Polmic - FB

kompozytorzy (T)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Hadrian Filip Tabęcki,

kompozytor, pianista i aranżer; ur. 20 stycznia 1975, Warszawa. Naukę gry na fortepianie odbył w Liceum Muzycznym w Warszawie w klasie Marii Palmowskiej-Guz. Następnie studiował kompozycję, najpierw pod kierunkiem Mariana Borkowskiego, później Stanisława Moryty w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Zadebiutował w 1993 roku na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie spektaklem muzycznym Śpieszmy się kochać ludzi do wierszy księdza Jana Twardowskiego. Jego utwory były wykonywane w całej Polsce, m.in. podczas Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Legnickiego Festiwalu Muzyki Sakralnej, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Dni Muzyki Sakralnej w Sandomierzu.

Jest autorem wielu piosenek do wierszy i tekstów m.in. Wojciecha Młynarskiego, Wisławy Szymborskiej, ks. Jana Twardowskiego, Marcina Sosnowskiego, Jacka Bończyka, Adama Nowaka, Krzysztofa Feusette i Romana Kołakowskiego.

Pisze muzykę do filmów, m.in. Kameleon w reż. Janusza Kijowskiego (2001) i znanego hitu filmowego Lejdis (2008), oraz do przedstawień teatralnych, m.in.: Czarownice z Salem, Mistrz i Małgorzata, Romeo i Julia (Teatr im. St. Jaracza w Olsztynie), Piękny widok, Piękna Pani Seidenman (Teatr TV), Blue room (Teatr Polski w Bielsku-Białej), Who is who? (Teatr Yidishpil w Tel-Avivie, Izrael), Straszna Gospoda (Teatr Żydowski w Warszawie), Szwagierki (Teatr Rozrywki w Chorzowie), Spoze (Teatro Kismet w Bari, Włochy), Smutna królewna (Teatr Montownia w Warszawie), Mamy świętego Mikołaja, Lis Przechera (Białostocki Teatr Lalek).

W wokalno-instrumentalnym dorobku kompozytora jest szereg oratoriów, m.in. do słów ks. Jana Twardowskiego i Romana Kołakowskiego, a także opery: Rock Opera Krzyżacy (prapremiera: 30 grudnia 2010, Sala Kongresowa w Warszawie) i Dzień Świra na podstawie utworu dramatokomicznego Marka Koterskiego pod tym samym tytułem (prapremiera: 29 stycznia 2012, Teatr Wielki w Poznaniu).

Jako pianista współtworzy zespoły Kameleon, Tango Attack i Tangata Quintet.

Hadrian Tabęcki jest wieloletnim kierownikiem muzycznym festiwali w Polsce (m.in. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, I - III Ogólnopolskie Festiwale Interpretacji Piosenek Anny German „Tańczące Eurydyki” w Zielonej Górze, Spotkania Zamkowe w Olsztynie) oraz recitali, przedstawień muzycznych i koncertów – jak również produkcji płytowych i telewizyjnych.

Nagrywa dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych (Polskie Radio Program 3, Polskie Radio Kraków, TVP Program 1 i 2, TVP Polonia, czy RTL7).

Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień za twórczość artystyczną, m.in.: za piosenkę premierową na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej 1998 (Sobieinna do tekstu Krzysztofa Feusette), czy nagrody za kompozycję muzyki do spektaklu TV Piękna Pani Seidenman w reżyserii Janusza Kijowskiego na Festiwalu „Dwa Teatry” 2003 w Gdyni.

Założyciel Stowarzyszenia „Muzyka Bez Granic”.

aktualizacja: marzec 2016 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.hadrian.pl

kompozycje

Preludium i fuga na wiolonczelę solo (1991)
Trzy obrazy z życia mysikrólika na flet, obój i fortepian (1993)
Śpieszmy się kochać ludzi, cykl pieśni do wierszy ks. Jana Twardowskiego, na sopran solo, chór żeński, flet, kwartet smyczkowy i fortepian (1993)
Delikatne Potwory z Głębin na flet, obój i fortepian (1993)
Preludium na fortepian solo (1994)
Asperges na chór mieszany a cappella (1994)
Piosenka nad piosenkami na chór mieszany a cappella do tekstu Edwarda Stachury (1994)
Koncert chromatyczny nr 1 na flet koncertujący i orkiestrę kameralną (1994)
Toccata na klawesyn i perkusję (1995)
ARCHE na flet i fortepian (1995)
Nous sommes de l’obscurité na obój, klarnet, fagot i fortepian (1996)
Suita intymna na flet i wiolonczelę (1996)
Moto perpetuo na kwartet smyczkowy (1996)
Exorcizo te na sopran, wiolonczelę, perkusję i fortepian (1996)
Tothem na sześć wiolonczel i perkusję (1997)
Dziewiętnaście kluczy na wiolonczelę i fortepian (1997)
Msza Polska według x. Jana Twardowskiego na czworo solistów, chór mieszany i orkiestrę kameralną (1998)
Sonata na skrzypce i fortepian (1998)
Muzyka do sztuki Czarownice z Salem Artura Millera w reż. Janusza Kijowskiego (1999)
Pieśń Świata, kantata na chóry czterech religii (katolicki, żydowski, prawosławny i protestancki), sopran i orkiestrę symfoniczną (2000)
Muzyka do sztuki Szwagierki w reż. Michała Znanieckiego (2000)
Muzyka do sztuki Piękny widok Sławomira Mrożka w reż. Janusza Kijowskiego (2001)
Muzyka do filmu Kameleon w reż. Janusza Kijowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu teatralnego Mamy świętego Mikołaja! (2001)
Muzyka do paradokumentalnego filmu Z góry widać więcej w reż. Janusza Kijowskiego (2002)
Muzyka do spektaklu teatralnego Lis Przechera (2002)
Muzyka do spektaklu teatru telewizji Piękna Pani Seidenman w reż. Janusza Kijowskiego (2003)
Muzyka do sztuki Romeo i Julia Williama Shakespeare’a w reż. Piotra Szczerskiego (2003)
Muzyka do filmu Dziupla Cezara w reż. Wojciecha Adamczyka (2004)
Muzyka do sztuki Palec Boży w reż. Jerzego Bończaka (2004)
Muzyka do sztuki Smutna królewna w reż. Pawła Aignera (2004)
Muzyka do filmu Tango z aniołem w reż. Tomasza Koneckiego i Jarosława Marszewskiego [wspólnie z Pawłem K.DWOOBem Stankiewiczem] (2005)
Misterium Iniguitatis oratorium z librettem Romana Kołakowskiego na solistów, chóry i orkiestrę symfoniczną (2005)
Motus na flet, klarnet, waltornię, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005)
Quem Quaeritis – Misterium Drogi Krzyżowej oratorium z librettem Romana Kołakowskiego na 16 wokalistów-aktorów, sopran, mezzosopran, baryton, chór, zespół instrumentalny i orkiestrę symfoniczną (2006)
Muzyka do musicalu Straszna gospoda w reż. Jana Szurmieja (2007)
Polonia Semper Invicta, oratorium rockowe o tematyce historycznej (2008)
Muzyka do filmu Lejdis w reż. Tomasza Koneckiego (2008)
Muzyka do przedstawienia Mistrz i Małgorzata w reż. Janusza Kijowskiego (2008)
Mysterium Crucis – Siedem Słów Chrystusa na Krzyżu oratorium na solistów, chór mieszany i orkiestrę (2009)
Zwierciadło Europy oratorium z librettem Romana Kołakowskiego (2009)
Muzyka do sztuki Kompania Dropsa w reż. Marcina Kołaczkowskiego (2009)
Narvik. Pierwsze zwycięstwo widowisko historyczne do słów Romana Kołakowskiego (2010)
Krzyżacy Rock Opera na solistów i zespół rockowy (2010)
Dzień Świra opera do libretta Marka Koterskiego na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2012)
Muzyka i aranżacje do przedstawienia Ach, Odessa Mama! w reż. Jana Szurmieja (2012)
Muzyka do spektaklu Matnia – Sprawa Elbląska w reż. Rafała Matusza (2014)