Polmic - FB

kompozytorzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Paweł Bartłomiej Sydor,

kompozytor i pianista; ur. 26 października 1970, Białystok. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat sześciu w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Białymstoku w klasie fortepianu Teresy Król. W roku 1981 przeprowadził się do Tarnowa gdzie ukończył Szkołę Muzyczną II-stopnia w klasie fortepianu mgr. Jacka Bylicy oraz I-sze Liceum Ogolnokształcące. Na studia wyższe został przyjęty do trzech uczelni: Akademii Muzycznej w Krakowie, Drake University w Des Moines (Iowa, USA) oraz Oberlin Conservatory of Music w Oberlin (Ohio, USA). Wybrał tę ostatnią, w której studiował fortepian w klasie Sanforda Margolisa, kompozycję u Edwarda Millera i Richarda Hoffmana (ucznia Arnolda Schoenberga) oraz dyrygenturę u Roberta Spano (prawa ręka Seijgi Ozawy dyrygenta Boston Symphony Orchestra, obecnie dyrygent Brooklyn Philharmonic oraz Atlanta Symphony Orchestra) i Roberta Ponto. Oberlin Conservatory of Music ukończył w 1993 z tytułem Bachelor of Music oraz wyróżnieniem w postaci nagrody Herbert Elwell Memorial Prize in Composition. Przez następne trzy lata studiował kompozycję w The Juilliard School of Music u Johna Corigliano, którą ukończył w 1996 z tytułem Master of Music.

Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i konkursów, m.in.: Herbert Elwell Memorial Prize in Composition (1993), Alexander Gretchaninoff Memorial Prize in Composition (1994), Piser Scholarship (1994), Henry Mancini Fellowship in Composition (1994), konkursu Juilliard Composers’ Competition (1994, 1995), konkursu Brielle Composition Competition (1995), Peter David Faith Memorial Prize in Composition (1995), George Gershwin Memorial Foundation Scholarship in Composition (1995), Rodgers and Hammerstein Scholarship in Composition (1995), Juilliard Association Scholarship (1995), Nagrody American Academy of Arts and Letters: Charles Ives Scholarship in Composition (1995) za Koncert na obój i orkiestrę „Virtuti Militari”.

W latach 1995-1996 wykładał teorię muzyki z jej zasadami oraz kontrapunkt w Juilliard School of Music po uzyskaniu tzw. Teaching Fellowship. W 1999 powrócił do Polski.

Utwory Pawła Sydora wykonywane były w Polsce, na Ukrainie i Stanach Zjednoczonych, w takich salach koncertowych, jak Weil Recital Hall przy Carnegie Hall, Madison Square Garden, Alice Tully Hall w Centrum Lincolna w Nowym Jorku, Studio S1 Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, oraz podczas festiwali: Warszawska Jesień, Gaude Mater w Częstochowie, Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów, Kontrasty (Ukraina) oraz Florida International University Music Festival in Miami na Florydzie.

Jego Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę powstał na zamówienie ZKP w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (2013). W 2017 roku w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej odbyła się premiera jego Symfonii Chrztu, będącej upamiętnieniem 1050. rocznicy Chrztu Polski: sklada sie ona z 5 czesci, a kazda z nich jest poswiecona róznym okresom z historii Polski.

Płyty z jego utworami ukazały się nakładem takich wydawnictw, jak Koch, Cedille Records; dzieła Pawła Sydora zostały nagrane również dla Polskiego Radia.

Utwory Sydora wykonywały takie orkiestry i zespoły kameralne, jak: Juilliard Symphony, Juilliard Orchestra, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Opery Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Białostockiej, Orkiestra Filharmonii Rzeszowskiej, Capella Cracoviensis, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia, Orkiestra Leopolis ze Lwowa, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna "Leopoldinum", Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Narodowa Orkiestra Radiowa Ukrainy, Tarnowska Orkiestra Kameralna, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus; Zespół Madrygalistów Capelli Cracoviensis, Chór Polskiego Radia, Schola Cantorum Gedanensis, Camerata Silesia, Gorecki Chamber Choir; Kwartet DAFO, Werder Trio.

Jego utworami dyrygowali m.in.: Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Włodzimierz Siedlik, Anna Szostak, Jeffrey Milarsky, Wiktoria Żabko, Miguel Harth-Bedoya, Jan Łukaszewski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Tokarczyk, Maciej Tworek, Pedro Amaral, Wojciech Czepiel, Sebastian Perłowski, Scott O'Neil.

Współpracował również z takimi solistami, jak Alex Klein, Wadim Brodski, Janusz Olejniczak, Dorota Imiełowska, Krzysztof Witek, Anna Marchwińska, Humbert Lucarelli, Waldemar Malicki, Elżbieta Towarnicka, Piotr Kusiewicz, Andrzej Lampert, Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Iwona Socha, Ewa Menaszek, Michał Kutnik, Vladimir Pankiv, Robert Gierlach, Adam Szerszeń, Wojciech Komsta, Winston Choi.

Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich (Oddział Krakowski ZKP oraz American Society of Composers, Artists and Publishers.

aktualizacja: 2012 (ai), 2016, 2022 (wa)

kompozycje

Sonata na fortepian „La Poloniae” (1990)
Sen, fantazja na obój i orkiestrę (1990)
Fuga na flet, obój, klarnet i fagot (1990)
Gloria na sopran, alt i tenor (1990)
A Remembrance na sopran i zespół instrumentalny (1991)
Krzyk na taśmę (1991)
Koncert na obój i orkiestrę „Virtuti Militari” * (1991-92)
Abuse na zespół instrumentalny i tancerza (1992)
A Valley of the Birds na taśmę (1992)
Storm of Silence na zespół instrumentalny  (1993)
Elegia na orkiestrę smyczkową (1994)
Urgency II na zespół instrumentalny  (1994)
Symfonia na dwie orkiestry smyczkowe „Głosy ziemi” * (1994-96)
Hymn na orkiestrę smyczkową (1995)
Galop na skrzypce i fortepian * (1995)
A Door to Another World na altówkę elektryczną (MIDI) i komputer (1995)
Muzyka do filmu Old Salt w reż. Josha Colovera (1996)
Salve Regina na chór mieszany * (1998)
Muzyka do filmu Real People, Real Sharks w  reż. Richarda Haberkena (1998)
Muzyka do filmu A Day in a Life of George w reż. Duane'a Castellana (1998)
Kyrie na chór mieszany (1999)
Symphos na orkiestrę symfoniczną * (1999)
Ave Verum na chór mieszany * (1999)
Muzyka do filmu Destiny w reż. Sama Unga (1999)
Credo na sopran, tenor, chór mieszany i orkiestrę * (2000)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2000)
Pięć miniatur na klarnet i fortepian (2000)
Zaczarowane ogrody na sopran, flet, rożek angielski i smyczki (2001)
Lamento [wersja I] na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2001)
Lamento [wersja II] na wiolonczelę i fortepian (2001)
Medytacje na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2002)
Lux aeterna na sopran, chór mieszany i orkiestrę (2003)
Pie Jesu na sopran, chór mieszany i orkiestrę (2003)
Pożegnanie na wiolonczelę i fortepian (2003)
Alegorie na temat współczesności na orkiestrę smyczkową  (2003)
Przebudzenie, z cyklu Trzech pieśni na sopran i trio fortepianowe (2004)
Gloria II na chór mieszany (2005)
Musica per trio na klarnet, skrzypce i fortepian (2005)
Muzyka do Niebios na orkiestrę smyczkową (2005)
Missa "Misterium Lucis" na chór i orkiestrę symfoniczną (2007)
Muzyka do filmu Trzy historie jednej historii w reż. Mariusza Malca (2009)
Muzyka do filmu Popiełuszko. Wolność jest w nas w reż. Rafała Wieczyńskiego (2009)
Muzyka do filmu Świat Józefa w reż. Rafała Wieczyńskiego (2010)
Ave Maria na chór żeński i kwartet smyczkowy (2012)
Kaddish na wiolonczelę, shofar i orkiestrę smyczkową (2013)
Prayer na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2013)
Equilibrium na akordeon, skrzypce i dwie wiolonczele (2013)
Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2013-14)
Szalom na dwie wiolonczele i orkiestrę smyczkową (2014)
Koncert "Luminescencyjny" na wiolonczelę, kontrabas i orkiestrę smyczkową (2015)
Symfonia nr 1 "Chrzest" na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2016-17)
Uwertura koncertowa “Odkupienie” na orkiestrę symfoniczną  (2019)
Totus Tuus, opera w 4 aktach (2020-22)