A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z |
![]() Latem 1799 Elsner przeniósł się ze Lwowa do Warszawy, gdzie osiadł na stałe. Od 1799 do 1824 prowadził operę w Teatrze Narodowym, wzbogacając jej repertuar własnymi dziełami (30 oper i 2 balety). W latach 1802-1806 prowadził własną sztycharnię nut i systematycznie przygotowywał zbiory utworów, wydawane od 1803 do 1805 pod tytułem Wybór pięknych dzieł muzycznych i pieśni polskich (łącznie ukazały się 24 zeszyty). W 1805 odbył podróż artystyczną do Niemiec i Francji. Nawiązał kontakty z muzykami oraz firmami wydawniczymi Francji, Niemiec i Austrii, dzięki czemu kilka jego utworów ukazało się drukiem w Lipsku i Paryżu. W tym samym roku został członkiem Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W latach 1805-1806 udzielał się w Resursie Muzycznej, głównie przy organizowaniu koncertów symfonicznych. Od 1802 do 1825 pisał recenzje i artykuły do polskich czasopism, w latach 1811-1819 także do lipskiej „Allgemeine Musikalische Zeitung”, poświęcając je głównie współczesnym kompozytorom polskim oraz życiu muzycznemu Warszawy. W 1814 założył Towarzystwo Muzyki Religijnej i Narodowej, które miało za zadanie organizowanie koncertów, kształcenie nowych kadr nauczycieli muzyki, organistów, śpiewaków i muzyków. Jednocześnie sam prowadził działalność pedagogiczną – w latach 1814-1817 uczył w Szkole Dramatycznej Bogusławskiego, potem wykładał teorię i kompozycję w kierowanych przez siebie szkołach: w latach 1817-1821 w Szkole Elementarnej Muzyki i Sztuki Dramatycznej, w latach 1821-1826 w Instytucie Muzyki i Deklamacji, w latach 1826-31 w Szkole Głównej Muzyki (tu wykształcił wielu polskich kompozytorów, wśród nich Fryderyka Chopina, o którym napisał na świadectwie szkolnym: „szczególna zdatność, geniusz muzyczny”). Uczył również – od 1835 do 1839 – w Szkole Śpiewu przy Teatrze Wielkim, a następnie w Instytucie Guwernantek. Józef Elsner był członkiem honorowym wielu towarzystw muzycznych w kraju (m.in. Krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki) oraz lipskiego Musikverein der Universitätskirche St. Pauli. Był też członkiem masonerii – w 1814 został namiestnikiem katedry w loży Świątyni Stałości, w 1820 członkiem najwyższej kapituły, w 1821 mistrzem katedry. Za zasługi na polu muzyki został odznaczony w 1823 Orderem Św. Stanisława. Na jego cześć zostały wybite 3 medale. Zmarł w Elsnerowie pod Warszawą 18 kwietnia 1854. Spoczął na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. WAŻNIEJSZE UTWORY: Graduał na 2 soprany, 2 skrzypiec, altówkę, basetlę i 2 rogi (ok. 1782) Koncert skrzypcowy G-dur (ok. 1783-84) Offertoria na 4 głosy i orkiestrę (ok. 1783-84) Benedictus na sopran i zespół instrumentalny (ok. 1783-84) Completorium na chór, 2 skrzypiec, altówkę, 2 rogi i organy (ok. 1785) Ad festum Corporis Christi na 4-głosowy chór, instrumenty dęte i organy (ok. 1785-86) Symfonia Es-dur (ok. 1788-89) Symfonia D-dur (ok. 1788-89) Nocturno Es-dur na orkiestrę (ok. 1788-89) Kyrie i Gloria C-dur na chór, 2 skrzypiec, altówkę, 2 oboje, róg, trąbkę, kotły i organy (ok. 1788-89) Der sterbende Jesus na głosy solowe i chór (ok. 1788-89) Walce wiedeńskie na orkiestrę (ok. 1790-91) Walce brneńskie na orkiestrę (ok. 1791-92) Koncert fletowy (1791-92) Marsz z echem i andantem na orkiestrę Karnevaltänze na orkiestrę (1792-99) Requiem op. 2 na 4-głosowy chór i instrumenty dęte (1793) Koncert skrzypcowy D-dur (ok. 1795) Die seltenen Brüder oder Die vier Zauberkugeln, opera w 2 aktach (1795) Der verkleidete Sultan, opera w 3 aktach (1795) Dzicy ludzie, balet w 1 akcie (ok. 1796) Trois quatuors na instrumenty smyczkowe (ok. 1796) Iskahar, król Guaxary, melodramat w 3 aktach (1796) Symfonia D-dur (1796) Symfonia C-dur (1796) Symfonia Es-dur (1797) Amazonki czyli Herminia, opera w 2 aktach (1797) Sonata F-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 1 (ok. 1798) Sonata D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2 (ok. 1798) Sonata Es-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 3 (ok. 1798) Sonata fortepianowa B-dur (ok. 1798) Sonata fortepianowa D-dur (ok. 1798) Sonata fortepianowa F-dur (ok. 1798) Trio fortepianowe C-dur (ok. 1798) Kwartet na 2 skrzypiec i 2 altówki (ok. 1798) Trois quatuors du meilleur goût polonais na instrumenty smyczkowe (1798) Grande sonate B-dur, trio fortepianowe (1798) Sydney i Zuma czyli Moc kochania czarnej niewiasty, melodramat w 3 aktach (1798) Kwintet smyczkowy c-moll Msza B-dur op. 3 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1799) Kwartet fortepianowy F-dur (ok. 1800) Sułtan Wampum czyli Nieroztropne życzenia, opera w 2 aktach (1800) Kwintet smyczkowy Kwartet smyczkowy B-dur Symfonia D-dur (1802) Wariacje B-dur na temat marsza z opery „Przerwana ofiara” P. Wintera na fortepian (1802) Rondo à la mazurek g-moll na fortepian (1803) Rondo à la mazurek C-dur na fortepian (1803) Rondo à la krakowiak B-dur na fortepian (1803) Mieszkańcy wyspy Kamkatal, opera w 1 akcie (1803-04) Siedem razy jeden, komedioopera w 1 akcie (1804) Polonez na temat marsza z opery „Woziwoda” L. Cherubiniego na orkiestrę (1804) Polonez E-dur na temat uwertury z opery „Lodoiska” R. Kreutzera na orkiestrę (1804) Lob der Buchdruckerkunst, kantata na głos solowy, 4-głosowy chór i fortepian (1804) Symfonia C-dur op. 11 (1804-05) Stary trzpiot i młody mędrzec, opera w 1 akcie (1804-05) Kwartet fortepianowy Es-dur op. 15 (ok. 1805) Urojenie i rzeczywistość, opera w 1 akcie (ok. 1805) Nurzahad czyli Nieśmiertelność i bogactwa, melodramat w 3 aktach (1805) Wieszczka Urzella czyli To co się damom podoba, opera w 3 aktach (1805-06) In te Domine speravi Es-dur op. 4, offertorium na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1806) Msza d-moll op. 5 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1806) Sąd Salomona, melodramat w 3 aktach (1806) Andromeda, opera seria w 1 akcie (1806) Salvum fac imperatorem B-dur op. 6, motet na 4-głosowy chór i orkiestrę (1807) Na wdzięcznej Polaków ziemi, kantata na chór i orkiestrę (1807) Trybunał niewidzialny czyli Syn występny, melodramat w 3 aktach (1807) Pospolite ruszenie czyli Bitwa z kozakami, komedioopera w 2 aktach (1807) Mieczysław Ślepy, melodramat w 3 aktach (1807) Karol Wielki i Witykind, dramat w 2 aktach (1807) Sonata B-dur na fortepian na 4 ręce op. 16 Szewc i krawcowa, duodrama w 1 akcie (1808) Echo w lesie, duodrama w 1 akcie (1808) Śniadanie trzpiotów, opera w 1 akcie (1808) Żona po drodze, duodrama w 1 akcie (1808) Marsz tryumfalny na orkiestrę dętą (1809) Leszek Biały czyli Czarownica z Łysej Góry, opera w 2 aktach (1809) Benefis, duodrama w 1 akcie (1809) Wariacje na temat arii z opery „Żony przemienione czyli Szewc” M. A. Portogalla na orkiestrę (1810) Musik zu einer Trauerloge, kantata na chór męski i orkiestrę (1811) Wyspa małżeńska czyli Żony przez los wybrane, melodramat w 3 aktach (1811) Korsarz francuski w Portugalii, melodramat w 3 aktach Wąwozy Sierra Morena, komedioopera w 3 aktach (1811) Veni Creator C-dur op. 7 na 2 chóry 4-głosowe (1812) Kabalista, opera w 2 aktach (1812) Muzyka na wprowadzenie zwłok ks. J. Poniatowskiego w r. 1814, kantata na deklamację, chór i orkiestrę (1814) Veni Sancte Spiritus Es-dur op. 8 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1815) Msza świętojańska F-dur op. 9 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1815) Motet seu Offertorium de Sancto Josepho C-dur op. 10 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1815) Post celebrem... D-dur op. 11 na sopran, bas, 4-głosowy chór i orkiestrę (1815) La ritrosia disarmata, duodrama w 1 akcie (1815) Polonez na temat piosenki „Où peut-on être mieux...” na orkiestrę (1816) Kochankowie ukryci, opera w 2 aktach Król Łokietek czyli Wiśliczanki, opera w 2 aktach (1817-18) Dwa posągi, balet (1818) Symfonia B-dur op. 17 (ok. 1818) Polonez F-dur na orkiestrę (1818) Polonez D-dur na orkiestrę (1818) Offertorium G-dur op. 12 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1819) Powstańmy z orężem w ręku, kantata na deklamację, głosy solowe i chór (1819) Jagiełło w Tenczynie, opera w 3 aktach (1819) Msza G-dur op. 13 na 3-głosowy chór męski i organy (ok. 1820) Msza ludowa G-dur op. 15 na 2 soprany i organy (1820) Msza C-dur op. 26 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1820) Polonez D-dur na skrzypce i fortepian (1820) Polonez Es-dur na skrzypce i fortepian (1820) Ofiara Abrahama, melodramat w 4 aktach (1821) Divertissement, balet Msza F-dur op. 20 na 4-głosowy chór (ok. 1823) Msza C-dur op. 22 na 4-głosowy chór męski, 4 rogi, puzon i kotły (ok. 1823) Graduale i Offertorium F-dur op. 23 na 4-głosowy chór męski, 4 rogi i puzon (ok. 1823) Msza a-moll op. 24 na 4-głosowy chór (ok. 1823) Graduale i Offertorium A-dur op. 25 na 4-głosowy chór (ok. 1823) Msza d-moll op. 16 na 4-głosowy chór (1823) Graduale i Offertorium op. 17 na 4-głosowy chór (1823) Missa in B op. 18 na 3-głosowy chór męski (1823) Graduale i Offertorium Es-dur op. 19 na 3-głosowy chór męski (1823) Offertorium C-dur op. 31 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1823) Offertorium C-dur op. 33 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1824) Offertorium D-dur op. 32 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1824) Motet C-dur op. 28 na 2 chóry 4-głosowe Msza G-dur op. 34 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1825) Msza F-dur op. 35 na 4-głosowy chór i organy (ok. 1825) Nieszpory C-dur op. 36 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1825) Offertorium G-dur op. 38 na 4-głosowy chór, flet obbligato i orkiestrę (ok. 1825) Te Deum laudamus D-dur op. 39 na 4-głosowy chór, trąbkę i kotły (ok. 1825) Veni Creator G-dur op. 40 na 4-głosowy chór (ok. 1825) Mazur na orkiestrę (ok. 1825) Msza F-dur op. 41 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1826) Requiem c-moll op. 42 na 3-głosy męskie, wiolonczelę, instrumenty dęte i kotły (1826) Salve Regina B-dur, Processio funebris c-moll, Psalmus: De profundis c-moll op. 43 na 3-głosy męskie, 4-głosowy chór i orkiestrę (1827) Graduale F-dur op. 29 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1828) Offertorium B-dur op. 30 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1828) Offertorium B-dur op. 45 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1829) Offertorium A-dur op. 46 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829) Msza solenna B-dur op. 47 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829) Offertorium G-dur op. 48 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1829) O sacrum convivum op. 49, hymn na 4-głosowy chór i instrumenty dęte (ok. 1829) Offertorium F-dur op. 50 na 3-głosowy chór męski (ok. 1829) Msza solenna C-dur (Koronacyjna) op. 51 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829) Msza B-dur op. 44 na 2 soprany, 2 tenory, bas i organy (1829) Septet D-dur na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i fortepian (ok. 1830) Powstanie narodu, scena liryczna w 1 akcie (1830) Marsz przedniej straży wojska polskiego na orkiestrę (1831) Marsz na orkiestrę (1831) Missa festiva C-dur op. 52 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1832) Cantate zur Jubel-Feier... D-dur op. 53 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1832) Veni Creator G-dur op. 54 na 5-głosowy chór i organy (1834) Offertorium C-dur op. 56 na 4-głosowy chór i organy (ok. 1835) Graduale Es-dur op. 57 na sopran, 4-głosowy chór i orkiestrę (1835) Passio Domini nostri d-moll op. 65 na 14 głosów solowych, 3 chóry 4-głosowe i orkiestrę (1835-37) Offertorium op. 58 na chór (ok. 1836) Motet G-dur op. 59 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1836) Chaconne G-dur na skrzypce i fortepian (1836) Alleluja B-dur op. 60 na 4-głosowy chór (1836-40) Polonez D-dur na skrzypce i fortepian Msza e-moll – E-dur op. 62 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1838) Psalm 133 op. 63 na 2 chóry (ok. 1838) Msza d-moll i D-dur in laudem omnium sanctorum slavonorum polonorum op. 66 na 2 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1840) Ave Maria B-dur op. 68 na 4-głosowy chór i organy (1840) Offertorium F-dur op. 70 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (1840) Offertorium F-dur op. 71 na 4-głosowy chór (1840) Canticum Simeonis e-moll op. 69 na 5-głosowy chór (1841) Msza g-moll op. 72 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1842) Veni Creator B-dur op. 73 na 4-głosowy chór męski (1842) Te Deum laudamus op. 74 na 2 chóry męskie 4-głosowe (1842) Msza G-dur op. 75 na 2 soprany, skrzypce, 2 altówki, wiolonczelę i organy (1842) Msza pasterska a-moll op. 76 na 4-głosowy chór, wiolonczelę i organy (1842) Msza F-dur op. 77 na 3-głosowy chór męski i organy (1843) Veni Creator op. 78 na 3-głosowy chór męski i organy (1843) Msza F-dur op. 79 na 3-głosowy chór męski i organy (1843) Msza B-dur op. 80 na 4-głosowy chór i organy (1843) Msza a-moll op. 81 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1843) Graduale A-dur op. 82 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1843) Offertorium E-dur op. 83 na 4-głosowy chór, skrzypce solo i orkiestrę (1843) Missa brevis F-dur op. 85 na 3-głosowy chór męski i organy (1844) Offertorium B-dur op. 86 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1844) Msza, Graduał i Offertorium op. 87 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1844) Powitanie gołąbka, kantata na 4 głosy męskie, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1844) Msza e-moll op. 88 na 4-głosowy chór i organy (1846) Nieszpory D-dur op. 89 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1847) Ave maris stella A-dur op. 90 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (1847) Dies irae f-moll op. 91 na 4-głosowy chór i organy (1847) O gloriosa virginum B-dur op. 92 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1847) Stabat Mater op. 93 na głosy solowe, chór i orkiestrę (1848) Graduale D-dur op. 94 na bas, 4-głosowy chór i orkiestrę (1848) Pater noster op. 95 na 4-głosowy chór i organy (1848) Miserere mei Deus op. 96 na głosy solowe, 3 chóry, chór męski (1848) Veni Creator A-dur op. 97 na 4-głosowy chór i organy (1849) |
![]() |