Polmic - FB

muzykolodzy (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T V W Z

Wojciech Stępień,

kompozytor, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 21 października 1977, Chorzów. W latach 1992-93 uczęszczał na prywatne lekcje kompozycji do Edwarda Bogusławskiego. Po ukończeniu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Grzegorza Fitelberga w Chorzowie studiował teorię muzyki (dyplom z wyróżnieniem w 2002) oraz kompozycję w klasie Eugeniusza Knapika (dyplom z wyróżnieniem w 2005) w Akademii Muzycznej w Katowicach. Pracę doktorską z zakresu muzykologii Signifying Angel’s. Analyses and Interpretations of Rautavaara's Instrumental Compositions pisał na Uniwersytecie w Helsinkach pod kierunkiem prof. Eero Tarastiego, uzyskując po obronie w 2010 roku stopień doktora filozofii PhD. W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000/2001, 2001/2002, 2022) oraz fińskich fundacji: Pro Musica (2006, 2010), Niilo Helanderin (2006, 2007), CIMO (2008). Przyznano mu również Fulbright Senior Award na realizację własnego projektu badawczego w University of California (Los Angeles, 2022-2023).

W 1994 uzyskał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Krzanowskiego ALKAGRAN w Bielsku Białej. W 2004 jego praca magisterska z zakresu teorii muzyki: Up into the Silence cykl pieśni Eugeniusza Knapika – pożegnanie z XX wiekiem, napisana pod kierunkiem Stanisława Kosza, otrzymała I nagrodę w XIV Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w kategorii Teoria Muzyki i Reżyseria Muzyczna. W 2019 roku otrzymał III nagrodę IV International Composition Competition “Fide et Amore”.

Jego utwory były prezentowane na koncertach akademickich, festiwalach muzycznych (m.in: Muzyka Księstwa Nyskiego), na antenie Radia Katowice, Radia eM, a także na Kongresie Muzyki Liturgicznej w Katowicach. Jego opera Czarne lustro (2019) powstała w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Prowadzi intensywną działalność naukową, biorąc udział w rozmaitych konferencjach międzynarodowych, organizując sympozja, publikując i redagując prace muzykologiczne i teoretyczne. W ramach grantu Norweskiego Mechanizmu Finansowego zrealizował pierwszy w Polsce projekt międzynarodowy o twórczości Griega Edwar Grieg i jego czasy (2015). Redagował "Scontri" - pismo naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2015-2020). Od 2021 roku jest recenzentem "The Twentieth Century Music – Cambridge University Press".

Wchodzi w skład rady programowej Festiwalu Katowice Kultura Natura.

Wojciech Stępień od 2009 pracuje w Katedrze Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Katowicach, obecnie na stanowisku adiunkta. W ramach programu Erasmus Teaching Mobility wykładal w University of Turku (Finlandia - 2012, 2013), School of Music, Dance and Media Oulu University of Applied Sciences (Finlandia - 2012), The School of Music University of Leeds (Wielka Brytania - 2014), University of Helsinki (Finlandia - 2011, 2015, 2019, 2021).

W latach 2019-2022 pełnił funkcję wiceprezydenta the International Edvard Grieg Society. Od 2022 jest jego prezesem. Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich (od 2017).

Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Wydziału Kultury miasta Katowice w ramach Promocji Młodych Twórców Kultury (2002, 2007).Za działalność międzynarodową otrzymał Nagrody rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2015, 2020).

aktualizacja: 2020, 2022 (wa)

Oficjalna strona kompozytora: https://www.wojciechstepien.com/ 

kompozycje

Offertorium na sopran i orkiestrę kameralną
Cztery pieśni na sopran i fortepian do słów L. Staffa (1999)
Wędrujące klasztory na flet i orkiestrę smyczkową (2000)
Biel, cykl pieśni na sopran, baryton, flet i fortepian do słów ks. J. Twardowskiego i ks. J. Baki (2000-2001)
Przerwany sonet na fagot i fortepian (2001)
Poemat „kiedy pada śnieg...” na baryton i fortepian do słów B. Czaykowskiego (2001)
Kwartet smyczkowy „Hommage à Dymitr” (2002)
Msza „Domus Dei” na sopran, mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę (2002-2003)
Credo na chór mieszany (2003)
Pieśni liturgiczne na sopran, obój, rożek angielski do tekstów łacińskiej mszy (2003-2004)
Kyrie na 8-głosowy chór mieszany (2004)
Hymny brewiarzowe na chór mieszany, zespół instrumentów dętych i perkusję do słów hymnów brewiarzowych w języku polskim (2004)
Koncert wiolonczelowy „Dla Cierpiących Aniołów” (2005)
Amor facit na chór dziecięcy i mieszany do słów Johna z Hoveden (2016)
O Crux na chór dziecięcy i mieszany  do słów Reginalda z Canterbury (2016)
Christiani plaudite na chór dziecięcy i mieszany do słów Piotra Abelarda (2017)
Five Letters to the Beautiful Knight na baryton i violę da gamba do słów Raimbaut de Vaqueiras (2018,2020)
Czarne lustro, opera kameralna/misterium na sopran chłopięcy, mezzosopran, tenor, baryton, bas, 5 viol da gamba, perkusję i chór męski do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (2019)
Wind Whines, 3 pieśni na baryton i fortepian do słów Jamesa Joyce'a (2020-2021)
Captain Who, musical szantowy na sopran chłopięcy, mezzosopran, baryton, bas, męski zespół szantowy, skrzypce, violę da gamba i tancerzy do tekstów Pawła Jędrzejki (2022)

publikacje

książki

Le Nouveau Grieg. Tendencje modernistyczne w twórczości Edvarda Griega na przykładzie opp. 54, 66 i 72, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2019
The Sound of Finnish Angels. Musical Signification in Five Instrumental Compositions by Einojuhani Rautavaara  [Praca doktorska], Pendragon Press, New York 2011