Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dzięki nazywowkinach.pl wielbiciele holenderskiego skrzypka wkroczą w rok 2019 tanecznym krokiem. Od 1 stycznia będą mogli oglądać w blisko 100 kinach najnowszy koncert André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa, zarejestrowany pod koniec tego roku w Sydney.

Popularny skrzypek André Rieu powraca do kin na całym świecie, aby zaprezentować specjalny koncert karnawałowy, zarejestrowany w Sydney Town Hall – zabytkowym ratuszu tego australijskiego miasta. André mówi: „Jestem absolutnie zachwycony, że mogłem po raz pierwszy przygotować mój koncert noworoczny dla kin. Możliwość wystąpienia w historycznym ratuszu w Sydney przyprawia mnie o prawdziwy dreszczyk emocji i nie mogę się doczekać, aby podzielić się tym koncertem z kinową publicznością na całym świecie. Obiecuję: będzie dużo niespodzianek!”.

W programie wieczoru znalazły się zarówno pieśni i piosenki świąteczne, hity muzyki klasycznej i filmowej, jak i prawdziwie karnawałowe przeboje z operetek i wiedeńskie walce. Ponadto znów pojawią się ulubieni wokaliści – sopranistki i tenorzy współpracujący z André, a także mnóstwo innych gości. To spektakularny świąteczny koncert, pełen przebojów muzyki klasycznej i popularnej. Jak zwykle widzowie będą mieli okazję zajrzeć za kulisy, chłonąc atmosferę zabawy towarzyszącą temu wydarzeniu, a także zwiedzić Sydney podczas filmowej wycieczki.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisję, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Początek karnawału to czas obfitych i różnorodnych wrażeń. Po sylwestrowych fajerwerkach proponujemy Państwu równie wybuchową mieszankę. 5 stycznia 2018 roku w ICE Kraków Congress Centre (ul. Marii Konopnickiej 17) o godz. 19:00 Sinfonietta Cracovia zagra w towarzystwie światowej sławy wirtuozów z Janoska Ensemble.

Klasyka noworocznych koncertów przyprawiona eklektycznym brzmieniem spod znaku gypsy jazzu rozpali nawet najzimniejszy styczniowy wieczór. Janoska Ensemble koncertuje na całym świecie, a ich nagrania usłyszeć możemy między innymi dzięki Deutsche Grammophon. Niecodzienne połączenie gypsy jazzu, klasyki oraz world music tworzy unikatowy styl, określany jako Janoska Style. Tym razem usłyszymy ich brawurowe interpretacje dzieł Straussów, Paganiniego i Mozarta.

„Jeśli ktoś chce skosztować noworocznego Wiednia – zapraszamy serdecznie do Krakowa!” – zachęca Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i członek orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Miasto Kraków od zawsze łączy tradycję z nowoczesnością. Noworoczny Koncert Sinfonietty Cracovii i Janoska Ensemble to muzyczne przypieczętowanie wartości od lat towarzyszących mieszkańcom i mieszkankom tego miasta.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


Najpiękniejsze polskie kolędy zabrzmią 5 i 6 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w szczecińskich świątyniach: Kościele pw. św. Mikołaja Biskupa (ul. Golisza) i Kościele garnizonowym (pl. Zwycięstwa).

Na koncerty zaprasza Opera na Zamku w Szczecinie. Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 r. jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Chór teatru wykona tradycyjne pieśni bożonarodzeniowe w niepowtarzalnej atmosferze wybranych szczecińskich kościołów. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nada szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, podkreślając niepowtarzalny charakter każdej z kolęd.

Program koncertu urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella: Dziś z żywota Pańskiego do słów Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Niemowlątko na słomie i Prowadź gwiazdeczko do słów Elżbiety Szeptyńskiej. Artyści Opery na Zamku śpiewem i muzyką, wykonaną pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej, podkreślą radosny i nastrojowy charakter świąt Bożego Narodzenia.

Bilety będzie można kupić w kościołach przed koncertem.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/261-cicha-noc 


W 2019 roku przypada dwusetna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki. Obchody Roku Moniuszki zainauguruje koncertowe wykonanie Halki 5 stycznia 2019 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Opera zabrzmi w języku włoskim z grającą na instrumentach historycznych orkiestrą Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego. Po raz pierwszy we współczesności zabrzmi Moniuszkowskie arcydzieło w kształcie muzycznym, jaki prawdopodobnie słyszał kompozytor i publiczność jego czasów.

Fabio Biondi, legendarny włoski skrzypek i dyrygent, twórca i dyrektor artystyczny Europa Galante, stawia Moniuszkę na równi z Bellinim, Donizettim i Verdim, odkrywa nowe oblicze dzieła tak nam wszystkim bliskiego, tak bardzo i niezmiennie w Polsce popularnego, wydobywając całą urodę, finezję i błyskotliwość muzyki ojca polskiej opery. Wykonanie to będzie powtórzeniem sensacyjnego koncertu, który odbył się w ramach Festiwalu Chopin i jego Europa w 2018 roku. W tym samym dniu odbędzie się premiera fonograficzna zrealizowanego wówczas nagrania Halki.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2018-2019/inauguracja-roku-moniuszki-halka/termin/2019-01-05_19-00/ 


W dniach 5 i 6 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 odbędą się cieszące się dużą popularnością koncerty noworoczne, organizowane przez Kopalnię Soli „Wieliczka” oraz Operę Krakowską.

Koncerty odbywają się w jednej z najpiękniejszych przestrzeni wielickiej Kopalni – usytuowanej 125 metrów pod ziemią komorze „Warszawa”. Wieczory te co roku gromadzą publiczność zarówno z Krakowa, jak i gości z całej Polski i z zagranicy. W tym roku będą oni podziwiać sztukę wykonawczą Katarzyny Oleś-Blacha, Iwony Sochy, Moniki Korybalskiej, Krzysztofa Kozarka, Adama Sobierajskiego oraz Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

W programie znajdą się fragmenty ze znanych i lubianych przez publiczność operetek, takich jak Loteria na mężów K. Szymanowskiego, Ptasznik z Tyrolu K. Zellera, Wesoła wdówka F. Lehára, Zemsta nietoperza i Baron cygański J. Straussa, Clivia N. Dostala czy Księżniczka czardasza E. Kálmána. Choć głównym motywem wieczoru będzie operetka, w drugiej części koncertu nie zabraknie włoskich przebojów, na które złożą się pieśni neapolitańskie. Zabrzmią Torna a Surriento Ernesto De Curtisa, Santa Lucia Teodoro Cottrau, Felicita C. Minellono, Lasciatemi cantare T. Cutugno i Volare D. Modugno.

Informacja o biletach – na stronie https://www.kopalnia.pl/aktualnosci/imprezy/koncerty-noworoczne-w-kopalni-soli-wieliczka-2019 


6 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miała miejsce polska premiera kompozycji Pawła Szymańskiego, która powstała na zamówienie BBC.

Muzyka polska w brytyjskim wydaniu – tak w skrócie przedstawia się program wieczoru, podczas którego wystąpi BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Michała Nesterowicza. Pierwsza z kompozycji, Preludium symfoniczne "Polonia” op. 76 Edwarda Elgara, napisana w 1915 roku na prośbę dyrygenta Emila Młynarskiego, stanowi w historii wyjątkowy hołd dla muzyki polskiej.

Wieczór, poza opracowaniem Elgara, wypełni też muzyka polskich twórców trzech różnych pokoleń. W wykonaniu kanadyjskiej pianistki o polskich korzeniach Janiny Fialkowskiej zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Paderewskiego. Kompozycja zadedykowana została wiedeńskiemu nauczycielowi kompozytora Teodorowi Leszetyckiemu. Dziełem młodego twórcy, choć uznawanym za przełomowe i zapowiadającym dalszy rozwój stylu kompozytora, jest I symfonia Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu zabrzmi także nowy utwór zamówiony przez BBC u jednego z najlepiej rozpoznawalnych współczesnych polskich kompozytorów Pawła Szymańskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/980-BBC_Symphony_Orchestra 


8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”.

Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Charyzmatyczna postać, wzbudzająca emocje do dzisiaj. Jakie są jego zasługi dla Chopina, którym inspirował się całe życie, uznając jego twórczość za wzór sztuki narodowej? Wystawa „Paderewski Chopinowi" wyróżnia się w kontekście innych wydarzeń poświęconych wybitnej postaci artysty. Scenariusz ekspozycji koncentruje się bowiem na chopinowskich wątkach w jego życiu i działalności. Motywy te w szczególny sposób wybrzmiewają w Muzeum Chopina.

Niektóre spośród 40 obiektów należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina są prezentowane po raz pierwszy. Wśród pamiątek znalazły się m.in. cenne autografy muzyczne jak np. rękopis słynnego Menueta G-dur, zbiór portretów pianisty, w tym obraz autorstwa Louisa Frédérica Schützenbergera, którego barwami inspirowali się projektanci wystawy oraz przedmioty osobiste: wizytówka czy walizka Paderewskiego. Na ekspozycji prezentowany jest również autograf Ballady g-moll op. 23 Fryderyka Chopina, pozyskany do kolekcji Muzeum w 2017 roku. Jedna z części wystawy poświęcona została kwestiom rejestracji wykonań Paderewskiego. W zaaranżowanej specjalnie przestrzeni można obejrzeć rolkę pianolową i Paderewskiego we fragmencie filmu Moonlight sonata z 1937 r. Dzięki zachowanym programom koncertowym poruszony został wątek występów pianisty w Europie i Stanach Zjednoczonych, za sprawą rękopisów – zakorzenienie kompozytora w estetyce romantyzmu. Wystawa ukazuje także inne oblicza Paderewskiego – mówcy, redaktora dzieł wszystkich Chopina i filantropa.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie specjalne oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Marta Tabakiernik, połączone z koncertem Michała Szymanowskiego. Pianista wykona kompozycje Chopina i Paderewskiego.

Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 


Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza w dniach 9-10 stycznia 2019 roku na II Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej pt. „Klawesyn bez granic”, otwierające rok obchodów jubileuszy dwóch wielkich klawesynistek XX i XXI wieku.

W 2019 roku mija 140. rocznica urodzin i 60. śmierci Wandy Landowskiej; 80-te urodziny obchodziłaby klawesynistka Elżbieta Chojnacka. Podczas Seminarium zostaną wygłoszone referaty o twórczości wybitnych artystek i współczesnej muzyce klawesynowej. Obok wykładów zaproszonych gości (dr. hab. Roberta Stefańskiego, dr. hab. Artura Zagajewskiego, dr. hab. prof. UMFC Marcina Tadeusza Łukaszewskiego) odbędą się warsztaty wykonawcze, które poprowadzi gość specjalny wydarzenia – dr Gośka Isphording, prof. Conservatorium van Amsterdam – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

W ramach Seminarium 9 stycznia o godz. 18.15 odbędzie się koncert, poprzedzony wykładem dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Program koncertu będzie panoramicznym przedstawieniem zjawisk w nowej muzyce klawesynowej. Utwory zabrzmią na kopii instrumentu historycznego oraz na klawesynie wzorowanym na instrumencie Pleyela, zbudowanym według pomysłu Wandy Landowskiej. Dwa typy instrumentów, różne brzmienie, różne możliwości techniczne: jeden wyrosły z pomysłu na unowocześnienie, drugi – z mistrzowskich tradycji XVIII wiecznych. W programie znalazły się utwory Artura Zagajewskiego, Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, Huga Moralesa Murguìi, Jukki Tiensuu, Marka Pasiecznego, Andrzeja Cwojdzińskiego, Maurice’a Ohany i Granta McLachlana.

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153324-koncert-z-cyklu-klawesyn-i-muzyka-dawna 


9 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się recital laureatki III nagrody i nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego Maji Horvat.

Słoweńska skrzypaczka Maja Horvat w 2015 roku ukończyła Konserwatorium Muzyczno-Baletowe w Lublanie w klasie Volodji Balžalorskiego. Od października 2015 studiuje w londyńskim Royal College of Music w klasie prof. Daniela Rowlanda i prof. Leonida Kerbela. Pracowała pod kierunkiem wielu cenionych pedagogów, takich jak Ivry Gitlis, Anton Martynow, Alina Ibragimowa, Saewon Suh (Korea), Vasilij Meljnikov (Akademia Muzyczna w Lublanie), Tatiana Bałaszowa (Rosja), Igor Ozim (Mozarteum Salzburg), Wonji Kim Ozim (Mozarteum Salzburg). Jako solistka i kameralistka zdobyła szereg nagród konkursów krajowych i międzynarodowych. Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium Muzyczno-Baletowego w Lublanie, Orkiestrą Kameralną „Mladi ljubljanski solisti” („Młodzi soliści lublańscy”), Orkiestrą Kameralną im. Mendelssohna i orkiestrami okolicznościowymi. W 2019 roku planuje odnowić współpracę z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, a pod koniec tego samego roku występować będzie z Orkiestrą Filharmoniczną Royal College of Music. Jest stypendystką tej uczelni.

Podczas recitalu w Katowicach wykona utwory Johannesa Brahmsa, Eugène Ysaÿe’a, Paula Hindemitha oraz Nockturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1354/sroda-modych-koncert-laureatow-i-miedzynarodowego-konkursu-muzycznego-im-karola-szymanowskiego-maja-horvat 


Druga edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie już od stycznia powraca do siedziby Orkiestry. W nowym roku hasło przewodnie to „Od duetu do oktetu”. Pierwszy koncert odbędzie się 9 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry (ul. Grochowska 272).

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Muzycy Sinfonii Varsovii już po raz drugi wystąpią w ramach cyklu koncertów kameralnych. Pierwsza odsłona Sinfonia Varsovia Kameralnie skupiona była wokół muzyki polskiej ostatnich 100 lat. Tegoroczna edycja prowadzi natomiast słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. W programach poszczególnych koncertów znajdzie się muzyka polska, klasyczne pozycje repertuaru kameralnego, ale również wiele mniej znanych kompozycji i oryginalnych aranżacji.

Cykl rozpocznie się od spotkania z trzema duetami utworzonymi z różnych połączeń klarnetu basowego, fagotu i fortepianu. W programie znajdzie się Sonata op. 168 Camille’a Saint-Saëns’a w transkrypcji na klarnet basowy i fortepian oraz Lied François Rasse’a na ten sam zestaw instrumentów, a także Sonata na fagot i wiolonczelę B-dur KV 292 Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu na fagot i klarnet basowy i Concertino Marcela Bitscha na fagot i fortepian. Do muzyków Sinfonii Varsovii Karola Sikory (klarnet basowy) i Szymona Michalika (fagot) dołączą pianistki: Wioletta Fluda i Romana Orłowska.

Wszyscy, którzy pragną dowiedzieć się czegoś więcej o wykonywanych utworach, po koncertach będą mogli spotkać się z muzykami i porozmawiać o wysłuchanej muzyce.

Wstęp na koncerty jest wolny.

(Szymon Maliszewski)

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się koncert „Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu”.

Karnawał to wyjątkowo dobry czas dla operetki, potocznie zwanej „podkasaną” muzą. Dawniej słowo „operetka” oznaczało po prostu jednoaktową operę. Dopiero sukces Orfeusza w piekle Offenbacha w Paryżu w 1858 usankcjonował ten gatunek sztuki – operetkę w dzisiejszym znaczeniu. Przyjemne, często żartobliwe tematy operetkowe chętnie podejmują najwięksi, poważni mistrzowie batuty, tak jak maestro José Maria Florêncio.

Symfonicy na wstępie pod jego dyrekcją zagrają właśnie Uwerturę do słynnego Orfeusza w piekle, następnie utwór inspirowany twórczością Offenbacha współczesnego polskiego kompozytora Macieja Małeckiego. Jego muzyka jest silnie osadzona w XX-wiecznej tradycji, a wśród opisujących ją pojęć mogą się znaleźć takie, jak neoklasycyzm, konstruktywizm, koloryzm. Program zamkną fragmenty z operetki wybitnego dyrygenta, pianisty i kompozytora amerykańskiego Leonarda Bernsteina. W 2018 świat świętował 100-lecie jego urodzin. Jego Kandyd to dzieło pogodne i refleksyjne zarazem, dowcipnie opowiada o człowieku, który idzie przez życie z ufnością dziecka, mimo że spadają na niego wszystkie tragedie świata.

W role solistów wcielą się Ewelina Osowska, która dysponuje sopranem koloraturowym i z powodzeniem wykonuje również muzykę rozrywkową, oraz tenor Jacek Laszczkowski – jeden z najbardziej interesujących śpiewaków ostatnich lat, którego repertuar „obejmuje czterysta lat historii muzyki”.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/brazylijczyk-nie-tylko-w-paryzu/ 


Narodowe Forum Muzyki Filharmonia Wrocławska zaprasza na wyjątkową muzyczną podróż do Szkocji 11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00. W programie koncertu usłyszymy aż dwa dzieła inspirowane pięknem tego kraju, których autorami są niemieccy kompozytorzy – Max Bruch i Felix Mendelssohn Bartholdy.

Tym razem do Szkocji wyruszymy przez… Mołdawię. Stanie się tak za sprawą rozpoczynającej koncert Rapsodii na tematy mołdawskie autorstwa Mieczysława Wajnberga – odkrywanego „na nowo” kompozytora polsko-żydowskiego pochodzenia. W jego dorobku artystycznym utwór ten jawi się jako dzieło dosyć lekkie, będące urokliwym obrazem mołdawskiego i bałkańskiego folkloru. W tej niezwykle porywającej muzyce usłyszeć możemy również klezmerską nutę, która przypomina o korzeniach kompozytora. Rapsodia powstała podczas pobytu Wajnberga w Rosji i wpłynęła na poprawę pozycji kompozytora na moskiewskiej scenie muzycznej. Wśród wykonawców dzieła był m.in. Dawid Ojstrach, który swoją interpretację przedstawił publiczności podczas koncertu w Moskwie w 1953 roku.

Pośród dzieł „szkockich”, które zostaną zaprezentowane podczas tego koncertu, odnajdujemy zarówno utwór na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry, jak i sporych rozmiarów kompozycję symfoniczną. Swoją Fantazję szkocką Max Bruch napisał w 1880 roku dla legendarnego hiszpańskiego skrzypka, jakim był Pablo de Sarasate. Muzyczną pocztówkę ze Szkocji ma w swoim dorobku twórczym również Felix Mendelssohn Bartholdy. Jego III Symfonia została zainspirowana młodzieńczą podróżą do tego kraju.

Orkiestra NFM wykona utwory pod batutą Gabriela Chmury. W roli solisty wystąpi znakomity rosyjski wirtuoz Boris Belkin, wykładowca Conservatorium Maastricht.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6540 


12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12. stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 


W Nowy Rok dobrze jest wkroczyć przy dźwiękach muzyki – tej najlepszej, w doskonałych wykonaniach. Wszystko to zapewni koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 12 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Orkiestrą Sinfonia Iuventus zadyryguje Maestro Antoni Wit, należący do najbardziej cenionych na świecie polskich dyrygentów. W roli solistki wystąpi pochodząca z USA młoda skrzypaczka Angela Wee, która jest tryumfatorką wielu konkursów, m.in. w 2015 roku zdobyła drugą nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Pablo Sarasatego (Hiszpania). Szczególnie ciekawie zapowiadają się więc jej interpretacje błyskotliwych, skrzących się brawurową wirtuozerią dzieł tego mistrza romantycznej wiolinistyki, prezentowanych tu w nader ciekawym wyborze – jego dwóch koncertowych fantazji na motywach oper Faust Gounoda i Carmen Bizeta oraz popularnych Melodii cygańskich. Gorące słońce Iberii opromieniać będzie też muzykę z baletu Trójkątny kapelusz Manuela de Falli, na motywach żartobliwej historii o złym burmistrzu (tytułowe nakrycie głowy to symbol jego urzędu) i przebiegłej młynarce, rozgrywającej się w scenerii andaluzyjskiego miasteczka.

Te trzy ostatnie kompozycje ukazują ważny nurt muzyki XIX stulecia, która wchłaniała i sublimowała elementy muzyki tradycyjnej – czasem nieświadomie, częściej jako element założonego, choć nierzadko powierzchownego ludowego sztafażu. Akcentem rodzimym będzie jedna z mniej znanych, a bardzo interesujących uwertur Moniuszki, do opery Paria.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/koncert-noworoczny/ 


12 stycznia 2019 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert kompozytorski prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira Czarneckiego z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej.

Zabrzmią kompozycje kameralne o polskim, patriotycznym wydźwięku, m. in. Fantazja wierchowa, Sonata żałobna, Mazurki na fortepian, Capriccio Zawrat, Sonata kujawska i Trio Perseidy (pamięci bohaterom poległym o wolność).

Fantazja wierchowa to kompozycja okresu „strukturalnego”, w której zestawienia rozmaitych interwałów dają interesujące efekty brzmieniowe, łącznie z brzmieniami quasi sonorystycznymi. W Sonacie żałobnej czynnik linearno-melodyczny jest głównym nośnikiem formy. Cała kompozycja wyprowadzona jest z naczelnego trzynastodźwiękowego motywu melodycznego, który rozpoczyna partia fortepianu. Punktami zwornikowymi są drobne cytaty chorałowe z gregoriańskiej Mszy Requiem. Pozostałe kompozycje reprezentują aktualny styl, który kompozytor nazywa „analogizm”. To próba łączenia wielu elementów i cech z bliższej lub dalszej przeszłości rozwoju muzyki europejskiej, przetworzone na swój oryginalny sposób. Mamy tu więc sięganie do tradycyjnej formy trzyczęściowej (Trio i Sonata kujawska), z odcinkową budową formalną na wzór odcinkowości barokowej, łączenie tradycyjnej harmonii quasi-tonalnej z akordami o charakterze strukturalnym, czy brzmieniami quasi-spektralnymi. W linii melodycznej są motywy zaczerpnięte z polskiej melodyki ludowej, ale przetworzone w konwencji minimal-music, czy przekształcone w technice repetytywnej.

Utwory zaprezentują przyjaciele kompozytora – znani polscy artyści z Warszawy, Poznania, Gdańska, Bydgoszczy: skrzypkowie Paula Preuss, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, altowiolista Lech Bałaban, wiolonczelista Filip Syska, kontrabasista Andrzej Kaczanowski, flecistka Klaudia Grad. Partię fortepianu wykonają Larysa Miszkowska-Wiltos, Radosław Kurek, Witold Kawalec Krzysztof Sowiński.

Wstęp na koncert jest wolny.


W spektaklu Adriana Lecouvreur Francesca Cilèi w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara, transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia 2019 roku, w głównych rolach zobaczymy Piotra Beczałę i Annę Netrebko. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18.35.

Opera nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki – wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera Adriana Lecouvreur to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Rachvelishvili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


13 stycznia 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmią utwory Franciszka Araszkiewicza i Michała Pawełka.

Zapraszamy na wyjątkowy koncert Orkiestry Muzyki Nowej! Zespół, który znany jest z tego, że nie boi się awangardy, nowych doświadczeń i eksperymentów już 13 stycznia w sali kameralnej wykona dzieła łamiące wszelkie konwencje. Sam tytuł koncertu „Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)” zapowiada niesamowite przeżycia i doznania nie tylko słuchowe! Podczas wydarzenia będziemy mogli podziwiać również grafiki Diabolus in musica Ewy Synowiec czy wykres fal mózgowych dyrygenta, które będą wyświetlane podczas wykonania odpowiednich kompozycji.

W interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca jako pierwszy zabrzmi utwór Thierry'ego De Mey'a wykorzystujący niezwykłe instrumentarium – Musique de table na 3 perkusistów i stoły. Następnie usłyszymy równie eksperymentalne Innerealization na orkiestrę kameralną i elektronikę sterowaną za pomocą fal mózgowych i pól elektromagnetycznych skomponowane przez Franciszka Araszkiewicza. Koncert zakończy wykonanie Simeia na orkiestrę kameralną i elektronikę Michała Pawełka.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1397/orkiestra-muzyki-nowej-koncert-na-stoy-fale-mozgowe-i-elektronike-w-pudeku 


13 stycznia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego o godz. 17.00 będzie miał miejsce koncert świąteczny „Kolędy polskie”.

Kolędy śpiewa się od 24 grudnia do 2 lutego. Zostały więc włączone do programu wieczoru organowego cenionego wirtuoza i kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina zaprezentuje kolędy polskie, dawne i mało znane, w opracowaniu Botora. Zabrzmią w jego wykonaniu także improwizacje organowe.

Jak pisze Karina Paszek: „znamy 9 kolęd piętnastowiecznych, z XVI wieku pochodzi już około stu (w tym 32 pochodzenia czeskiego w kancjonałach polskich protestantów; czeskiego pochodzenia jest np. kolęda Stała się rzecz wielmi dziwna z 1442 roku). Zdecydowanie częściej znamy teksty starych kolęd, niż ich melodie, które do naszych czasów zachowały się w tabulaturze Jana z Lublina, anonimowych ulotkach i przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1596 roku (obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej). Kiedy w baroku unarodowiono ewangeliczne treści, z Palestyny do Polski przenosząc akcje kolęd, powstawać zaczęły pastorałki – dziś kapitalna kopalnia wiedzy o dawnej polskiej wsi – imionach pasterzy, ich darach, instrumentach i narzędziach, jakich używali. Klasycyzm nadał kolędom nowe oblicze harmoniczne. W wielu utworach pojawiła się sentymentalna czułostkowość. XIX-wieczne kolędy wypełni już pewien konwencjonalizm. Kolędy mają bardzo zróżnicowaną formę od chorału czy uroczystego marszu, przez marsze i tańce (polonez, mazurek, krakowiak) po dumki”.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295775592356!3060.html 


W 2019 roku przypada 110. rocznica urodzin oraz 50. rocznica śmierci wybitnej polskiej Kompozytorki – Grażyny Bacewicz. Z tej okazji 14 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert studentów klas skrzypiec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Grażyna Bacewicz – absolwentką warszawskiego Konserwatorium Muzycznego – uczyła się gry na skrzypcach w Warszawie u Józefa Jarzębskiego oraz w Paryżu u André Toureta i Karla Flescha. Jako koncertujący wirtuoz do połowy lat 1950-tych odnosiła duże sukcesy na estradach Polski, Francji, Hiszpanii, Belgii, Czechosłowacji, Rosji, Rumunii i Węgier. W swojej pracy twórczej wiele uwagi poświęcała skrzypcom i innym instrumentom smyczkowym. W jej olbrzymim dorobku kompozytorskim utwory na instrumenty smyczkowe stanowią część zasadniczą. Była autorką dwóch sonat na skrzypce solo, pięciu sonat na skrzypce i fortepian. Miniatury skrzypcowe, jak Kaprys polski czy Oberek grają młodzi skrzypkowie na całym świecie. Napisała Grażyna Bacewicz również siedem koncertów skrzypcowych, co jest liczbą w dzisiejszych czasach wprost rekordową! Ponadto skomponowała Koncert na altówkę i orkiestrę oraz dwa koncerty wiolonczelowe. Ale prawdziwe bogactwo to jej muzyka kameralna, na którą składa się – między innymi – siedem kwartetów smyczkowych, dwa kwintety fortepianowe z udziałem, oczywiście, smyczków, Kwartet na czworo skrzypiec i Kwartet na cztery wiolonczele. Grażyna Bacewicz jako utalentowana skrzypaczka wiedziała, jak pisać na instrumenty smyczkowe, aby było efektownie i wygodnie, jako utalentowana kompozytorka zaś pisała muzykę interesującą, więc wiele jej utworów zyskało dużą popularność zarówno wśród muzyków, jak i publiczności.

W programie koncertu na estradzie UMFC znajdą się m.in. Oberek, Kaprys polski, Taniec mazowiecki, Sonata skrzypcowa, Sonata na skrzypce solo oraz Kwartet na czworo skrzypiec dedykowany „studentom warszawskiego Konserwatorium”.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


14 stycznia 2019 roku o godz. 18.15 w Pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej wypełni muzyka kameralna na wiolonczelę i fortepian. Zabrzmią utwory Mieczysława Wajnberga w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą jego urodzin.

W programie wieczoru pojawią się dwie sonaty na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Artyści podczas poniedziałkowego „Wieczoru” wykonają Sonaty na wiolonczelę i fortepian op. 21 i op. 63 kompozytora. Koncert jest częścią projektu poświęconego promocji twórczości Wajnberga, który muzycy realizują wspólnie ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W najbliższych tygodniach ukaże się również ich wspólna płyta z muzyką tego kompozytora.

Wiolonczelista Wojciech Fudala ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz z najwyższym wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli. Od 2018 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Bardzo istotną częścią działalności Wojciecha Fudali jest kameralistyka. Jest członkiem i założycielem Polish Cello Quartet, a od roku 2017 regularnie występuje z Michałem Rotem. Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Kameralnej tejże uczelni.

Muzycy wykonają także dwa utwory Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego: Romance sans paroles op. 109 na wiolonczelę i fortepian oraz II Sonatę wiolonczelową D-dur op. 58.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153330-wieczor-muzyczny-w-100-lecie-urodzin-mieczyslawa-wajnberga