Polmic - FB

indeks osób (G)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Aleksander Gabryś,

kompozytor i kontrabasista; ur. 22 października 1974, Siemianowice Śląskie. Studiował w klasie kontrabasu Waldemara Tamowskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem w 1998. Następnie – od 1999 do 2002 – odbył studia w Musik-Akademie der Stadt Basel, gdzie pod kierunkiem Wolfganga Güttlera uzyskał dyplom solisty. Jako kompozytor kształcił się u ojca – Ryszarda Gabrysia. W 1997 otrzymał stypendium twórcze Rządu Brandenburgii do Künstlerhaus-Schloss w Wipersdorf, w 2002 Stypendium Fundacji Siemensa i Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”. Uczestniczył także w kursach mistrzowskich w Łańcucie, Katowicach, Wrocławiu, Trossingen (Niemcy), Ften (Szwajcaria), na których kształcił się jako kontrabasista.

Jest laureatem pierwszych nagród na ogólnopolskich konkursach kompozytorskich: im. Andrzeja Krzanowskiego oraz „Patri Patriae”. Ponadto zdobył wyróżnienie na Concours International de Musique Electroacoustique w Bourges (1998), na Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika w Krakowie (1999) oraz na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2001). Jako kontrabasista jest podwójnym laureatem Konkursu im. Adama Bronisława Ciechańskiego w Poznaniu (1997), uhonorowanym m.in. za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego. Jest także zdobywcą II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998).

Utwory Aleksandra Gabrysia były prezentowane na Śląskich Trybunach Kompozytorów, Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej, festiwalach: Warszawska Jesień, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Unerhörte Musik w Berlinie, Forsterbrücke w Niemczech, Hudobné Salóny w Bańskiej Bystrzycy, Synthése 2003 w Bourges, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Legnickie Conversatorium Organowe, Ars Cameralis Silesiae Superioris, a także podczas kilkudziesięciu recitali autorskich w Polsce, Szwajcarii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, we Francji i Włoszech.

Był pierwszym polskim odtwórcą Sonaty na kontrabas Sofii Gubajduliny, utworów Giacinto Scelsiego, Iannisa Xenakisa, Concertina Ilii Zeljenki oraz kontrabasowej wersji 1+1+1+1 Witolda Szalonka. Jest adresatem kilkunastu dedykacji miniatur kontrabasowych i większych form (w tym trzech koncertów kontrabasowych), autorstwa m. in. Thomasa Kesslera, Jevgienija Iršai'a, Edwarda Bogusławskiego, Dagmary Jack, Ryszarda Klisowskiego, Piotra Radko, Ryszarda Gabrysia, Thomasa Kesslera, Krzysztofa Knittla, Michela Rotha, Alfreda Knüsela, Junghae Lee.

Dokonał licznych premierowych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Górnośląskiej oraz na płyty kompaktowe sygnowane przez Związek Kompozytorów Polskich i Krakowski Instytut Sztuki, a także przez instytucje szwajcarskie, niemieckie i angielskie. W warszawskiej firmie DUX wydał w roku 2010 dwupłytowy solowy album BASSOLO, w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Pochlebną recenzję tej edycji zamieściło pismo „The Strad” (listopad 2011, nr 1459).

Aleksander Gabryś koncertuje jako solista (m.in. z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Basel-Sinfonieorchester, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia) i kameralista – m.in. w trio obojowym „Proporzioni”, trio pre-arti X-Quartett w Bazylei. Jest członkiem Ensemble Phoenix Basel, współpracuje z Collegium Novum Zürich, Ensemble Modern we Frankfurcie, Klangforum Wien. Z grupą Ensemble Aventure (Freiburg) odbył tournée do Sao Paulo i Montevideo. Z macierzystymi zespołami bazylejskimi gra na forach europejskich (m.in. Biennale Venice) i światowych (Teatro Colon w Buenos Aires), a także w Polsce – na "Warszawskiej Jesieni", forum "Audio Art" w Krakowie, w katowickim Studiu Radiowym. Z frankfurcką formacją Ensemble Modern występował m.in. w Wenecji, Paryżu, Madrycie, Frankfurcie nad Menem, w Luxemburgu i Berlinie, z Ensemble Aventurew São Paulo i Montevideo. Z Klangforum Wien grał m.in.w Warszawie, w Wenecji, Porto i Lizbonie, w Innsbrucku, Salzburgu, Krakowie i w licznych projektach wiedeńskich, m.in.na festiwalu Wien Modern. Z zespołem Musik Fabrik (Kőln) występował w Lille i Paryżu.

Ponadto prowadził seminaria akademickie z zakresu wykonawstwa muzyki nowej.

Wywiady z Aleksandrem Gabrysiem i artykuły mu poświęcone zamieszczał m.in. „Ruch Muzyczny”, „Twoja Muza”, „Śląsk”, dziennik „Basler Zeitung”, szwajcarski miesięcznik „Dissonanz”.

aktualizacja: styczeń 2015

kompozycje

Miniatury na kontrabas i taśmę (1990)
Lux in tenebris na taśmę (1992)
Voak gefeustich, teatr instrumentalny dla pięciorga muzyków-aktorów (1992)
Święty Boże na sopran, struny fortepianu, taśmy i światła (1993)
Ogród igier boskich na smyczki i brzmienie komputerowe (1994)
Quadrofonietta na instrument smyczkowy i live electronics (1996)
Printemps Mandale na taśmę (1997)
Actus contra Naturam na taśmę i tancerza (1997)
Eco-Ethno-Polish-Mountains-Spheroid na taśmę (1998)
Abraxas na orkiestrę smyczkową i taśmę (1998)
Man in Fish na kontrabas i taśmę (1999)
Bas-el-Karneval na instrument smyczkowy i live electronics (2000)
L’ultima volta con de-cadenza na taśmę (2000)
Folklorietta, muzyka komputerowa z użyciem autentycznych nagrań ludowych z Beskidu Śląskiego (2001)
Patrix na kontrabas i taśmę (2001)
Deus Irae na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, instrumenty perkusyjne, akordeon, fortepian, kontrabas i gadułkę (2002)
Aleksandrietta na 2 kontrabasy dla 1 wykonawcy (2003)
Avanti, Amico! [wersja I] na klarnet (2003)
Da ich ein Knabe war ... na głos wysoki, klarnet, waltornię, fortepian, skrzypce i wiolonczelę, do słów F. Hölderlina (2003)
Avanti, Amico! [wersja II] na klarnet basowy (2003)
Nano dla kreatywnego kontrabasisty (2004)
Jekyll-Hyde dla kreatywnego kontrabasisty (2004)
If it’s Truth na kontrabas i kwartet smyczkowy (2005)
Bas-El na taśmę (2006)
Glorietta na chór solistów i taśmę [wspólnie z Ryszardem Gabrysiem] (2007)
Donquixoterie na (kontra)tenor, gitarę, kontrabas i live-electronics (2008)
Pax, Freunde, Pax na trąbkę i taśmę (2008)
Nokturn muzyka do cyklu fotografii Carla Cordonniera (2009)
Nowa Chowańszczyzna muzyka do filmu animowanego, reż. Ewa Słowik-Grabowska (2009)
Avunculus muzyka do filmu dokumentalnego, reż. Alicja Żebrowska (2009)
elUle na róg i skrzypce (2010)
CARRILLO_N13¿ Einetransgradiale Musik-Installation instalacja/performance – współkompozycja, Biennale Bern (2012)
Bestiarium na róg i skrzypce (2012)
Bestiarium – Fortune Square trio tripSinfAct na skrzypce, róg i orkiestrę symfoniczną (2013)
metAtem – interaktywny stragan dźwiękowy podług Dantego Alighieri i „Mikrogramów” Roberta Walsera akcja muzyczno-plenerowa dla czterech performerów, na instrumenty samogrające, kontrabas, lupofon i elektronikę, Bern i Basel (2014)

dyskografia

Szalonek Witold Musica concertante per violbasso e orchestra, ZKPKE 005 (2005)
Gabrys Aleksander Da ich ein Knabe war für Sopran, Horn, Klarinette, Geige, Violoncello und Klavier, na CD: Robert Walser in der Schweizer Musik, Musiques Suisses, MGB CD6231 (2005)
Gabryś Aleksander Bas-El na komputer, ZKPKE 006 (2007)
Gwyn Pritchard music for double bass and harp - Sargasso, SCD28058 (2008)
Bassolo – Aleksander Gabryś. XXth & XXIst centuries’ Contrabass Music [album 2-płytowy] - DUX 0800/0801 (2010)
Scelsi Giacinto Pranam II; Riti: I funerali di Alessandro Magn, Okanagon, na CD: RITO Ensemble Phoenix Basel, Radio SRF Kultur, 2 CD TLS 191 (2014)

literatura wybrana

Dziadek Magdalena Gabryś Aleksander  w: Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), Gdańsk-Warszawa 2005
Kaniowska Małgorzata Dyrygent – współtwórca. Granice ingerencji w interpretację współczesnych partytur muzycznych. Ryszard & Aleksander Gabryś - Muzyka na smyczki, Częstochowa 2012