Polmic - FB

wykonawcy (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Alina Maria Mleczko,

saksofonistka; ur. 1 lutego 1969, Lubliniec. W 1994 ukończyła z najwyższą oceną Akademię Muzyczną w Warszawie, gdzie studiowała grę na saksofonie. Uczestniczyła też w kursach w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Jej nauczycielami gry na saksofonie byli: Bernard Steuer, David Pituch, Krzysztof Herder, Michael Leonard, Ed Bogaard i Radosław Mleczko. Prowadzi klasę saksofonu w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2011 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i od tego roku prowadzi klasę saksofonu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku na stanowisku adiunkta.

W 1995 zadebiutowała jako solistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie w wirtuozowskiej Fantazji Heitora Villi-Lobosa. Już w 1996 amerykański magazyn „Saxophone Journal”, w specjalnym wydaniu poświęconym najwybitniejszym saksofonistom świata, zamieścił jej monografię. Wkrótce po debiucie została zaproszona na koncerty do Wielkiej Brytanii, Francji, Stanów Zjednoczonych (jeden z jej koncertów był transmitowany z Chicago Cultural Center), Niemiec, Danii, Czech i na Ukrainę.

Uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, m.in. Warszawskiej Jesieni, Forum im. Witolda Lutosławskiego, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu „Alkagran” w Czechowicach-Dziedzicach, Festiwalu Kultury Latynoamerykańskiej, Festiwalu „Two Days & Two Nights” w Odessie. Grała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Orkiestrą Radia Duńskiego, Capellą Istropolitaną, Paderewski Kammerorchester, pod batutą takich dyrygentów, jak Roman Kofman, Volker Schmidt-Gertenbach, Vladimir Sirenko, Jacek Kaspszyk, Michał Dworzyński, Adam Klocek, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jan Wincenty Hawel.

Odbyła wiele tras koncertowych z zespołami muzycznymi Teatru Dramatycznego i Teatru Studio w Warszawie. Brała udział w licznych spektaklach w reżyserii m.in. Krzysztofa Warlikowskiego z muzyką Pawła Mykietyna. Współtworzy spektakle teatralne wykonując własną muzykę, m.in. w spektaklu autorstwa Tomasza Walczaka Treny mojej Matce, w monodramie Saksofon wg. powieści Wiesława Myśliwskiego Traktat o łuskaniu fasoli.

Koncerty z muzyką improwizowaną zajmują coraz więcej miejsca w jej zawodowym kalendarzu. W dużym stopniu powodowane jest to współpracą z Bubą Badije Kuyateh - muzykiem pochodzącym z Gambii i grającym na korze afrykańskiej.

W jej repertuarze dominują utwory współczesne polskich komozytorów, m.in. Jacka Grudnia, Pawła Mykietyna, Waldemara Miksy, Agaty Pyzel, Bernarda Chmielarza, ale także utwory m.in. Joe Cutlera, Johna Robinsa, Lee Heuermanna, Aleksandra Głazunowa, Claude Debussy’ego, Roberta Kritza, Osvaldasa Balakuskasa.
Alina Mleczko była liderem Polskiego Kwartetu Saksofonowego i założycielką Kwartetu A-4. Od 2000 współtworzy Kwartet „Arundo” z Tytusem Wojnowiczem, Leszkiem Wachnikiem i Romualdem Gołębiowskim. Współpracowała z zespołem Nonstrom, Zespołem Polskim Marii Pomianowskiej, a także z pianistami: Agnieszką Kopacką, Iwoną Mironiuk, Yoko Yamada-Salvaggio i Włodkiem Pawlikiem.

Wydała płytę solową zatytułowaną Wiatr od morza, na której znalazły się zadedykowane jej kompozycje Jacka Grudnia, Pawła Mykietyna, Macieja Zielińskiego, Waldemara Miksy i Michała Kulentego. Kolejne płyty to: Siesta (2003), która była nominowana do nagrody Fryderyk 2003 w kategorii muzyka kameralna, otrzymała nagrodę francuskiego magazynu muzycznego „Classica” i była, według tego pisma, na liście bestsellerów we Francji, oraz Fiesta (2005), również nominowaną do nagrody Fryderyk w kategorii muzyka kameralna. Obie nagrane zostały z towarzyszeniem zespołu Prima Vista Quartet.

Alina Mleczko gra na saksofonach firmy Paul Mauriat.

aktualizacja: październik 2016 (wa)

Kontakt
e-mail:
alinamleczko@op.pl