kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Marcin Dominik Głuch,

pianista, dyrygent i kompozytor; ur. 7 maja 1973, Warszawa. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie: dyrygenturę chóralną u Antoniego Szalińskiego, kameralistykę fortepianową w klasie Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz oraz kompozycję pod kierunkiem Romualda Twardowskiego. Swoją pracę magisterską pt. Obecność polskiej kultury muzycznej w Göteborgu na przykladzie Filharmonii, napisał i obronił z wynikiem celującym w czerwcu 1997. Od roku 1997 mieszka w Szwecji, w Göteborgu. 

Od 1997 był zatrudniony jako pianista w Performing Arts School „Dansforum” w Göteborgu, gdzie ponadto współpracował z Festiwalem Naukowym, Festiwalem Filmowym, Wyższą Szkołą Muzyczną i artystami: Piotrem Skałubą, Janem Englertem, Piotrem Janowskim, Grantem Martyrosianem, Dawidem Dorelem Ambrusem, Małgorzatą Gucewicz-Boublej, Birgitt i Ellen Finnilä oraz choreografami: Lią Schubert, Vaclavem Havlikiem, Marianą Dascalu i Ran Hamilton. W 2002, w Teatrze Tir Na Nog w Göteborgu, miał swoją premierę jego balet Wspomnienia z ogrodu. W latach 2002-2007 współpracował z Instytutami Polskimi w Sztokholmie, Rzymie i Pradze, Szwedzkim Kościołem Protestanckim w Berlinie, Nicei, Paryżu i Palma de Mallorca. W sezonie artystycznym 2006/07 był gościnnym pianistą i chórmistrzem Teatru Muzycznego „Rampa” w Warszawie, gdzie przygotowywał przedstawienie Brat Naszego Boga z muzyką Zygmunta Koniecznego. W latach 2010-2012 był gościnnym kompozytorem Teatru Miejskiego imienia A. Fredry w Gnieźnie, gdzie napisał muzykę do dwóch przedstawień: Gelsomino w Krainie Klamczuchow oraz Z milości. W latach 2004-2006 był pianistą Baletu Monte Carlo w Monako. Z kompanią tą prezentował się m.in. w Shangai Grand Theatre Arts Center, Pekin Tiangiao Theatre, Auditorium de Dijon i Grand Theatre Massenet St. Etienne, Teatro de la Maestranza w Sewilli, na Forum Grimaldi w Monako, Ludwigsburg Schlossfestpiele 2005 i 32 Festival Internacional Cervantino w Guanajuato, w Detroit Opera House i Mahalia Jackson Theater for the Performing Arts w Nowym Orleanie. Od 2007 do 2009 w polskich szkołach muzycznych I i II stopnia prowadził klasy mistrzowskie dla młodych pianistów poświęcone „Pracy nad dźwiękiem, frazą i zdaniem muzycznym i wpływem tej pracy na rozwój wyobraźni muzycznej dziecka". Zajęcia te odbywały się m.in. w Świnoujściu, Koszalinie, Starogardzie Gdańskim, Giżycku, Gubinie, Żaganiu, Szprotawie, Jarocinie, Kole, Wolsztynie, Wągrowcu, Biłgoraju, Skierniewicach, Radomsku, Krośnie, Mielcu, Tarnobrzegu, Stalowej Woli, Strzyżowie nad Wisłokiem, Kolbuszowej, Lubinie, Jeleniej Górze, Głogowie, Głubczycach, Kędzierzynie Koźlu, Krapkowicach, Strzelcach Opolskich, Bielsku-Białej, Olkuszu, Zakopanem, Gorlicach, Radziejowie, Wołominie oraz Rudzie Śląskiej. W 2008 i 2010 przewodniczył pracami jury Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego dla dzieci i młodzieży w Stalowej Woli. W 2010 roku otrzymał zaproszenie do napisania muzyki do filmu dokumentalnego koprodukcji belgijsko-kanadyjskiej A ciel ouvert w reżyserii Gabriela Vanderapasa. Film ten był wyświetlany miedzy innymi podczas takich festiwal jak: Recontres Internationales Documentaire w Montrealu, Globians Dov Film Festival w Berlinie oraz BE Film Festiwal w Brukseli. Film został wydany na DVD przez wytwornię Leila Films i wydawnictwo L'Harmattan z Brukseli i Paryża i otrzymał Grand Prix Festiwalu de Monteria w Columbii w 2009 roku. Ponadto od tego samego roku prowadzi klasy mistrzowskie dla młodych pianistów poświęcone tematowi „Cisza jest także muzyką”. Zajęcia takie odbyły się między innymi w szkołach w Sztokholmie, Salcininkai i Wilnie, Rabacie i Casablance, Londynie, Aberdeen, Leicester i Oksfordzie, Corku, Limericku, Dublinie i Cavan, Dundalku, Brnie, Zurichu, Reggio di Calabria, Lille i Doniecku. W 2010 roku został Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Mazurskiego Festiwalu Chopinowskiego w Ostródzie, zaś od 2012 do 2014 roku był Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Weekend Melomana” w Ostrowcu Świętokrzyskim. W 2014 roku rozpoczął współpracę z wiolonczelista Tomaszem Strahlem i Pierwszym Koncertmistrzem Teatru Wielkiego w Warszawie Stanisławem Tomankiem. W październiku 2014 roku wystąpił w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. K. Namysłowskiego w Zamościu. Od 2014 roku do 2016 był Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Karpackiego w Dworze Kombornia („Hotele Historyczne Europy”). W 2015 roku uczestniczył w pracach Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego dla młodych pianistów „Przyjaźń i muzyka – Rosja i Polska” w Pietrozawodsku. W latach 2015-2017 był pianistą Regionalnego Teatru Zachodniego w Borås w Szwecji.

Od 2002 roku propaguje polską muzykę fortepianową koncertując dla Stowarzyszeń Polonijnych w Europie. W 2008 roku wystąpił wraz ze śpiewakiem Marcinem Bronikowskim w Ambasadzie RP w Londynie.

Jest również autorem publikacji poświęconych głównie obecności polskiej kultury muzycznej w Szwecji. Prace te odnaleźć można m.in. w Królewskiej Bibliotece w Sztokholmie oraz w Bibliotece Instytutu Polskiego w Londynie. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów  ZAiKS, Sekcji A. W roku 2017 byl stypendystą Funduszu Popierania Tworczosci ZAiKS.

aktualizacja: lipiec 2010, czerwiec 2017 (iz), maj 2018 (iz)

kompozycje

Wspomnienia z ogrodu, balet (2000-2001)
Kolorowe fraszki na fortepian (2004)
Serenada lapońska na fortepian (2004)
Mały niebieski koń scherzo na fortepian (2004)
Saltatrix na fortepian (2006)
Poranek nad stawem na fortepian (2006)
Ogród Douglasa na fortepian (2007)
Zimowe bajki na fortepian (2007)
Tryptyk augsburski na organy (2007)
Alleluja na chór mieszany 6-8 głosów (2007)
Actus na fortepian (2007)
Ballada odrzykońska na fortepian (2008)
Wieczór w Smalandii na fortepian (2008)
Dwa nonsensy na chór dziecięcy (2008)
Vocaliza na mezzosopran i fortepian (2008)
Podróż Nilsa na fortepian (2008)
Suita fortepianowa (2008)
Muzyka do przedstawienia Awantura w piekle w reż. Cezarego Domagały (2008)
Nonony 1-12 na instrumenty solowe: flet, obój, klarnet B i A, fagot, lewą i prawą rękę, skrzypce, wiolonczelę, róg, trąbkę i wysoki głos solowy (2008-2010)
Muzyka do filmu dokumentalnego A ciel ouvert w reż. Gabriela Vanderpasa (2009)
Zwariowane podwórko na sekstet fortepianowy (2010)
Piano Trio No. 1 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010)
Misteria II na obój, wiolonczelę i fortepian (2010)
Misteria IV na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2010)
5 piesni do słów Marka Kozona (2010)
II Suita fortepianowa (2010)
Muzyka do przedstawienia Gelsomino w Krainie Kłamczuchów, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, reż. T. Szymański (2011)
Tryptyk nicejski na fortepian solo (2012)
Światłobłyski burzy na fortepian solo (2012)
Światłomgnienia ciszy na fortepian solo (2012)
Światłosfery mroku na fortepian solo (2012)
15 pieśni do słów Danieli Zybalanki-Jaśko (Muzyka do przedstawienia Z miłości, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, 2012) na sopran, mezzosopran, baryton i bas (2012-13)
Dwór Kombornia (Introdukcja – 4 Pejzaże - Nocturn) na fortepian solo (2014 )
Hejnał Tarnówki na dzwony kościelne (2016)
Pamięci Wojciecha Kilara na fortepian solo (2017)
Pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego na fortepian solo (2017)
Pamięci Krzysztofa Kieślowskiego na fortepian solo (2018)

dyskografia

G. F. Haendel Mesjasz; Kullavik Records, Szwecja (2004)
Brat Naszego Boga, spektakl z muzyką Z. Koniecznego, wyd. Teatr Rampa w Warszawie (2007)
F. Chopin Pieśni op. 74 (DVD), Anna Kostrzyńska - sopran, Marcin Głuch - fortepian; Instytut Niemiecki w Bolonii i Instytut Polski w Rzymie (2010)
Przybylski * Górecki * Głuch, Marek Matuszczak - fortepian; Ars Sonora - ARSO-CD-14 (2011)

publikacje

książki

Obecność polskiej kultury muzycznej w Göteborgu na przykładzie Konserthuset, Göteborg 2003
rozprawy

Obecność polskiej kultury muzycznej w Göteborgu na przykładzie Filharmonii, "Nowa Gazeta Polska" (Sztokholm) nr 10 (104) z dn. 23.05.2004
Obecność polskiej kultury muzycznej w Malmö, Zeszyt Naukowy nr 50, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
Polacy w Operze Królewskiej w Stockholmie, "Relacje" 2005 nr 12
Polscy skrzypkowie w Göteborgu, Zeszyt Naukowy nr 38, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1997
Polska i szwedzka muzyka perkusyjna w Göteborgu, Zeszyt Naukowy nr 47, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1999
Refleksje na temat muzyki w Szwecji, Zeszyt Naukowy nr 40, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1998
Ślady polskich muzyków w Skandynawii, Zeszyt Naukowy nr 36, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1997