Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrza krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 


3 lipca 2019 roku w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego odbędzie się bezprecedensowe wydarzenie muzyczne, poświęcone 450-leciu Unii Lubelskiej. Już od godz. 18.00 sala koncertowa Filharmonii pobrzmiewać będzie dźwiękami utworów spod pióra twórców polskich, litewskich, białoruskich i ukraińskich.

Wszystkie te narodowości zamieszkiwały na terenach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Spotkanie tych czterech kultur przenikających się wzajemnie przez wieki uczci tym samym 450 rocznicę podpisania aktu Unii Lubelskiej. Koncert będzie unikatową okazją do wysłuchania zarówno znanych dzieł, jak i utworów bardzo rzadko wykonywanych.

Podczas koncertu przygotowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Filharmonii Lubelskiej 3 lipca 2019 roku będziemy mogli bliżej przyjrzeć się ogromnej różnorodności twórczości muzycznej Polaków i mieszkańców ziem Rzeczypospolitej innych narodowości. Zaprezentowany zostanie przekrój utworów od XVIII do XX wieku, z różnych gatunków: od arii operowych, przez pieśni i solowe utwory instrumentalne, po tradycyjne melodie ludowe. Osią koncertu będą dzieła Stanisława Moniuszki oraz Fryderyka Chopina, wielkich ambasadorów polskości, ale nie zabraknie utworów innych kompozytorów polskich (Jelski, Joteyko, Noskowski, Niewiadomski), jak i innych narodowości zamieszkujących tereny przedrozbiorowej Polski i Litwy (Holland, Stepowyj, Čiurlionis). Nie zabraknie akcentu zza wschodniej granicy – w programie zabrzmi kilka klasycznych kompozycji na tradycyjne białoruskie cymbały.

W „Koncercie dialogu” wystąpią artyści związani z Lubelszczyzną: śpiewacy Anna Barska, Dorota Szostak-Gąska, Natalia Skipor, Mariola Zagojska, Jakub Gąska, utwory skrzypcowe wykona Magdalena Maciąg, a przy fortepianie zasiądzie Agnieszka Schulz-Brzyska. Koncert wzbogaci udział artystów gościnnych z Polski i zagranicy. Wystąpią Natalia Kovalenko z Ukrainy, Maria Kuczyńska z Białorusi oraz Aleksander Ładysz. Koncert słowem wiążącym opatrzy Andrzej Gładysz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon również w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad Koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/ 


Kongres Polskiej Federacji Pueri Cantores odbędzie się w Lublinie w dniach 4–7 lipca 2019 roku pod hasłem „Ut unum sint” i będzie miał charakter wielkiego wydarzenia religijnego i kulturalnego.

Polska Federacja Pueri Cantores jest stowarzyszeniem chórów chłopięcych, dziewczęcych, dziecięcych i młodzieżowych działających w ramach Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce, jak też w szkołach muzycznych czy ośrodkach kultury. Udział w jubileuszowym Kongresie wezmą chóry międzynarodowej Federacji Pueri Cantores, m.in. z Litwy, Łotwy, Ukrainy, Węgier oraz chóry Polskiej Federacji Pueri Cantores. Kongres w Lublinie przeżywany w duchu modlitwy Jezusa Chrystusa Ut unum sint ma być okazją do budowania jedności, której najdoskonalszy wzór chrześcijanin otrzymuje poprzez uwielbienie i adorację wewnętrznego życia Trójcy Przenajświętszej.

Przez cztery dni uczestnicy wydarzeń kongresowych będą na Lubelszczyźnie świętować 450-lecie Unii Lubelskiej, a także modlić się o pokój na całym świecie, wykorzystując bogate spektrum kompozycji religijnych – od tradycyjnych utworów gregoriańskich po dzieła najnowszej literatury muzycznej. Z racji ogłoszenia roku 2019 Rokiem Moniuszkowskim, w ramach Kongresu wybrzmią także kompozycje religijne Stanisława Moniuszki. W programie Kongresu znalazło się kilka wydarzeń muzycznych. Podczas „Nocy chórów” 5 lipca koncerty będą miały miejsce w kościołach Lublina, Kazimierza Dolnego, Lubartowa, Chełma, Puław. Następnego dnia w Lublinie odbędzie się piknik chóralny i koncert galowy. Około 1000 uczestników z całej Polski, a także gości zagraniczni prawykonają kompozycję Ut unum sint Henryka Jana Botora.

Patronatem honorowym wydarzenie objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://lublin2019.puericantores.pl/kongres/ 


„Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” to festiwalowa specjalność Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i nie inaczej będzie w dniach 5–7 lipca 2019 roku. Po raz szósty kameraliści zagoszczą w gotyckich kościołach regionu, aby zaprezentować słuchaczom najpiękniejsze dźwięki polskiej muzyki klasycznej.

Festiwalowym repertuarem artyści uczczą pamięć Stanisława Moniuszki. Nieprzypadkowo, gdyż w tym roku przypada 200. rocznica urodzin twórcy opery narodowej. Słusznie, ale, jak stwierdził jeden z polskich krytyków, „twórczość Moniuszki to dużo wielobarwniejsza muzyczna sieć, pełna kontrastów i paradoksów”. Podczas Festiwalu usłyszymy moniuszkowską Bajkę, I Kwartet smyszkowy oraz pieśni ze Śpiewników domowych w opracowaniu Mateusza Kołakowskiego i Mateusza Mosia na orkiestrę smyczkową. W programie Festiwalu znajdzie się też muzyka wybitnej skrzypaczki i kompozytorki Grażyny Bacewicz.

Wspomniane paradoksy i kontrasty Orkiestra wydobędzie na światło dzienne w towarzystwie znakomitych solistów. Smyczkom EOK będą bowiem wtórować instrumenty Tomasza Mądzielewskiego, Macieja Magnuskiego, Mateusza Mosia i Mateusza Kołakowskiego. O oprawę wokalną koncertów zadba natomiast Katarzyna Moś – reprezentantka Polski podczas 62. Konkursu Piosenki Eurowizji. Za pulpitem dyrygenta, jak co roku, stanie szef artystyczny EOK, maestro Marek Moś.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/vi-festiwal-muzyka-polska-na-warmii-i-zulawach 


42. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 5 lipca i potrwa do 30 sierpnia 2019 roku. Koncerty będą się odbywać w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Dodatkowo na czwartek 15 sierpnia o godzinie 20:30 zaplanowany został koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z Belgii, Stanów Zjednoczonych i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną (również tę inspirowaną folklorem), a nawet jazzową. W programie znalazła się również muzyka polskich twórców: Henryka Mikołaja Góreckiego, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Jacka Sykulskiego, Aldony Nawrockiej, Filipa Cieszyńskiego. Ponadto odbędzie się prawykonanie Ciacony na skrzypce i organy autorstwa Bogusława Grabowskiego.

Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Jest to jednak przede wszystkim okazja, by usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów, które są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka 


XV Festiwal Muzyki Polskiej odbędzie się w dniach 5–20 lipca 2019 roku.

Festiwal organizowany jest przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki, członków Stowarzyszenia Muzyki Polskiej. Celem festiwalu jest prezentowanie dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ukazywanie w rozmaitych kontekstach, ale też konfrontowanie ich z muzyką światową.

Co roku do udziału w Festiwalu zapraszani są znakomici artyści. Dotychczas udział w przedsięwzięciu wzięli: pianiści Ivo Pogorelich, Nicolai Khozyainov, Piers Lane, Peter Jablonski, Jonathan Plowright, skrzypkowie Nigel Kennedy, Akiko Suwanai, Grigorij Żyslin, klawesynistka Elżbieta Chojnacka, a także: Academy of St. Martin in the Fields i London Sinfonietta. W tym roku wydarzenie uświetnią baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku i studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, rosyjski pianista Konstantin Scherbakov, białoruski tenor Yuri Gorodetski, amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, która będzie grała na instrumencie Amatiego z 1676 r.

Podczas tegorocznej jubileuszowej edycji odbędzie się osiem koncertów, a w finale zabrzmi Halka Stanisława Moniuszki w języku włoskim. Usłyszymy też polską muzykę XX wieku. 14 lipca utwory Mieczysława Karłowicza i Emila Młynarskiego wykona Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod dyrekcją Francka Chastrusse’a. Natomiast Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała zaprezentuje utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Janiewicza, Mieczysława Karłowicza, Tadeusza Bairda i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.fmp.org.pl/ 


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2019 roku odbędzie się organizowany przez Filharmonię Koszalińska im. Stanisława Moniuszki jeden z największych i najstarszych festiwali organizowanych w Polsce – 53. Międzynarodowy Festiwal Organowy.

Po krótkiej przerwie Filharmonia Koszalińska powraca do twórczości swego patrona, a Międzynarodowy Festiwal Organowy po przerwie nieco dłuższej powraca do koszalińskiej katedry. To właśnie w niej odbędzie się 9 koncertów głównych Międzynarodowego Festiwalu Organowego w wykonaniu muzyków z całego świata: z Polski, Czech, Kostaryki, Luksemburga, Rosji, Tajwanu, Ukrainy i Włoch. Koncerty festiwalowe będą miały miejsce także w kościołach w Darłowie, Białogardzie, Bobolicach, Dźwirzynie, Mielnie, Szczecinku i Sarbinowie. Udział w koncercie finałowym weźmie światowej sławy skrzypek Konstanty Andrzej Kulka.

Zabrzmią najpiękniejsze utwory muzyki organowej, kameralnej i symfonicznej, w tym kompozycje polskich twórców. Podczas koncertu inauguracyjnego kilkadziesiąt wykonawców (chór Politechniki Koszalińskiej „Canzona”, orkiestra Filharmonii Koszalińskiej oraz soliści pod dyrekcją Karola Borsuka) zaprezentują utwory Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy, Mieczysława Surzyńskiego i Stanisława Moniuszki. Podczas Festiwalu usłyszymy też utwory Adama Jarzębskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Marka Czerniewicza, Macieja Śmietańskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Fryderyka Chopina w wykonaniu zespołu muzyki średniowiecznej Remdih (Czechy). Ponadto 2 czerwca zespół wokalny Art'n'Voices prawykona utwory chóralne kompozytorów polskich młodej generacji: Marka Raczyńskiego i Jakuba Szafrańskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniakoszalinska.pl/ 


5 lipca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert muzyki Wojciecha Kilara.

17 lipca minie 87. rocznica urodzin zmarłego przed prawie sześciu laty Wojciecha Kilara. Z tej okazji filharmonicy śląscy organizują koncert jego muzyki. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej z dyrygenckiego podium poprowadzi Marek Wroniszewski – najlepszy Polak w naszym ostatnim, jubileuszowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, którego Wojciech Kilar był wielkim orędownikiem.

Siwą mgłę na baryton i orkiestrę do tekstu ludowej pieśni góralskiej skomponował Wojciech Kilar w 1979 roku i zadedykował Andrzejowi Bachledzie, który 14 września tamtego roku, w Bydgoszczy prawykonał ten poemat wokalno-symfoniczny wespół z filharmonikami krakowskimi pod batutą Jerzego Katlewicza. Zadedykowany Filharmonii Narodowej Krzesany prawykonała na „Warszawskiej Jesieni” w 1974 roku orkiestra pod batutą Jana Krenza, który powiedział Wojciechowi Kilarowi: „Otworzyłeś okno i wpuściłeś do zatęchłego pokoju muzyki polskiej świeże powietrze”. Kameralnym odpowiednikiem Krzesanego stała się w 1986 roku Orawa na orkiestrę smyczkową, prawykonana 10 marca 1986 r. w Zakopanem przez Polska Orkiestrę Kameralną pod batutą Wojciecha Michniewskiego. O tej – jak pisał Leszek Polony – „kompozycji finezyjnej i żywiołowej zarazem, wyrafinowanej w logice następstw harmonicznych, ekscytującej frenetyczną grą barw z jednej, mistrzowską zaś, gradacyjną konstrukcją muzyczna o narastającym napięciu emocjonalnym z drugiej strony” sam kompozytor mówił, że jest utworem, w którym nie zmieniłby ani jednej nuty. Z muzyki filmowej Wojciecha Kilara do programu koncertu wybrano suity z filmów Francisa Forda Coppoli i Andrzeja Wajdy.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 


W miesiącach letnich bieżącego roku, podobnie jak nieprzerwanie już od 28 lat w Rzeszowie, także w trzech innych miejscowościach Podkarpacia, rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, kameralna, oratoryjna i słowo artystyczne. Podkarpacki Festiwal Organowy potrwa od 7 lipca do 18 sierpnia 2019.

Muzyką najwyższej próby twórczej i wykonawczej wypełnią się nowoczesne i zabytkowe świątynie stolicy województwa: katedra, bazylika Bernardynów, kościoły: św. Krzyża, Wniebowzięcia NMP w Zalesiu i po raz pierwszy św. Rocha w Słocinie, gdzie w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowe, wysokiej klasy koncertowej organy. Ponadto tradycyjnie do festiwalowego kalendarza włączone zostały dwa wielce znaczące obiekty sakralne Podkarpacia: Jarosławskie Opactwo i bazylika Jezuitów w Starej Wsi. Jako miejsce jednego z koncertów debiutuje w tym roku kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy. Skutkiem systematycznego poszerzania geograficznego obszaru realizacji festiwalu, począwszy od tego roku dotychczasowa nazwa Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa wraz z cyklami towarzyszącymi objęte zostały mianem Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Do udziału w tegorocznych koncertach, poza rodzimymi artystami, zostali zaproszeni wirtuozi organów z Niemiec, Włoch i Węgier. Nie zabraknie muzyki kameralnej: wokalnej i instrumentalnej z towarzyszeniem organów, dzieł oratoryjnych Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, a także artystycznego słowa mówionego, przypominającego ciągle trwałe przesłania wybitnych Polaków: św. Jana Pawła II, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i kard. Stefana Wyszyńskiego.

Różnorodność programowa koncertów, obfitość miejsc ich realizacji wraz z ich walorami historycznymi, architektonicznymi i dekoracyjnymi, stanowią o interdyscyplinarnej wartości i unikatowości formuły Podkarpackiego Festiwalu Organowego. Festiwal zostanie zrealizowany dzięki finansowaniu przez Gminę Miasto Rzeszów oraz Województwo Podkarpackie. Sponsorem festiwalu pozostaje niezmiennie od kilku lat rzeszowska firma Watkem.

W imieniu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, głównego organizatora festiwalu oraz podmiotów współorganizujących wydarzenie, Dyrektor Festiwalu dr hab. Marek Stefański serdecznie zaprasza do udziału w festiwalowych koncertach, będących nie tylko okazją do obcowania ze sztuką wysoką, lecz też do muzycznej podróży śladem rzeszowskich i podkarpackich zabytków sztuki sakralnej, w jej wszechstronnych kulturowych odsłonach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.arsproarte.pl 


XII edycja letniego festiwalu plenerowego „Wawel o zmierzchu” odbędzie się w dniach 6 lipca – 31 sierpnia 2019 roku.

Miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. W repertuarze dziewięciu koncertów nacisk będzie kładziony na wartości rodzime. Przewodni motyw festiwalu „Utrwalanie Chopina” łączy się z ukazaniem polskiej twórczości kompozytorskiej: „ambasadora polskości w świecie” Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego. Muzyka polska przedstawiana będzie w szerokim kontekście kultury wysokiej różnych krajów. Obok muzyki Maurice’a Ravela czy Claude’a Debussy’ego w programie znajdzie się twórczość kompozytorów związanych z Krakowem: Artura Malawskiego, Adama Walacińskiego czy Marcela Chyrzyńskiego.

Jak co roku międzynarodowej publiczności przedstawią się Mistrzowie: dyrygent Łukasz Borowicz, pianiści Kevin Kenner i Mariola Cieniawa, wiolonczelista Bartosz Koziak, sopranistki Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha. Wystąpią także młodzi utalentowani artyści, laureaci znaczących konkursów muzycznych: pianiści Krzysztof Książek i Marcin Koziak, skrzypaczka Aleksandra Kuls, gitarzysta Dmytro Holovenko oraz orkiestra CORda Cracovia.

Szczegółowy program koncertów o zmierzchu na wawelskich dziedzińcach dostępny jest na stronie https://wawel.krakow.pl/kalendarium-wydarzen 


W pierwszy weekend lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Poznamy twórczość muzycznej rodziny Maklakiewiczów, usłyszymy muzykę kompozytorów francuskich i belgijskich.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

W koncercie 6 lipca udział weźmie zespół Maklakiewicz Ensemble, który tworzą muzycy, absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu. Artyści są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową. Jednym z najważniejszych zakresów działalności zespołu jest promocja muzyki polskiej, również tworzonej współcześnie. Od roku 2019 zespół realizuje autorski projekt z okazji 120-lecia urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza, w ramach którego prezentuje jego nieznane utwory w Polsce oraz za granicą. W ich wykonaniu usłyszymy też kompozycje jego brata, Franciszka Maklakiewicza. 7 lipca wystąpią utalentowani młodzi polscy artyści: skrzypaczki Karolina Gutowska (absolwentka VI edycji Akademii Sinfonia Varsovia, a obecnie muzyk etatowy Orkiestry), Karolina Mikołajczyk (laureatka programu stypendialnego Młoda Polska i Nagrody Specjalnej ZAiKS), Weronika Weiss (stypendystka MKiDN oraz Fundacji Sinfonia Varsovia) oraz pianiści Wojciech Pyrć (laureat programu stypendialnego „Młoda Polska”) i Weronika Chodakowska (laureatka ogólnopolskich, a także międzynarodowych konkursów pianistycznych). W ich interpretacji usłyszymy muzykę Grażyny Bacewicz, Maurycego Moszkowskiego, a także Eugene’a Ysaÿe’a i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


7 lipca 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego będzie miał miejsce wakacyjny koncert muzyki filmowej.

Muzyki znanej z ekranów nie brakuje w ofercie wakacyjnej Filharmonii Śląskiej. Na jednej scenie ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpią znakomici soliści – klarnecista Roman Widaszek, pianista Grzegorz Biegas oraz aktor i skrzypek Maciej Zakościelny.

Roman Widaszek i Grzegorz Biegas są absolwentami katowickiej Akademii Muzycznej i profesorami macierzystej uczelni. Popularny aktor Maciej Zakościelny, który w 2004 roku na łódzkim festiwalu szkół teatralnych otrzymał nagrodę za ruch sceniczny i ekspresję, ukończył też szkołę muzyczną II stopnia w klasie skrzypiec i niejednokrotnie prezentował swój talent muzyczny podczas spektakli, w tym Śpiewając Jazz w reżyserii Zbigniewa Dzięgiela, towarzyszył podczas przedsięwzięć muzycznych Mariannie Wróblewskiej – jednej z najciekawszych wokalistek w historii polskiego jazzu, oraz Beacie Przybytek – pianistce i wokalistce jazzowej. Ci znakomici goście wespół ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykonają filmowe przeboje Wojciecha Kilara, Enrica Morricone, Johna Williamsa, Bartosza Chajdeckiego i Henryka Kuźniaka. W programie pojawi się również poezja ks. Mieczysława Malińskiego.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 


7 lipca 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu „Dwa nurty”, organizowanego przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej, Pałac w Rybnej i Stowarzyszenie Gorczycki.pl; wydarzenie zatytułowano „Taniec życia”.

Udział w koncercie weźmie Duo Polonais, czyli klawesynistka Ewa Rzetecka-Niewiadomska i śpiewak Hubert Niewiadomski (baryton). „Taniec życia” łączy dwa nurty – barokowy i współczesny. Ciekawym wydaje się zestawienie tych samych emocji wyrażonych w tych przecież skrajnie różnych estetykach, np. miłości czy tęsknoty. „Taniec życia” rozpoczyna się symbolicznym Kyrie z Mszy XI Orbis factor, skłaniającym do rozważań nad istotą naszego istnienia. Utwory Tadeusza Bairda, Henry’ego Purcella i Claudia Monteverdiego opiewają jedną z najważniejszych wartości życia – miłość. Wykwintne tańce barokowe prezentują Suity Purcella. Akompaniowanie Sonetów Tadeusza Bairda na klawesynie to celowy zabieg artystów, którzy odnajdują tym samym elementy monodii akompaniowanej i cechy, które bliskie są muzyce Monteverdiego.

Podczas koncertu prawykonany zostanie utwór Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko Dla Bereniki. Miniatura w stylu barokowym (2019) – opowieść o człowieku, narodzinach, wielkiej miłości, niezwykłej tajemnicy. Utwór został skomponowany specjalnie dla Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej. Pozornie jest to błyskotliwe rondo, utrzymane w barokowej stylistyce. W środkowej zaś części ta solowa miniatura klawesynowa staje się utworem na klawesyn i taśmę. Na nagraniu zostało zarejestrowane bicie serca wtedy jeszcze nienarodzonej Bereniki – córki klawesynistki. Na 40 sekund świat się zatrzymuje: nagranie bicia serca przeplatane jest tylko nielicznymi, subtelnymi akordami na klawesynie.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Konieczna jest rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowy program – na stronie https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-muzyki-klawesynowej-el%C5%BCbieta-chojnacka-center/ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza do wzięcia udziału w jubileuszowej XX edycji Festiwalu i Kursu Muzycznego „Chopin–Górecki”, który odbędzie się w dniach 9–19 lipca 2019 roku.

W ramach przedsięwzięcia odbędą się indywidualne lekcje fortepianu, organów, instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych, akordeonu, harfy, gitary, perkusji, kameralistyki, wokalnych oraz kompozycji z najlepszymi pedagogami, a także koncerty i wykłady. Atmosfera Festiwalu i możliwość czerpania inspiracji z samego źródła bogatego dziedzictwa najwybitniejszych polskich kompozytorów od Chopina do Góreckiego pozwoli uczestnikom doświadczyć niezwykłych i niezapomnianych emocji i wzruszeń.

Koncert Inauguracyjny, podczas którego wystąpi zespół Kwadrofonik, będzie miał miejsce w UMFC 9 lipca o godz. 19.00. Udział w kolejnych koncertach wezmą wybitni wykonawczy i wykładowcy kursu: wiolonczelista Tomasz Strahl, pianista Janusz Olejniczak, perkusista Leszek Lorent i kompozytor Dariusz Przybylski. Wygłoszone zostaną wykłady o metodyce nauczania gry na instrumentach smyczkowych, o muzyce Fryderyka Chopina i polskich kompozytorów XX–XXI w.: ad. dr Aldona Nawrocka poprowadzi wykład zatytułowany Polska muzyka XX wieku – od K. Szymanowskiego do P. Szymańskiego; prof. Andrzej Dutkiewicz wygłosi wykład Od Szymanowskiego do Góreckiego – polska współczesna muzyka fortepianowa XX i XXI w. Podczas wykładu odbędzie się prezentacja wybranych utworów fortepianowych polskich kompozytorów współczesnych, zostaną też omówione niektóre problemy wykonawcze i interpretacyjne. Na zakończenie Festiwalu odbędzie się koncert uczestników Kursu.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.chg.chopin.edu.pl 


11 lipca 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Emanuel Bączkowski i akordeonista Jakub Barycz.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy m. in. Jutrznię Mariana Sawy i improwizacje Emanuela Bączkowskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


W dniach 13–14 lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Zrelaksujemy się przy dźwiękach muzyki hiszpańskiej, brazylijskiej i argentyńskiej, a także przeniesiemy się kilka wieków wstecz słuchając utworów Johanna Sebastiana Bacha i Niccola Paganiniego.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie 13 lipca weźmie gitarowy zespół Woch & Guzik Duo – laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzycznego IBLA Grand Prize 2013 – oraz multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor Piotr Kopietz, który należy do grona kilku muzyków w Polsce koncertujących na argentyńskim bandoneonie oraz na rzadko spotykanej francuskiej akordinie. Artyści zaprezentują kompozycje Marca Pereiry, Joaquina Rodriga, Astora Piazzolli, Manuela de Falli i Tomasa Gubitscha. 14 lipca wystąpi Polski Kwartet Fletowy – zespół, który prezentuje muzykę skomponowaną na cały dostępny wachlarz instrumentów tej rodziny: od fletu piccolo, przez flet altowy do fletu basowego. W ich interpretacji usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Eugène’a Gigouta, Eugène’a Bozzy, Saveria Mercadantego, Niccola Paganiniego i Stanisława Moniuszki.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


W dniach 14–19 lipca 2019 roku w Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odbędzie się Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML. Celem Kongresu IAML 2019, największego dorocznego tego typu wydarzenia na świecie, jest wymiana doświadczeń i prezentacja osiągnięć naukowych bibliotekarzy i archiwistów muzycznych oraz muzykologów zrzeszonych w IAML.

Kongres IAML 2019 ma charakter międzynarodowy i zgromadzi ok. 350 delegatów z 40 krajów, w tym 30 polskich referentów. Uczestnikami kongresu są muzykolodzy, źródłoznawcy, bibliotekarze muzyczni, archiwiści, specjaliści informacji naukowej i muzycy. Reprezentowane są różnorodne instytucje muzyczne, w tym uniwersyteckie ośrodki muzykologiczne, działy muzyczne największych bibliotek narodowych, biblioteki akademii i konserwatoriów muzycznych, centra informacji muzycznej, biblioteki orkiestrowe i radiowe oraz wydawcy muzyczni.

Organizatorzy kładą szczególny nacisk na aspekt naukowy, kulturalny i edukacyjny wydarzenia. Płaszczyzną wymiany doświadczeń będą nie tylko sesje naukowe, ale też warsztaty poświęcone wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w muzyce oraz technikom opracowania źródeł muzycznych.

Kongresowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gromadzenia kolekcji muzycznej w Bibliotece Jagiellońskiej zatytułowana „Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”. W ramach Kongresu odbędą się też targi wystawców muzycznych.

Uroczystą Inaugurację Kongresu IAML 2019 w dniu 14 lipca 2019 uświetni koncert zespołu Capella Cracoviensis. Ponadto w programie kulturalnym Kongresu znajdą się trzy koncerty muzyki polskiej, zorganizowane w świątyniach krakowskich.

Udział w wydarzeniu mogą wziąć tylko zarejestrowani uczestnicy.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o Kongresie są dostępne na stronie: https://www.iaml2019.confer.uj.edu.pl/pl_PL/programme 


Od 14 lipca do 11 sierpnia 2018 roku w Katowicach odbędą się recitale fortepianowe w ramach nowej inicjatywy lokalnej – Piano Tężnia Festiwal.

Otwarcie w kwietniu br. tężni solankowej w Parku Zadole stało się inspiracją dla powstania Piano Tężnia Festiwal. Pomysłodawcą budowy samego obiektu, którą poparło aż 15 000 mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego, był mieszkaniec Ligoty Adam Łęski. W lipcu i sierpniu to wyjątkowe miejsce przyciągać będzie nie tylko mikroklimatem, ale również muzyką fortepianową w wykonaniu śląskich pianistów. Piotr Banasik, Zbigniew Raubo, Tymoteusz Bies, Joanna Domańska i Magdalena Lisak zagrają na specjalnie na ten czas sprowadzonych fortepianach marki Steinway.

Znakomici pianiści i bogaty repertuar ich występów, sięgający do wielkiej literatury muzycznej, m. in. kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, i komentarze słowne wygłoszone przez znanych katowickich teoretyków muzyki niewątpliwie zadowolą wymagających melomanów.

Wstęp na wszystkie recitale jest wolny.


14 lipca 2019 mija pół roku od tragicznego zdarzenia, które wstrząsnęło naszym światem. Tego dnia w ramach VIII Euro Chamber Music Festival w gdańskiej Bazylice Mariackiej o godz. 20:15 odbędzie się nadzwyczajny koncert w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to międzynarodowa impreza poświęcona muzyce kameralnej, tej najpiękniejszej muzyce, noszącej znamiona i wartości jakimi są przyjaźń, duch działania w zespole, dyskusja i otwartość. Czyż nie przypomina to fundamentów filozofii życia i działalności nieżyjącego dziś Męża Gdańska? Idea złożenia swoistego muzycznego hołdu wypłynęła od muzykującego na co dzień ze sobą i tworzącego od podstaw ww. festiwal gdańskiego zespołu Duo del Gesú – francuskiego skrzypka polskiego pochodzenia Arnauda Kaminskiego i altowiolisty, a ponadto ambasadora kampanii społecznej Save the Music, dr. Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa.

Podczas nadzwyczajnego wydarzenia w Bazylice Mariackiej usłyszymy Jerzego Stuhra recytującego m.in. fragmenty z książek śp. Pana Prezydenta, poezję ks. Jana Twardowskiego… Słowa będą przenikały się wzajemnie z utworami Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacoma Pucciniego, Georga Friedricha Händla, Eugeniusza Głowskiego i Michała Lorenca w interpretacji Cappelli Gedanensis pod batutą Rafała Kłoczki.

Wstęp na koncert jest wolny.

Strona internetowa Festiwalu: www.eurochambermusicfestival.com; wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/357697901608991/