Polmic - FB

animatorzy (G)

A B C D F G J K L Ł M N O P R S T W

Piotr Grella-Możejko,

kompozytor, literaturoznawca, animator życia muzycznego, tłumacz i publicysta, zajmuje się również zawodowo grafiką; ur. 15 marca 1961, Bytom. W latach 1977-83 studiował kompozycję prywatnie pod kierunkiem Edwarda Bogusławskiego i Bogusława Schaeffera. Ukończył studia z zakresu nauk społecznych (specjalizacja dziennikarska) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 1989 roku wyemigrował do Kanady i zamieszkał w Edmonton. Od 1991 roku studiował kompozycję, teorię i historię muzyki w University of Alberta w Edmonton m.in. u Alfreda Fishera i Henry’go Klumpenhouwera, otrzymując stopień Master of Music w 1993. Otrzymał stopień doktora w dziedzinie literatury porównawczej na tejże uczelni.

Za swoją twórczość kompozytorską dostał nagrody i wyróżnienia, m.in. w 1985 roku III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Łodzi za utwór aennea na gitarę solo, w 1988 roku II nagrodę (I nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór religijny w Krakowie za Motet na 6 głosów solowych, a w roku 1991 III nagrodę na The Pierre Boulez Canadian Composers Competition w Halifaxie w Nowej Szkocji za micro/macro na smyczki. W roku 1997 otrzymał nagrodę The Alberta Motion Picture Industry Association (AMPIA) za muzykę do filmu Cynthii Wells Black Angels.

Od 1998 roku prowadzi w Uniwersytecie Albertańskim (University of Alberta) w Edmonton interdyscyplinarne badania obejmujące muzykę, literaturę i inne dziedziny sztuki.

W latach 2000-2002 otrzymywał stypendium doktoranckie przyznane przez Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. W latach 2003-2004 otrzymywał stypendium twórcze przyznane przez The Canada Council for the Arts. Oprócz tego jest laureatem szeregu nagród akademickich, by wymienić Beryl Barns Award, Andrew Steward Memorial Graduate Prize oraz Marie Louise Imrie Graduate Award.

Jego kompozycje prezentowano w Europie i w obu Amerykach oraz w Azji podczas szeregu festiwali oraz cykli koncertowych, takich jak CMC at 35 oraz NuMuFest (Toronto), Conversatorium (Legnica), Dancing on the Edge (Vancouver), Festiwal Muzyki Fascynującej oraz Śląska Trybuna Kompozytorów (Katowice), Edmonton New Music Festival, rESOund, Fringe, International Organ Academy „Pipeworks”, New Music Alberta (Edmonton), I Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, X Międzynarodowe Wieczory Muzyki Kameralnej i Organowej, „June in Buffalo”, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Multi-Art Festival (Seul), „Musica Polonica Nova” (Wrocław), Open Ears Festival of Music and Sound (Kitchener-Waterloo), Pacific Market (Stockton, USA), „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Saskatoon New Music Festival, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, “Warszawska Jesień” (koncerty Koła Młodych), III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej oraz AudioArt (Warszawa), Świętokrzyskie Dni Muzyki. Wykonania, prezentacje elektroakustyczno-wizualne (połączone niejednokrotnie z wystawami partytur oraz prac graficznych) oraz radiowe odbywały się ponadto w centrach takich, jak Antwerpia, Ateny, Bazylea, Berlin, Bilbao, Genewa, Kowno, Londyn, Los Angeles, Lozanna, Mexico City, Montréal, Nowy Jork, Ottawa, Paryż, Princeton, Seul, St. Petersburg, Toronto, Turyn, Vancouver, Warszawa, Wiedeń i Zürich.

Muzyka symfoniczna kompozytora pojawiła się w programach takich zespołów, jak: 21 Century Orchestra (Kijów), Aventa Ensemble, Capella Cracoviensis, Edmonton Chamber Players, Edmonton Symphony Orchestra, Edmonton Youth Orchestra, Laurier Chamber Orchestra, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Polska Orkiestra Radiowa (z Warszawy), Regina Symphony, Saskatoon Youth Orchestra, Symphony Nova Scotia, Vancouver Symphony Orchestra i in. Dzieła kameralne, solistyczne oraz przeznaczone dla sceny wykonywali m.in. Brian Webb Dance Company, Aiolos Woodwind Quintet, Anubis Saxophone Quartet, ARA Ensemble, Clarion Ensemble, Ensemble MW2, The Hammerhead Consort, Hermes Ensemble, Het Rode Pomp Ensemble, Mexico City Woodwind Quintet, Quatuor de saxophones QUASAR, St. Crispin's Chamber Ensemble, Quatuor Bozzini, The Penderecki String Quartet oraz szereg wybitnych solistek i solistów, jak Iwona Glinka, Chenoa Anderson, Elena Denisova, Agnieszka Kaćma, Isabelle Schnöller, Sylvia Shadick-Taylor, Kathleen Supové, Els Weckx, Roger Admiral, Jean-Guy Boisvert, Vincent Daoud i Yuji Noguchi, Laurent Estoppey, Andrzej Dutkiewicz, Szymon Kaca, Alexei Kornienko, Mariusz Pędziałek, Joachim Segger, Harry Sparnaay, William H Street, Charles Stolte, Mark Takeshi McGregor, Daan Vandewalle i wielu innych.

Utwory kompozytora zostały nagrane przez m. in. Acte Préalable (Polska), Arktos, Centrediscs, Clef Records, Eclectra (Kanada), zeitklang (Niemcy) i Claves (Szwajcaria).

Obok kompozycji czynnie zajmuje się działalnością organizatorską, wydawniczą oraz promocją muzyki polskiej w Kanadzie, USA i innych krajach. W 1983 roku zorganizował i do 1987 roku prowadził Festiwal Muzyki Fascynującej w Katowicach. Między 1992 i 1997 kierował Edmontońskim Festiwalem Nowej Muzyki (Edmonton New Music Festival). Był również producentem serii koncertów pod nazwą „New Music Alberta” oraz (od roku 2000) edytorem pisma „The Alberta New Music & Arts Review”. Współpracował okresowo z polskimi periodykami muzycznymi oraz literacko-artystycznymi takimi jak, m.in., „Kultura”, „Muzyka21”, „Odra”, „Ruch Muzyczny”, „Tak i Nie”, „Tak i Nie - Śląsk” oraz „Życie Literackie”. W Kanadzie publikował w „The Albertan Composer”, „AlbertaViews”, „Canadian Slavonic apers”, „Contact”, „MusicWorks”, „Opus Magazine” i innych. Między 2009 i 2011, do momentu zamknięcia pisma, pisał stale na temat muzyki, innych sztuk oraz kwestii społecznych w znanym edmontońskim "SEE Magazine". Prowadził w latach 2009-2015 własną audycję Avant-garde and Beyond, nadawaną w CJSR Radio w Edmonton. Od 2018 roku współpracuje z miesięcznikiem "Śląsk".

Od 1992 Grella-Możejko należy do Kanadyjskiego Centrum Muzyki (Canadian Music Centre), w latach 1991-2011 był także prezesem Tonus Vivus - Society for New Music. W roku 2004 został członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.

Zrealizował zamówienia na dzieła orkiestrowe i kameralne oraz inne projekty artystyczne, przyznane mu na drodze konkursowej przez, m.in., The Alberta Foundation for the Arts, The Canada Council for the Arts, Canadian Broadcasting Corporation (CBC), Canadian Music Centre (CMC), Canadian Polish Congress, Edmonton Arts Council, Festiwal Flandryjski (Festival van Vlaanderen), Polskie Radio oraz Ministerstwo Kultury i Sztuki.

aktualizacja: 2006, 2012 (mk), 2021 (wa)

twórczość

Twórczość kompozytora wykazuje stałą tendencję do poszerzenia środków, technik i języka - przeciwstawną do wypracowywania jednolitego stylu i estetyki. W miarę upływu czasu obejmuje coraz szersze spektrum zjawisk muzycznych: od kontemplacji elementarnej "natury brzmienia" (Due pezzi na organy) po konstrukcje złożone technicznie i stylistycznie (na orkiestrę: Monumentum (Józef Koffler in memoriam) oraz Contra tempus); od współczesnej sonorystyki (Melodrama II) po archaizacje stylistyczne. Do tych ostatnich zachęcają szczególnie organy, pozwalające rozwinąć idiomy Średniowiecza (jak w In memoriam Edward Bogusławski – koncercie na organy i orkiestrę smyczkową), Renesansu (Palestriniana), wczesnego Baroku (Three Nocturnal Postludes), późnego Baroku i Klasycyzmu, zawierające nie tylko aluzje motywiczne do muzyki Bacha, ale też recepty mikstur barwowych, wewnętrznie rozwibrowanych, "mięsistych" (Sacræ symphoniæ). Ekspresja romantyczna pojawia się częstokroć w postaci języka opisu subiektywnych reakcji na współczesne zdarzenia, pozbawionej jednak powierzchownego dramatyzmu czy kronikarskiego ilustracyjności (Lachrymæ in Memory of September 11, 2001). Kompozytor nie waha się też ewokować muzyką atmosferę oniryczną: zjawisk zatrzymanych w czasie - jak w obrazach Giorgio de Chirico (the first february the last january wersja na fortepian i organy, zbudowanym na dwóch rozstrojonych warstw: organów i fortepianu) lub niespokojnej, "filmowej" narracji (II kwartet smyczkowy: The Secret Garden). Na wyraźną inspirację fenomenem snu wskazują tytuły utworów: dreamtide, Strumienie snu, Dream Daemon.
Introwertyzm tej muzyki rodzi się już na poziomie brzmienia. Grella-Możejko traktuje instrumenty jak samoistne byty materii ożywionej, wsłuchuje się w nie, próbując – jak psychoanalityk - otworzyć ich duszę; prowokuje do obnażenia ukrytych stron, ale nie gwałci ich natury. W komentarzu do swoich koloratur traktuje instrument jako personę - pogrążoną w wewnętrznym monologu i dialogującą z osobowością wykonawcy; jako byt ukształtowany pracą rąk, ale też - partycypujący w sferze intelektu (skądś przecież pochodzi dostrzegana przez Hoene-Wrońskiego inteligencja ukryta w dźwięku). Specyficzna idiomatyka instrumentu lub zespołu staje się punktem wyjścia kompozycji: ravenna na klawesyn, Horngardens na kwartet saksofonowy, dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę, Strumienie snu - I Kwartet smyczkowy, ChaconnEncore na saksofon altowy solo.
Niejako dla równowagi kompozytor przybiera też postawę przeciwstawną - technikę abstrakcyjnego, graficznego projektowania struktur czystych, "metabrzmieniowych", możliwych do wykonania przez dowolną obsadę: zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) dla dowolnych wykonawców, Simple Pleasures - duety dla młodych wykonawców, seria utworów graficznych.
W muzyce kameralnej uzyskuje organiczne współbrzmienia, jak w zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) i Horngardens (Music for Norval Morrisseau) na kwartet saksofonowy lub amalgamaty bogate różnorodnością (dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę, Kyrie na rożek angielski, klarnet basowy, fagot, róg i wiolonczelę). Instrumenty smyczkowe traktuje z męską rzeczowością, bez wpadania w typowy wiolinowy liryzm; powierza im wyraziste rysunki (w duecie z fortepianem: Organigami i w koncercie podwójnym na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową epitaphios threnos), stawia pytania o sensowność dalszego posługiwania się konwencjonalnymi technikami wykonawczymi (Strumienie snu) - i odpowiada na nie twierdząco poprzez maksymalnie wirtuozowskie wykorzystanie ich!
Jego wyobraźnia pracuje w różnych zakresach: rozwiązuje zagadnienia technologiczne (w cyklu "bliźniaczych" utworów na instrumenty solowe pn. coloratura albo w Orion (Music for Franz K.), dialoguje z gatunkami, formami i stylami muzycznymi (sonaty fortepianowe, kwartety smyczkowe, Missa instrumentalis na orkiestrę, Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową). Poddaje się inspiracji innych sztuk: literatury, np. w Moon down (for Boudewijn Buckinx) są to japońska średniowieczna poezja Buddyzmu zen i, jak w Otganigami, sztuka origami, filozoficznej refleksji uwikłanej w formę malarską (Time is a River without Banks - coloratura after Marc Chagall na saksofon altowy solo). Zwłaszcza w takich przypadkach objawiają się zasadnicze cechy wypowiedzi muzycznych: dosadność i plastyczność wizji, sugestywna prawda przemawiająca bezpośrednio i wywołująca u słuchacza poczucie oczywistości rozwiązań - bez potrzeby odwoływania się do ukrytych, spekulacyjnych założeń (nawet, jeśli uczestniczyły one w procesie komponowania - jak np. technika serialna w Lachrymæ).
Te nadrzędne cechy wyrazistości i plastyczności wyobrażeń powodują, że mimo zmienności technik i odniesień stylistycznych (w zasadzie - zdystansowanych i wydestylowanych metastylistyk), twórczość Piotra Grelli-Możejki zachowuje wyraźną indywidualność. Gdy zagłębiamy się w tę rzekę, spostrzegamy z bliska, że jest za każdym razem inna, ale jednocześnie - w całości - czujemy, że jest to ta sama rzeka.

kompozycje

Autumn Prelude na flet, klarnet, i altówkę (1976)
WEBERNotturno na fortepian (1976)
Four Preludes na kwartet dęty (1977/81)
Complex Simple Rhythms na trio smyczkowe (1978)
Melodrama I na skrzypce solo (1981)
Melodrama II na wibrafon i saksofon altowy (lub flet lub trąbkę) (1981, 1991)
hypotheosis na dziewięciu dowolnych wykonawców (1982)
erotogramma - supplement (tło dźwiękowedla dowolnego utworu tradycyjnego) na 1-4 wykonawców (1982)
Q na klarnet i saksofon altowy z perkusją ad libitum (1982, 1983)
coloratura for Dr. K. na fagot solo (1983)
Melodrama IV na klarnet basowy (1983)
en attendant Bergson na cztery instrumenty smyczkowe (1983)
XONNOX na 1-2 fortepiany (1983)
minimum-optimum-maximum na instrumentalistów i/lub głosy (1983)
in abstracto na 1-4 dowolnych wykonawców (1983)
surreum partytura graficzna dla aktora (1983)
creatio ex nihilo dla dowolnych wykonawców (1983)
aagyn dla jednego wykonawcy na saksofon tenorowy i fortepian (1983, 1987)
the first february the last january na 1-4 dowolne instrumenty melodyczne i/lub 1-2 instrumenty klawiszowe (1983, 1989)
Melodrama V na fortepian (1983, 1989)
zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) na dowolne instrumenty melodyczne i fortepian (1983-88)
aa69/coloratura for Dennis Prime na basetorn solo (1983-93)
composizione-monoproiezione per pianoforte (1983-95)
Palestriniana na organy (1984)
HYMN na sopran, puzon, wibrafon, fortepian, kontrabas i ścieżkę dźwiękową (1984)
a'ROMA na 1-5 dowolnych instrumentów (1984)
music for nobody na wykonawców nieumiejących grać na instrumentach lub muzyków zawodowych (1984)
GeÑalles A na solo i grupę (1984)
Erika - typewritten minimusic na dowolnych wykonawców-kompozytorów (1984)
compilage #1 na sopran i cztery instrumenty lub na dowolne instrumenty (1984)
face music na mima i dowolnych muzyków lub na wideo i dowolnych muzyków (1984)
MOMENT of oblivion? teatr instrumentalny dla dwu wykonawców (1984)
o'dY na dowolnych wykonawców (1984)
aennea na gitarę (1985)
GeÑalles B na grupę i solo (1985)
nAAn (never play ordinario) na dowolnych wykonawców (1985)
Action drawing na wykonawców Neue Wilde (1985)
METROPOLIS na jazzmana, awangardzistę i akompaniament (1985)
Memories of Arnold (S.) rekompozycja na niskie i wysokie głosy i/lub instrumenty (1985)
a'n...n'a na trąbkę i organy (1985)
ravenna na klawesyn (1985-87)
OBOEnergy (MariusAZIONI) na 1-12 instrumentów z rodziny obojów, rożków angielskich, obojów d'amore, obojów basowych (1986)
left hand band dla leworęcznych wykonawców (1986)
Ordines (Jorge Luis Borges in memoriam) sonata na organy solo (1988)
Motet na sześciu solistów wokalnych (1988)
HAENNA na sekstet smyczkowy (1989)
experimento #1 dla solisty na czterech różnych instrumentach (1989)
WOW! (Is My Cat a Rock'n'Roller?) na dźwięki elektroniczne (1990)
micro/macro koncert na 12 smyczków (1990, 1995)
Orion (Music for Franz K.) na 1-5 saksofonów lub 1-5 dowolnych instrumentów dętych drewnianych i elektronikę (1991)
Epitaph for Jerzy na dźwięki elektroniczne (1991)
The Dreams of Odysseus muzyka baletowa na dźwięki elektroniczne (1991-92)
coloratura for Charles/disco(n)notation na saksofon barytonowy i elektroniczne przetworzenie dźwięku (1992)
Sacrae symphoniae (Christopher Lewis in memoriam) na organy (1992-2000)
Horngardens (Music for Norval Morrisseau) na kwartet saksofonowy (1992-93)
Kyrie na rożek angielski, klarnet basowy, fagot, róg i wiolonczelę * (1993)
Contra tempus na orkiestrę * (1994)
metaSonata na saksofon altowy i fortepian (1994)
Ground na flet, klarnet, wibrafon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1994)
Due pezzi na organy (1994-95)
Strumienie snu (I Kwartet smyczkowy) * (1995)
...noc bezkresna, noc bezsenna... na flet, klarnet, wibrafon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1995)
horyzont zapomnienia (I Sonata fortepianowa) (1995)
Finale na chór kameralny (1995)
Monumentum (Józef Koffler in memoriam) na orkiestrę kameralną * (1996)
...river to the ocean... na klarnet i kwartet smyczkowy (1996)
dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę (1996)
Time is a River without Banks (coloratura after Marc Chagall) na saksofon altowy solo i elektronikę ad libitum (1996)
mare tenebrarum (Bolesław Szabelski in memoriam – II Sonata fortepianowa) (1996-2000)
maze, haze, mist, daze na orkiestrę fletową (1997)
Doppelgänger (...mein Holzspiel...) na zespół instrumentów dętych drewnianych (1997)
takussunsittuq na dwa fortepiany i dwie perkusje (1997)
Euphonia (Tomasz Sikorski in memoriam) na orkiestrę smyczkową (także na kwartet smyczkowy lub kwartet saksofonowy) * (1997, 2001)
...dans l'ombre du jardin oublie... na kwartet saksofonowy (1998)
Numen na skrzypce i fortepian (inne wersje: na flet, obój, saksofon altowy, altówkę, wiolonczelę, kontrabas) (1998)
Chiaroscuro na klarnet basowy/kontrabasowy i ścieżkę dźwiękową (1998)
ove 'l mar non ha vanto na skrzypce i fortepian (1999)
muziek voor van Zoelen (coloratura) na saksofon basowy solo & elektronikę ad libitum (1999)
ChaconnEncore na saksofon altowy solo (1999)
Five Prairie Meditations na orkiestrę (1999)
Kinneret na alto flet i wibrafon (1999, 2012)
The Secret Garden (Music for Agnieszka Holland) – II Kwartet smyczkowy (1999-2002)
...where the night awakens... na dwa fortepiany i dwie perkusje (2000)
Walzer (Joseph Matthias Hauer in memoriam) na fortepian solo (2000)
Moon down (for Boudewijn Buckinx) na skrzypce i fortepian (inne wersje: na flet, klarnet, saksofon altowy) (2000/02)
Anya's Dream na saksofon altowy i fortepian (2001)
Voces intimae (Music for David Roxburgh) na flet, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2001)
Lachrymae (In Memory of September 11, 2001) na organy (2001)
Ave verum corpus na chór mieszany (2001)
Largo (Omaggio a Johann Sebastian) na skrzypce (lub flet lub klarnet lub saksofon sopranowy) i fortepian (lub organy) (2002)
epitaphios threnos koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2003)
In memoriam Edward Bogusławski - koncert na organy i orkiestrę smyczkową (2004)
Organigami (Music for Aysha) na flet i fortepian (inne wersje: na skrzypce, klarnet (basowy), saksofon, fagot, sarusofon (2004)
Palomar 1a: after Calvino (coloratura) na klarnet lub klarnet basowy i elektronikę ad libitum (2004)
Cinq études sur la tonalité na fortepian (2004)
Nachtkadenz pięć utworów concertante na flet i cztery instrumenty dęte drewniane (2004)
Three Nocturnal Postludes na organy (2004/5)
Grit Grey Sky na chór mieszany (2005)
Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową (lub na skrzypce z fortepianem) (2005)
Nach(t)gejagd - III Sonata fortepianowa (2005)
...a Portmanteau of Shaddowes and Chimeras... (coloratura after Peter Ackroyd) na flet solo i elektronikę ad libitum (2005)
Three Nocturnal Postludes na saksofon altowy i trio smyczkowe (2005)
Grit Grey Sky na chór mieszany (2005)
Four Lines (Farewell Music for Michael J. Baker) na kwartet saksofonowy (2006)
Dream Daemon - Koncert na zmienny saksofon i orkiestrę kameralną (2006)
TrancePaining (Black Wings Has My Angel) - III Kwartet smyczkowy (2007)
Mrok na saksofon altowy i fortepian (2007)
Rondeau na dowolne instrumenty (2008)
Les Espaces du temps - IV Sonata fortepianowa (2008)
...only Midnight... na dwa fortepiany (2009)
Silver Wound na obój (lub flet lub saksofon sopranowy) i gitarę (2009)
Τάρταρος I na dźwięki przekształcone cyfrowo (2009)
BergKR/an/EIS na flet basowy i organy (2009)
ogrody snu na mezzo, 1-4 instr. melodycznychi 1-2 instr. klawiszowe (2009)
Balcetis na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany saksofon barytonowy (2009)
Del Brocco na 1-6 instr. melodycznych i 1 instrument klawiszowy (i/lub ścieżkę dźwiękową) (2009)
Darg I (Katharina Henot) na komputerową ścieżkę dźwiękową (2009)
Darg II (Katharina Kepler) na komputerową ścieżkę dźwiękową i 1-4 improwizatorów (2009)
WIDDERSHINS (le monde merveilleux du Marquis de Sade) na amplifikowany kwartet saksofonowy (z elektroniką ad libitum) i komputerową ścieżkę dźwiękową (2009)
Stolte na komputerową ścieżkę dźwiękową i saksofon altowy z elektroniką ad libitum (2010)
an'nol na komputerową ścieżkę dźwiękową, amplifikowaną trąbkę i elektronikę ad libitum (2010)
Sparnaaij na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany klarnet basowy (2010)
Princess of Athens na komputerową ścieżkę dźwiękową i flet amplifikowany (2010)
Tombeau sur la mort de Monsieur Górecki na amplifikowany flet altowy i małą orkiestrę (2010)
Nolan na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany saksofon tenorowy (2010/2011)
Αχέρων (Acheron) na flet z elektronicznym przekształceniem dźwięku, kwartet smyczkowy, komputerową ścieżkę dźwiękową i video (2011)
Simoum na klarnet A solo (2011)
… about to dawn … (in memoriam Bronislaw Kazimierz Przybylski) na trio fortepianowe (2011)
Trop na flet i organy (2011)
soletto/soave/soffocato (Donald Erb in memoriam) na klarnet, skrzypce i fortepian (2011)
Sommernachtslied für eine junge Schülerin na dowolny instr. melodyczny solo (2011)
Darg III (Katharina Paldauf) na komputerową ścieżkę dźwiękową (2011)
Struna srebra na flet piccolo i zmienny delay (2011)
Queen of Patra na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany flet basowy (2011)
Hector Fiore na komputerową ścieżkę dźwiękową (2011)
Xρόνοστάσις (Theodore Antoniou at 77) na kwintet dęty (2012)
Τάρταρος II na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)
Τάρταρος III na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)
IWONAriette na flet solo (2012)
Τάρταρος IV na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)

dyskografia

Epitaph for Jerzy na taśmę - A BEAMS Compilation [kaseta, bn.] (1992)
Orion (Music for Franz K.) wersja na saksofon i dźwięki elektroniczne - ECCS Live, ECCS CS 93001 [kaseta] (1993)
aa69/coloratura for Dennis Prime na basetorn solo - Northern Arch/Arc du Nord, Arktos 94 001 CD (1994)
Due pezzi na organy - soundland alberta - le pays sonore, Clef Records CR 96001-2 (1996)
composizione-monoproiezione na fortepian - Brief Confessions Brèves, CLEF Records CR 97002-2 (1997)
dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę - Glossa - Chamber Music from Canada and Poland, Clef Records CR 99003-2 (1999)
coloratura for Charles/disco(n)notation na saksofon barytonowy i dźwięki elektr. - The New Polish Music Panorama V, Acte Préalable AP0014 (1999)
Strumienie snu na kwartet smyczkowy - Stringtime - Canadian Chamber Music, Eclectra ECCD-2050 (2001)
the first february the last january - 9 Visions - Chamber Music from Canada and Poland, CLEF Records CR 02004-2 (2002)
Lachrymæ (In Memory of September 11, 2001) na organy - Acclamations - Canadian Organ Music, Eclectra ECCD-2063 (2003)
Moon down (for Boudewijn Buckinx) wersja na flet i fortepian - Isabelle Schnöller - Interpretenportrait, zeitklang ez-15013 (2003)
mare tenebrarum (Bolesław Szabelski in memoriam) - II Sonata fortepianowa - Visions of Nothingness, CLEF Records CR 02005-2 (2004)
Numen wersja na klarnet basowy i organy - The Weather Inside - New Music for Clarinet, Eclectra ECCD-2071 (2005)
zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) wersja na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian - RainDances - Canadian Chamber Music, CLEF Records 05007-2 (2006)
WOW! (Is My Cat a Rock’n’Roller?) na taśmę - Cult Figures - Anthology of Canadian Electroacoustic Music, CLEF Records/Upala Classics CR 07008-2 (2007)
metaSonata na saksofon altowy i fortepian - Westwind – Canadian Music for Saxophone, Eclectra ECCD-2076 (2007)
maze, haze, mist, daze na orkiestrę fletową: 8 Pieces na 8 - Canadian Works for Flet Ensemble, CML Productions CD 103 (2007)
...river to the ocean... na kwintet klarnetowy: Le livre des mélancolies, ATMA Classique ACD2 2552 (2007)
Palestriniana na organy: In the Pipes - Music na Pipe Organy by Alberta Composers, Arktos 200795/96 (2007)
WOW! (Is My Cat a Rock'n'Roller?) na dźwięki elektroniczne: Cult Figures - Electroacoustic Music from Canada, Centrediscs CMC CD 13908 (2008)
Numen wersja na flet i fortepian: New Music North - First Recording, New Music North WRC8-8071 (2008)
The Secret Garden (Music for Agnieszka Holland) II kwartet smyczkowy: Launch Pad - New Canadian Works na the Penderecki String Quartet, Centrediscs CMC CD 13308 (2008)
Organigami (Music for Aysha) wersja na skrzypce i fortepian: Devil's Dance: The Warszynski Trio, CLEF Records 09008-2 (2009)
Numen i Moon down (for Boudewijn Buckinx), wersje na saksofon altowy i fortepian: Soul Mates, Claves CD 111 (2011)

literatura wybrana

Słowem - muzyka! Z Piotrem Grellą-Możejko rozmawia Katarzyna Marczak, „Studium” 2003 nr 2 (38)
Zmieniłbym wszystko! Z Piotrem Grellą-Możejko rozmawia Paweł Łukaszewski, „Muzyka21” 2000 nr 2
Baker D. T. Symphony brings religious themes to life, „The Edmonton Journal”, November 20 2000
Birtles Bryan Avant garde is new expression, „VUE Weekly", November 27 - December 3, 2008
Chang Sarah The Penderecki Quartet is always plucky for the present, "VUE Weekly", May 10-May 16 2007, str. 51
Copeli Darren Homegrown Festival - NUMUFest Contemporary Music Festival, „MusicWorks” nr 83, Summer 2003
Drwal Karolina Katowiczanin w Edmonton, „Śląsk”, nr 3 (89), marzec 2003
Eatock Colin Coming to Canada An Interview with alcides lanza, Piotr Grella-Możejko and Rudolf Komorous, „The Alberta New Music & Arts Review”, Vol. I/II, No. 2/3, Summer 1997/Summer 1999
Fefferman Stanley The Penderecki String Quartet, „Showtime Magazine”, March 11, 2007
Fefferman Stanley The Penderecki String Quartet’s Centrediscs CD ”LAUNCHING PAD”, „Showtime Magazine”, September 17, 2008
Godin Scott Edward Edmonton New Music Festival 1992-95, „MusicWorks” nr 62, Spring 1995
Humphreys Stephen Local Heroes: A Subjective Look at the Second Annual New Music Festival, „MusicWorks” nr 58, Spring 1994
Johnston Colleen Penderecki Quartet kicks off Open Ears Festival, „KW Record”, May 20 1999
Laveaux Teresa de Czy można pokochać nową muzykę?, „Radar” nr 50, 13 XII 1984
Littler William A most flattering concerto, „The Toronto Star”, March 11 2003
Littler William Amerika's winning score skilled writing, "The Toronto Star", November 20, 2001
Murray Tom 'No-name' collaboration defies arts pigeonholes, „The Edmonton Journal”, January 23, 2009
Ozipko Jerry A Chance of a lifetime, "SEE Magazine", Issue 856, April 22 - April 28, 2010
Ozipko Jerry An All-Canada Western Winner, „MusicWorks” nr 83, Summer 2003
Ozipko Jerry Koncert na koniec stulecia, „Muzyka21” 2001 nr 2 (9)
Pawliszewska Katarzyna Sztuka to tygiel sprzeczności, „Słowo Powszechne” nr 17, 24-26 I 1987
Prodaniuk Prosper Spooky strings, "SEE Magazine", March 27-April 2, 2008
Prodaniuk Prosper Violins out for violence, "SEE Magazine", May 10-May 16 2007, Nr 702, s. 32
Radoszewski Roman Festiwal muzyki fascynującej, „Kultura” nr 3 (33), 15 I 1986
Sarzyński Piotr Kawior na pięciolinii, „Sztandar Młodych” nr 9, 14 I 1986
Schmidt Elgar Music and Being, „The Alberta New Music & Arts Review”, Vol. I/II, No. 2/3, Summer 1997/Summer 1999
Todd Richard Concert reveals force of new music, „The Ottawa Citizen”, October 29 1999
Toruńska Maria Nowa mowa strun, „Tak i Nie” nr 5 (41), 3 II 1984
Wohlfahrt Hans-Theodor Edmonton ’95 - Befruchtende Konfrontation bei -25˚ Celsius, „Neue Zeitschrift für Musik” No. 3, Mai - Juni 1995

publikacje

rozprawy

Aldo Clementi - Horror pleni / horror vacui, "Contemporary Music Review", Volume 28, Part 6, 2009, pp. 543-555
Brian Ferneyhough, or, Complexity as a Metaphor of Freedom, "The Albertan Composer", Vol. I, No. 3, Fall/Winter, 1994, s. 15-20
Earle Brown - Form, Notation, Text, "Contemporary Music Review", Volume 26, Parts 2 & 4, 2007, s. 437-469
Farewell to the Past or Welcome to the Future? - Arnold Schoenberg's Pierrot Lunaire, "The Alberta New Music & Arts Review", Vol. I/II, No. 2/3, 1999, s. 22-35
Fifty Years of Freedom - Polish Music After 1945, "Canadian Slavonic Papers", Vol. XXXIX, Nos. 1-2, 1997(98), s. 181-208
George Crumb Madrigals – Composer in a Magic Theatre, "The Alberta New Music & Arts Review", Vol. III/IV, No. 4/5, 1999-2001, pp. 65-76
Helmut Lachenmann - Style, Sound, Text, "Contemporary Music Review" (Routlege UK), Volume 24, Part 1, 2005, s. 57-75
Music as a Soliloquy: Arnold Schoenberg's Violin Concerto, "The Alberta New Music Review", Vol. I, No. 1, 1997, s. 13-18
The New Music, "AlbertaViews", June/July 2000, s. 29-33
When the Sun Rises in the West, or, the Art of Karen Tanaka w: Across Time and Genre: Reading and Writing Japanese Women’s Texts (ed. J. Brown i S. Arntzen), University of Alberta, Edmonton 2002
recenzje, polemiki, komentarze, sprawozdania

Festival van Vlaanderen – Joint Venture [recenzja], "The Alberta New Music & Arts Review", Vol. III/IV, No. 4/5, 1999-2001, pp. 189-195
Robert Fleisher. Twenty Israeli Composers: Voices of a Culture [recenzja], "The Alberta New Music Review", Vol. I , No. 2, 1998, pp. 123-124