Polmic - FB

kompozytorzy (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Paweł Muzyka,

wiolonczelista i kompozytor; ur. 31 sierpnia 1964, Kraków. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Leona Soleckiego. Specjalizuje się w interpretacji muzyki dawnej - od średniowiecza do późnego baroku - grając na instrumentach z epoki (fidel, viola da gamba, violone, wiolonczela barokowa). Współpracщwał z licznymi zespołami: Fiori Musicali, Camerata Cracovia, Ars Cantus, Open Folk, Consortium Sedinum, baletem dworskim Cracovia danza, z grupą baletową „Ardente Sole” i in., a także z takimi artystami, jak Jacek Kowalski (płyta Pieśni Wypraw Krzyżowych).

Od 1995 do 2000 roku współpracował z krakowskim „Stowarzyszeniem Mandala”, pisząc i wykonując muzykę do spektakli, m.in. Szatan Szatanowi nierówny według Izaaka Bashevisa Singera, Wewnętrzny świat Damazego, Ciąg dalszy nastąpi napisaną wspólnie z Andresem Nixonem, Projekt Sligo stworzony dla Stowarzyszenia Artslab-Irlandia oraz Transatlantyk według Gombrowicza. W latach 2000-2005 współpracował z Fundacją Bückleina (dawniej Teatr 38), gdzie współtworzył muzykę do spektaklu Cantigas de Santa Maria z Maciejem Maleńczukiem w roli króla Alfonsa X.

Na stałe związany jest z zespołem muzyki dawnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense istniejącym przy Warszawskiej Operze Kameralnej.

Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych.

Pisze muzykę teatralną oraz oratoryjną. Treny Jerozolimskie autorstwa Muzyki do tekstu według Księgi Psalmów i Lamentacji proroka Jeremiasza na sopran, recytatora, chór, instrumenty dęte, klawiszowe, perkusję i wiolonczelę prawykonane zostały w 2006 roku podczas piątej edycji Festiwalu „Ciemna Jutrznia” w Ostrowie Wielkopolskim. Światowa premiera Requiem Katyńskiego w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Chóru Polskiego Radia w Krakowie, Chóru Artos im. Władysława Skoraczewskiego, Chóru Chłopięcego Teatru Wielkiego w Warszawie oraz solistów pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego odbyła się w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie w 2017 roku.

aktualizacja: 2020 (wa)

kompozycje

Muzyka do sztuki teatralnej Ciąg dalszy nastąpi na lirę korbową i wiolonczelę [napisana wspólnie z Andresem Nixonem] (1996)
Muzyka do sztuki teatralnej Wewnętrzny świat Damazego na wiolonczelę i perkusję (1997)
Muzyka do sztuki teatralnej Transatlantyk według Gombrowicza na wiolonczelę (1997)
Muzyka do sztuki teatralnej Projekt Sligo na wiolonczelę i komputer (1998)
Muzyka do sztuki teatralnej Cantigas de Santa Maria na flety barokowe, violę da gamba sopranową, perkusję elektroniczną i gitarę elektryczną [współtwórca] (2001-2002)
Muzyka do sztuki teatralnej Szatan Szatanowi nierówny według Izaaka Bashevisa Singera na trąbkę, gitarę, gitarę basowę, wiolonczelę, flet, bombardę i perkusję (2002)
Treny Jerozolimskie do tekstu według Księgi Psalmów i Lamentacji proroka Jeremiasza na sopran, recytatora, chór, instrumenty dęte, klawiszowe, perkusję i wiolonczelę (2005-06)
Pastorałka na sopran, kwartet smyczkowy, flet, perkusję i recytatora (2008)
Requiem Katyńskie na chór mieszany, chór chłopięcy, orkiestrę symfoniczną, sopran, alt, tenor i bas (2017)
Msza Dziękczynna na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany, sopran, mezzosopran, tenor i bas (2019)