Polmic - FB

indeks osób (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Alfred Gradstein, kompozytor; ur. 30 października 1904, Częstochowa; zm. 29 września 1954, Warszawa. Do 1925 studiował jednocześnie na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Romana Statkowskiego i dyrygenturę w klasie Henryka Melcera w Konserwatorium Warszawskim. Studia muzyczne kontynuował w latach 1926-27 w Hochschule für Musik w Wiedniu u Josepha Marxa (kompozycja) i Clemensa Kraussa (dyrygentura).
W 1928 przeniósł się do Paryża – tu zostało wydanych wiele jego kompozycji. Od 1937 do 1939 prowadził akcję umuzykalniającą w środowiskach robotniczych we Francji, najpierw sam, później jako organizator koła prelegentów.
Podczas II wojny światowej przebywał na południu Francji. Do Polski powrócił w 1947 i zamieszkał w Warszawie. Stał się gorliwym rzecznikiem realizmu socjalistycznego w muzyce i ograniczał się do prostych form oraz środków, wysuwając na plan pierwszy aktualną tematykę. W 1951 jego kantata do słów Władysława Broniewskiego Słowo o Stalinie na alt solo, chór męski i orkiestrę (1951) zdobyła II nagrodę na Festiwalu Muzyki Polskiej, zaś w 1952 za ten sam utwór otrzymał Nagrodę Państwową.
Kompozytor był jednym z pierwszych i najbardziej aktywnych twórców pieśni masowych – napisał ich ponad 60, a największym szlagierem tamtych czasów był walc Na prawo most, na lewo most (do słów Heleny Kołaczkowskiej).
Oprócz pracy kompozytorskiej Alfred Gradstein zajmował się działalnością organizacyjną – w latach 1948-50 sprawował funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich.
W 1953 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

aktualizacja: czerwiec 2008

kompozycje

Cztery miniatury na fortepian (1925)
Walc na skrzypce i fortepian * (1925)
Trzy piosenki dziecięce na głos i fortepian (1926)
Scherzo na fortepian (1927)
Fantazja na wiolonczela i fortepian (1928)
Kwartet smyczkowy (1929)
Cztery mazurki na fortepian (1929)
Kołysanka nr 2 na fortepian (1929)
Humoreska nr 1 na fortepian * (1930)
Etiuda nr 1 na fortepian (1930)
Koncert fortepianowy (1932)
Zaloty, scena baletowa na orkiestrę (1935)
Capriccio-valse na fortepian (1936)
Sonatina na skrzypce i fortepian (1937)
Etiuda nr 1 na skrzypce i fortepian (1940)
Tryptyk na skrzypce i fortepian (1940)
Kanon na skrzypce i fortepian (1940)
Hommage à Chopin, 12 etiud na fortepian (1940-45)
Piętnaście kolęd polskich na chór męski a cappella (1941)
Tańce polskie, scena baletowa na orkiestrę (1942)
Sonata klasyczna na fortepian (1943)
Preludium i mazurek na fortepian * (1944)
Humoreska nr 2 na fortepian (1945)
Adagio i scherzo na fortepian * (1948)
Dwie pieśni do słów Władysława Broniewskiego na głos i fortepian * (1948)
Pieśń o braterstwie na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego (1948)
Pieśń jedności [wersja I] na głos z fortepianem (1948)
Pieśń jedności [wersja II] na chór mieszany * (1948)
Wieczór zimowy, piosenka w stylu epoki na głos z fortepianem do słów Aleksandra Puszkina * (1949)
Piosenka o Warszawie [wersja I] na głos z fortepianem do słów Włodzimierza Słobodnika (1949)
Piosenka o Warszawie [wersja II] na chór mieszany do słów Włodzimierza Słobodnika * (1949)
Młody kraj na głos z fortepianem do słów Marii Wronckiej * (1950)
Na prawo most, na lewo most na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej * (1950)
Pieśń przodowników pracy na głos z fortepianem do słów Leopolda Lewina * (1950)
Warszawa-Berlin-Praga na głos z fortepianem do słów Wojciecha Lipniackiego * (1950)
Słowo o Stalinie, kantata na alt (lub baryton) solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną do słów Władysława Broniewskiego * (1951)
Dwaj chłopcy na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej * (1951)
Marsz ZMP na głos z fortepianem do słów Jerzego Jurandota * (1951)
Na ćwiczenia na głos z fortepianem do słów Leona Pasternaka (1951)
Zetempowiec na głos z fortepianem do słów Jacka Bocheńskiego * (1951)
Mój dom na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1952)
Osiem utworów dla dzieci na fortepian na 4 ręce (1952)
Od Różana trakt na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka * (1952)
Spacer wieczorny na głos z fortepianem do słów Romana Sadowskiego * (1952)
Melodia i taniec na skrzypce i fortepian (1953)
Cześć Partii na głos z fortepianem do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego * (1953)
Kto wie na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej * (1953)
Wzejdą złote kłosy [wersja I] na głos z fortepianem do słów Hanny Wolskiej * (1953)
Wzejdą złote kłosy [wersja II] na chór mieszany do słów Hanny Wolskiej * (1953)
Biały gołąb, kantata na chór dziecięcy a cappella (1954)
Goście z miasta na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego * (1954)
Piosenka o kwiatach i drzewach na Placu Konstytucji na głos z fortepianem do słów Jerzego Kiersta * (1954)
Spotkanie z Warszawą na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka * (1954)
Uśmiechnij się na głos z fortepianem do słów Henryka Gaworskiego (1954)