kompozytorzy (B)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Joanna Bruzdowicz-Tittel,

kompozytorka, pianistka i krytyk muzyczny; ur. 17 maja 1943, Warszawa; zm. 2021 Taillet (Francja). Studiowała grę na fortepianie w klasie Ireny Protasewicz i Wandy Łosakiewicz oraz kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła jako pianistka; już w czasie studiów, a także w następnych latach koncertowała w Polsce, Belgii, Austrii i dawnej Czechosłowacji. Była współzałożycielką, a w latach 1964-68 sekretarzem generalnym polskiej sekcji „Jeunesses Musicales”. Od 1968 do 1970 dzięki stypendium Rządu Francuskiego przebywała w Paryżu, gdzie studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Oliviera Messiaena i Pierre’a Schaeffera oraz muzykologię pod kierunkiem Jacquesa Chailleya na Sorbonie, gdzie uzyskała stopień doktora na podstawie pracy Matematyka i logika w muzyce współczesnej.

Była jednym z organizatorów Groupe International de Musique Electroacoustique de Paris (GIMEP). W 1975 zamieszkała wraz z mężem Horst-Jurgenem Tittel, wysokim urzędnikiem Unii Europejskiej, w Tervuren koło Brukseli, gdzie przebywała do 2000. Następnie mieszkała w Katalonii francuskiej.

Obok kompozycji zajmowała się krytyką i publicystyką muzyczną. Aktywnie działała jako promotor nowej muzyki, także polskiej. Brała udział w audycjach radia francuskiego, belgijskiego, niemieckiego i amerykańskiego. Prowadziła kursy mistrzowskie m.in. w Massachusetts Institute of Technology w Bostonie, na Yale University w New Haven, University of Southern California i University of California w Los Angeles, Sorbonne w Paryżu, Université de Montreal. W 1983 założyła Belgijskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. W 1996 we Francji stworzyła doroczny Festival International de Musique en Catalogne w małym miasteczku Céret u stóp Pirenejów, który odbywał się w okresie letnim i poświęcony był kompozytorom oraz wykonawcom trzech krajów piewszych konstytucji demokratycznych: Stanów Zjednoczonych, Polski i Francji oraz kompozytorom Katalonii, hiszpańskiej i francuskiej.

W 2006 z jej inicjatywy powstało w Perpignan CAT.Studios, centrum produkcji i dystrybucji filmowej oraz studio nagrań muzyki filmowej – była jednym z 4 dyrektorów Studia. Tworzyła nie tylko muzykę filmową, lecz także (wraz z mężem) scenariusze, m.in. do 36 filmów dla telewizji niemieckiej WDR „Stahlkammer Zurich”. Jej Pieśni zostały zamówione w 2013 roku przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Od 1968 roku była członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

W 2001 roku Joanna Bruzdowicz została uhonorowana Orderem Odrodzenia Polski „Polonia Restituta”, w 2013 - Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, zas w 2019 - Nagrodą Honorową ZKP za wieloletnią promocję muzyki polskiej i polskich muzyków na estradach Festival International de Musique en Catalogne.

aktualizacja: 2004 (mk), 2019, 2021 (wa)

kompozycje

Concertino na dwa fortepiany (1957-59)
Mały Apollo, pieśń na sopran i fortepian (1961)
Wariacje na fortepian (1962)
Listy, miniatury fortepianowe (1962)
Wariacje na kwartet smyczkowy (1963)
Miniatury na klarnet i fortepian (1963)
Koncert na wibrafon i fortepian (1963)
Epigramy na skrzypce solo * (1964)
Niobe na sopran, recytatora i zespół instrumentalny do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1964)
Sept miniatures na flet solo (1964)
Wizyta, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Wierszyk o wronach, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Wczoraj, pieśń na sopran i fortepian do słów do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Śpij w spokoju, pieśń na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Oto widzisz znowu idzie jesień, pieśń na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Prośba o wyspy szczęśliwe, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Już kocham cię tyle lat, pieśń na bas i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965)
Etiudy przestrzenne, 3 pieśni na chór mieszany a cappella (1965)
Czystość, pieśń na sopran i fortepian (1965)
Erotyki na fortepian (1966)
Per Due na skrzypce i fortepian (1966)
Kwintet na instrumenty dęte (1966)
Rysunki z przystani, 7 miniatur na mezzosopran, flet, fortepian i perkusję * (1967)
Suite in memoriam Sergiej Prokofieff na orkiestrę (1967)
Kolonia karna [wersja I], dramat muzyczny w jednym akcie według noweli Franza Kafki (1968)
Pieśni do poematów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego na zespół wokalno-instrumentalny (1968)
Impressions na 2 fortepiany i orkiestrę symfoniczną (1968)
Ek-Stasis, muzyka elektroakustyczna (1969)
Éclairs na orkiestrę (1969)
Phobos na taśmę (1969)
Esquisses na flet, altówkę, wiolonczelę i fortepian (1969)
Muzyka do filmu Objets à réflexion w reż. Berndta Nuberga (1969)
Salto na perkusję i taśmę (1970)
Fas et nefas na taśmę i gitarę preparowaną (1970)
Stigma na wiolonczelę solo (1970)
Pehnidi na klawesyn solo (1970)
Jour d’ici et d’ailleurs na chór mieszany, kwartet wokalny, narratora i zespół kameralny do słów Pauline Miguel (1971)
Homo Faber, trylogia na taśmę (1971-75)
Les Troyennes, tragedia muzyczna według Euripida (1972)
Muzyka do filmu La mort de Lord Chatterley w reż. Gilles Katz (1972)
Épitaphe (en mémoire de mon Père) na klawesyn i taśmę * (1973)
A claire voix na chór mieszany, 3 instrumenty dęte do wyboru, fortepian i taśmę (1973)
Episode na fortepian i 13 instrumentów smyczkowych (1973)
Esitanza na 2 fortepiany lub fortepian na 4 ręce (1973)
Mater Polonica, fantazja na temat Bogurodzicy na organy (1973)
Muzyka do filmu Chita je t’aime w reż. Gilles Katz (1973)
Le beau Danube bleu na 2 fortepiany i taśmę (1973-74)
Koncert fortepianowy nr 1 (1974)
Etté na klarnet solo (1974)
Trio [wersja I] na mezzosopran lub baryton, wiolonczelę i fortepian (1975)
Trio [wersja II] dla 6 dowolnych wykonawców (1975)
Trio [wersja III] dla 9 dowolnych wykonawców (1975)
Einklang na klawesyn i organy (1975)
Symfonia (1975)
Koncert skrzypcowy nr 1 (1975-76)
Die Geschichte eines neugierigen Vogels, teatr muzyczny dla dzieci z improwizacją na temat muzyki elektronicznej (1976)
Le Petit Prince, balet na podstawie książki Antoine de Saint-Exupéry w 28 scenach (1976)
Muzyka do filmu La foret d’Orleans w reż. Gilles Katz (1976)
Inner Space – Outer Space na taśmę (1978)
Equivocita na klawikord (1978)
Von Liebe und Tod na głos niski (męski lub żeński) i taśmę według poematów Lou Bruder (1978)
Aquae Sextiae, suita na kwintet dęty blaszany i orkiestrę dętą blaszaną (1978)
October Sonata na fortepian, pamięci 16.X.1978, dnia wyboru Jana Pawła II (1978)
Muzyka do filmu Aussagen nach einer Verhaftung w reż. George’a Moorsa (1978)
Bartokalia for Béla Bartók na taśmę (1979)
Fantasia Hermantica na temat S-A-B-B-E na altówkę i fortepian (1979)
Tre contra tre na flet, obój, altówkę i 3 perkusje (1979)
Muzyka do filmu A propos de la neige fondue w reż. Gilles Katz (1979)
Neue Kinderszenen, suita elektroniczna dla dzieci (1980)
Marlos Grosso Brasileiras „Chant d’amitié” na flet, skrzypce, klawesyn i taśmę (1980)
Trio dei Due Mondi na skrzypce, wiolonczelę i fortepian * (1980)
Prelude and Fugue na klawesyn (1980)
Muzyka do filmu Bobo la tête w reż. Gillesa Katza (1980)
Bramy Raju, dramat muzyczny według Jerzego Andrzejewskiego (1980-81)
Trio per Trio, suita tańców na flet, skrzypce i klawesyn (1981)
Dum spiro spero, scenariusz muzyczny na flet i taśmę (1981)
Concerto for Double-Bass and Orchestra (1982)
Para y contra na kontrabas i taśmę (1982)
Oracle [version I] na fagot (1982)
Oracle [version II] na fagot i taśmę (1982)
Dreams and Drums na perkusję solo (1982)
Muzyka do filmu Tante Blandine w reż. Guy Jorré (1982)
Muzyka do filmu Islande w reż. Philippe Morse (1982)
Kwartet smyczkowy nr 1 „La Vita” * (1983)
Urbi et Orbi, kantata na tenor, chór dziecięcy, 2 trąbki, 2 puzony i organy (1985)
Muzyka do filmu Un échec de Maigret w reż. Gilles Katz (1985)
Muzyka do filmu Sans toit ni loi w reż. Agnès Varda (1985)
Muzyka do 36 filmów telewizyjnych Stahlkammer Zurich w reż. Celino Bleiweissa, Petera Fratchera i Kai von Kotze (1985-89)
Kolonia karna [wersja II], dramat muzyczny w jednym akcie według noweli Franza Kafki (1986)
En attendant Anaïs, muzyka dla dzieci (1987)
Muzyka do filmu Le Jupon rouge w reż. Genevieve Lefevbre (1987)
Muzyka do filmu Le dernier prix (Seria 5 dernières minutes) w reż. Gilles Katz (1987)
Aurora Borealis na harfę i organy (1988)
Kwartet smyczkowy nr 2 „Cantus Aeternus” z recytatorem (1988)
Muzyka do filmu Kung Fu Master w reż. Agnès Varda (1988)
Muzyka do filmu Jane B. par Agnès V. w reż. Agnès Varda (1988)
Four Seasons Greetings na smyczkową orkiestrę kameralną i solistów (1988-89)
Muzyka do filmu Jeumont, 51 minutes d’arrêt w reż. Gilles Katz (1989)
La Espero, kantata na sopran, baryton, klawesyn i smyczki (1990)
Je me souviens na marimbę (1990)
Violin Sonata No. 1 „Il Ritorno” (1990)
On Prayer, pieśń na sopran i fortepian (1990)
Muzyka do filmu Jacquot de Nantes w reż. Agnès Varda (1991)
Tides and Waves, opera-musical w 2 aktach; libretto Jurgen Tillel, Joanna Bruzdowicz (1991-92)
Stabat Mater na chór a cappella (1993)
Spring in America, sonata na skrzypce i fortepian * (1994)
The Cry of the Phoenix, koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (1994)
Muzyka do filmu L’homme que j’ai tué w reż. Giorgio Ferrary (1994)
Muzyka do filmu Les grandes dames du strip-tease w reż. Françoise Levie (1994)
World, 5 pieśni na sopran i fortepian do słów Czesława Miłosza (1995-96)
Muzyka do filmu L'uomo che ho ucciso w reż. Giorgia Ferrary (1996)
Song of Hope and Love na wiolonczelę i fortepian (1997)
Symfonia na 2 gitary, perkusję i kwintet smyczkowy lub orkiestrę kameralną (1997)
Muzyka do filmu Un air si pur w reż. Yves Angelo (1997)
Muzyka do filmu Glaneurs et la glaneuse w reż. Agnès Varda (2000)
Muzyka do filmu Deux ans plus tard w reż. Agnès Varda (2002)
Muzyka do filmu Le lion volatil w reż. Agnès Vardy (2003)
Salvador Dali, poemat na baryton i fortepian do słów Paula Eluarda (2004)
Szesnaście obrazków z wystawy Salvadora Dali na fortepian (2004)
Fanfare for Celebration of Women in Music na zespół instrumentów dętych blaszanych (2005)
Muzyka do filmu Les Âmes grises w reż. Yves Angelo (2005)
Kwintet „Tramuntana” na saksofon i kwartet smyczkowy (2006)
Muzyka do filmu dokumentalnego Entrepreneur, reż. Jonathan Bricklin (2006)
Symfonia nr 2 „Concertino na orkiestrę” (2007)
Ave Maria na kontralt i organy (2007)
Toccata na organy (2007)
Muzyka do filmu Testudo, reż Jörg Tittel (2007)
Muzyka do filmu Les plages d'Agnes, reż. Agnes Varda (2008)
Muzyka do filmu J'ai oublié de te dire, reż. Laurent Vinas-Raymond (2009)
Muzyka do filmu Battle for Britain, reż. Alex Helfrecht, scenariusz: Jörg Tittel (2010)
Muzyka do filmu dokumentalnego Gilbert Planche, reż. Giorgio Treves (2010)
Concertino na fortepian i orkiestrę (2010)
Muzyka do 6 filmów TV (Canal Plus) De ci de la Agnes, reż.. Agnes Varda (2011)
Lella - Oratorio Profane na mezzosopran, sopran, obój, kwartet smyczkowy, perkusję, chór żeński i recytatora, libretto: Christiane Schapira (2011)
From the Fever World [Ze świata gorączki] na mezzosopran, kwartet smyczkowy i fortepian do słów Jehanne Dubrow (2012-2013)
Muzyka do filmu The White King w reż. Alexa Helfrechta i Jörga Tittla (2016)

literatura wybrana

Jestem zakochana w muzyce [z kompozytorką rozmawiał Arkadiusz Jędrasik], "Muzyka 21" 2014 nr 8
U Joanny Bruzdowicz w Katalonii [z kompozytorką rozmawia Ludwik Erhardt], "Ruch Muzyczny" 2005 nr 25, s.10-14
Kański Józef Nikt prorokiem we własnym kraju, "Twoja Muza" 2008 nr 4, s. 14
Wilczek-Krupa Maria Bruzdowicz Joanna w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab – suplement”, PWM, Kraków 1998