Polmic - FB

indeks osób (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Sebastian Krajewski,

kompozytor i pianista; ur. 18 lutego 1975, Warszawa. Syn kompozytora i wokalisty Seweryna Krajewskiego. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego, którą ukończył w 1999. Studia kontynuował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie w 2000 uzyskał dyplom w klasie Matthew Kinga.

Jego utwory były wykonywane w Polsce (m.in. w Akademii Muzycznej w Warszawie, na Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Bach... ale nie tylko”, koncertach Polskiej Sinfonietty oraz Nowej Orkiestry Kameralnej) i w Wielkiej Brytanii (m.in. na koncertach GSMD Contemporary Music Society, X Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Londynie, w The Place Theatre w ramach współpracy z London Contemporary Dance School).

Komponuje utwory inspirowane dawnymi stylami muzyki europejskiej (jak np. Concerti grossi na orkiestrę smyczkową i basso continuo, cykl pieśni solowych dla zespołu instrumentów dawnych Ars Nova), dzieła programowe poruszające tematykę baśniową i fantastyczną (Z życia wędrownego czarodzieja, Suita morska, Sieben Fragmente aus Michael Ende), a także nawiązujące do szczególnie interesującej kompozytora historii Dobrych Ludzi (tzw. katarów albo albigensów) z XII/XIII-wiecznej Okcytanii (Souvenirs d'Ariège, śpiewogra Fin'amor). Interesuje go ponadto odszukiwanie archaicznych tradycji śpiewu sakralnego, który towarzyszył ludzkim społecznościom w różnych epokach.

Muzyka Sebastiana Krajewskiego prezentowana była przez takie zespoły, jak Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Ars Nova, Nowa Orkiestra Kameralna, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Sinfonietta, Sinfonia Varsovia, The Vellinger Quartet, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Płocka Orkiestra Symfoniczna.

Sebastian Krajewski tworzy muzykę filmową, teatralną, utwory związane z gatunkiem określanym jako medicine music oraz piosenki popuarne. Współpracując z opowiadaczką Beatą Frankowską współtworzył spektakle opowieści. Jest autorem ścieżek dźwiękowych do popularnych seriali telewizyjnych (M jak miłość, Na dobre i na złe), a także kilku filmów fabularnych (m.in. Rezerwat w reżyserii Łukasza Palkowskiego) i dokumentalnych (w tym Śladami Graala w reżyserii Ireneusza Dobrowolskiego). Dokonał opracowania niedokończonego utworu Trzy pieśni Bilitis na sopran i orkiestrę (1935) Romana Maciejewskiego.

Ukazały się dwie płyty monograficzne artysty: Sebastian Krajewski: Concerti grossi, Oboe Concerto, Sieben Fragmente aus Michael Ende (DUX, 2014) i Sebastian Krajewski: Niebo w kamieniu (Opus Series, 2021).

Mieszka i pracuje w Warszawie jako niezależny kompozytor.

aktualizacja: 2003, 2008 (mk), 2022 (wa)
Strona internetowa kompozytora: https://www.facebook.com/sebastiankrajewski.music 

kompozycje

Rondo na dwa fortepiany (1992)
Trzy obrazy na fortepian (1993)
Suita tańców baśniowych na fortepian (1994)
Dwie pieśni do słów Haliny Poświatowskiej na sopran i zespół kameralny (1994)
Z życia wędrownego czarodzieja na głos solowy i zespół kameralny (1995)
Les nuits d’amour na flet, skrzypce i fortepian lub klawesyn (1996)
Preludium w skali Śri na akordeon, wiolonczelę i instrumenty indyjskie (1996)
Sonata na fortepian (1997)
O świcie, w Twoich oczach na flet, saksofon altowy i fortepian (1997)
Terra Magica I: Lasy pod Zimnym Słońcem na orkiestrę (1997)
Suita morska na dwa głosy solowe i zespół kameralny (1998)
Missa pro frater meus na cztery głosy solowe, chór i orkiestrę (1999)
Tryptyk na fortepian (1999)
Cztery mazurki na fortepian (1999)
Sonata na flet prosty i klawesyn (2000)
Kwartet smyczkowy (2000)
Four Poems of Rabindranath Tagore na sopran lub tenor i fortepian (2000)
Concerto grosso nr 1 na orkiestrę smyczkową i basso continuo (2000)
Trzy pieśni do słów Bolesława Leśmiana na mezzosopran lub baryton i fortepian (2003)
Siedem fragmentów z Michaela Endego na orkiestrę (2004)
Pamięć na skrzypce i fortepian (2004)
two poems of e.e. cummings na chór a capella (2005)
Concerto grosso nr 2 na orkiestrę smyczkową i basso continuo (2005)
Koncert na obój i orkiestrę smyczkową (2005)
Dwie pieśni do słów Jacka Dehnela na sopran i zespół instrumentów dawnych (2006)
Dyptyk Polski do słów Adama Zagajewskiego na sopran i zespół instrumentów dawnych (2006)
Łąki Burgundii do słów Adama Zagajewskiego na sopran i zespół instrumentów dawnych (2006)
Missa Minima na głos i organy (2009)
Souvenirs d’Ariège na fortepian i orkiestrę (2013)
Cztery scenki z dawnych Chin na orkiestrę smyczkową (2014)
Fin'amor, śpiewogra na głosy solowe, aktorów, chór i zespół instrumentów dawnych (2014)
Stabat mater na głos i orkiestrę smyczkową (2014)

Muzyka dla teatru dramatycznego:

Wszystko dobre, co się dobrze kończy w reż. Piotra Cieślaka (2000)

Muzyka do filmów fabularnych:

Na dobre i na złe w reż. Grzegorza Lewandowskiego, Kordiana Piwowarskiego, Adama Guzińskiego, Jose Iglesiasa Vigila, Jarosława Marszewskiego, Katarzyny Łęckiej, Sary Bustamante-Drozdek (1999-2022)

M jak miłość w reż. Krzysztofa Łukaszewicza, Kingi Lewińskiej, Marcina Krzyształowicza, Michała Wnuka, Sylwestra Jakimowa (2000-2022)

Zróbmy sobie wnuka w reż. Piotra Wereśniaka (2003)

Rezerwat w reż. Łukasza Palkowskiego (2007)

Małgosia contra Małgosia w reż. Patrycji Hurlak (2008)

Amanecer de un sueno w reż. Freddy’ego Mas Franquezy (2008)

Miszmasz, czyli kogel-mogel 3 w reż. Kordiana Piwowarskiego (2019)

Muzyka do filmów dokumentalnych:

Księżniczka na ziarnku grochu w reż. Lucyny Michałowskiej (1999)

W. jak Witold Pyrkosz w reż. Waldemara Szarka (2004)

Bitwa o Warszawę ’44 w reż. Wandy Kościa (2005)

Tajemnica M jak miłość w reż. Łukasza Kołodzieja (2007)

Śladami Graala w reż. Ireneusza Dobrowolskiego (2013)

(i inne)