kompozytorzy (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Marcin Gumiela,

kompozytor; ur. 11 kwietnia 1980, Tomaszów Lubelski. W 2006 roku ukończył z wyróżnieniem Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie kompozycji Marka Jasińskiego i Zbigniewa Bargielskiego oraz w zakresie teorii muzyki. W marcu 2011 roku ukończył Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na macierzystej uczelni pracuje na stanowisku asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy.

Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą, m.in. we Włoszech, Niemczech, Francji, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, w Stanach Zjednoczonych. Znalazły się również w programach prestiżowych festiwali muzycznych takich, jak m.in. "Warszawska Jesień", Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, "Sacrum Non Profanum" w Trzęsaczu, Dialogi w Mińsku, Muzyczne Premiery Sezonu 2006 w Kijowie.

W 2005 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji jubileuszu 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz nagrodę Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Kwartet smyczkowy, który rok później wykonany został podczas "Warszawskiej Jesieni" przez Kwartet Camerata. W roku 2005 był stypendystą programu Socrates/Erasmus w Bańskiej Bystrzycy w Akademii Sztuk.

W tym samym roku, jego muzyka została nagrana dla potrzeb filmu Katariny Misikovej - Le parkour.

W 2007 roku, w wyniku konkursu, został objęty czteroletnim programem opieki nad młodymi kompozytorami przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W latach 2009/2010 brał udział w międzynarodowym projekcie FABREC, współpracując teatrem Sorano w Toulouse (Francja), pisząc muzykę do spektaklu de Gracia Morales. Współpracuje także z Filharmonią Pomorską, dla której napisał muzykę do audycji pt. Bajkoranki, skierowanej do najmłodszych melomanów.

Marcin Gumiela wielokrotnie był organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej oraz większych wydarzeń kulturalnych m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy.

Jego kompozycje posiadają w repertuarze takie orkiestry i chóry, jak: Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kameralna Orkiestra Śląska, Chór kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach, Chór Akolada oraz polskie i zagraniczne zespoły kameralne.

W lipcu 2008 roku ukazała się płyta Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi, wydana przez DUX, na której znalazło się jego Le impressioni Fiorentini na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii muzyka współczesna. Jego monograficzna płyta Sacred Works (Muzyka Sakralna), wydana również nakładem DUX, ukazała się w marcu 2011 roku. W jej nagraniu wzięli udział: Marcin Nałecz-Niesiołowski, Chór i Orkiestra Opery Filharmonii Podlaskiej.

aktualizacja: grudzień 2014 (ai)

twórczość

Utwory Marcina Gumieli cechuje głęboka emocjonalność, często o religijnym charakterze. Muzyka balansuje pomiędzy tonem intymnego, żarliwego wyznania, a atmosferą podniosłej nabożności. Nierzadko wchodzi w wymiar monumentalny, sięgając bardziej ekspresyjnych, niemal ekstatycznych rejonów muzycznej ekspresji. Utwory Marcina Gumieli można też odczytywać w sferze symbolicznej, niemal jak teksty religijnych mistyków. Nierzadko w proporcjach liczbowych swych kompozycji koduje istotne dla siebie aspekty wiary.

kompozycje

Fantazja na fortepian i orkiestrę (1999)
Litania loretańska do Najświętszej Maryi Panny na sopran, tenor, chór mieszany i orkiestrę (2000)
Płacząca nad rzeką Piedrą na fortepian i kwintet smyczkowy (2000)
Scherzo na obój i orkiestrę smyczkową (2001)
Passacaglia na organy (2001)
Nie jak, ale dlaczego do słów ks. Jana Twardowskiego na 8-głosowy zespół wokalny i bęben wielki (2002)
Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)
Kwartet smyczkowy (2002)
Concertino na dwa zespoły smyczkowe (2003)
Affreshi fiorentini na fortepian (2004)
Trio fortepianowe (2004)
Koncert na trąbkę i orkiestrę (2005)
Laudate Dominum na dwa chóry mieszane i męski zespół wokalny (2005)
Pater Noster na chór mieszany (2005)
Stabat Mater na chór mieszany (2006)
Apokalypsis na siedem zespołów kameralnych, dwa chóry żeńskie, dwa chóry męskie, bas solo oraz głos recytujący (2006-2010)
The prism on the way of light na fortepian (2007)
Postludium na organy (2007)
Dreams na waltornię, trąbkę i organy (2008)
Lights of the Night na klarnet, skrzypce i akordeon (2009)
Muzyka do sztuki teatralnej Entre Puertas y Paredes (Arquitectura de una vecindad) de Gracia Morales (2009-2010)
Stabat Mater na kwartet smyczkowy (2010)
Oscylacje neutrin I- IV na instrumenty improwizujące i elektronikę (2010-2011)
Hidden image of space na organy (2012)
Oscylacje neutrin VII na klarnet, akordeon i kwartet smyczkowy (2012)
Muzyczne opowieści dla dzieci słuchowisko muzyczne do wierszy Juliana Tuwima (2013)
Muzyczne opowieści dla dzieci słuchowisko muzyczne do wierszy Jana Brzechwy (2013)
Hidden image of space na 10 akordeonów, perkusistę jazzowego (2013)
Hidden image of space [wersja II] na 10 akordeonów, perkusistę jazzowego i live electronics (2014)
Ostatnia droga muzyka do filmu dokumentalnego o ks. Jerzym Popiełuszko (2014)
Koncert na wiolonczelę, orkiestrę i dźwięki elektroniczne (2014)
Suita etniczna na głos biały, instrumenty etniczne, orkiestrę i elektronikę (2016)

literatura wybrana

Wierni intuicji Z Michałem Dobrzyńskim i Marcinem Gumielą rozmawia Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, "Twoja Muza" 2007 nr 5, s. 35-36