Polmic - FB

kompozytorzy (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Ewa Podgórska,

kompozytorka; ur. 26 maja 1956, Wrocław. W latach 1975–81 studiowała kompozycję pod kierunkiem Zygmunta Herembeszty w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) we Wrocławiu. Ponadto brała udział w letnich warsztatach muzycznych: w Olsztynie (1978), Wenecji koło Bydgoszczy (1979), we Wzdowie (1981), a także w warsztatach kompozytorskich Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą (1983).

Jest laureatką konkursów kompozytorskich: w 1977 otrzymała II nagrodę w Konkursie Kompozytorskim „Forum Młodych” w Krakowie za kantatę Cynizm na zespół wokalno-instrumentalny (1977), w 1978 – wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli za kantatę W drugiej połowie XX wieku (wersja I) na zespół wokalno-instrumentalny (1978), a w 1990 – wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim we Wrocławiu za Sonatę na skrzypce solo (1981–82).

W roku 1997 we Wrocławiu odbył się monograficzny koncert kompozytorski Ewy Podgórskiej. Ponadto jej utwory były wykonywane na koncertach organizowanych przez Wrocławski Oddział Związku Kompozytorów Polskich oraz na festiwalach muzyki współczesnej, m.in. w ramach festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli, Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” oraz „Warszawskiej Jesieni”

aktualizacja: luty 2018 (iz)

kompozycje

Cynizm, kantata na zespół wokalno-instrumentalny (1977)
Fantazja na skrzypce solo * (1977)
W drugiej połowie XX wieku [wersja I], kantata na zespół wokalno-instrumentalny (1978)
Barbaro na orkiestrę symfoniczną (1978-79)
Duet na flet i wiolonczelę (1979)
W drugiej połowie XX wieku [wersja II] kantata na chór i zespół instrumentalny (1979-80)
Ma granice nieskończony, kantata na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1980-81)
Sonata na skrzypce solo (1981-82)
Jego Dostojność Pan Kot, trzy grymaski na harfę solo (1983)
Introdukcja i allegro na gitarę solo (1983)
Trio na trąbkę, saksofon tenorowy i puzon (1984)
Flegot na flet i fagot (1986)
Harax na fortepian i dwie duże perkusje (1988)
Inquieto na orkiestrę kameralną (1989-90)
Con moto na smyczki (1990-91)
Kaprys na skrzypce solo (1991)
Jak słońce o zachodzie wschodziło na śpiewających aktorów i syntezator (1993)
Czarodziejskie knedle na śpiewających aktorów i syntezator (1994)
Jak się kochają w niższych sferach na syntezator (1994)
Trio smyczkowe * (1994)
Rudy Dżil i jego pies na śpiewających aktorów i syntezator (1995)
Piekło muzyków na skrzypce i syntezator (1995)
Letnia improwizacja na skrzypce solo * (1996)
Constans na fortepian solo (1996)
Kilka myśli na klarnet, saksofon altowy, trąbkę i puzon (1996-97)
Utwór jesienny na wiolonczelę, fortepian, klarnet i puzon * (1997)
Frazy dla Zbyszka na altówkę solo z udziałem kotłów i marimbafonu (1998)
Poco a poco na smyczki (1998)
Poemat na orkiestrę smyczkową * (1998-99)
A Returning Quint na orkiestrę smyczkową (1999-2000)
Granie na nosie na klarnet B muta in A (2000)
Akord zawieszony na dwa fortepiany (2001)
Agitato determinato na marimbę solo (2002)
In An Undertone na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i klarnet (2004)
Przerwane frazy I na orkiestrę (2006-2007)
Przerwane frazy II na orkiestrę (2008-2009)
Tempo capriccioso na orkiestrę smyczkową i 2 klarnety (2009)
Scherzo na orkiestrę kameralną (2011)
Słowo na sekstet wokalny (2011)
Po-dzwonne na fortepian (2011)
Sekstet dęty (2012)
Soli e tutti na orkiestrę (2013)
Pressante na zespół kameralny (2013-2014)
A-D-E na orkiestrę (2013-2014)
Pressante II na orkiestrę (2015)
... na pół orkiestry... (2017)