkrypcja na flet i trio smyczkowe (1999)
Muzyka do filmu Personal Best w reż. Viktorii Marinov na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian  (2004)
Invitation à danser na wiolonczelę i fortepian (do II części podręcznika do nauki gry na wiolonczeli Nous jouons du violoncelle Barbary Marcinkowskiej)  (2005)
Muzyka do filmu Onchocercose w reż. Christopha Gautry na klarnet, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową (2005)
Pajęczyna na flet, wibrafon i orkiestrę smyczkową  (2006)
Rencontre na wiolonczelę i fortepian  (2006)
Reconciliation na skrzypce, marimbę, harfę, fortepian, kontrabas i perkusję  (2006)
Mille et une nuits avec toi, piosenka na głos i fortepian do słów Huberta Ferdi (2006)
Muzyka do filmu Accord parfait w reż. Izabeli Bartosik na mezzosopran, skrzypce, fortepian i instrumenty perkusyjne  (2006)
Promenade dans la forêt na wiolonczelę i fortepian (do kolekcji Barbary Marcinkowskiej Violoncelle mon ami)  (2007)
Le baiser inachevé, pieśń na mezzosopran i fortepian do słów Martine Demaret (2007)
Kyrie na 6-głosowy chór mieszany a cappella  (2007)
Muzyka do filmu Les Saisons du souvenir w reż. Nicolas Rogez na kwintet fortepianowy  (2007)
Cykl 3 pieśni na mezzosopran, baryton i orkiestrę kameralną do wierszy Zbigniewa Herberta (2008)
Cykl 3 pieśni, transkrypcja na mezzosopran, baryton i fortepian  (2008)
Muzyka do filmu Samare w reż. Nicolaï Troshinsky na flet, klarnet i fortepian (2008)
Muzyka do filmu This Emotion w reż. Viktorii Marinov na klarnet i fortepian (2008)
La Course, melorecytacja na recytatora i fortepian do tekstu własnego  (2010)
Fantaisie en sel mineur na orkiestrę symfoniczną (2010)
Muzyka do filmu Le bout du monde w reż. Hakima Noury na fortepian i orkiestrę smyczkową  (2011)
Muzyka do filmu Le danseur de jazz (El negro que ténia el alma blanca) w reż. Benito Perojo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i instrumenty perkusyjne  (2011)
Muzyka do filmu Cretinetti: troppo bello! w reż. André Deed na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian, harfę i instrumenty perkusyjne  (2011)
Muzyka do filmu Cretinetti: troppo bello! w reż. André Deed, transkrypcja na orkiestrę symfoniczną  (2011)
Muzyka do filmu Avec toi sans toi w reż. Francesci Ragusy na fortepian (2011)
Danseur de jazz - suite, transkrypcja na flet, clarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian  (2012)
Muzyka do filmu Rybacy w reż. Viktorii Marinov na gitarę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję  (2012)
Muzyka do filmu La cravate bleue w reż. Nielsa Michona Fishera na fortepian i orkiestrę smyczkową (2012)
Le collectionneur na fortepian, czelestę i orkiestrę smyczkową (na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Aubagne) (2013)
Mad Scientist na orkiestrę symfoniczną (na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Aubagne) (2013)
Élégie na skrzypce i fortepian (2014)
Do albumu Beautiful Dream (2014)
Muzyka do filmu Floris w reż. Jacqueline Kalimunda na fortepian i kontrabas (2014)
Le Silence, piosenka na głos i fortepian do tekstu własnego (2015)
Suite Espagnole, transkrypcja na flet i fortepian z filmu Le Danseur de jazz  (2016)
Lullaby for Lucy, piosenka na głos i fortepian do tekstu własnego  (2019)
Muzyka do filmu Quand je serai grande w reż. Yves’a Levy na fortepian, harfę, czelestę i orkiestrę smyczkową  (2020)
Les plaisirs de la porte, na bas solo do wiersza Francis’a Ponge (2021)
Unis par mille adieux, piosenka na głos, fortepian i kwartet smyczkowy do wierszy Jolandy Podejmy-Eloyanne (2021)

dyskografia

Romantic (Believe) (2008)
Seasons of Souvenir (Musique & Music) (2010)
Sylvia Filus – Musique de film, musique de concert (Société historique et littéraire polonaise w Paryżu, Stowarzyszenie Kulturalna Europa) (2012)
Beautiful Dream (Musique & Music) (2014)

literatura wybrana

Beata Nowak, Sylvia Filus – la musique au coeur, “Les Echos de Pologne”, 2009, czerwiec
Dominique Piot, Sylvia Filus: Les harmonies françaises et l’âme polonaise, “Journal de la Haute Marne”, 2021, sierpień
Irena Filus, Promujemy talenty, „Kinofan”, 2001, wrzesień
Jadwiga Dąbrowska, Siostry w Polclubie, „Teczka”, 1999, maj