A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
![]() kompozytor, wokalista jazzowy, wydawca muzyczny i impresario; ur. 5 maja 1952, Kraków. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie: w latach 1971-76 – kompozycję u Lucjana Kaszyckiego, w latach 1972-75 – dyrygenturę u Jerzego Katlewicza, w latach 1974-76 był pierwszym uczniem i absolwentem Józefa Patkowskiego, założyciela i wieloletniego kierownika Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (powstałego w 1959 roku, czwartego w Europie centrum muzyki elektronicznej). Inni wybitni wykładowcy Szeremety to: Zbigniew Bujarski, Mieczysław Drobner, Elżbieta Dziębowska, Aleksander Frączkiewicz, Zbigniew Jeżewski, Tadeusz Machl, Krzysztof Meyer, Krystyna Moszumańska-Nazar, Józef Rychlik, Bogusław Schaeffer, Marek Stachowski, Jacek Targosz, Mieczysław Tomaszewski. Swoje umiejętności i wiedzę kształtował podczas licznych staży oraz stypendiów w największych ośrodkach muzyki elektronicznej na świecie. W 1982 roku odbył podyplomowe studia kompozytorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie pod kierunkiem Alfreda Niemana i Roberta Saxtona. W 1986 roku wyjechał na staż komputerowy w Elektronmusikstudion w Sztokholmie, gdzie pracował pod kierunkiem Larsa Gunnara Bodina i Tamasa Ungvary'ego, zaś w 1991 roku przebywał jako kompozytor-rezydent w Międzynarodowym Instytucie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (Institut international de musique électroacoustique) we Francji pod kierunkiem Françoise Barrière. Szeremeta za swoje kompozycje był wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą: otrzymał m. in. Grand Prix Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (1977), nagrodę Konkursu Radiofonii Polskiej (1979), nagrodę w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1981), nagrodę w Konkursie Muzyki Elektronicznej w Varèse (1984), nagrodę im. Henryka Warsa za całokształt dorobku kompozytorskiego przyznaną przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS (1987), nagrodę w Konkursie Międzynarodowej Trybuny Elektroakustycznej w Oslo (1989), nagrodę Trybuny Europejskiej Unii Radiowej w Budapeszcie (1995). Przełomowy wpływ na jego edukację muzyczną i karierę wywarły trzy wydarzenia. Pierwszym z nich była współpraca z prof. Kaszyckim, dzięki której Szeremeta uzyskał możliwość nagrania dla Telewizji Polskiej swojej pierwszej partytury graficznej (Tygodniówka, 1971). Utwór wykonała słynna krakowska grupa jazz-rockowa „Laboratorium” Janusza Grzywacza pod batutą kompozytora. Dla 19-letniego studenta pierwszego roku akademii muzycznej stanowiło to nie lada osiągnięcie, ale przede wszystkim zadecydowało o rozpoznawalności Szeremety na europejskim rynku muzycznym. Kolejnymi kamieniami milowymi w zawodowym życiu kompozytora było asystowanie profesorowi Katlewiczowi w Filharmonii Krakowskiej przy pracy nad prawykonaniami dzieł Krzysztofa Pendereckiego oraz prezent od prof. Patkowskiego w postaci walizkowego syntezatora dźwięku – kultowego Mini Synthi. To przenośne, elementarne laboratorium syntezy wysokości i barwy dźwięku ostatecznie zdeterminowało karierę Szeremety. W 1977 roku, zaraz po dyplomie, kompozytor otrzymał Grand Prix Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Wszytki Płacze. Nagrodą w konkursie było roczne stypendium kompozytorskie w USA, na które jednak Szeremeta nie mógł wyjechać ze względu na wprowadzenie w Polsce stanu wojennego w grudniu 1981 roku. W tym samym czasie rozpoczął także współpracę z kwartetem wokalnym „Novi Singers”, z którym od 1976 aż do rozwiązania formacji w roku 1985 nagrywał i koncertował w Polsce i za granicą wspólnie z Ewą Wanat, Waldemarem Parzyńskim i Januszem Mychem, między innymi podczas Festiwalu Jazzowego Jazz Jamboree w Warszawie oraz Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego w Montreux w Szwajcarii. Praca z „Novi Singers” zaowocowała przygotowaniem wielu transkrypcji i opracowań wokalnych polskiej muzyki ludowej, kolęd i mazurków Fryderyka Chopina. W 2001 reaktywowany zespół wystąpił na Festiwalu „Warszawska Jesień”. Współtworzył również grupę wokalną In Tune, dla której stworzył suitę jazzową Gwiazdozbiór (PolJazz). Ryszard Szeremeta jest uważany za prekursora śpiewu scatem w Polsce. Epizod śpiewaczy był jednak jedynie czymś w rodzaju muzycznej przygody, ponieważ najistotniejszą dziedzinę w twórczości Szeremety stanowiła muzyka eksperymentalna. Kompozytor zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" w roku 1981 utworem symfonicznym Advocatus diaboli pod batutą Andrzeja Markowskiego. Istotnym etapem w karierze Ryszarda Szeremety była współpraca z Andrzejem Trzaskowskim, dla którego w latach 1979–1986 skomponował wiele utworów wykonywanych później przez Orkiestrę Jazzową Studio S-1 Polskiego Radia. W latach 1985–1999 koncertował z trio „Crossover”, które tworzył wraz z Janem Pilchem, Davidem Pituchem i Jarosławem Kapuścińskim. W latach dziewięćdziesiątych był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień” oraz wiceprezesem Związku Kompozytorów Polskich, a także komponował dla Besta Film, ARD, ZDF, SDF, Arte oraz 3Sat. W tym okresie wielokrotnie prezentował swoje kompozycje podczas imprez muzycznych na całym świecie, między innymi w Lincoln Center w Nowym Jorku i na Uniwersytecie Pensylwanii w Filadelfii. Od roku 1989 jest wydawcą szwajcarskiego wydawnictwa multimedialnego Arcadia Music Services International, którego nakładem ukazało się jego dziesięć płyt monograficznych. W latach 1999–2010, na zaproszenie Wojciecha Kępczyńskiego (reformatora Teatru Muzycznego Roma), prowadził działalność impresaryjną. Dla Teatru Roma wylicencjonował w Anglii, Francji i USA musicale: Miss Saigon‚ Grease‚ Koty‚ Taniec Wampirów Romana Polańskiego, Upiór w Operze oraz Nędzników. Szeremeta należy do wąskiego grona prekursorów muzyki elektronicznej, eksperymentalnej i elektroakustycznej w Polsce, czego wyrazem było sprawowanie przez niego (z rekomendacji prof. Józefa Patkowskiego) funkcji kierownika Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie w latach 1985–1999. Podczas całego okresu pracy skomponował także wiele utworów na potrzeby filmu oraz muzyki rozrywkowej. Od 1986 jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Kompozytor, przez niemal całe życie zawodowe związany z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, zaprezentował na nim dziewięć prawykonań swoich utworów, między innymi Triple Concerto for 3-tape exposition z 1995 roku, nagrodzony w konkursie Europejskiej Unii Nadawców Telewizyjnych i włączony przez jury Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej do programu Światowych Dni Muzyki Seul 1997. aktualizacja: 2002, 2008 (mk), 2017, 2022 (wa) |
kompozycje
Wszytki Płacze na chór i perkusję do słów Jana Kochanowskiego (1975)
Suita Kreacje na kwartet wokalny i zespół instrumentalny (1978)
Capricorn na klawesyn (1979)
Excitation na tenor, kwartet wokalny, fortepian, perkusję i bas (1979)
On a slow fire na kwartet wokalny i zespół instrumentalny (1979)
Marry go round na kwartet wokalny i zespół instrumentalny (1979)
The Sleeping Beauty na zespół wokalny (1979)
Advocatus diaboli na wielką orkiestrę symfoniczną (1980-1981)
Points I na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1981)
Points II na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1981)
Święty eksperyment na 12 głosów wokalnych, 2 fortepiany preparowane, ksylofon i taśmę magnetofonową (1983)
Pulse rate na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1984)
Amphora na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1984)
Agent Orange na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1986)
Miraculeo na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1988)
Chamber Music na głosy, warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1988)
Don Roberto and Dona Mercedes (Gravity, Gloomy River, C-C-D Blues, Musician, Tightrope Dancer, Stuck to Joe, Dona Mercedes, Don Roberto) na saksofon, trąbkę, perkusję i warstwę elektroniczną (1988)
Constellation (Libra, Aquarius, Scorpius, Hydra, Cancer, Pictor, Crater, Columba) na sekstet wokalny i zespół instrumentalny (1988)
Trickstar na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1989)
Mirror I – Liryki Jamesa Joyce’a na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1989)
Mirror II – Liryki Jamesa Joyce’a na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1989)
Entering 1990 na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1990)
Patchwork na wielką orkiestrę symfoniczną (1990)
Double Saxophone Concerto (1990)
Vision and Utopia na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1990)
M’ bout M na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1993)
SY 99 Message na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1993)
Stringplay na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1994)
Triple Concerto na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1995)
Extraterrestrials (Faraway Galaxies, Set-off into, Contacts of the Third Kind, Visitors from the Outer Space, Signs of the Past, Weightlessness) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1995)
Hourglass na taśmę i skrzypce lub wszystkie inne oraz z przeznaczeniem na improwizację interaktywną (1996)
Triple Concerto per Uno (Koncert potrójny na jedną taśmę) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1997)
Metrograph Future na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1997)
Un morceau de Mac na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1997)
Future Music na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1998)
Metrograph Words na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1998)
Metrograph Touch na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1998)
Belief na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (1999)
Celtic Circles (Druide, The Magic Mistletoe, The Holy Grove, The Golden Sickle, Rune-Stones, Dance of Life) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2001)
Metrograph 45 SE na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2002)
Legendary Creatures (Life-giving Protoplasma, From single cells to the Crown of the Creation, Primitive Life-forms, Inhumane Living Beings, Creatures from the Realms of Fables) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2004)
Voodoo-cults (Mental Preparation, Trance-Prophecies, Elemental Spirits, Mediumize, Macumba, Frenzy) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2006)
Druids’ Knowledge (Priests of Albion, Voice of Deity, Bards of God, Sacred Grove, Servants of Divinity, Lost Knowledge) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2008)
Ballet of the Electrons (Setting up of the Neutrons, Step by step, Fundamental Nuclear Particles, Tap-dance-accelerator, Particle configuration, Quantum Jumps) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2010)
Microcosmos Macrocosmos (Tabula Smaragdina, Mind and Matter, Tectonics of a Monad, Structural stones of the Universe, Devision Ratio, Down to the Last Detail) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2012)
The Art of Genetics (Enlarged Cognition, Natural patterns, Schematic structures, Hereditary dispositions, Inseminate artifically Genetic Code) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2014)
Soul Solution (Attempt to Liberate, Intermediate State, Inner Space, Goin Inward, Borderlines, Deliverence) na warstwę elektroakustyczną i improwizację interaktywną (2016)
Kompozycje napisane dla orkiestry jazzowej Studia S-1 Andrzeja Trzaskowskiego z lat 1979-1986: Dingo Dog Piosenki: Czekam na cud (słowa: E. Żylińska) Muzyka do filmów: Bitwa Racławicka, reż. M. Sieński (1985) |
![]() |