kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Sławomir Kupczak,

kompozytor, skrzypek i pedagog; ur. 2 maja 1979, Wrocław. Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu: kompozycję pod kierunkiem Jana Wichrowskiego oraz realizację kompozycji komputerowej u Cezarego Duchnowskiego. Swoje umiejętności pogłębiał podczas studiów podyplomowych w klasie Stanisława Krupowicza (kompozycja) oraz Cezarego Duchnowskiego (realizacja kompozycji komputerowej). Brał także udział w kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury w Wielkiej Brytanii (2006). W roku akademickim 2002/2003 był stypendystą Ministra Kultury, w 2005 – Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, w latach 2007, 2008, 2010 i 2011 – Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

W 2007 został laureatem II nagrody za Lament na głos żeński, wiolonczelę, fortepian i taśmę (2006-2007) na 48 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda oraz IV nagrody na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu za utwór Anafora VI na kwartet smyczkowy i elektronikę (2005).

Jego utwory prezentowane były w radiu oraz wykonywane na wielu koncertach muzyki współczesnej w kraju i za granicą (Koncert Koła Młodych w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień”, Koncert Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”), na konkursach (Concours Nicati 2003 w Szwajcarii) oraz festiwalach muzycznych, takich jak „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Audio Art w Warszawie, XI Śląskie Dni Muzyki Współczasnej w Katowicach, Chanterelle Festival w Ostrowiu Wielkopolskim, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Turning Sounds 2 w Warszawie, Festiwal „Musica Viva”, a za granicą – Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Sounds New w Canterbury, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu i Rzymie, Festiwal Synthese w Bourges we Francji. Jego utwór Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004) reprezentował w 2004 Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie. Jego utwory wykonywali tacy artyści, jak: Andrzej Bauer, Agata Zubel - Cezary Duchnowski (duet ElettroVoce), Maciej Grzybowski, Anna Radziejewska, Cikada String Quartet, Kwartet Śląski, Gośka Isphording - Karolina Båter (The Roentgen Connection), Tech-no Orchestra, Orkiestra AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Capella Cracoviensis, Filharmonia Dolnośląska, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej.

Pisał m.in. dla takich artystów, jak Agata ZubelAkwaforta na głos żeński, okarynę, flet prosty, taśmę i komputer (2002), et cetera na głos, instrumenty dęte, kwartet smyczkowy i komputer (2005), Andrzej BauerAnafora V na wiolonczelę i komputer (2004), Cezary DuchnowskiAkwaforta, Cikada String Quartet – Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005), Agnieszka Pstrokońska – Rymowanki na marimbę i smyczki (2003), Tech-no Orchestra – Silly Nilly for string orchestra, alt saxophone and tape (2001-2002), Palimpsest na orkiestrę smyczkową i taśmę (2002), Rymowanki. W 2005 powstał utwór Figliki na elektronikę i fortepian preparowany, na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach projektu REJ 2005 z okazji 500-lecia urodzin pisarza. W 2005 na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich w ramach projektu 60 zamówień na 60-lecie ZKP powstał utwór Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę, którego prawykonanie przez zespół The Roentgen Connection odbyło się w 2006 na Festiwalu „Musica Polonica Nova we Wrocławiu”. W 2008, na zamówienie Miasta Wrocław w ramach Święta Wrocławia 2008, napisał Penultimę na wiolonczelę i orkiestrę kameralną.

Obok działalności kompozytorskiej Sławomir Kupczak zajmuje się wykonawstwem muzyki współczesnej – gra na skrzypcach utwory solowe i kameralne. W latach 2000-2002 był członkiem orkiestry smyczkowej Tech-no Orchestra prowadzonej przez Roberta Kurdybachę, w latach 2002-2004 członkiem wrocławskiego teatru „ZAR”, działającego przy Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego, z którym zrealizował spektakle pt. Ewangelie dzieciństwa oraz Łazarz wspólnie z mistrzem tańca butoh Daisuke Yoshimoto. W 2008 roku wraz z Cezarym Duchnowskim i Pawłem Hendrichem założył zespół muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes, z którym występował na festiwalach "Ad Libitum" w Warszawie, "Audio Art" w Krakowie, Biennale WRO 09 we Wrocławiu, "Contem.ucha" w Łodzi, "Kody" w Lublinie oraz w Klubie A38 w Budapeszcie.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Od 2004 jest również nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze.

aktualizacja: styczeń 2015 (mkk)



Strona internetowa kompozytora: www.kupczak.com.pl

kompozycje

Anafora I na fortepian (1998-99)
Energetic play na sinfoniettę (2000)
Anafora II na kwartet smyczkowy (2001)
Concertino na skrzypce i taśmę (2001)
Casus to John Cage na flet prosty, klarnet, puzon, skrzypce, kontrabas, fortepian, pokrywkę od garnka, telefony komórkowe i dyrygenta (2001)
Silly Nilly for string orchestra, alt saxophone and tape (2001-2002)
Akwaforta na głos żeński, okarynę, flet prosty, taśmę i komputer (2002)
Anafora III na klawesyn, skrzypce i fagot (2002)
Palimpsest na orkiestrę smyczkową i taśmę (2002)
Anafora IV na taśmę (2003)
Rymowanki na marimbę i smyczki (2003)
Fluxus, utwór sceniczny na głos żeński, skrzypce, fortepian, tancerki, aktora i komputer (2003)
Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004)
Cetirizini dihydrochloridum na taśmę (2004)
Res Facta na flet i fortepian (2004)
Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005)
Figliki na elektronikę i fortepian preparowany (2005)
et cetera na głos, instrumenty dęte, kwartet smyczkowy i komputer (2005)
Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę (2005-2006)
Ballada na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2006)
Divertimento na 8 instrumentów (2006)
Lament na głos żeński, wiolonczelę, fortepian i taśmę (2006-2007)
Kreacja II, poemat na violę da gamba, klawesyn, flet prosty i elekronikę (2007)
De profundis na głosy (2008)
Penultima na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2008)
Szesnaście kolęd na dowolne instrumenty dęte, fortepian i orkiestrę smyczkową (2008)
Le coucou pour violoncelle (2008)
I Symfonia Capax Dei na orkiestrę i chór mieszany (2008-2010)
Lament – Anafora VII na głos, wiolonczelę, fortepian, akordeon i elektronikę (2009)
Intermezzo – Stefan Strahl in memoriam na orkiestrę (2009)
War-zcdz-stwy na elektronikę (2009)
Dossier A.Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009)
Z listopada 2010 na komputer do fragmentu tekstu Josepha Conrada z dramatu Jutro (2010)
Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty instalacja dźwiękowa na podstawie listów kompozytora w reż. Kuby Kowalskiego, live electronics (2010)
White over Red na chór mieszany * (2010/2011)
Raport na komputer (2011)
Figment na orkiestrę (2011)
Analogya 1 na theremin, syntezatory analogowe i zespół kameralny (2012)
Analogya 1 [wersja 2] na theremin, syntezatory analogowe i komputer (2012)
Kapelusz na komputer do fragmentów tekstu Oliviera Sacksa Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem (2012)
Kolibry na orkiestrę * (2012)
Raport [wersja 2] na komputer i zespół kameralny, do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2012)
Analogya 2 na dwa flety, fortepian, przedmioty i komputer (2013)
Krawędzie na orkiestrę smyczkową, perkusję i elektronikę (2013)
II Symfonia na gitarę elektryczną, perkusję, elektronikę i 100 motocykli (2014)
Koncert dla 11 (2014)
4 Tańce z przygrywką na akordeon i elektronikę (2014)
Trzecie miejsce po przecinku na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepiani perkusję (2014)

literatura wybrana

Wyczarowywanie mozartowskiego ducha Ze Sławomirem Kupczakiem rozmawia Janusz Mencel, "Twoja Muza" 2007 nr 2, s. 33-34
Mendyk Michał "Anaforystyka" Sławomira Kupczaka, czyli o heterofonii raz jeszcze, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 10, s.8-11