Polmic - FB

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Daria Dobrochna Kwiatkowska, kompozytor-globtroter; ur. 7 maja 1969, Toruń. Studiowała w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyplom w 1994). Następnie odbyła studia podyplomowe u Louisa Andriessena w Amsterdamie. W 2002 otrzymała tytuł Doctor of Musical Arts na Cornell University w Stanach Zjednoczonych. Po ukończeniu studiów zamieszkała w Kanadzie, gdzie zaistniała na scenie muzyki współczesnej w Toronto. Od marca 2004 mieszka w Anglii. Obecnie wykłada gościnnie na Uniwersytecie w Birmingham.
Jako kompozytorka zadebiutowała w 1989 utworem chóralnym Tryptyk jesienny, napisanym specjalnie dla zielonogórskiego chóru „Polirytmia” (i wciąż popularnym wśród jego członkiń). Od tego czasu jej utwory wykonywane były na koncertach w kraju i za granicą – w Niemczech, Holandii, Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, m.in. podczas dwóch recitali kompozytorskich – w 1993 w Akademii Muzycznej w Poznaniu i 1996 w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Festiwalu Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie (1993, 1994), Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie (1993), Poznańskiej Wiosny Muzycznej (1996, 1998, 2002), w klubie De IJsbreker w Amsterdamie (1996, 1997), festiwalu muzyki współczesnej w Hadze (1997), koncertów zespołu kameralnego Symposium w Vancouver w Kanadzie (1998, 1999), Festival Chamber Orchestra w Ithace w Stanach Zjednoczonych (2000, 2002), realizacji przedstawienia muzyczno-kukiełkowego w Toronto (2004), Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu (2006).
Jest laureatką wielu nagród za poszczególne kompozycje, jak również osiągnięcia artystyczne, m.in. w 1993 otrzymała III nagrodę (I i II nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Narody i Stereotypy” w Krakowie oraz wyróżnienie na Konkursie Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w 1994 – Nagrodę dla młodych twórców, przyznawaną przez Kapitułę miasta Poznania, w 1997 – III nagrodę na konkursie na utwór na orkiestrę symfoniczną we Wrocławiu, w 2004 – Toronto Emerging Composer Award oraz liczne stypendia.
Poza kompozycją i pracą pedagogiczną zainteresowania Darii Kwiatkowskej obejmują też inne obszary muzycznej działalności – w latach 1995-96 była związana jako kompozytorka i vocal performer z awangardowym zespołem multimedialnym „Grupa MM”, działającym w Warszawie. Od czasu studiów w Poznaniu współpracuje z pismami muzycznymi, m.in. w 1998 z „Klasyką”, była także członkiem redakcji interdyscyplinarnego czasopisma „Monochord”. W czasie studiów w Stanach Zjednoczonych zainteresowała się tradycyjną muzyką Indonezji (gamelan), zarówno od strony wykonawczej (była członkiem zespołów w Cornell i Toronto), jak i kompozytorskiej, czerpiąc inspirację ze stylu i włączając instrumenty indonezyjskie do swoich utworów.

kompozycje

Sonata na fortepian (1989-90)
Dialogi na dwa flety (1990)
Chamber Music na alt, harfę i marimbafon, do słów Jamesa Joyce’a (1990, 1997)
Koncert wiolonczelowy (1991)
Emocje na kontrabas (1991)
Motywy szkockie na harfę (1992)
Karya-Karana na flet, obój, klarnet, perkusję i fortepian (1993)
Abiku na sopran, alt, trzy głosy recytujące i zespół instrumentalny, do słów Wole Soyinka * (1993)
…like a growing cherry tree… na orkiestrę (1993-94)
Kol BeRamah na alt solo, chór męski i orkiestrę (1993-94)
Les Dances Sauvages na orkiestrę smyczkową (1994)
Taniec Salome na flet * (1995)
Heliotropus na orkiestrę (1995)
No Doubts na trzy saksofony i fortepian * (1996)
Epigrama na sopran, klarnet, harfę, wibrafon i fortepian, do słów Ernesto Cardenal * (1996)
U-Turn na saksofon, wibrafon, fortepian i wiolonczelę (1999)
Prologue, Aria, and Epilogue na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1999, 2002)
The Summer Soundscape na orkiestrę kameralną (1999-2000)
Wallace Stevens’s „Thirteen Ways of Looking at the Blackbird” na sopran i zespół instrumentalny (2000-)
Broken Hammers na gamelan i zespół instrumentów dętych (2000-2001)
… (After „Brin”) na fortepian (2001)
Lagu na dwa flety, jawajski gender i gong (2001)
Cascadilla Waterfalls na orkiestrę kameralną (2001-2002)
The Ghost of Urashima na koto, obój, perkusję i narratora, w oparciu o japońską baśń ludową (2003)
Shuttle Dreams, przedstawienie muzyczno-kukiełkowe, we współpracy ze Scottem Wilsonem i Davidem Powell (2003-2004)
Swirl na skrzypce i fortepian (2005)