A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
![]() (pierwotne nazwisko: Helmut Hubertus Degler), kompozytor i pedagog; ur. 3 listopada 1915, Gdańsk; zm. 11 października 1989, Gdańsk. Pochodził z gdańskiej niemieckojęzycznej rodziny mieszczańskiej, w której kultywowano tradycje amatorskiego muzykowania. W 1932 rozpoczął studia z zakresu gry na wiolonczeli pod kierunkiem Kazimierza Wiłkomirskiego w Polskim Konserwatorium Muzycznym w Gdańsku. Następnie uczył się kompozycji w Berlinie u Wernera Schramma oraz Alfreda Paetscha. W 1953 zdobył II nagrodę (I nie przyznano) za Sonatę na wiolonczelę solo (1953) na konkursie na muzykę kameralną, organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich. Podczas II wojny światowej grał jako wiolonczelista i pianista w małych zespołach rozrywkowych w Gdańsku. Po wojnie kompozytor zdecydował się pozostać w Polsce. 30 października 1948 zmienił personalia (Jabłońska było panieńskim nazwiskiem jego babki Rozalii). Podjął pracę jako wiolonczelista w orkiestrze symfonicznej w Gdańsku. Jednocześnie, od 1948 do 1953, kierował chórem studenckim przy Politechnice Gdańskiej, zaś w latach 1951-54 Chórem Technikum Budowy Okrętów w Gdańsku. Od 1947 współpracował z Orkiestrą Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia, dla której pisał utwory popularne i rozrywkowe. W latach 50-tych pracował także w gdańskiej rozgłośni radiowej – opracowywał głównie muzykę ludową, przede wszystkim z terenów Kaszub. W latach 1954-80, na stanowisku profesora, prowadził wykłady kompozycji i instrumentacji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Nagrodą Artystyczną miasta Gdańska (1951), Nagrodą Wojewódzką za wybitne osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania kultury (1971), Nagrodą Prezydenta miasta Gdańska (1975), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1980).
aktualizacja: 2007 (mk)
|
kompozycje
Dwie suity polskie na orkiestrę (1945-46)
Kwartet smyczkowy (1948)
Suita chmur na orkiestrę (1948)
Trio na flet, klarnet i wiolonczelę (1948)
Uwertura „Jubileuszowa” na orkiestrę (1949)
Młodość, poemat symfoniczny (1949-51)
Uwertura „Gdańska” na orkiestrę (1951)
Z Wybrzeża, kantata na baryton, recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1951)
Suita na orkiestrę (1952)
Symfonia nr 1 „Kaszubska” na orkiestrę (1952)
Wyzwolenie Wybrzeża, poemat symfoniczny (1952)
Suita na flet, klarnet, fortepian, klawesyn i smyczki (1952)
Sonatina na wiolonczelę lub altówkę * (1953)
Groteska na 2 pikuliny i orkiestrę (1953)
Sonata na wiolonczelę solo (1953)
Symfonia nr 2 (1955)
Sonata na skrzypce i wiolonczelę * (1955)
Bagatela na fagot i orkiestrę (1956)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1959)
Drei Stücken na orkiestrę mandolinową (1959)
Koncert na flet i orkiestrę (1960)
Pomorski szumi wiatr na chór mieszany a cappella (1961)
Muzyka na skrzypce i fortepian * (1962)
Tryptyk (Improwizacja) na organy * (1963)
La stelo de l’espero na flet, harfę, czelestę, perkusję i smyczki (1963)
Trzy fantazyjne tańce polskie na orkiestrę (1963)
Trzy miniatury na 3 klarnety * (1963)
Trzy utwory na 3 klarnety (1963)
Allegro symfoniczne na orkiestrę (1963)
Cztery pieśni do słów Juliana Tuwima [wersja I] na sopran i orkiestrę (1964)
Cztery pieśni do słów Janiny Kątkowskiej [wersja I] na głos wysoki i fortepian (1964)
Cztery pieśni do słów Janiny Kątkowskiej [wersja II] na sopran, harfę, smyczki i perkusję (1964)
Milliarium na wiolonczelę i 11 instrumentów (1964)
Janko Muzykant, poemat symfoniczny (1964)
Cztery pieśni do słów Juliana Tuwima [wersja II] na sopran i fortepian (1965)
Janko Muzykant, widowisko baletowe (1965)
Freski na skrzypce solo i orkiestrę (1965)
Siedem improwizacji na wiolonczelę i fortepian (1966)
Frak, widowisko baletowe (1967)
C-67 na wiolonczelę i orkiestrę * (1967)
Tryptyk na 3 wiolonczele (1967)
Suita na wiolonczelę i fortepian (1967)
Koncert na trąbkę i orkiestrę (1968)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1968-69)
Suita organowa * (1969)
Gdańska noc, widowisko baletowe na głosy solowe, recytatora, 2 chóry mieszane i orkiestrę (1969-70)
Espressione per violoncello ed archi (1971)
Lieder zu Gedichten von Johannes Bobrowski [wersja I] na sopran i fortepian (1971)
Lieder zu Gedichten von Johannes Bobrowski [wersja II] na sopran i orkiestrę (1971)
Suita na obój, fagot i fortepian * (1971)
Trzy inwencje na 3 wiolonczele (1971)
Trzy obrazy muzyczne na wiolonczelę i fortepian (1971)
Capriccio per orchestra (1972)
Capriccio na wiolonczelę solo (1972)
Gromnicznik, 4 pieśni na sopran i bas z towarzyszeniem fortepianu (1972)
Nec temere nec timide na bas solo, chór mieszany i orkiestrę (1972)
Trzy tańce polskie na orkiestrę dętą (1972)
Koncert fortepianowy (1973)
Rapsodia polska [wersja I] na orkiestrę (1973)
Rapsodia polska [wersja II] na orkiestrę dętą (1973)
Dwie miniatury na gitarę solo (1973)
Pani Helena (czyli Gołąb o orlich skrzydłach), opera (1973-75)
Koncert na 2 wiolonczele i orkiestrę symfoniczną (1974)
Sei capriccios per cello solo * (1974)
Mosty na orkiestrę (1975)
In medias res na orkiestrę smyczkową (1975)
Trzy fragmenty muzyczne na 5 instrumentów dętych (1975)
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1975)
Koncert na organy, sopran, alt, baryton, chór męski i orkiestrę (1976)
Koncert na klarnet, gitarę, wiolonczelę i orkiestrę * (1977)
Short Story na wiolonczelę i fortepian * (1977)
Kaprys na skrzypce solo (1977)
Dolina milczenia, poemat symfoniczny (1980)
Traumulus na orkiestrę smyczkową (1981)
Fantazja na temat „Wśród nocnej ciszy” na smyczki, perkusję, harfę i fortepian (1982)
Fantazja na temat „Przybieżeli do Betlejem” na smyczki, perkusję, harfę i fortepian (1982)
Pięć aforyzmów organowych (1982)
Intrada na orkiestrę dętą (1982)
Aforyzmy na organy * (1982)
Cztery wizje na wiolonczelę i fortepian * (1983)
Koncert na organy, sopran (lub tenor) i dzwony * (1983)
|
![]() |