Polmic - FB

kompozytorzy (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Jacek Rabiński,

kompozytor, gitarzysta, pianista, improwizator i pedagog; ur. 15 grudnia 1956, Warszawa. W latach 1971-74 uczył się zawodu grawera w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Warszawie. Jednocześnie pobierał lekcje gry na gitarze klasycznej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina. W latach 1979-83 studiował w klasie gitary Marcina Zalewskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1983 do 1985 działał jako pedagog gitary klasycznej w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 1985 zamieszkał na stałe w Niemczech. W tym samym roku podjął studia kompozytorskie w Hochschule der Künste w Berlinie Zachodnim pod kierunkiem Witolda Szalonka, które ukończył w 1989. W latach 1985-93 pracował jako korepetytor w szkołach baletowych w Berlinie. W 1993, wspólnie z żoną, założył wydawnictwo muzyczne HZ-Edition Musikverlag Helen Zweig. Od 1995 do 2002 prowadził klasę fortepianu, kompozycji i teorii muzyki w berlińskiej Szkole Muzycznej im. Dmitrija Szostakowicza. W 2003 wznowił, po wieloletniej przerwie, działalność koncertową jako gitarzysta, dając recitale solowe, występując w zespołach kameralnych, a także z orkiestrą w krajach Europy Zachodniej.
Jego kompozycje wykonywane były w Polsce, m.in. na Festiwalu „Warszawska Jesień”, XXIV Legnickich Dniach Muzyki Kameralnej i Organowej, III Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej, III Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej, XIII Przemyskiej Jesieni Muzycznej oraz za granicą, m.in. na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Bratysławie, festiwalach muzycznych w RFN (m.in. Berlin, Hannover, Schweinfurt, Soltau, Rotenburg), Austrii, we Francji, Włoszech, w Danii, Finlandii, Holandii, Bułgarii, Czechach, Rosji, Korei Południowej i Kanadzie.
Jego utwory wykonywane są regularnie na festiwalu „Jugend Musiziert”, który odbywa się co roku w Niemczech na poziomie regionalnym, krajowym oraz ogólnokrajowym i którego członkiem jury był wielokrotnie.
Dokonał wielu nagrań muzyki improwizowanej na fortepian, syntezator i gitarę.
Jacek Rabiński jest członkiem GEMA oraz Deutsche Komponisten Verband. Obecnie uczy kompozycji, teorii muzyki, gry na fortepianie oraz na gitarze. Ponadto od stycznia 2008 gra na kontrabasie w Orkiestrze Abonentów przy Deutsches Symphonie Orchester w Berlinie.

aktualizacja: lipiec 2008

Strona internetowa kompozytora: www.hz-edition.de/rabinski.html

Kontakt
e-mail:
rabinski@hz-edition.de
tel./fax: 0049 30 792 78 85
adres: Rosenheimer Str. 7, 10781 Berlin

twórczość

Zainteresowanie muzyką Jacka Rabińskiego, a w szczególności muzyczną improwizacją, datuje się już od najwcześniejszych lat. Swoje pierwsze próby kompozytorskie prezentował, będąc jeszcze uczniem gry na gitarze w Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im Fryderyka Chopina w Warszawie, kompozytorowi, pianiście i improwizatorowi Szabolcs’owi Esztényi’emu. To jemu do dziś zawdzięcza największą pomoc, zachętę i motywację do dalszej pracy nad kompozycją i improwizacją.
Od 1986 – roku, który, jak sam określa, był przełomowy w jego twórczości, komponuje ściśle tonalnie. Wcześniejsze kompozycje utrzymane były w większości w tradycyjnym systemie dur-moll lub też atonalne. Kompozytor rozwinął własny język muzyczny, wracając w pewnym sensie do tonalności, jednakże w bardzo ścisłym tego słowa znaczeniu – nazywając ją Absolutną Tonalnością. Rozumie poprzez to czysto tonalny system wykorzystujący tylko i wyłącznie dźwięki danej skali: swego rodzaju totalny tonalizm. A oto co kompozytor sam o tym systemie mówi:
„Spośród 16 alikwotów na które składa się dźwięk, pierwszych pięć – najlepiej percepowanych przez ludzkie ucho – tworzy pełny akord durowy. Już w samej naturze zatem dominuje najwyraźniej doskonały trójdźwięk, konsonans będący niejako jej jądrem – trójdźwięk, który ludzkie ucho odbiera jako zjawisko mu niezwykle bliskie. Naturalnym (!) stanem rzeczy jest więc tonalność. Jest to niepodważalna prawda, którą trudno zignorować. Już sam ten fakt przemawia całkowicie za tonalnością. Można by zaryzykować twierdzenie iż:
Trudno jest   w y s t a r c z a j ą c o   t o n a l n i e   komponować.
Man kann nicht genug   t o n a l   komponieren.
Praźródłem człowieka jest najczystsza harmonia, to z niej się wywodzi i do niej powraca. I to jest głównym powodem dla którego komponuję ściśle tonalnie. To tęsknota za doskonałą harmonią.”
Kompozytor korzysta z różnych, często przez siebie utworzonych skal, których dźwięki nie podlegają żadnym zmianom. Za prosty przykład może tu posłużyć tonacja C-dur: użyte są w niej tylko i wyłącznie dźwięki c, d, e, f, g, a, h, – wyklucza to całkowicie użycie innych, jak również i ich transpozycji. (Użycie danego dźwięku w innej oktawie nie jest tu rozumiane jako transpozycja.)
Jakkolwiek język ten wyraźnie dominuje w jego kompozycjach, nie zerwał on całkowicie z tradycyjnym system dur-moll i napotykamy go w utworach napisanych zwłaszcza dla dzieci i młodzieży oraz muzyków-amatorów.
W twórczości kompozytora, obok muzyki solowej, orkiestrowej, chóralnej i scenicznej szczególne miejsce zajmuje muzyka kameralna dla zespołów w rzadko spotykanych zestawach instrumentalnych.

kompozycje

Fiocchi di neve per chitarra solo (1975)
Un pensiero per chitarra solo (1976)
Scherzino per chitarra solo (1976)
Impression Duett für Flöte und Klavier (1976)
Chiarezza per clavicembalo e chitarra (1977)
Valse pathetique pour guitare (1977)
3 Portraits für Gitarre solo (1978-79)
Dance exotique pour guitare (1980)
Valse classique pour guitare (1980)
111 Foglietti per pianoforte (1980-88)
Valse triste pour guitare (1983)
Voluttuosita per clavicembalo e chitarra (1983)
Azzurino per 4 chitarre (1983)
Ballocco per 3 chitarre (1984)
3 Lieder für Bariton, Harfe, Bratsche und Flöte (1984)
Amusement for 2 prepared guitars and hard rubber mallets (1985)
Violesplosivo per violino solo (1985)
Moni für Gitarre solo (1985)
Gioia per chitarra solo (1985)
Il vento sferza per fisarmonica e chitarra * (1986)
Sollevamento per chitarra solo (1987)
Briciola per violoncello e chitarra (1987)
Vaghezza per violoncello e chitarra (1988)
Discreet music for guitar and flute (1988)
Adagio für 8-12 Celli (1988)
Musica da lutto per quartetto d’archi * (1988)
Totentanz für Akkordeon, 2 Klarinetten und 2 Fagotte * (1989)
Erschaffungstanz für Akkordeon, 2 Klarinetten und 2 Fagotte * (1989)
Tanz des Lebens für Akkordeon, 2 Klarinetten und 2 Fagotte * (1989)
Tanz für Klavier (1990)
7 Variationen über das Thema „Happy Birthday” für Akkordeon, Gitarre, Blockflöte, Klarinette, Horn, Saxophon, Violine und Violoncello (1990)
Sinfonietta für großes Orchester (1990-91)
Joie de vivre pour accordeon * (1991)
La fontaine de joie pour 2 accordeons et orgue * (1991)
Meditation für 4 Oboen und 4 Fagotte (1992)
Meditation für Gitarre (1992)
Das Mädchen mit den Schwefelhölzchen, Ballett in 2 Akten nach dem Märchen von H. Ch. Andersen für Streichorchester, Oboe und Cembalo (1992-93)
Rosa dei venti per fisarmonica e chitarra * (1993)
8 Leichte Stücke für Anfänger für Klavier zu 4 Händen (1994)
Jesaja 30. 15 für Chor a cappella (1994)
Dance for guitar (1994)
Lukas 12. 23,24 für Chor a cappella (1995)
Vento in calma per fisarmonica e chitarra * (1995)
The four seasons for flute (or violin or cello) and guitar (1995)
Little sonata in C for cello and piano (1996)
Klavierbüchlein für Anna-Sophie für Klavier zu vier Händen (1996)
Play for violin, cello and double-bass (1996)
5 Wariacji na temat „Sto lat” für Blockflöte, Klarinette, Saxophon, Horn, Violine, Violoncello, Gitarre und Akkordeon (1996)
Jeux per deux pour deux accordeons (1996)
Goodbye music for guitar and piano (1996)
6 kleine Variationen über das Thema „Maria durch ein’ Dornwald ging” für Blockflöte und Klavier (1996)
Sen für Violoncello und Gitarre (1997)
Trio für Violine, Violoncello und Kontrabaß (1997)
Ein Gebet für verstorbene Kinder für Chor a cappella (1997)
Die Sonderbare Reise des Herrn Tannenbaum, ein Kinder-Musiktheater nach Franz Zauleck für Orchester, Solisten und Chor (1997)
Zirkuspolka für Violine, Violoncello und Kontrabaß (1997)
Psalm 23 für Violoncello und Kontrabaß (1998)
Concertino für Kontrabaß und Orgel (1998)
Psalm 11 für Violoncello und Kontrabaß (1998)
Sextett „Iguaçu” für Flöte, Gitarre und Streichquartett (1998)
Concertino für Kontrabaß und Orchester (1998)
Sonata in fis für Kontrabaß und Klavier (1998-99)
Emotion für Violoncello solo (1999)
Psalm 104 für Violoncello und Kontrabaß (1999)
Psalm 145, Duo für Viola und Gitarre (2000)
Psalm 27 für Mezzosopran solo (2001)
Psalm 31 für Mezzosopran solo (2001)
Psalm 37 für Mezzosopran solo (2001)
Psalm 117 für Chor a cappella (2003)
5 Variationen über ein Thema von R. Wagner für 4 Violoncelli (2004)
5 Variationen über ein Thema „Mein Hut, der hat drei Ecken” für Flöte, Oboe, Klarinette und Horn (2004)
Üben kann sehr lustig sein für Klavier zu 4 Händen (2005)
Doppelkonzert für Violine, Gitarre und Streichorchester (2005)
Klavierquartett für Flöte, Baßklarinette, Violine und Klavier (2006)
Trio für Flöte, Violoncello und Klavier (2006)
„Flötenzauberei” Variationen über Themen von Mozart für 4 Flöten (2006)
Orchestlandia für Orchester und Sprecher/Sprecherin (2007)
Three Arabic Dances für Klavier (2007)

literatura wybrana

Ein Handbuch. Herausgegeben vom Deutschen Komponistenverband 5.Auflage, Berlin 2000
Beckmann Klaus Repertorium Orgelmusik 1150-1998 w: A Bio-bibliographical Index of Organ Music. Catalogue bio-bibliographique de Musique d'Orgue, Schott, Mainz 1999
Hofmann Katrin Kürschners Deutscher Musik-Kalender 2002, K.G.Saur Verlag, München 2002
Jacobs Helmut C. und Höh Volker Komentierte Repertoireliste für die Duobesetzung Akkordeon und Gitarre, Augemus Musikverlag, Bochum 2006
Jacobs Helmut C. und Kaupenjohann Ralf Brennpunkte III Band 9, Texte zur Geschichte und Gegenwart des Akkordeons