Polmic - FB

indeks osób (N)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Ewelina Nowicka,

skrzypaczka i kompozytorka; ur. 26 października 1982, Gdańsk. Ukończyła z wyróżnieniem Liceum Muzyczne im. Feliksa Nowowiejskiego w swoim rodzinnym mieście w 2001. Studiowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie skrzypiec Petru Munteanu (dyplom z wyróżnieniem). Kontynuowała naukę gry na skrzypcach podczas mistrzowskich studiów podyplomowych pod kierunkiem Katrin Scholz w Hochschule für Künste w Bremie (2010-2012). Kompozycji Ewelina Nowicka uczyła się pod okiem Krzysztofa Olczaka. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich, pracując z takimi pedagogami, jak Wolfgang Marschner, Thomas Brandis, Petru Munteanu, Katrin Scholz, Mieczysław Ławrynowicz, Herman Krebbers, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Takaya Urakawa, Wanda Wiłkomirska, Krzysztof Węgrzyn.

Wielokrotnie była nagradzana i wyróżniana na międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych (Goch, Wilno, Schöntal, Olsztyn, Lublin, Gdańsk) i kompozytorskich. W 2001 zdobyła I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu. W 2003 - III nagrodę na konkursie Elise Meyer w Hamburgu. W 2008 została uhonorowana Förderpreis za Kaddish1944 na skrzypce i fortepian swojego autorstwa na Jugend Komponiert w Berlinie, uzyskała III nagrodę na konkursie Moderne Solo Streicher w Bremie (w trzecim etapie zaprezentowała własny utwór na skrzypce solo Stravinskana) oraz wyróżnienie Bremer Kompositionspreis 2008 za utwory Concerto ebraico i Concerto für Amadeo. W roku 2009 zdobyła V nagrodę na Crossover Composition Award w Mannheim oraz w ramach nagrody publikację jej utworu na dwoje skrzypiec Jongleurs przez Ries & Erler Verlag. Otrzymała również Nagrodę Radia Heskiego we Frankfurcie nad Menem i Nagrodę Prezydenta Gdańska.

Jest stypendystką Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (1999), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1999-2001). Przez wiele lat była podopieczną Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Była też stypendystką hamburskiej Otto-Stöterau-Stiftung (2001-2005) oraz Oskar und Vera Ritter Stiftung (2009-2010).

Jako solistka zadebiutowała w wieku 16 lat z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku III Koncertem skrzypcowym Camille’a Saint-Saënsa pod batutą Kena Baumana, a na arenie międzynarodowej - w 1999, grając z Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej. Koncertowała również z Bremerhaven Stadtorchester, Orkiestrą Kameralną „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Jihočeska Komorni Filharmonie w Czeskich Budziejowicach, Hamburger Klassik Philharmonie pod dyrekcją Roberta Stehli, Orchesterakademie NRW w Düsseldorfie, Orkiestrą Kameralną „Wirtuozi Lwowa” prowadzoną przez Sergieja Burko.

Brała udział w wielu festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Mikołowskie Dni Muzyki, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym PROBALTICA, Międzynarodowym Festiwalu „Toruń – Muzyka – Architektura”. W 2003 nagrała dla Polskiego Radia Koncert skrzypcowy Ludomira Różyckiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. W roku 2011 została wydana płyta z transkrypcjami Eweliny Nowickiej fragmentów baletu Pan Twardowski Rózyckiego na skrzypce i fortepian dla wydawnictwa Acte Préalable w Warszawie. W 2011 podczas Festiwalu Probaltica w Toruniu i Mikołowskich Dni Muzyki dokonała polskich prawykonań Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 Mieczysława Wajnberga pod batutą Dainiusa Pavilionisa i Europejskiej Orkiestry Festiwalowej oraz Concertina op. 42 i Rapsodii na tematy mołdawskie op. 47 Wajnberga wraz Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Płyta z nagraniami Concertina i Rapsodii została wydana w roku 2015 dla wydawnictwa CPO w Osnabrücku. Zinstrumentowała zaginioną wersję Rapsodii na tematy mołdawskie na skrzypce i orkiestrę kameralną, która została opublikowana w wydawnictwie Peer Music. W 2014 prawykonała wspólnie z Zygmuntem Rychertem i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną zapomniany Koncert skrzypcowy A-Dur op. 98 Apolinarego Szeluty.

Od roku 2010 utwory Eweliny Nowickiej są publikowane w wydawnictwie Verlag Neue Musik w Berlinie.

Pierwszy album kompozytorski z nagraniem utworów Nowickiej na skrzypce i fortepian ukazał się w wydawnictwie Kreuzberg Records w 2011 roku.

Artystka mieszka w Hamburgu. Prowadzi klasę skrzypiec w Staatliche Jugendmusikschule.

Jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Kompozytorów Niemieckich (od 2008), GEDOK Hamburg i ESTA Deutschland.

aktualizacja: 2008 (Zespół POLMIC), 2022 (wa)

Strona internetowa artystki: www.ewelinanowicka.com

kompozycje

Capriccio diabolo per violino solo (1996)
Koncert skrzypcowy nr 1 „Obsession” na skrzypce, xylofon i orkiestrę kameralną (1998)
Koncert skrzypcowy nr 2 „Concerto ebraico” na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1999)
Trio rococco na troje skrzypiec (2000)
Koncert skrzypcowy nr 3 „Saltatio vitae et mortis” na skrzypce, klawesyn i orkiestrę kameralną (2004)
Paraphrasen na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2005)
Sonata variabilis na skrzypce solo (2005)
Moment grotesque na flet, klarnet i fortepian (2005)
Concerto für Amadeo für Symphonie Orchester und Trompete piccolo solo (2006)
Meditation für Violine und Klavier (2006)
Trio militäre für Klarinette, Flöte und Klavier (2007)
Kaddisch1944 für Violine und Klavier (2007)
Kaddisch1944 na skrzypce i orkiestrę smyczkową  (2007)
Stravinskana für Violine solo (2008)
Muzyka do sztuki Abgefahr’n oder die andere Wirklichkeit (2008)
Muzyka do filmu Anna (2008)
Basso na puzon tenorowy (2008)
Psalmus 22 na chór mieszany a cappella i narratora (2009)
Przesłanie Pana Cogito na chór mieszany a cappella i narratora do słów Zbigniewa Herberta (2009)
Conventus na fortepian solo (2009)
Jongleurs na 2 skrzypiec  (2009)
Glezele Yash na skrzypce i fortepian (2010)
Atonali na skrzypce solo (2010)
Bonjour Monsieur Chopin na 2 flety i fortepian (2010)
Hasida na 2 skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (2012)
Xiwangmu na orkiestrę smyczkową (2013)
Haggada na skrzypce solo (2013)
Suita grecka na orkiestrę smyczkową (2014)
Suita dziecięca na orkiestrę smyczkową (2015)
Labirynt na flet, obój, klarnet i fagot (2015)
Sens na mezzosopran i fortepian do słów Czesława Miłosza (2016)
A Yingele, A Meydele na orkiestrę smyczkową (2018)
Hava Nagila Variations na 2 skrzypiec (2019)
Orient Express na sopran, mezzosopran, klarnet, skrzypce, flet, 2 toy–pianos i fortepian (2020)