Polmic - FB

wykonawcy (T)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Katarzyna Trylnik,

śpiewaczka (sopran); ur. 5 maja 1973, Opole. W 1999 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Słonickiej, otrzymując Medal „Magna Cum Laude”. Artystka jest laureatką licznych konkursów m.in. VII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna, 1997), XXXII Międzynarodowego Konkursu im. Antonina Dvořáka w Karlovych Varach (II Nagroda, 1997), III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (III Nagroda, 1998) oraz finalistką 47. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie (2008) i 7. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bilbao (1998).

W 2002 roku zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej jako Zerlina w Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta, co zaowocowało współpracą z polskmi teatrami operowymi. Polska publiczność poznała śpiewaczkę dzięki rolom w La Rondine Giacomo Pucciniego (jako Lisette, 2003), Damie Pikowej Piotra Czajkowskiego (Prilepa, 2004), Aidzie Giuseppe Verdiego (Kapłanka, 2005), Czarodziejskim flecie Mozarta (Papageno, 2006), La Bohème Giacomo Pucciniegio (Musette, 2007) oraz w Zabobonie, czyli Krakowiakach i Góralach Karola Kurpińskiego (Basia, 2007). Artystka wystapiła również jako Pamina w spektaklu dla dzieci W krainie Czarodziejskiego Fletu (2007). W swoim repertuarze ma także partie sopranowe w Carmen Georgesa Bizeta, Rusałce Antonina Dvořáka, Fauście Charlesa Gounoda, Juliuszu Cezarze Georga Friedriecha Haendla, Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka, Flisie i Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Koronacji Poppei Claudio Monteverdiego, Traviacie Giuseppe Verdiego, Turandot Giacomo Pucciniego, Dydony i Eneasza Henry’ego Purcella, a także partie z oper Mozarta, takich jak Don Giovanni, Così fan tutte, Czarodziejski flet i Wesele Figara.
W kwietniu 2008 roku artystka zadebiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako Mimi w La Bohème Giacomo Pucciniego pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. W maju 2008 wykonała partię Jemmy w koncertowej wersji opery Wilhelm Tell Gioacchino Rossiniego pod batutą Willa Crutchfielda w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W marcu 2009 po raz pierwszy wystąpiła w partii Micaeli w Carmen Georgesa Bizeta pod dyrekcją Łukasza Borowicza (Teatr Wielki - Opera Narodowa).
Dnia 18 września 2009 uczestniczyła w wykonaniu oratorium Józefa Haydna Stworzenie świata pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a 27 września zaśpiewała partię Zosi w koncertowym wykonaniu opery Flis Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Koncert był transmitowany przez Program Drugi Polskiego Radia.
Katarzyna Trylnik występowała także w teatrach operowych Bremy, Monachium i Frankfurtu. Śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy (Teatr Bolszoj), Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii i sal koncertowych. Wśród ostatnich występów można wymienić udział artystki w wieczorze inaugurującym sezon artystyczny 2007/08 Polskiej Orkiestry Radiowej. Zaśpiewała wtedy partię Nannetty w Falstaffie Giuseppe Verdiego. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Kai Bumann, Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Stanisław Fiałkowski, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Ruben Silva, Antoni Wicherek, Antoni Wit i Tadeusz Wojciechowski oraz z cenionymi reżyserami – m.in. Martą Domingo, Achimem Freyerem, Januszem Józefowiczem i Mariuszem Trelińskim.

W repertuarze oratoryjno-kantatowym Katarzyny Trylnik, obejmującym muzykę od epoki baroku po utwory współczesne, mieszczą się m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Aleksandra Brücknera, Antona Dvořáka, Gustava Mahlera, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gioacchino Rossiniego i Karola Szymanowskiego.
 

aktualizacja: grudzień 2009


Strona internetowa artystki: www.katarzynatrylnik.pl