indeks osób (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Mateusz Ryczek,

kompozytor; ur. 3 maja 1986, Toruń. W 1998 rozpoczął naukę w Szkole Muzycznej I st. w Toruniu, której program nauczania zrealizował w ciągu dwóch semestrów. W 1999 rozpoczął naukę gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st., którą ukończył w 2005 z wyróżnieniem. W 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swoje kompozycję konsultował z Magdaleną Cynk i Osvaldasem Balakauskasem. Uczestniczył również w takich kursach kompozytorskich, jak Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble MusikFabrik.

Jest laureatem wielu konkursów, m.in. XII Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Crescendo” w Tarnowie (2004, I nagroda oraz Grand Prix), konkursu kompozytorskiego zorganizowanego przez Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów (2008, I nagroda za Kręgi Saturna na kontrabas solo; utwór ten został włączony jako pozycja obowiązkowa do programu Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego w ramach III Światowego Festiwalu Kontrabasowego we Wrocławiu w 2008), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na pieśń chóralną przy Festiwalu „Legnica Cantat” (2008, wyróżnienie), konkursu „Fides et Ratio” (2009, III nagroda za utwór Rycerze Wieków na dwa chóry rozstawione stereofonicznie do słów Sandry Ryczek). W 2005 kompozytor otrzymał Kulturalne Stypendium Prezydenta miasta Torunia, w 2008 został wyróżniony honorową nagrodą Człowiek z Pasją, przyznawaną przez gazetę „Nowości” wraz z Caritas diecezji Toruńskiej.

Bierze aktywny udział w życiu kulturalnym Torunia, uczestnicząc m.in. w takich wydarzeniach, jak Koncerty Kompozytorskie „Szkolna Partytura”. W 2005 na koncercie Requiem za Biesłan, współorganizowanym przez Polską Akcję Humanitarną, zostało wykonane jego Dies Irae na chór i orkiestrę (2005). W 2007 został zaproszony do udziału w międzynarodowym projekcie Missa Solemnis, w ramach którego zaprezentowano jego kompozycję Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007) podczas Koncertu Koła Młodych, towarzyszącego Festiwalowi „Warszawska Jesień”. W latach 2007-2009 współorganizował cykl koncertów Fabryka Dźwięku, na których prezentowane były kompozycje młodego pokolenia twórców związanych z Wrocławiem.

Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane m.in. na Koncertach Koła Młodych przy „Warszawskiej Jesieni”, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, poznańskich „Interakcjach”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Nowej „Dialogi” w Mińsku, Festiwalu „Musica Electronica Nova”, Festiwalu „Muzyka Epok” w Dusznikach Zdroju, Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. W trakcie Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” w 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonała jego Fugę sprzed 100 laty na orkiestrę smyczkową (2008-2009). W 2011 wziął udział w międzynarodowym projekcie Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja Sub-głębia nocy na fortepian (2011) została wykonana podczas sześciu europejskich festiwali w sześciu różnych krajach (m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Turcji i na Węgrzech).

W 2013 roku nakładem Domu Wydawniczego For TuneRecords ukazała się jego monograficzna płyta Planetony, a w 2018 roku nakładem Filharmonii Szczecińskiej audiobook Góra dół – być jak Karłowicz. Spektakl do słuchania z muzyką symfoniczną M. Ryczka zainspirowaną poematami symfonicznymi M. Karłowicza. Nagrania wykonań kompozycji kompozytora zawierają również Kroniki Dźwiękowe „Warszawskiej Jesieni”, album Hammon Project wydawnictwa Requiem Records (CD + winyl) oraz wydawnictwo związanie z czeskim Ostavskie Centrum Nove Hudby.

Mateusz Ryczek jest także twórcą muzyki do licznych przedstawień teatralnych, m.in. O królewiczu, który niczego się nie bał w reż. Bogusława Kierca, Stary, wielki zegar na podstawie Dziadka do orzechów E.T.A. Hoffmana w reż. Małgorzaty Kazińskiej; Ostatni Tatuś Michała Walczaka w reż. Tomasza Mana, Rycerze na podstawie Rycerzy Arystofanesa w reż. Pawła Pawlika, pantomimy Don Juan, czyli ja i ja w reż. Bożeny Klimczak zaprezentowanej na Prague Quadrennial 2011, Das kleine Ich bin ich w reż. Małgorzaty Kazińskiej, Gruselspektakel w reż. Moniki Gerboc. Napisał także muzykę do filmu Lag Islands w reż. Tomasza Tryzny zaprezentowanego na X Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty (Wrocław).

Muzyk występuje też jako pianista wykonując własne utwory i dokonuje prawykonań utworów nowo napisanych.

Jako edukator jest związany z MultiCentrum Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu. Zrealizował wiele projektów muzycznych, m.in DJ Chopin, MIŁOSZne Single, Z szalikiem do filharmonii (grant fundacji Akademii Orange), Tutting (kooperacja z festiwalem Musica Electronica Nova 2017), Mobilny Mural (kooperacja z festiwalem Musica Polonica Nova 2018), U prząśniczki siedzą i... (grant MKiDN „Moniuszko – Promesa 2019”).

W latach 2006-2011 był członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a obecnie jest członkiem kandydatem tej organizacji.

Od 2015 roku pełni funkcję prezesa Wrocławskiego Oddziału ZKP i aktywnie działa na polu organizacji koncertów propagujących muzykę współczesną ze szczególnym naciskiem na twórczość kompozytorów związanych z Wrocławiem (w latach 2017-2018 odbyło się 8 koncertów). W ramach tejże działalności zapoczątkowana została wymiana artystyczna pomiędzy Oddziałem Wrocławskim a kompozytorami zagranicznymi (Serbia, Austria).

W 2018 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Wrocławia za swoje projekty edukacyjne.

aktualizacja: 2019 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.mateuszryczek.com

twórczość

Charakterystyczne dla utworów Mateusza Ryczka są układy mikrotonowe, wynikające z rozwijanych przez niego technik spektralnych. W swoich kompozycjach próbuje połączyć ścisłą konstrukcję z sensualnym pięknem. Podejmuje również próby przeniesienia elektronicznych technik przetwarzania dźwięku na grunt akustyczny (instrumentalny).
Joanna Cywińska-Rusinek

kompozycje

R152 na flet, wibrafon, kontrabas i fortepian (2004)
Taniec z garnkami na flet, ksylofon, zastaw instrumentów kuchennych i fortepian (2004)
Dies Irae na chór i orkiestrę (2005)
Mirror na dwa fortepiany w relacji ćwierćtonowej i perkusję (2005)
Cykl 24 Danyszowych na syntetyczne instrumenty sterowane przez komputer (2005-2007)
Breath na trio smyczkowe (2006)
Danyszowa Rulez, dzwonek komórkowy (2006)
Piosnka z Otłoczyna I. Hommagé á dziadek Bronek na akordeon dziecięcy i fortepian (2006)
Medytacje I. Świta na skrzypce i fortepian (2006)
Piosnka z Otłoczyna II. Dźwięki dzieciństwa na flet, skrzypce, metalową perkusję i fortepian (2007)
Harmonia Mundi na zespół w trzech grupach z koncertującym fortepianem * (2007)
Kręgi Saturna na kontrabas solo (2007)
Rytuały Czasu na orkiestrę (2007-2008)
Sancuts na sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007-2018)
NGC 4414 na dwa fortepiany i dwie perkusje (2008)
Pieśń Anioła Stróża na saksofon solo i zespół młodzieżowy (2008)
Neptun na flet altowy i live electronics (2008)
O koniku szachowym, który zgubił złotą podkowę, opera dla dzieci, libretto Marta Ćwiklińska (2008)
Proxima Centauri na organy (2008)
Fuga sprzed stu laty na orkiestrę smyczkową (2008-2009)
Medytacje II. Tęsknota wschodzącego słońca na fortepian (2009)
Rycerze wieków na dwa chóry rozstawione stereofonicznie do słów Sandry Ryczek (2009)
Gwiezdne wojny na saksofon, trąbkę i wiolonczelę (2009)
Piosnka z Otłoczyna IV. Dwa słowa księżniczki do lubego w obejściu na głos i live electronics (2010)
Espilon Aurigae na wiolonczelę i kontabas (2010)
Metasonora na orkiestrę (2010)
Strzępy snu na kwartet smyczkowy (2010)
INFRASYMFONIA na orkiestrę (2010)
Sub-głębia nocy na fortepian (2011)
Seven Knocks na trzy marimby (2011)
Miedziane Niebo na sopran i komputer (2011)
Warkocz Andromedy na 2 perkusje (2011)
Sagittarius A na saksofon altowy i live electronics (2011)
Nebulae (Mgławice) (2012)
Przebłysk Pamięci na orkiestrę smyczkową i komputer (2012)
Ocean of Europa na flet, klarnet basowy, puzon i 12 wiolonczel (2012)
Dźwięki zza żelaznej kurtyny collage dla Galerii Sztuki Współczesnej Piotra Nowickiego (2012)
Ether na flet, kontrabas i fortepian (2013)
28 dni Księżyca na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda (2014)
Tuba Dei na orkiestrę młodzieżową i elektronikę (2014)
Songs of Rozalia na flety, oboje/rożek angielski, altówkę i wiolonczelę (2015)
Menażeria na kontrabas, perkusję, sampler i wideo (2015)
Songs of Rozalia na flety, klarnet, altówkę i wiolonczelę (2015-2016)
Bardzo smutna piosenka na sopran, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2016)
Requiem dla Przejścia Świdnickiego na wielokanałową projekcję dźwiękową (2016)
Słodko – gorzko na orkiestrę i chór (2017)
Hommage à Carl Czerny na altówkę i oktofoniczne live electronics (2017)
Poławiacz Cieni na 2 soprany, 2 aktorów, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i 8-kanałową elektronikę na podstawie bajki Poławiacz Cieni Erny Rosenstein (2018)
Katalog chmur na dwa fortepiany i wideo (2018)

Muzyka do filmów:
Lag Islands w reż. Tomka Tryzny (2010)
1_____0 w reż. Piotra Bartosa (2011)

Muzyka do sztuk teatralnych:
O Królewiczu, który niczego się nie bał w reż. Bogusława Kierca (2008)
Orkiestra Titanic w reż. Beaty Pejcz (2008)
Ostatni Tatuś w reż. Michała Walczaka (2009)
Stary, Wielki Zegar w reż. Małgorzaty Kazińskiej (2009)
Świniopas w reż. Sabiny Wacławczyk (2009)
Rycerze Arystofanesa w reż. Pawła Pawlika (2010)
Ponad w reż. Piotra Srebrowskiego (2010)
Don Juan albo Ja i Ja w reż. Bożeny Klimczak (2011)
Pan Maluśkiewicz w reż. Małgorzaty Kazińskiej (2013)
(x)