Polmic - FB

wykonawcy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Leszek Kułakowski,

kompozytor, pianista, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 4 grudnia 1955, Słupsk. W wieku 10 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Słupsku. Od 1970 do 1975 uczył się w Technikum Mechanicznym w Słupsku. Równocześnie uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Słupsku do klasy skrzypiec Stanisława Lange, następnie Zenona Zaręby. W tym czasie zetknął się z muzyką jazzową, która go zafascynowała. Z tego okresu pochodzą jego pierwsze próby kompozytorskie i wykonawcze tej muzyki. W sezonie artystycznym 1975-76 pracował w Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie. W latach 1978-81 studiował grę na skrzypcach pod kierunkiem Henryka Keszkowskiego w Akademii Muczynej w Gdańsku. W latach 1981-83 pracował w Teatrze Instrumentalnym Ryszarda Miśka, działającym przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, dla którego potrzeb komponował muzykę do przedstawień. W latach 1983-85 pracował w Hamburger Mozart Orchester. Z tą niemiecką orkiestrą odbył kilka tournées, m.in. po Francji, Hiszpanii, Anglii, Luksemburgu, Belgii, Danii oraz krajach skandynawskich. W tym czasie w Hamburgu pobierał prywatne lekcje kompozycji u Dietera Glavischnika. Po powrocie do kraju wykładał na Wydziale Pedagogicznym na kierunku Wychowanie Muzyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Słupsku. W 1995 uzyskał kwalifikacje I stopnia w dyscyplinie artystycznej – kompozycja i aranżacja w Akademii Muzycznej w Katowicach. Na tej uczelni w 2000 obronił przewód artystyczny II stopnia w dziedzinie kompozycji.
Leszek Kułakowski jest laureatem wielu konkursów i nagród, m.in.: w 2001 otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną w dziedzinie muzyki, w 2003 – Złoty Krzyż Zasługi, w 2004 – wyróżnienie za najciekawszą kompozycję (Aleatomodlablues na 3 klarnety, 5 saksofonów, 4 trąbki, 4 puzony, 2 gitary, fortepian, kontrabas i perkusję, 2003) na VIII Big-Band Festiwalu w Nowym Tomyślu oraz III miejsce Big-Bandu Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, w 2005 – I nagrodę z wyróżnieniem oraz Złoty Medal w kategorii „F- mixed ensembles” na 53. Europejskim Festiwalu Muzycznego w Neerpelt w Belgii z Big-Bandem PAP w Słupsku, w 2006 – Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitny wkład w rozwój polskiej kultury.
Srebrny medal”Zasłużony Kulturze Gloria Artis”; w 2009 otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za Missa Miseri Cordis; w 2010 – Srebrny medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W 1995 był pomysłodawcą i organizatorem Jazz Rondo Festival i Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku. Jest dyrektorem artystycznym Komeda Jazz Festival.

Leszek Kułakowski od 2000 był profesorem nadzwyczajnym Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, gdzie w 2002 zostałem kierownikiem Katedry Sztuki Muzycznej, a w 2005 dyrektorem Instytutu Muzyki. Od 2001 prowadzi wykłady na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku (kompozycja, propedeutyka kompozycji, instrumentacja), jest profesorem, założycielem i kierownikiem Studium Jazzu i Muzyki Rozrywkowej gdańskiej uczelni muzycznej.

Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich i ZAiKS.

aktualizacja: grudzień 2017 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.leszekkulakowski.com

kompozycje

Reinkarnacja na flet, fortepian, kontrabas i perkusję (1980)
Kamel i Leon na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Misio-Rysio na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Piosenka dla Lady Reginy na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Stasinek, Schematy mojego taty na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Pan Boguś na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Spacer w dół ulicy na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Zaduma dziadka na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
Muzyka do przedstawienia Lokator (1981)
Muzyka do przedstawienia Wejście Gladiatorów (1983)
Ptaszka na skrzypce i fortepian (1984)
Muzyka dla Reginy na skrzypce i fortepian (1984)
Music for R na kwartet smyczkowy, flet, fotrepian i kontrabas (1986)
Erotyczny sen o Klotyldzie na fortepian, syntezator i kontrabas (1987)
G, Cis, A, H na saksofon tenorowy, trąbkę , fortepian, kontrabas i perkusję (1989)
Labirynt ze stali na trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1990)
Imaginacja zmysłowa na kwartet smyczkowy (1991)
Alamumba na kwartet smyczkowy, flet, fortepian i kontrabas (1992)
Transkrypcje utworów Fryderyka Chopina na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną (1993)
Walczyk dekadencki na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
Free Steps na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
Ewencja na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
Interwały, cykl utworów na kwintet jazzowy: saksofon tenorowy lub sopranowy, trąbkę lub flugelhorn, fortepian, kontrabas i perkusję (1996)
Eurofonia na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę symfoniczną (1997)
Impresje Kaszubskie, cykl utworów na ludowy zespół kaszubski, kwartet jazzowy i chór mieszany (1997)
Katharsis, cykl utworów na trio fortepianowe i kwartet smyczkowy (1998)
List do zielonej ścieżki na sopran i fortepian do tekstu Adama Ziemianina (1999)
Puchacz i Kicia na sopran i fortepian do tekstu Edwarda Leara (1999)
Baltic Wind, cykl utworów na trąbkę, klarnet basowy, kontrabas, perkusję i fortepian (2000)
Muzyka do przedstawienia Pulpwitkac (2001)
Muzyka do przedstawienia Ukąszenie (2001)
Miłosne piosneczki codzienne, cykl 10 piosenek na głos żeński i fortepian do tekstu Zbigniewa Książka (2002)
Aranżacja muzyki filmowej Krzysztofa Komedy na chór, fortepian, trąbkę i wielką orkiestrę symfoniczną (2002)
Zefirek Bałtycki na kwartet smyczkowy (2002)
Taniec Arquina na kwartet smyczkowy (2002)
Dyskretny urok konsonansów na orkiestrę smyczkową (2003)
Aleatomodlablues na 3 klarnety, 5 saksofonów, 4 trąbki, 4 puzony, 2 gitary, fortepian, kontrabas i perkusję (2003)
CAP CA RAP na 3 klarnety, 5 saksofonów, 4 trąbki, 4 puzony, 2 gitary, fortepian, kontrabas i perkusję (2003)
Muzyka do przedstawienia Cyrk Oklahoma (2003)
Slap & Caress na wibrafon, fortepian, kontrabas i perkusję (2004)
Kyrie z Missa Miseri Cordis na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
Cantabile in G-minor, cykl utworów na wibrafon, fortepian, kontrabas i perkusję (2005)
Transkrypcje miniatur Fryderyka Chopina na trio jazzowe: fortepian, kontrabas i perkusję (2006)
Koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2006)
Missa Miseri Cordis na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2007)
Code numbers, cykl utworów na fortepian, kontrabas i instrumenty perkusyjne (2008)