Polmic - FB

wykonawcy (I)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Gośka Isphording, klawesynistka, ur. 5 listopada 1973, Lublin. W 1998 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, a w 2001 roku otrzymała dyplom Królewskiego Konserwatorium w Hadze. Od 1999 roku swoje umiejętności doskonaliła podczas studiów mistrzowskich w zakresie wykonawstwa i technik współczesnej muzyki klawesynowej u Annelie de Man w Konserwatorium w Amsterdamie. W okresie tym kształciła się także pod kierunkiem Elżbiety Chojnackiej w Mozarteum w Salzburgu.

Jest laureatką licznych konkursów muzyki współczesnej, m.in. Kamermuziek Concours Almere w Holandii (2004, z zespołem The Roentgen Connection), The International Gaudeamus Interpreters Competition w Rotterdamie (2003) oraz Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2002), gdzie uzyskała dwie I nagrody w kategorii solistów i w kategorii duetów (razem z flecistką Karoliną Bäter).

Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Koncertuje solo, z zespołami kameralnymi oraz orkiestrami. Bierze również aktywny udział w projektach teatralnych oraz multimedialnych. Dokonała wielu premierowych wykonań współczesnej muzyki klawesynowej. Ponad 50 utworów napisanych zostało specjalnie dla niej, m.in. przez takich kompozytorów, jak Yannis Kyriakides, Roderik de Man, Agata Zubel, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, Hanna Kulenty (koncert klawesynowy GG Concerto), Andrzej Kwieciński. Regularnie współpracuje także z takimi twórcami, jak Theo Loevendie, Karlheinz Essl, Joe Cutler, Georg Hajdu, Zbigniew Bargielski, Annelies van Parys, Henry Vega, Sławomir Kupczak oraz solistami: Isabel Ettenauer, Anton Lukoszevieze, Arturas Bumsteinas, z którymi dokonała nagrań płytowych i radiowych.

Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka elektroakustyczna. Współpracuje ze studiami muzyki elektronicznej: STEIM w Amsterdamie i SARC w Belfaście.

Jest ambasadorką polskiej muzyki klawesynowej, którą regularnie prezentuje na zagranicznych scenach. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Warszawska Jesień, Cross-Linx Festival w Utrechcie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej – Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Autumn Contemporary Musik Festival w Tallinnie, ICMC w Barcelonie, Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Klangzeit Festival w Münster, Cutting Edge Festival w Londynie, Rheingau Music Festival w Stuttgarcie. W ostatnich latach występowała na Festiwalu „Audio Art” w Krakowie, De Suite Muziekweek w Amsterdamie, Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova”, „Progetto Musica / Musica Experimento” w Rzymie, November Music Festival, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, podczas Dni Muzyki Klawesynowej we Wrocławiu, Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie, na Holland Festival w Amsterdamie, Festiwalu Współczesnej Muzyki Klawesynowej „Procembalo" w Parmie, Gaida Festival, ISCM World Music Days i Huddersfield Contemporary Music Festival.

Założyła zespół Roentgen Connection, specjalizujący się w wykonawstwie współczesnej muzyki kameralnej na instrumentach dawnych, oraz Ensemble 306, łączący muzykę kameralną z elektroniczną. Poza tym jest członkiem The Riot Ensemble w Londynie, stale swpółpracuje z takimi zespołami, jak Asko|Schönberg, Insomnio Ensemble, Musikfabrik, Sinfonia Varsovia, Camerata Silesia, ensemble Brooomm!, POW ensemble i Kwartet Dafô.

W 2008 roku nakładem wydawnictwa PWM i DUX ukazała się jej monograficzna płyta zatytułowana Per Clavicembalo Moderno (PWM 10926 / DUX 0605).

Wykłada współczesne techniki klawesynowe w Konserwatorium w Amsterdamie.

aktualizacja: 2011 (ai), 2019 (wa)

Strona internetowa artystki: www.goskaisphording.com