Polmic - FB

indeks osób (F)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Adrian Foltyn,

kompozytor; ur. 22 kwietnia 1978, Wrocław. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Stanisława Krupowicza (dyplom w 2004). Uczestniczył także w kursach kompozytorskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Louis Andriessen, Luca Francesconi, Marco Stroppa i Ivan Fedele (1999, 2003).

Jego utwory były wykonywane na krajowych i zagranicznych festiwalach muzyki nowej, m.in. Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova i The Dutch Music Days oraz prezentowane na antenie Radio Netherlands Music, Deutschlandradio Kultur i Programu 2 Polskiego Radia (audycja monograficzna w cyklu Zawód-Kompozytor).

Był nagradzany na polskich konkursach kompozytorskich, m.in. we Wrocławiu (2001) i Krakowie (2004). W 2004 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Holenderskiej Fundacji „Yo” w Utrechcie za utwór Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004). W 2006 otrzymał I nagrodę za Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo (2005) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. W 2008 uzyskał III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim z okazji 90-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za Koncert fortepianowy (2004).

Ważnym elementem jego twórczości jest wykorzystanie mediów elektronicznych. Zajmuje się badaniami nad percepcją muzyki w oparciu o nauki ścisłe, w tym neurofizjologię, a poszukiwania te znajdują również odbicie w jego muzyce. W swoich kompozycjach wykorzystał na przykład urządzenia do odczytu fal mózgowych, eksperymentował z rozciągnięciem w czasie pojedynczego dźwięku, zastosował algorytmiczne odtwarzanie dźwięków elektronicznych, przeciwstawiając je brzmieniom instrumentów akustycznych.

Bierze również udział w projektach multimedialnych, łączących sztuki wizualne, muzykę oraz nowe media. W 2013 roku wraz Pawłem Liskiem przygotował instalację pt. Sztuczna Inteligencja w Inteligentnej Sztuce, a w kolejnym utworze użył urządzenia odczytującego fale mózgowe, ruchy mięśni twarzy i gałek ocznych jako kontrolera warstwy elektronicznej. W 2014 roku odbyła się premiera projektu - konceptu Jana Smagi pt. Sekunda, w ramach którego kompozytor zinstrumentował komputerowo przetworzony dźwięk pojedynczego uderzenia metronomu, rozciągniętego w czasie do ok. 30 minut.

Adrian Foltyn skomponował muzykę do kilku przedstawień teatralnych wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (m.in. Pułapki według Tadeusza Różewicza) oraz Laboratorium Dramatu przy Teatrze Narodowym w Warszawie (Tiramisu Joanny Owsianko, 2005).

Jest wiceprezesem Wrocławskiego Stowarzyszenia Muzyki Poważnej i członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.

W ramach programu „Kolekcje” – priorytetu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powstały jego utwory ReDim Q-Int na kwintet fortepianowy i dźwięki elektroniczne (2014) i Overfitting I na altówkę solo, dźwięki elektroniczne i urządzenie Emotive (2017).

aktualizacja: 2015 (mkk), 2020 (wa)

kompozycje

Bajkowa ballada na fortepian (1996)
La valse en variantes na fortepian (1997)
Romans na skrzypce i fortepian (1997)
Allegro na kwintet dęty (1998)
Sonnet LV według Williama Shakespeare’a na chór mieszany (1998)
Eggzamin na 4 wiolonczele (1998)
Sonathing na wiolonczelę i fortepian (2000)
Synthorus na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2000)
Agnus Dei na chór mieszany (2001)
Stairway 2,7 dla 3 perkusistów (2001)
Cosa di nastra na taśmę i orkiestrę smyczkową (2002)
Continuendo na taśmę (2002)
Unknown destination na taśmę (2003)
Koncert fortepianowy (2003)
Próba.B.L.Y. na live electronics (2004)
L’eau des jardins de la nuit na orkiestrę smyczkową (2004)
Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004)
Extra-cellestrial na wiolonczelę i komputer (2005)
Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo (2005)
Flectrochordium na flety blokowe, klawesyn i live electronics (2006)
El Mareco na marimbę, flety blokowe i taśmę (2006)
Triple Double Concerto na fortepian, live electronics i orkiestrę smyczkową (2007)
Strintensity na kwartet smyczkowy (2010)
Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2012)
?@? na wiolonczelę i elektronikę sterowaną falami mózgowymi (2013)
Re-Dim Q-Int na kwintet fortepianowy i media elektroniczne (2014)
Sekunda na ensemble instrumentalny (2014)
Cochlear superstrings na harfę i ensemble (2014)