Polmic - FB

kompozytorzy (J)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z Ł

Daria Jabłońska,

kompozytorka; ur. 27 grudnia 1976, Pabianice. Studiowała w klasie kompozycji Jana Astriaba (dyplom w 2001) oraz teorię muzyki pod kierunkiem Lidii Zielińskiej (dyplom w 2002) w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest także absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (dyplom w 2006). W roku akademickim 1999/2000 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Jest laureatką wielu konkursów, m.in. I nagrody w 43. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Images of Broken Light na taśmę (2001), wyróżnienia na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego za Incarnations of Dream na harfę, wibrafon i taśmę (2003) oraz wyróżnienia za Euklaz na fortepian, perkusję i taśmę (2005) na 47. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. W 2004 otrzymała rekomendację jury I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Uuno Klami w Finlandii za Visions of Light na orkiestrę (2003).
Utwory Darii Jabłońskiej były wykonywane na festiwalach muzyki współczesnej: „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Audio Art w Krakowie, Musica Contemporanea Chilena w Santiago de Chile, Forfest Kromeriz w Czechach, Musicahora w La Serena w Chile, Biennale Sztuki Dla Dziecka w Poznaniu, Musica Moderna w Łodzi, „Synthese” w Bourges we Francji i „Visiones Sonoras” w Meksyku. Na antenie radiowej (Program 2 Polskiego Radia) zadebiutowała w 2004 utworem Thoughts Meander na taśmę (2000).
Jest autorką publikacji dotyczących zagadnień praktycznych i teoretycznych związanych z filmową ścieżką dźwiękową, projektowaniem dźwięku w filmie oraz roli muzyki i dźwięku w przekazie reklamowym. Jako kompozytor brała udział w Programie 30 minut, umożliwiającym młodym filmowcom pełnometrażowy debiut fabularny.
Daria Jabłońska współpracuje ze studentami wydziałów operatorskiego i reżyserii PWSFTv i T w Łodzi, tworząc oprawę muzyczną i dźwiękową etiud filmowych. Pracuje też jako nauczyciel improwizacji fortepianowej i przedmiotów teoretycznych w szkole muzycznej II stopnia.

aktualizacja: październik 2008

kompozycje

A 7/8 Song na fortepian solo (1994)
Noc czerwcowa, cykl miniatur fortepianowych (1995)
Wariacje na fortepian solo (1996)
Suita na flet i fortepian (1997)
Udnie albo taniec na klarnet, wiolonczelę i wibrafon (1997)
Humoreska na obój i fortepian (1998)
Elegia na wiolonczelę, waltornię, fortepian i perkusję (1998)
Dwie medytacje na altówkę i fortepian (1998)
Une saison en enfer według prozy Arthura Rimbaud na kwartet smyczkowy (1998)
Canción para una arpa na harfę, perkusję i chór mieszany (1998)
Dwie pieśni według „Kwiatów zła” Charlesa Baudelaire’a na mezzosopran i fortepian (1999)
Nokturn dla Mistrza i Małgorzaty na fagot, altówkę, harfę i perkusję (1999)
Zmierzch do wiersza Walta Whitmana na alt, altówkę, wiolonczelę i perkusję (2000)
Thoughts Meander na taśmę (2000)
Immagine a colori na orkiestrę (2000)
Portret, balet na zespół kameralny, taśmę i projekcję slajdów (2001)
Images of Broken Light na taśmę (2001)
Incarnations of Dream na harfę, wibrafon i taśmę (2003)
Visions of Light na orkiestrę (2003)
Of Crystal na fortepian, harfę, dwunastostrunową gitarę, kontrabas i metalowe instrumenty perkusyjne (2004)
Incarnations of Dream II na skrzypce i taśmę [wspólnie z Anną Zielińską] (2004)
Królowa śniegu na taśmę (2005)
Ignis fatuus, koncert na harfę i orkiestrę (2005)
Euklaz na fortepian, perkusję i taśmę (2005)

publikacje

artykuły

Film Music in the Light of Classical Rhetoric, „Images” 2003, vol. 1, nr 1- 2,
Rzeźbienie dźwięku, czyli o sztuce sound designingu, „Glissando” 2007 nr 12,
Ścieżka dźwiękowa filmu w świetle klasycznej muzycznej ars oratoria, „Glissando” 2007 nr 10-11,