A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z |
![]() skrzypaczka i pedagog; ur. 25 marca 1949, Kraków. Naukę rozpoczęła w ósmym roku życia pobierając lekcje nauki gry na skrzypcach u Eugenii Umińskiej, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1972 uzyskała dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończyła dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha. W 1976, na zaproszenie Rządu Kanadyjskiego, uczestniczyła w kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ruggiero Ricciego. aktualizacja: październik 2009 twórczość„Co w podejściu do utworu ma dla Pani największe znaczenie: intuicja, drobiazgowe studiowanie partytury czy emocje?” - na takie pytanie, zadane przez Małgorzatę Janicką-Słysz podczas wywiadu dla magazynu „Studio” (lipiec 1997), Kaja Danczowska odpowiedziała: „Szalenie ważna jest intuicja, musi się ona jednak opierać na wiedzy. Ta wiedza sprawia - na przykład - że strukturę dzieła widzi się od razu. Zawsze jednak utwór musi być rzetelnie przygotowany. Dopiero na estradzie idę na żywioł, dodając do przemyślanego wykonania szczyptę szaleństwa.” Kaja Danczowska nagrała wtedy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda oba koncerty skrzypcowe Karola Szymanowskiego. Recenzentce „Studia” interpretacja Danczowskiej wydała się zbyt chłodna, jej zdaniem "przyjęła zasadę surowego i skromnego podejścia do swej roli". Sama skrzypaczka powiedziała jednak o I Koncercie, że „to sam śpiew i sama miłość. Wszystko mieni się pastelowymi barwami. To właśnie starałam się wydobyć”. W II Koncercie Danczowska podkreślała silną obecność „góralskości”: „Oczywiście chciałam ją pokazać, ale ten Koncert musi być lekki. Zagrałam go chyba o wiele lżej i szybciej niż inni skrzypkowie. Zadziwiają mnie wolne tempa, które skrzypkowie najczęściej obierają dla tego utworu.” Więc może to wiedza i rzetelne przygotowanie temperowało interpretację Kaji Danczowskiej, pozwalając jej osiągnąć równowagę pomiędzy kunsztem technicznym i szaleństwem?O nagraniu Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie pod dyrekcją Antoniego Wita w tym samym numerze „Studia” napisano: „Kaja Danczowska gra niewiarygodnie czysto i precyzyjnie, obalając zarzuty, że Koncert Karłowicza jest nieskrzypcowy. Nie przeszkadzają jej nawet nie lubiane przez skrzypków kwintowe dwudźwięki. Zachowuje przy tym swobodę i naturalność, zarówno we fragmentach dramatycznych, jak i lirycznych. Drugi temat gra Danczowska z cudowną śpiewnością i zamyśleniem, ale pełnym, dynamicznym dźwiękiem. Znakomita kadencja! Romanza jest naturalna, bez częstej w innych wykonaniach egzaltacji. Świetne nagranie!”. Sama Danczowska ma wyrobioną opinię o dziele Karłowicza: „To najpiękniejszy polski koncert skrzypcowy, równie piękny jak Koncert D-dur Czajkowskiego, a zgrabniejszy, bo krótszy! Wspaniały wirtuozowski utwór o niezwykle śpiewnym charakterze. Stawiam go na równi z Koncertem D-dur Brahmsa.” Z innych nagrań Kaji Danczowskiej warto wyróżnić jej wspólne rejestracje z Krystianem Zimermanem Sonaty skrzypcowej Césara Francka, Mitów Szymanowskiego i sonat na fortepian i skrzypce Mozarta. Krytycy podkreślali zawsze precyzję techniczną i czystość dźwięku Kaji Danczowskiej, ale także jej emocjonalne zaangażowanie. |
dyskografia
Szymanowski - Koncerty: I op. 35 i II op. 61 (ACD 026)
Szymanowski - I Koncert skrzypcowy op.35 fragm. (ACD 060)
Mendelssohn, Szostakowicz - Piano Trios (ACD 128)
Franck - Sonata A-dur, Szymanowski - Mity op. 30, Pieśń Roksany, Pieśń kurpiowska (DG431469-2)
Meyer - Trio fortepianowe op. 50 (ISPV 176)
Karłowicz - Koncert A-dur op. 8 (LDC2781088)
Chopin - Koncerty fortepianowe: e-moll op. 11 i f-moll op. 21 (wersja kameralna) (MD 01)
Regamey - Lila - Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę (z Andrzejem Bauerem) (SRICD 11.2)
Mozart - Sonaty: F-dur KV 547, C-dur KV 404, Es-dur KV 481 (WCD 007)
|
literatura wybrana
Szukam harmonii Z Kają Danczowską rozmawia Małgorzata Janicka-Słysz, "Studio" 1997 nr 7
Jaworska Krystyna Danczowska Kaja w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd”, PWM, Kraków 1984
Woźniakowska Anna Danczowska Kaja w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd - suplement”, PWM, Kraków 2001
|
![]() |