A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | V | W | Z |
![]() Dzięki zainteresowaniu problematyką radiową i fonograficzną (praca magisterska na temat pierwszych lat fonografii) w 1974 rozpoczęła pracę w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia zajmując się muzyką XX wieku (cykl audycji o pierwszych utworach muzyki konkretnej i elektroakustycznej, audycje o Edgarze Varèse i innych wybitnych postaciach muzyki XX wieku). Z czasem jej zainteresowania koncentrowały się coraz bardziej na muzyce polskiej. W 1977 przedstawiła na antenie Polskiego Radia nagranie z prawykonania Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. W 1978, w numerze 3 dwutygodnika „Ruch Muzyczny” opublikowała pierwszy w Polsce artykuł na temat tego utworu, pt. Symfonia pieśni żałosnych. Od tego czasu przez wiele lat współpracowała z dwutygodnikiem „Ruch Muzyczny”, zamieszczając tam artykuły o muzyce polskiej, recenzje z koncertów i książek. Współpracuje też z innymi periodykami kulturalnymi. W 1978 Małgorzata Gąsiorowska została zaproszona przez profesora Mieczysława Tomaszewskiego do udziału w Spotkaniach Muzycznych w Baranowie – cyklu corocznych seminariów połączonych z prezentacją dorobku artystycznego przedstawicieli różnych dziedzin sztuki (koncerty, wernisaże, wieczory poezji), które odbywały się od 1976 do 1981 w ramach działalności Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od tego czasu stale współpracuje z krakowską Akademią Muzyczną, biorąc czynny udział w sympozjach i publikując w wydawnictwach Akademii. W 1999 wraz z Jackiem Rogalą zorganizowała w Polskim Radiu, przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i Programem 2 Telewizji Polskiej, „Dni Muzyki Grażyny Bacewicz”. Był to cykl czterech koncertów, w których wzięli udział: Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kwartet Śląski, Krzysztof Bąkowski, Wiaczesław Nowikow, Jacek Rogala, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” i Polska Orkiestra Radiowa. W programie – oprócz muzyki głównej bohaterki – znalazły się także utwory Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, Benjamina Brittena, Francisa Poulenca, Dmitrija Szostakowicza i Ottorina Respighiego. Trwałym śladem tego wydarzenia jest płyta kompaktowa wydana przez Polskie Radio wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, zawierająca wyłącznie utwory Grażyny Bacewicz wykonywane podczas Dni. Jest także inicjatorką i autorką scenariusza dokumentalnego filmu telewizyjnego pt. Dla ludzi mam zawsze twarz pogodną – Grażyna Bacewicz. Film, wyreżyserowany przez Dariusza Pawelca przy współpracy z Barbarą Golą, istnieje w polskiej i angielskiej wersji językowej. Był czterokrotnie prezentowany w Telewizji Polskiej, a także na Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Pradze w 2000. Małgorzata Gąsiorowska współpracuje stale z Polskim Wydawnictwem Muzycznym (jest autorką komentarzy do partytur wydawanych w serii Arcydzieła Muzyki Polskiej XX wieku oraz autorką haseł w Encyklopedii Muzycznej PWM) oraz z Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Od 1982 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, gdzie pełniła też funkcje sekretarza Oddziału Warszawskiego ZKP i dwukrotnie sekretarza Sekcji Muzykologów. Od 1999 przewodniczy Komisji Koncertowej, zaś od 2000 również pełni funkcję sekretarza Komisji Rewizyjnej ZKP. Jest laureatem dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich na rok 2008. |
publikacjerozprawy Aleksander Tansman – problem tożsamości kulturowej w: Aleksander Tansman 1897-1986 (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 25, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1997
Formacja kulturowa Rodziny Bacewiczów w: Rodzeństwo Bacewiczów (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 24, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1996
Inspiracje orientalne od Szymanowskiego do Bacewiczówny w: Pieśń polska: rekonesans. Odrębności i pokrewieństwa. Inspiracje i echa (pod red. Mieczysława Tomaszewskiego), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2002
Kilka uwag o folkloryzmie na przykładzie „IV Kwartetu smyczkowego” Grażyny Bacewicz w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin (pod red. Teresy Maleckiej), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984
Le Sacré dans la musique de Henryk Mikołaj Górecki w: XII Musica Antiqua Europae Orientalis. Acta Musicologica. Two Thousand Years of Christian Tradition in Music (ed. Irena Poniatowska), Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego, Bydgoszcz 2003
Muzyka polska lat 1945-1955 wobec socrealizmu w: Muzyka, słowo, sens – Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 70. rocznicę urodzin (pod red. Anny Oberc), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1994
Nurt sowizdrzalski w muzyce i literaturze Grażyny Bacewicz w: Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej, Agnieszki Leszczyńskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2000
„Psalmy Dawida” na chór mieszany i orkiestrę w: Współczesność i tradycja w muzyce Krzysztofa Pendereckiego (pod red. Reginy Chłopickiej, Krzysztofa Szwajgiera), Zeszyty Naukowe Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, z. 5, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1983
Roman Palester – w poszukiwaniu prawdy w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (pod red. Małgorzaty Janickiej-Słysz, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczne w Krakowie, Kraków 2001
Stylistyka twórczości Grażyny Bacewicz po 1956 roku w: O Grażynie Bacewicz. Materiały z konferencji muzykologicznej ZKP: „Grażyna Bacewicz – człowiek i dzieło” (pod red. Małgorzaty Gąsiorowskiej, Lidii Zielińskiej, Rafała Augustyna), Wydawnictwo Muzyczne Brevis, Poznań 1998
Szkoła polska – koniec historii? w: Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej końca XX wieku (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004
„Szymanowski – tak, jego muzyka – nie”, czyli „bunt młodych” dwudziestolecia międzywojennego w: Wokół kategorii narodowości, wielokulturowiści i uniwersalizmu w muzyce polskiej (pod red. Alicji Matrackiej-Kościelny), Związek Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk, Warszawa – Podkowa Leśna 2002
Twórczość Grażyny Bacewicz – próba syntezy w: Rodzeństwo Bacewiczów (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 24, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1996
Witalizm – panorama w: Muzyka polska 1945-1995. Materiały Sesji Naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
|
![]() |