Polmic - FB

kompozytorzy (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Paweł Mykietyn,

kompozytor i klarnecista; ur. 20 maja 1971, Oława. Studiował w klasie kompozycji Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), którą ukończył w 1997. Uczestniczył w Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu nad Wisłą (1991, 1992, 1993) oraz Gaudeamus Music Week w Amsterdamie w 1992. Brał udział w wykładach takich wybitnych kompozytorów, jak Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Magnus Lindberg, Louis Andriessen, Francoise Bernard Mache i Michael Nymann.

W 1990 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Krzanowskiego. Jego utwór 3 for 13 dla 13 wykonawców (1994), napisany na zamówienie Polskiego Radia, zajął pierwszą lokatę w kategorii twórczości kompozytorów młodych na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1995. W 1996 Epifora na fortepian i taśmę (1996), napisana również na zamówienie Polskiego Radia, zajęła I miejsce w kategorii utworów kompozytorów młodych na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Amsterdamie oraz znalazła się w grupie kompozycji rekomendowanych w kategorii ogólnej.

W 2000 został laureatem Paszportu „Polityki”. W tym samym miesiącu jego utwór 3for13 był prezentowany na Midem Classique w Cannes. W 2008 jego Symfonia nr 2 (2007) znalazła się na liście rekomendowanych kompozycji przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów. Ten sam utwór otrzymał też Nagrodę Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS 2008.

Paweł Mykietyn komponuje na zamówienie wielu festiwali i instytucji, m.in. „Warszawskiej Jesieni”, Polskiego Radia, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a także dla wykonawców, w tym Elżbiety Chojnackiej, Jerzego Artysza, Andrzeja Bauera, Macieja Grzybowskiego. Pisze również muzykę dla teatru, przez wiele lat współpracował z Krzysztofem Warlikowskim, który wyreżyserował jego operę Ignorant i szaleniec (2000).

Paweł Mykietyn w latach 1990-2005 grał na klarnecie w założonym przez siebie zespole Nonstrom, który specjalizował się w wykonaniach muzyki współczesnej. W skład zespołu, obok klarnetu, wchodziły fortepian, wiolonczela i puzon. W 1995 jako klarnecista zajął I miejsce w Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki XX wieku, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (polską sekcję ISCM).

Kompozytor w latach 1997-2001 był kierownikiem muzycznym Teatru Studio w Warszawie, a od 2008 roku pełni to stanowisko w Nowym Teatrze. W 2011 roku została wydana płyta Mykietyn. Teatr zawierająca utwory ze spektakli Warlikowskiego wybrane przez samego kompozytora. W 2015 roku kompozytor otrzymał Nagrodę Specjalną Miesięcznika „Teatr” za operę Czarodziejska góra i muzykę do spektakli teatralnych.

Jest też twórcą muzyki filmowej, m.in. do noweli Ojciec w ramach produkcji "Solidarność, Solidarność...", a także do filmów Ono, 33 sceny z życia i W imię... Małgorzaty Szumowskiej, Tatarak i Wałęsa. Człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy oraz Essential Killing i 11 minut Jerzego Skolimowskiego. Za tą pierwszą dostał nagrodę Prix France Musique Sacem (2012). Wielokrotnie był nagradzany na Festiwalu Muzyki Filmowej w Gdyni.

W 2011 Paweł Mykietyn został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Za ważny, indywidualny ślad w panoramie współczesnej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła operowego Czarodziejska góra otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich na 2016 rok. W tym samym roku przyznano mu Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska Neptun 2016. W 2017 otrzymał Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii Muzyka.

aktualizacja: wrzesień 2017 (wa), maj 2018 (iz)

twórczość

Paweł Mykietyn rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował zamówieniem kompozytorskim festiwalu, w wyniku którego powstał utwór Eine kleine Herbstmusik. Wykonany w 1995 roku, uznany został za jedno z najważniejszych wydarzeń. W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia, zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii twórczości młodych kompozytorów. W roku 1996 taką samą nagrodę na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie otrzymała Epifora na fortepian i taśmę. Kolejne edycje „Warszawskiej Jesieni”, przynosiły następne utwory Mykietyna: Koncert fortepianowy w roku 1997, Commencement de siècle (1999), Shakespeare’s Sonnets (2000), wreszcie operę Ignorant i szaleniec (2001).

Muzyka Pawła Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Mykietyna budzi wiele emocji. Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre rytmy.

kompozycje

...choć doleciał Dedal..., trio na fortepian, klarnet i wiolonczelę * (1990)
La Strada na trzy instrumenty * (1991)
Cztery preludia na fortepian * (1992)
„U Radka” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1993)
3 for 13 dla 13 wykonawców * (1994)
Sonatina für Alina na saksofon altowy i taśmę (1994)
Eine kleine Herbstmusik na 11 instrumentów (1995)
Muzyka do spektaklu Szkarłatna wyspa w reż. Piotra Cieślaka (1995)
Epifora na fortepian i taśmę (1996)
Koncert na fortepian i orkiestrę * (1996)
Muzyka do spektaklu Księżniczka Turandot w reż. Rudolfa Zioła (1996)
Muzyka do spektaklu Fenicjanki w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1996)
Muzyka do spektaklu Jak wam się podoba w reż. Piotra Cieślaka (1996)
Muzyka do spektaklu Wariacje z poetami w reż. Zbigniewa Brzozy (1996)
Muzyka do filmu Maria Konopnicka w reż. Elżbiety Rottermund (1996)
...na temat własny na zespół kameralny (1997)
Four for four na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1997)
Muzyka do spektaklu Elektra w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Dopełnienie miłości w reż. Zbigniewa Maciaka (1997)
Muzyka do spektaklu Zimowa opowieść w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Joko świętuje rocznicę w reż. Piotra Cieślaka (1997)
Muzyka do spektaklu Ostatnie dni ludzkości w reż. Piotra Cieślaka (1997)
Muzyka do spektaklu Tancerz mecenasa Kraykowskiego w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Bilard petersburski w reż. Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (1997)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę * (1998)
Kwartet smyczkowy (1998)
Muzyka do spektaklu Poskromienie złośnicy w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Muzyka do spektaklu Perykles w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Muzyka do spektaklu Nareszcie koniec w reż. Zbigniewa Brzozy (1998)
Muzyka do spektaklu Zachodnie wybrzeże w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Commencement de siècle na zespół kameralny i live electronics (1999)
Befor „Four for four” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1999)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999)
Muzyka do spektaklu Wieczór Trzech Króli w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999)
Muzyka do spektaklu Hamlet w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999)
Shakespeare’s Sonnets na sopran męski i fortepian (2000)
Muzyka do spektaklu Makbet w reż. Andrzeja Worona (2000)
Muzyka do spektaklu Burza w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2000)
Muzyka do spektaklu Książę Myszkin w reż. Mikołaja Warianowa (2000)
Muzyka do filmu Egoiści w reż. Mariusza Trelińskiego (2000)
Ignorant i szaleniec, opera kameralna (2000-2001)
Muzyka do spektaklu Bachantki w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu Leonce i Lena w reż. Barbary Sierosławskiej (2001)
Muzyka do spektaklu Ignorant i szaleniec w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu Oczyszczeni w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Koncert na klawesyn i orkiestrę (2002)
Krzyki na orkiestrę smyczkową (2002)
Muzyka do spektaklu 4.48 Psychosis w reż. Grzegorza Jarzyny (2002)
Muzyka do spektaklu Helmucik w reż. Pawła Łysaka (2002)
Muzyka do filmu Przerwy w dostawie prądu w reż. Wiesława Palucha (2002)
Muzyka do filmu Wernisaż w reż. Wiesława Palucha (2002)
Kartka z albumu na wiolonczelę i komputer (2002, 2009)
Krew, poemat symfoniczny na wielką orkiestrę (2003)
Lekko na 6 głosów męskich (2003)
Muzyka do spektaklu Sen nocy letniej w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2003)
Muzyka do spektaklu Antygona w reż. Marka Kality (2003)
Muzyka do spektaklu W gęstwinie miast w reż. Grzegorza Jarzyny (2003)
Muzyka do spektaklu Dybuk. Między dwoma światami w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2003)
Ładnienie na baryton, klawesyn w stroju mikrotonowym i kwartet smyczkowy (2004)
Klave na klawesyn w stroju mikrotonowym i orkiestrę kameralną (2004)
Muzyka do filmu Ono w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2004)
Akt na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2005)
Muzyka do spektaklu Krum w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2005)
Muzyka do filmu Mój tata Maciek w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2005)
Muzyka do filmu Solidarność, Solidarność... w reż. Krzysztofa Zanussiego, Małgorzaty Szumowskiej i in. (2005)
Muzyka do filmu Motor w reż. Wiesława Palucha (2005)
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006)
Sonata na wiolonczelę solo lub z live electronics * (2006)
Prolog na smyczki (2006)
Muzyka do spektaklu Sonety Szekspira w reż. Łukasza Kosa (2006)
Muzyka do spektaklu Madame de Sade w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2006)
Muzyka do spektaklu telewizyjnego Piaskownica w reż. Dariusza Gajewskiego (2006)
Symfonia nr 2 (2007)
Muzyka do spektaklu Anioły w Ameryce w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2007)
Muzyka do spektaklu Zapis w reż. Radosława Dobrowolskiego (2007)
Muzyka do spektaklu telewizyjnego Kobieta sprzed dwudziestu czterech lat w reż. Dariusza Gajewskiego (2007)
Pasja według św. Marka na sopran, głos recytujący, głos naturalny, chór i orkiestrę kameralną (2008)
Muzyka do spektaklu Sprawa Dantona w reż. Pawła Łysaka (2008)
Muzyka do spektaklu Przebudzenie wiosny w reż. Heleny Kaut-Nowson (2008)
Muzyka do spektaklu Bóg w reż. Krystyny Jandy (2008)
Muzyka do filmu 33 sceny z życia w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2008)
Muzyka do spektaklu (A)pollonia w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2009)
Muzyka do spektaklu Ofelie, Sonety, Alpha w reż. Jona Tombre'a (2009)
Muzyka do filmu Tatarak w reż. Andrzeja Wajdy (2009)
Vivo na chór, orkiestrę i elektronikę (2010)
Berceuse dla 10 śpiewaków (2010)
Muzyka do spektaklu Tramwaj w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2010)
Muzyka do spektaklu Koniec w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2010)
Muzyka do filmu Essential Killing w reż. Jerzego Skolimowskiego (2010)
Muzyka do filmu Trick w reż. Jana Hryniaka (2010)
III Symfonia na alt i orkiestrę (2011)
Dwa wiersze Miłosza na aktorkę, aktora, 10 muzyków, elektronikę i wideo (2011)
Muzyka do spektaklu Opowieści afrykańskie według Szekspira w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2011)
Muzyka do filmu Popatrz na mnie w reż. Katarzyny Jungowskiej (2011)
Muzyka do filmu Sponsoring w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2011)
Klavierstücke na syntezator Casio CTK-731 (2012)
King Lear musical w dwóch aktach (2012)
Wax Music na fonografy i fortepian (2012)
Muzyka do filmu Bez wstydu w reż. Filipa Marczewskiego (2012)
Koncert na flet i orkiestrę (2013)
Muzyka do spektaklu Kabaret warszawski w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2013)
Muzyka do filmu Wałęsa. Człowiek z nadziei w reż. Andrzeja Wajdy (2013)
Muzyka do filmu Czerwony papierowy stateczek w reż. Aleksandry Zaręby (2013)
Muzyka do filmu W imię... w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2013)
Muzyka do filmu Nowy sen - Krzysztof Warlikowski w reż. Marcina Latałło (2013)
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną (2014)
Muzyka do filmu Piąte: nie odchodź w reż. Katarzyny Jungowskiej (2014)
Czarodziejska góra opera (2015)
Fanfara na orkiestrę symfoniczną (2015)
Muzyka do spektaklu Francuzi w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2015)
Muzyka do filmu 11 minut w reż. Jerzego Skolimowskiego (2015)
Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną (2016)
Fangor na fortepian na 4 ręce  (2016)
Wyliczanka na 3 głosy i 9 instrumentów (2017)
Herr Thadaeus na elektronikę, bas i orkiestrę  (2017)
Muzyka do filmu Szron w reż. Sharunasa Bartasa (2017)
Dwie Ragi na tablę (2017)
Dwie Arabeski na fortepian solo  (2018)
Muzyka do spektaklu Wyjeżdżamy w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2018)
Koncert na skrzypce i orkiestrę  (2019)
II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2019)
Perpetuum Stabile na kwartet fortepianowy (2019)
Muzyka do spektaklu Fauvesw reż. Wajdiego Mouawada (2019)

literatura wybrana

Chłopecki Andrzej Pawła Mykietyna Opus, czyli II Symfonia. Próba przybliżenia, "Ruch Muzyczny" 2008 nr 17/18, s. 8-10.
Chłopecki Andrzej Paweł Mykietyn - nowa gwiazda muzyki polskiej, "Polish Culture" 1999 nr 1, s. 48-49
Dutkiewicz Barbara Polistylistyka, czyli Dyskurs z przeszłością: interpretacja ruchowa muzyki w obliczu dzieł epoki postmodernizmu na przykładzie wybranych utworów, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2012
Fiugajska Beata, Technika dekonstrukcji w twórczości Pawła Mykietyna, Akademia Muzyczna, Kraków 2012
Kwiecińska Agata W co gra Paweł Mykietyn?, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 10, s. 6-8
Thomas Adrian Mykietyn Paweł w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians (ed. Stanley Sadie), vol. 17, Macmillan Publishers Limited, London 2001