Polmic - FB

indeks osób (G)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Eugeniusz Głowski,

kompozytor i pedagog; ur. 12 lipca 1938, Toruń; zm. 5 maja 2018, Gdańsk. Studia muzyczne w zakresie teorii muzyki i kompozycji ukończył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku (1967, 1971) pod kierunkiem Konrada Pałubickiego i Marka Podhajskiego.
Był laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, m.in. Feliksa Nowowiejskiego (1973), Józefa Elsnera (1975), Polskiego Radia (1977), Episkopatu Polski (1984), Karola Lipińskiego (1990), Toli Korian (Londyn, 1990), II Konkursie Komozytorskim na kolędę i pastorałkę (Będzin, 2005).
Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach, konkursach i koncertach w kraju (m.in. w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Legnicy, Łodzi, Międzyzdrojach, Olsztynie, Poznaniu, Toruniu, Warszawie, Wrocławiu) oraz w Europie, Stanach Zjednoczonych, Chile i Peru (m.in. w Arezzo, Arhnem, Brnie, Brukseli, Hamburgu, Helgoland, Kalundborgu, Kijowie, Lucernie, Mannheim, Moskwie, Mińsku, Neuchâtel, Oskarshamn, Paryżu, Santiago, Warnie, Weimarze, Wiedniu). Kilka utworów zostało wydanych drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Agencję Autorską, Wydawnictwo „Pomorze”, nagranych przez Polskie Radio, a także utrwalonych na kasetach i płycie kompaktowej – Sonatina na fortepian (1968), Wierzba przydrożna na chór żeński (lub chór dziecięcy) (1978), Wąż na chór żeński a cappella (1983), cykl miniatur Figliki II [wersja I] na wiolonczelę i fortepian (1978), Poza kalendarzem na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1993).
Był członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W latach 1978-96 pełnił funkcje prezesa, wiceprezesa i sekretarza w Zarządzie Gdańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Dr hab. Eugeniusz Głowski w latach 1968-2013 wykładał w Akademi Muzycznej w Gdańsku. Pełnił funkcje dziekana Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (1981-87), dyrektora Instytutu Teorii Muzyki (1987-88), kierownika Zakładu Kompozycji (1980-2005). Pracował także w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1980-2005). Prowadząc klasę kompozycji, wykształcił kilkunastu laureatów międzynarodowych konkursów kompozytorskich.

Eugeniusz Głowski został uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1979), Złotym Krzyżem Zasługi (1985), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975, 1980, 1985, 1991), Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” (1983), Nagrodą Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2001). W 2011 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury. 

aktualizacja: maj 2018 (wa)

kompozycje

Wariacje na fortepian (1965)
Trzy miniatury na fortepian (1965)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1966)
Trzy utwory na flet i klarnet (1966)
Kwartet smyczkowy (1968)
Sonatina na fortepian * (1968)
Muzyka na orkiestrę I (1968)
Cztery pieśni na baryton, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1969)
Plaisanterie, musical na orkiestrę (1969)
Żart na orkiestrę (1969)
Muzyka na orkiestrę II (1970)
Pieśni liryczne na chór mieszany i zespół instrumentalny (1970)
Homo sum na mezzosopran i orkiestrę (1971)
Tua res agitur na mezzosopran i orkiestrę (1972)
Litania do narodów [wersja I] na męski głos recytujący, chór kameralny i zespół instrumentalny (1973)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1973)
Cztery psalmy na chór chłopięco-męski (1973)
Figliki I na altówkę i fortepian (1975)
Myśli zasłyszane na chór męski a cappella (1975)
O miłości ziemi ojczystej na baryton i zespół instrumentalny (1975)
Kim jesteś? na mezzosopran i orkiestrę (1975)
Zdarzenia na kwartet smyczkowy (1976)
Wszystko na męski głos recytujący, czelestę, fortepian i smyczki (1976)
Rok czterdziesty piąty na chór męski a cappella (1976)
Pour 2 violons, alto et violoncelle (1976)
Punkty przecięcia, 4 wiersze na głos recytujący i zespół instrumentalny (1977)
Confessioni per orchestra (1977)
Myśli w samotności na orkiestrę (1978)
Dwie pieśni na chór żeński (lub chór dziecięcy) (1978)
Figliki II [wersja I], cykl miniatur na wiolonczelę i fortepian * (1978)
Wierzba przydrożna na chór żeński (lub chór dziecięcy) (1978)
Ziemio ojczysta na chór żeński (lub chór dziecięcy) (1978)
Figliki II [wersja II], cykl miniatur na klarnet i fortepian (1979)
Trzy miniatury na obój, wiolonczelę i fortepian (1979)
Trzy pieśni na chór żeński a cappella (1979)
Jesteśmy ludźmi morza, poemat marynistyczny na chór męski a cappella (1979)
Naprzeciw wyszło nam morze [wersja I] na chór mieszany a cappella (1980)
Zostałeś wybrany na męski głos recytujący i zespół instrumentalny (1981)
Concertino per pianoforte, violoncello ed archi (1982)
Flatus vocis na kwartet smyczkowy (1982)
Miłujcie sprawiedliwość na chór mieszany a cappella (1982)
Wąż na chór żeński a cappella (1983)
Modlitwy na sopran, baryton, trąbki, kotły i smyczki (1983)
Tosi-tosi-łapci na chór dziecięcy a cappella (1987)
Ile na chór dziecięcy a cappella (1987)
Feuilles détachées na kwartet smyczkowy (1988)
The Other Half for orchestra (1988)
Kiedy biało-czerwona na chór mieszany a cappella (1989)
Nikt nie zna dnia... na chór mieszany a cappella (1989)
Capriccio per violino solo (1990)
Gdzie jest serce Twoje na sopran i fortepian (1990)
Modlitwa na flet, chór mieszany i smyczki (1992)
Mała fantazja na flet solo (1992)
Poza kalendarzem na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1993)
Władysław Warneńczyk - in memoriam na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1994)
Naprzeciw wyszło nam morze [wersja II] na chór mieszany (1995)
Latający wiatrak, baśń operowa na głosy solowe, chór, balet i orkiestrę (1996-98)
Pieśń głosi Józefowi cześć na chór mieszany a cappella * (1997)
Że nikt nie zna dnia... na chór mieszany (1999)
Jezus Chrystus wczoraj i dziś na chór mieszany (1999)
Litania do narodów [wersja II] na męski głos recytujący, chór kameralny i zespół instrumentalny (2000)
Mario Matko polskiej ziemi na chór mieszany (2003)
O Serce Boże na chór mieszany (2003)
Witaj Gwiazdo Morza na chór mieszany (2003)
Gwiazdo Mórz na chór mieszany (2003)
Laudate Dominum na chór mieszany (2004)
Jubilate Deo, inwokacja łacińska na chór mieszany (2004)
Leśna fantazja na żeński zespół wokalny (2004)
Springs of Joy na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2005)
Zderzenia na kwartet smyczkowy (2006)
Cztery pieśni na głos męski i fortepian do słów Janusza Stanisława Pasierba (2008)