indeks osób (F)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Adrian Foltyn,

kompozytor; ur. 22 kwietnia 1978, Wrocław. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Stanisława Krupowicza (2004). Brał udział w kursach kompozytorskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Louis Andriessen, Luca Francesconi, Marco Stroppa i Ivan Fedele (1999, 2003).

Otrzymał nagrody podczas polskich konkursów kompozytorskich, m.in. we Wrocławiu (2001) i Krakowie (2004). Został laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Holenderskiej Fundacji „Yo” w Utrechcie za utwór Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004). Otrzymał I nagrodę za Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2006). Uzyskał III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim z okazji 90-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2008) za Koncert fortepianowy.

Utwory Adriana Foltyna były wykonywane na krajowych i zagranicznych festiwalach muzyki nowej, m.in. Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova i The Dutch Music Days oraz prezentowane na antenie Radio Netherlands Music, Deutschlandradio Kultur i Programu 2 Polskiego Radia (audycja monograficzna w cyklu Zawód-Kompozytor).

Ważnym elementem jego twórczości jest wykorzystanie mediów elektronicznych. Zajmuje się badaniami nad percepcją muzyki w oparciu o nauki ścisłe (neurofizjologię, akustykę, matematykę) i nauki społeczne (psychologię muzyki), a poszukiwania te znajdują również odbicie w jego muzyce. W swoich kompozycjach wykorzystał na przykład urządzenia do odczytu fal mózgowych, eksperymentował z rozciągnięciem w czasie pojedynczego dźwięku, zastosował algorytmiczne odtwarzanie dźwięków elektronicznych, przeciwstawiając je brzmieniom instrumentów akustycznych.

Bierze również udział w projektach multimedialnych, łączących sztuki wizualne, muzykę oraz nowe media. W 2013 roku wraz Pawłem Liskiem przygotował instalację pt. Sztuczna Inteligencja w Inteligentnej Sztuce, a w kolejnym utworze użył urządzenia odczytującego fale mózgowe, ruchy mięśni twarzy i gałek ocznych jako kontrolera warstwy elektronicznej. W 2014 roku odbyła się premiera projektu - konceptu Jana Smagi pt. Sekunda, w ramach którego kompozytor zinstrumentował komputerowo przetworzony dźwięk pojedynczego uderzenia metronomu, rozciągniętego w czasie do ok. 30 minut. Jest też czynnym pianistą, wraz z Marią Erdman wystąpił w prawykonaniu swojego utworu From ClaPy import... na klawikord, fortepian i elektronikę (2016).

Adrian Foltyn skomponował muzykę do kilku przedstawień teatralnych wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (m.in. Pułapki według Tadeusza Różewicza) oraz Laboratorium Dramatu przy Teatrze Narodowym w Warszawie (Tiramisu Joanny Owsianko, 2005).

W ramach programu „Kolekcje” – priorytetu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powstały jego utwory ReDim Q-Int na kwintet fortepianowy i dźwięki elektroniczne (2014) i Overfitting I na altówkę solo, dźwięki elektroniczne i urządzenie Emotive (2017).

Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. Pełni funkcję wiceprezesa Wrocławskiego Stowarzyszenia Muzyki Poważnej. W latach 2011-2015 był także członkiem Akademii Młodych Uczonych i Artystów we Wrocławiu.

aktualizacja: 2015 (mkk), 2020, 2021 (wa)

kompozycje

Bajkowa ballada na fortepian (1996)
La valse en variantes na fortepian (1997)
Romans na skrzypce i fortepian (1997)
Allegro na kwintet dęty (1998)
Sonnet LV według Williama Shakespeare’a na chór mieszany (1998)
Egzamin na 4 wiolonczele (1998)
Sonathing na wiolonczelę i fortepian (2000)
Synthorus na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2000)
Agnus Dei na chór mieszany (2001)
Stairway 2,7 dla 3 perkusistów (2001)
Cosa di nastra na taśmę i orkiestrę smyczkową (2002)
Continuendo na taśmę (2002)
Unknown destination na taśmę (2003)
Koncert fortepianowy (2003-2008)
Próba.B.L.Y. na live electronics (2004)
L’eau des jardins de la nuit na orkiestrę smyczkową (2004)
Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004)
Extra-cellestrial na wiolonczelę i komputer (2005)
Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo (2005)
Flectrochordium na flety blokowe, klawesyn i live electronics (2006)
El Mareco na marimbę, flety blokowe i taśmę (2006)
Triple Double Concerto na fortepian, live electronics i orkiestrę smyczkową (2007)
Strintensity na kwartet smyczkowy (2010)
Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2012)
?@? na wiolonczelę i elektronikę sterowaną falami mózgowymi (2013)
Re-Dim Q-Int na kwintet fortepianowy i media elektroniczne (2014)
Sekunda na ensemble instrumentalny (2014)
Cochlear superstrings na harfę i ensemble (2014)
from claPy import... na klawikord, fortepian i komputer (2016)
Overfitting I na altówkę elektroniczną, live electronics, urządzenie Emotiv sterujące wizualizacją oraz 8-kanałową projekcja dźwięku (2017)
!@! na 2 flety i komputer (2018-2019)
What do you read, ML? na skrzypce, dźwięki elektroniczne i głębokie generatywne sieci neuronowe [we współpracy z Anną Zielińską] (2019)

publikacje

rozprawy

Modyfikacja koncepcji klas wysokości zawartych w teoriach Macieja Zalewskiego i Allena Forte'a w: Teraz musicie całkiem przestawić myślenie : 35 spojrzeń na muzykę i muzyków, red. Magdalena Dziadek, s. 471-487, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2016
redakcje naukowe

Neuroestetyka muzyki pod red. Marcina Boguckiego, Adriana Foltyna, Piotra Podlipniaka, Piotra Przybysza, Hanny Winiszewskiej, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2013