Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Klaudia Pasternak,

kompozytorka i dyrygentka; ur. 11 stycznia 1980, Warszawa. Mając lat 11 rozpoczęła grę na perkusji, kontynuując naukę w klasie Bogdana Lauksa w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie. W roku 2000 rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie ukończyła dwa kierunki: dyrygenturę symfoniczno-operową, którą początkowo studiowała pod kierunkiem Bogusława Madey'a, a następnie Tomasza Bugaja, oraz kompozycję w klasie Stanisława Moryto.

W 2000 roku wzięła udział w 20. Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim w Radziejowicach, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, prowadzonym przez takich twórców, jak Christyna Asher, Zygmunt Krauze, Wojciech Michniewski, Louis Andriessen i Hanna Kulenty. W roku 2003 poprowadziła wykłady na temat własnej twórczości oraz polskiej muzyki współczesnej na University of Oregon, w Stanach Zjednoczonych. W tym samym roku uczestniczyła w kursach mistrzowskich z zakresu dyrygentury w Baden koło Wiednia, prowadzonych przez Antoniego Wita, a w roku 2005 - w kursach mistrzowskich we Francji, prowadzonych przez amerykańską kompozytorkę Betsy Jolas.

W 2006 roku otrzymała stypendia: prestiżowego programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska oraz Funduszu Popierania Twórczości, ufundowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich krajowych i zagranicznych, m.in.: I nagrody za Obrazki z Tatr na trio smyczkowe (1998) na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Patri Patriae” w Katowicach na utwór dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II, III nagrody za Cogitationes na fortepian solo (1999) na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Premio Citta di Pescara 1999” we Włoszech, III nagrody za Kayo na bas i fortepian (2001) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ivana Spassova w Bułgarii, III nagrody za Kayo na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (2001), Honorowego Wyróżnienia za Pieśń na chór żeński do słów Bolesława Leśmiana (1999) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Ihlava 2002” w Czechach, II nagrody za Ave vere na chór mieszany a cappella (1998) na VII Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra 2002”, Highest Honour za Sancte Angele Dei na chór mieszany a cappella (2001), Top Honour za Pieśń na chór żeński do słów Bolesława Leśmiana oraz Honour: Emerging Composers za Kayo na bas i fortepian (2001) na konkursie „Waging Peace Through Singing” w Portland w Stanach Zjednoczonych, poświęconym propagowaniu pokoju na świecie po wydarzeniach z 11 września 2001 (rok 2002), wyróżnienia za kwartet smyczkowy Devil's elbow na Konkursie Kompozytorskim w Bydgoszczy (2004), II nagrody za Siedem twarzy... na fortepian (2006) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Premio Citta di Pescara 2005” we Włoszech.

Kompozycje Klaudii Pasternak doczekały się szeregu wykonań na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą, m.in. na Koncercie Młodych Talentów w Filharmonii Narodowej w Warszawie (prawykonanie Ave vere, 1999), na Festiwalu „Schumannfest 2004" w Düsseldorfie, w Niemczech (prawykonanie Fantazji na Temat Schumanna, w wykonaniu Notabu Ensamble, 2004), podczas Oregon Bach Festival Composer Symposium w Portland, w USA (prawykonanie Sancte Angele Dei, w wykonaniu Oregon Repertory Singers, 2002), na festiwalach chóralnych w Portland, Chicago i Florydzie, w USA (prawykonanie Ave stella matutina, w wykonaniu Pacyfic Youth Choir, 2003), wielokrotnie w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w tym na koncercie z cyklu „Generacje Warszawskie" (prawykonanie Devil’s elbow w wykonaniu Kwartetu Śląskiego, 2004), w Akademii Muzycznej w Lucernie, w Szwajcarii (prawykonanie Siedmiu twarzy…, w wykonaniu Marii Gabryś, 2004), podczas XX Conversatorium Organowego w Legnicy, IV Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, VII Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Sakralnej „Łapskie Te Deum”, na Arizona State University (prawykonanie Jedenaście oddechów… w wykonaniu Dariusza Samóla, 2006) oraz Northern Arizona University w USA, podczas I Ogólnopolskiego Konkursu „Ars Liturgica” w Toruniu, w Teatrze Muzycznym w Lublinie (prawykonanie Tulę Cię do serca, 2010), na Gliwickich Spotkaniach Chóralnych, podczas X Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie, na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musikhost" podczas dni polskich w Danii (duńska premiera Devil’s elbow w wykonaniu Kwartetu Śląskiego, 2007), na Międzynarodowym Festiwalu „Musica Sacra” w Częstochowie, VI Europejskich Spotkaniach Chóralnych w Warszawie, na VIII Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Republice Słoweńskiej, podczas Koncertu Wielkopostnego w Teatrze Wielkim w Warszawie, koncertu „Polska Muzyka Współczesna" w Filharmonii Narodowej w Warszawie, na koncercie Koła Młodych ZKP, towarzyszącemu festiwalowi „Warszawska Jesień” (prawykonanie Trans.For.My.Emptiness w wykonaniu Pawła Wróbla, 2008), na koncercie chóralnym w Kyoto, w Japonii (japońska premiera Sancte Angele Dei, w wykonaniu Ensamble Academy Kyoto, 2009), na koncercie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu „Muzyczne pory roku – Jesień” (prawykonanie Kayo, w wykonaniu Grzegorza Szostaka, 2012), na koncercie chóralnym w Göteborgu w Szwecji (szwedzka premiera Sancte Angele Dei, w wykonaniu Vocal Art Ensamble, 2014).

Współpracowała z Programem 2 Telewizji Polskiej. Nagrania jej kompozycji emitowane były przez Telewizję Polską, Program 2 Polskiego Radia, Bis Polskie Radio, Radio Kampus, Radio w Hamburgu i Radio w Danii, a także wydane na płytach przez Pacific Youth Choir, Chór Musica Viva, Ensemble Academy Kyoto i wydawnictwo Acte Préalable.

W 2008 roku zasiadła w jury muzycznej edycji programu „Dolina Kreatywna”.

Jako dyrygentka współpracowała z Baden Sinfoniettą (2003), Filharmonią Częstochowską (2005), Filharmonią Narodową (2005), Filharmonią Podlaską (2006), Teatrem Muzycznym w Lublinie (2007/2008), Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” (2008) i Teatrem Wielkim w Łodzi (2009).

aktualizacja: maj 2015 (ai)

Strona internetowa kompozytorki: www.klaudiapasternak.com

 

kontakt

e-mail: contact@klaudiapasternak.com
 

kompozycje

Obrazki z Tatr na trio smyczkowe (1998)
Ave vere na chór mieszany a cappella (1998)
Cogitationes na fortepian (1999)
Pieśń na chór żeński do słów Bolesława Leśmiana (1999)
Diabolicus na skrzypce, wiolonczelę, gitarę elektryczną i fortepian (2000)
Preludium 2000 na orkiestrę (2000)
Sancte Angele Dei na chór mieszany (2001)
Kayo na bas i fortepian (2001)
Outsiede na wiolonczelę (2002)
Dawid i Goliat na kontrabas (2002)
Ave stella matutina na chór żeński a cappella (2003)
Siedem twarzy... na fortepian (2003)
Beats na trzech perkusistów (2003)
Devil’s Elbow na kwartet smyczkowy (2004)
Fantasy on a Theme of Schumann na orkiestrę kameralną (2004)

Jedenaście oddechów... na saksofon

(2005)
Ecclesia Psychedelica na sopran, baryton, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2005-2006)
Oprawa muzyczna do programu TVP2 / TVP Kultura Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka (2007-2015)
Trans.For.My.Emptiness (Transforma) na organy (2008)
Opertura opracowanie tematów operetkowych na orkiestrę (2008)
Tulę Cię do serca na sopran i kwartet smyczkowy, do słów kompozytorki (2009)
Mysterium Iniquitatis oratorium na mezzosopran, aktora i organy (2015)

literatura wybrana

Gwóźdź Magdalena Rodzina nie jest najważniejsza, wyznanie najsłynniejszej polskiej dyrygentki [wywiad], „iWoman” 2012
Hosaniak Katarzyna Paszporty Polityki, "Twoja Muza" 2006 nr 1, s. 7.
Jarosz Aleksandra Czy muszę umrzeć aby żyć? [wywiad], Onet.pl 2015
Tumiłowicz Bronisław Młode dyrygentki czyli muzyczny testosteron [wywiad], „Tygodnik Przegląd” 2008
Łukaszewski Marcin T. Pasternak Klaudia  w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, t. II Biogramy (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Warszawa / Gdańsk 2005