Polmic - FB

kompozytorzy (Z)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Maciej Zieliński,

kompozytor; ur. 29 marca 1971, Warszawa. W 1996 ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego, a w 1999 – Studia Podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie w klasie kompozycji Paula Pattersona. Ponadto w latach 1993-97 uzupełniał swoją edukację muzyczną uczestnicząc w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz w I Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod kierunkiem Louisa Andriessena, Osvaldasa Balakauskasa, Martina Bresnicka, Michaela Finessy’ego, Petera Michaela Hammela, Zygmunta Krauzego, Hanny Kulenty, Claude’a Lefebvre’a, Daryl Runswick, Witolda Szalonka, Jojia Yuasa.

Otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1995).

Maciej Zieliński otrzymał wiele nagród na konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.: II nagrodę Kapituły Krytyków II Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), II nagrodę w I Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” (1995), II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Niemczech (1995), III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Jihlava ’96” w Czechach (1996), III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku (1997), British Council Fellowship Award (1998), Josiah Parker Composition Prize w Wielkiej Brytanii (1999), Alan Bush Composition Prize w Wielkiej Brytanii (1999), nagrodę główną w Konkursie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na Projekt Multimedialny (1999). W 2012 roku otrzymał nominację do nagrody "Fryderyk" w kategorii Kompozytor Roku. W 2019 roku otrzymał nagrodę „New Filmmakers LA Award” w Los Angeles w kategorii „Best Score” oraz nominację do Crystal Pine Award na International Sound and Film Music Festival. W 2016, 2017 i 2020 roku Zieliński był nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej „Orły” w kategorii „Najlepsza Muzyka”.

Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, m.in. na Gdańskich Spotkaniach Młodych Kompozytorów „Droga” (1994), Festiwalu „Warszawska Jesień” (1994, 1995, 1998, 2004), Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1994), Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Pradze (1995), Synthesizer-Musik-Festival w Braunschweig w Niemczech (1995), Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995, 1996), International Festival of Choral Art „Jihlava ’96” w Czechach (1996), „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Two Days and Two Nights in Odessa” (1996), European Youth Music Festival Copenhagen ’96 w Danii (1996), Forum Lutosławskiego w Warszawie (1996, 1998), Gaude Mater w Częstochowie (1997), Musica del Novocento w Rzymie (1998), Park Lane Festival w Londynie (1999), 200 Years of Russian Music w Londynie (1999), Commemorative Concert for Witold Lutosławski w Londynie (1999), Audio Art w Warszawie, World Music Days w Rumunii (1999), Warszawskie Spotkania Muzyczne (1999, 2000, 2004, 2005).

Jego utwory ukazały się na płytach wydanych przez takie firmy fonograficzne, jak Dux, Acte Prealable i Polskie Nagrania Edition, a także były emitowane przez wiele radiofonii europejskich. Płyta z jego Kwartetem smyczkowym nr 1 (1994) w wykonaniu żeńskiego kwartetu DAFÔ i wydana przez PWM/DUX otrzymała nagrodę Fryderyk 2002. We wrześniu 2011 roku ukazała się płyta monograficzna z jego twórczością poważną Across the Millenniums - Muzyka z przełomu tysiącleci. W roku 2014 jego album V Symphony otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk 2014” w kategorii „Album Roku”.

Maciej Zieliński jest znanym i cenionym kompozytorem muzyki filmowej, teatralnej, a także przebojów muzyki rozrywkowej, muzyki do filmów reklamowych i programów telewizyjnych oraz radiowych. Jako kompozytor muzyki do sztuk teatralnych zadebiutował w wieku 18 lat muzyką do Hartu Ducha K. Vonnegutta w reż. Jakuba Duszyńskiego. Na Warszawskim Przeglądzie Teatralnym przedstawienie to otrzymało szereg nagród, w tym nagrodę za muzykę. Kolejnym ważnym projektem był film dokumentalny Powrót Arystokratów w reż. Natalii Korynckiej-Gruz (1992) – muzyka do pierwszego filmu pełnometrażowego w dorobku Zielińskiego. W kolejnych latach współpracował z Teatrem Telewizji i studiem filmowym "Akson", a także ze znanymi kompozytorami muzyki filmowej: Stanisławem Syrewiczem, Krzesimirem Dębskim oraz Janem A.P. Kaczmarkiem. Debiutem fabularnym Zielińskiego był film Gry uliczne w reż. Krzysztofa Krauze (1995). W ciągu niespełna 3 tygodni powstało około 50 minut bardzo zróżnicowanej muzyki: od ostrych fragmentów rockowych przez Acid Jazzowy temat miłosny, techno, aż po ilustracje z użyciem orkiestry i kwartetu smyczkowego. Od tego momentu Zieliński napisał kilkadziesiąt ilustracji muzycznych do tak znanych produkcji filmowych, jak m.in. filmy: Nigdy w życiu! (2004), Tylko mnie kochaj (2006), Dlaczego nie! (2007), To nie tak jak myślisz kotku (2008), Nie kłam kochanie (2008), Jeszcze raz (2008), Projekt dziecko (2009), Och Karol 2 (2011) i Fotograf (2014) oraz seriale telewizyjne: Kryminalni (2004-2008), Dublerzy (2006), Miś Fantazy (2006-2007), Barwy szczęścia (2007-2014), Agentki (2008) i Na sygnale (2014).

Piosenki zaczął pisąć w 1990 roku. Współpracował wtedy jako kompozytor, aranżer i klawiszowiec z zespołem pop-rockowym „Silver points”. Skomponował wiele piosenek do produkcji telewizyjnych (m.in. polska edycja Ulicy sezamkowej) oraz aranżacji. Jego najbardziej znaną piosenką jest Kto wie? w wykonaniu zespołu De Su, która przez dwa lata z rzędu gościła na pierwszych miejscach list przebojów (2000, 2001), stając się jedną z najczęściej emitowanych piosenek świątecznych w Polsce.

Maciej Zieliński napisał muzykę do kilkuset reklam, firm i brandów takich jak: Algida, Citroen, Coca-Cola, Commercial Union, Danone, Era GSM, Fanta, Finea, Idea, Jacobs, Nestle, PeKaO S.A., Philips, Pizza Hut, Procter&Gamble, Raiffeisen Bank i wielu innych. Wiele z jego produkcji było emitowanych nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europejskich, a nawet w Azji. Do jego największych sukcesów na polu reklamowym należy piosenka Najmilsza chwila poranka, temat przewodni ERY GSM i kilka kampanii dla tej firmy (1997-1999), temat korporacyjny Raiffeisen Bank (2002-) oraz nagrody "Tytan'93" (Kawa Jacobs), "Tytan'96" (Coca-Cola "Christmas Charity") oraz "Kreatura'2000" z najlepszą muzykę (Procter&Gamble "Ciepło-Zimno").

Maciej Zieliński był moderatorem Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (2000). Uczestniczył w pracach jury ISCM World Music Days 2002 i 2004 oraz konkursów kompozytorskich: im. Tadeusza Bairda i „Musica Sacra”.

W sezonie 2011/2012 był kompozytorem-rezydentem Polskiej Orkiestry Radiowej w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”. W ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego również przez tą instytucję, powstały jego utwory Accello Tanguero, Between Yesterday and Tomorrow, Sonore, Time Capsule i Violincerto koncert.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (w latach 2013-2015 pełnił funkcję wiceprezesa Związku a od czerwca 2015 jest członkiem Zarządu), Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Stowarzyszenia Artystów i Wykonawców Polskich oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W latach 2002-2007 pełnił funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Od 2004 jest członkiem Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich, a od 2005 członkiem ZAiKS-u.

aktualizacja: 2003, 2008 (mk), 2015 (iz), 2021 (wa)
 

Strona internetowa kompozytora: www.MaciejZielinski.pl

kompozycje

Miniatura na kwartet smyczkowy (1989)
Wariacje na klarnet solo * (1991)
Concertino na klarnet i fortepian (1991)
Miniatury na orkiestrę kameralną * (1992)
Muzyka do filmu Powrót arystokratów, reż. Natalia Koryncka-Gruz (1992)
Perchoir na chór mieszany i perkusję (1992-93)
Capriccio na klarnet i fortepian * (1993)
Musica per archi A.D. 1993 * (1993)
Sonata na akordeon * (1993)
Alone in a Crowd... na saksofon altowy i taśmę * (1994)
Vox Humana [wersja I] na perkusję i wiolonczelę amplifikowaną * (1994)
Kwartet smyczkowy nr 1 * (1994)
Capriccio na skrzypce solo (1995)
Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella * (1995)
Clouds na taśmę (1995)
Koncert fortepianowy nr 1 (1995)
Muzyka do filmu Klinika lalek, reż. Marcin Świtalski (1995)
Tractus na chór mieszany a cappella * (1996)
Three Phrases na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (1996)
Shining na orkiestrę smyczkową * (1996)
A. na saksofon altowy i fortepian (1996)
Symfonia nr 1 na orkiestrę * (1996)
Muzyka do fimu Gry uliczne, reż. Krzysztof Krauze (1996)
Muzyka do filmu Germans, reż. Zbigniew Kamiński (1996)
Abruzzo-Imaginary Landscape na orkiestrę kameralną (1997)
Capriccio na zespół kameralny (lub orkiestrę kameralną) (1998)
On First Looking into Chapman’s Homer na chór żeński a cappella (1998)
Lutosławski in memoriam na obój i fortepian * (1998-99)
Kwintet dęty (1999)
Vox Humana [wersja II] na wiolonczelę solo * (1999)
Oratio na organy solo (2000)
Muzyka do filmu Świąteczna przygoda, reż. Dariusz Zawiślak (2000)
Muzyka do filmu Mów mi mamo..., realiz. Kama Veymont (2000)
Fallen Angel na perkusję i taśmę * (2003)
Sololis na fortepian solo * (2004)
Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę * (2004)
Muzyka do filmu Nigdy w życiu!, reż. Ryszard Zatorski    (2004)
Muzyka do filmu Kryminalni (2004-2008)
Shining II na orkiestrę smyczkową * (2006)
Muzyka do filmu Tylko mnie kochaj, reż. Ryszard Zatorski (2006)
Muzyka do filmu Kryminalni. Misja śląska, reż. Maciej Pieprzyca (2006)
Muzyka do filmu Dublerzy, reż. Marcin Ziębiński (2006)
Muzyka do filmu Miś Fantazy (2006-2007)
Muzyka do filmu Szkiełko, reż. Renata Gabryjelska (2007)
Muzyka do filmu Dlaczego nie!, reż. Ryszard Zatorski (2007)
Muzyka do filmu Barwy szczęścia (2007-2014)
Muzyka do filmu To nie tak jak myślisz kotku, reż. Sławomir Kryński (2008)
Muzyka do filmu Nie kłam kochanie, reż. Piotr Wereśniak (2008)
Muzyka do filmu Jeszcze raz, reż. Mariusz Malec (2008)
Muzyka do filmu Agentki , reż. Piotr Wereśniak (2008)
Muzyka do filmu Projekt dziecko, reż. Adam Dobrzycki (2009)
Concerto Inquieto na klarnet i orkiestrę (2010)
Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011)
Muzyka do filmu Zegarmistrz, reż. Adam Dobrzycki (2011)
Muzyka do filmu Och Karol 2, reż. Piotr Wereśniak (2011)
V Symphony (2012)
Concello na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2013)
Violincerto na skrzypce i orkiestrę kameralną (2013)
Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę (2013)
Sonore na orkiestrę symfoniczną (2014)
Muzyka do filmu Na sygnale, reż. Krzysztof Kasior, Leszek Korusiewicz (2014)
Muzyka do filmu Fotograf, reż. Waldemar Krzystek  (2014)
Sonore na orkiestrę i publiczność (2015)
That time of year na zespół wokalny (2015)
Muzyka do filmu Wkręceni, reż. Piotr Wereśniak (2015)
Muzyka do filmu Floating on Fire, reż. Bartłomiej Bartos, Piotr Bartos (2015)
Accello na wiolonczelę, akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusję (2016)
Muzyka do filmu Sługi boże, reż. Mariusz Gawryś (2016)
Muzyka do filmu Po prostu przyjaźń, reż. Filip Zylber (2016)
Muzyka do filmu W rytmie serca, reż. Piotr Wereśniak, Jakub Skoczeń, Adam Guziński, Kordian Piwowarski, Sylwester Jakimow, Jose Iglesias Vigil  (2017-2020)
Time Capsule na orkiestrę (2018)
Muzyka do filmu Sługi wojny, reż. Mariusz Gawryś (2019)
Muzyka do filmu Koja je ovo drzava, reż. Vinko Bresan (2019)
Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020)
Three Dreams and a Lullaby na wiolonczelę i fortepian (2020)