Polmic - FB

wykonawcy (M)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Z Ł

Ewa Michnik, dyrygentka i pedagog; ur. 15 lutego 1943, Bochnia. Studiowała teorię muzyki, wychowanie muzyczne oraz dyrygenturę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (dyplom w 1972). Studia dyrygenckie uzupełniała pod kierunkiem Hansa Swarowsky’ego w Wiedniu.
W latach 1972-78 pracowała na stanowisku dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej. W 1980 objęła kierownictwo artystyczne Opery i Operetki w Krakowie. W latach 1981-95 była dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Krakowskiej. Od 1995 pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery Wrocławskiej. W latach 1997-2002 była dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans”.
Dyrygowała gościnnie wieloma orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Filharmonii Praskiej, Orkiestrą Budapeszteńskiego Radia i Telewizji, Orkiestrą Symfoniczną w Norymberdze, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Deutsche Bach Orchester w Hamburgu, Kammer Wiener Oper, orkiestrami teatrów operowych w Łodzi, Warszawie i Poznaniu.
Ewa Michnik od 1997 z zespołem Opery Wrocławskiej realizuje superwidowiska operowe, z udziałem wybitnych artystów z całego świata. Większość z nich została wystawiona na scenie Hali Ludowej we Wrocławiu: Aida (1997, 2002), Nabucco (1999) i Trubadur (2000) Giuseppe Verdiego, Carmen Georgesa Bizeta (1998 i 2005/2006), Carmina burana Carla Orffa (2001), Straszny dwór Stanisława Moniuszki (2001/2002), Skrzypek na dachu Jerry’ego Bocka i Josepha Steina (2002). Artystka jest drugą kobietą na świecie, która dyrygowała wszystkimi częściami tetralogii Richarda Wagnera Pierścienia Nibelunga: Złoto Renu (2003), Walkiria (2004), Zygfryd (2005) i Zmierzch bogów (2006). W 2003 zrealizowała na rzece Odrze Giocondę Amilcare Ponchiellego, którą na żywo obejrzała 30-tysięczna widownia, a zarejestrowała Telewizja Polska, w 2007 – w ramach Letniego Festiwalu Operowego na Wodzie – przygotowała Napój miłosny Gaetano Donizettiego.
Od 2001 do 2007 poprowadziła ponad 200 spektakli operowych w Anglii, Holandii, Belgii, Francji, Niemczech i na Tajwanie. W 2004 i 2005 wraz z zespołem Opery Wrocławskiej odbyła tournée na Cypr. Dokonała również nagrań płytowych Trubadura i Nabucco (nominowanych do muzycznych nagród Fryderyk 2000 i 2001) oraz Traviaty Verdiego, Cyganerii Giacomo Pucciniego i Manru Ignacego Jana Paderewskiego (nagroda Supersonic magazynu „Pizzicato” z Luksemburga, nagroda Rewelacja przyznana przez magazyn muzyczny „Audio Video”, Fryderyk 2004 w kategorii Album Roku – Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej), a także nagrań wideo spektakli Trubadur i Nabucco.
Artystka zajmuje się również działalnością pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2000 otrzymała tytuł profesora sztuki muzycznej. Uczestniczy w pracach jury konkursów wokalnych, pianistycznych i kompozytorskich.
Ewa Michnik jest laureatką Nagrody Krytyków „Złoty Orfeusz” za najlepsze wykonanie polskiej opery współczesnej (Śmierć Don Juana Romana Palestra) na Festiwalu „Warszawska Jesień” (1992). W 1993 przygotowana przez artystkę inscenizacja Króla Ubu Krzysztofa Pendereckiego została uznana za najlepszy spektakl roku. W 1999 otrzymała Nagrodę Prezydenta Wrocławia, czterokrotnie – w 2000, 2002, 2003 i 2006 – Wrocławską Nagrodę Muzyczną, w 2001 Złotą Statuetkę Fredry oraz Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 2003 Nagrodę Artystyczną Polskiej Estrady „Prometeusz”, w 2005 Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2007 Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie muzyki.

aktualizacja: kwiecień 2008