Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Radzimir Dębski (JIMEK) i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach łączą muzyczne siły! Wyjątkowy koncert pt. „Symfonia Europejska” odbędzie się 1 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 15-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Program koncertu łączy w sobie dwa muzyczne światy: klasyczny i rozrywkowy. Usłyszymy Poloneza z filmu Pan Tadeusz, skomponowanego przez Wojciecha Kilara, jednego z najbardziej cenionych na świecie polskich kompozytorów. Jego utwór, nawiązujący do tradycji polskich tańców narodowych, to idealny pomost między IX Symfonią d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena, którą wieńczy Oda do radości, a kompozycjami Radzimira Dębskiego, łączącymi w sobie wpływy hip-hopu, jazzu i muzyki filmowej. Utwór Crux to swoisty znak rozpoznawczy kompozytora i wykonywany ponad 50 razy flagowy utwór symfoniczny. Tytuł oznacza „sedno, istotę”. To podróż po różnych światach muzycznych, w których orkiestra symfoniczna staje się czasem chórem, a czasem armią perkusistów. O Historii Jazzu sam autor mówi tak: „Historią Jazzu mogę złożyć hołd temu, co było przede mną”.

Utwory zaprezentują: Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lukasza Borowicza. W roli solistów wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Tadeusz Szlenkier (tenor) i Artur Janda (bas).

Szczegóły – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/15latpolskiwue/aktualnosci/symfonia-europejska-jimek-nospr-borowicz 


Tegoroczna edycja festiwalu „Gaude Mater” odbędzie się w dniach 4–6 maja 2019 roku. Program wydarzenia obejmuje wystawy oraz koncerty muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” i jest obecnie największym w Polsce projektem, promującym muzykę różnych religii i kultur. Prowadzenie dialogu międzykulturowego oraz pokazanie piękna muzyki z różnych stron świata otwiera słuchacza na inne wyznania i uczy tolerancji.

W tym roku zaproszeni do udziału w Festiwalu artyści skoncentrowali się na muzyce polskiej. W ramach wydarzenia prezentowana będzie muzyka ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich, utwory chóralne Stanisława Moniuszki. Festiwal jest otwarty także na muzykę współczesną. Podczas koncertu finałowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej i Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” pod dyrekcją Adama Klocka wykonają „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego i Angelus Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie http://gaudemater.pl/festiwal2019/ 


4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian: Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa, w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 


Jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 


Od 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 


W dniu urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza małych melomanów wraz z ich opiekunami do wspólnego świętowania wyjątkowej rocznicy. Koncert z cyklu „Moniuszko od serca” odbędzie się w sali koncertowej katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) o godz.16.00.

W niedzielę 5 maja upłynie dokładnie 200 lat od chwili narodzin naszego wielkiego kompozytora. Dlatego należy zarezerwować trochę więcej czasu niż zazwyczaj. Zanim rozpocznie się koncert, organizatorzy proponują spotkać się o godz. 15.00 przy pomniku Stanisława Moniuszki na katowickim Placu Karola Miarki, aby złożyć Jubilatowi bukiet kwiatów.

Potem artyści, którzy tego dnia przebiorą się w stroje z epoki, staną się prawdziwymi szlachcicami i szlachciankami i zaproszą nas na spotkanie w Moniuszkowskim dworze, w którym będzie można spotkać wiele niezwykłych postaci – bohaterów pieśni i oper Halka, Verbum nobile i Straszny dwór. W roli solistów wystąpią Anna Ogińska (sopran), Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Stanisław Duda (baryton). śpiewakom będzie towarzyszyć przy fortepianie Mateusz Lasatowicz. Koncert poprowadzi Alicja Kotyl. Na koniec tego obfitującego w różne wydarzenia niedzielnego popołudnia artyści zaproszą w imieniu Stanisława Moniuszki na słodkie urodzinowe przyjęcie.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


W 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki Filharmonia Krakowska przygotowała dwa jubileuszowe koncerty chóralne, prezentujące twórczość tego wybitnego polskiego kompozytora. Pierwszy z nich odbędzie się 5 maja 2019 roku o godz. 15.00, w ramach projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. Podczas drugiego koncertu – 15 maja o godz. 19.30 – pieśni Moniuszki wykonają Chór Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz filharmoniczny Chór Chłopięcy, pod kierunkiem młodych adeptów sztuki dyrygenckiej z krakowskiej Akademii.

Stanisław Moniuszko pozostawił po sobie ponad 300 dzieł, w tym liczne pieśni. Te właśnie utwory stały się fundamentem repertuarowym obu koncertów, a także tematem przewodnim tegorocznej pracy z chórami w ramach dofinansowanego ze środków MKiDN projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. W ramach projektu organizowane są warsztaty, konkursy i koncerty – w tym roku poświęcone twórczości Moniuszki. Koncert w dniu 5 maja umożliwia prezentację swoich umiejętności 11 małopolskim chórom dziecięcym zrzeszonym w projekcie. W programie koncertu znalazły się najbardziej znane pieśni Moniuszki (Prządka, Złota rybka, Dziad i baba, Chochlik czy Kum i kuma), ale także utwory Witolda Lutosławskiego, Jerzego Wasowskiego i innych.

Koncert chóralny, jaki odbędzie się w środę 15 maja, przygotowany został przez studentów i pedagogów Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie. Zespół chóralny tego wydziału wykona pieśni Stanisława Moniuszki opracowane na chór przez Franciszka Rylinga, pod dyrekcją studentów-dyrygentów, dla których wydarzenie będzie dyplomem licencjackim. Podczas wieczoru zaśpiewają również dzieci z Chóru Chłopięcego Filharmonii oraz zaproszeni soliści: Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i Sebastian Szumski (baryton).

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8376-KONCERT_Z_OKAZJI_ROKU_MONIUSZKOWSKIEGO.html 


Tuż po skąpanej w słońcu majówce na krakowskim muzycznym firmamencie zabłyśnie gwiazda muzyki współczesnej – amerykańska sopranistka Marisol Montalvo. Śpiewaczka wystąpi 6 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w lekkim tematycznie, ale niezwykle trudnym technicznie repertuarze. „Gwiazdy z Sinfoniettą” kolejny raz opromienią Kraków.

„Gwiazdy z Sinfoniettą” to flagowy cykl koncertowy Sinfonietty Cracovii, cieszący się niezwykłą popularnością i przybliżający krakowskiej publiczności największe gwiazdy światowych scen muzycznych. Gwiazdą majowego wieczoru będzie Marisol Montalvo – amerykańska sopranistka specjalizująca się w muzyce współczesnej. Dysponując „stratosferycznym”, a jednocześnie „słodkim” głosem, artystka odnosi sukcesy w niezwykle szerokim repertuarze. Jako śpiewaczka operowa jest ceniona za swój ogromny temperament i sceniczną charyzmę. Artystyczne drogi Sinfonietty Cracovii i Marisol Montalvo zbiegły się w Krakowie podczas festiwalu Opera Rara.

Podczas najbliższego koncertu orkiestry usłyszymy urokliwy i pełen finezji cykl pieśni Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables (Śpiewokwiaty i śpiewobajki), czyli dziewięć krótkich pieśni na sopran i orkiestrę powstałych w oparciu o teksty Roberta Desnosa. Zaś literackie eksperymenty w folklorystycznym duchu, czyli Słopiewnie – pięć pieśni skomponowanych przez Karola Szymanowskiego do tekstów wierszy Juliana Tuwima – stworzą solistce okazję do zmierzenia się z urokiem szeleszczącej polszczyzny. Wieczór zwieńczą przeboje polskiej literatury kameralnej: II kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Mała suita Witolda Lutosławskiego. Sinfoniettę Cracovię poprowadzi dyrektor Orkiestry, Jurek Dybał.

Zniewalający sopran zza oceanu, meandry słowiańskich onomatopei i paryski szyk – czy szacowne mury Filharmonii Krakowskiej wytrzymają tę wybuchową mieszankę? – przekonajcie się Państwo sami!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


W ramach wiosennej sesji Musica Moderna zaplanowano osiem koncertów, które będą odbywać się codziennie od 6 do 9 maja 2019 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej.

74. sesję Musica Moderna rozpocznie koncert finałowy V Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży „Moja (mi)nuta” 6 maja o godz. 13.00. Wieczorem, o godz. 18.15 organizatorzy zapraszają na „Fletowe oblicza” w wykonaniu Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Dwudziestoosobowy zespół przygotowany przez dr hab. Ewelinę Zawiślak i mgr. Mateusza Wojtkiwa zaprezentuje utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Borisa Alvarado i Jolanty Smolskiej.

Pierwszy koncert dyplomowy studentów klas kompozycji odbędzie się 7 maja o godz. 12.00. Program wypełnią utwory instrumentalne i elektroniczne autorstwa Mateusza Bogdalina i Romana Hyli. Zostaną także wyświetlone filmy, do których studenci stworzyli ścieżkę dźwiękową. O godz. 18.15 młodzi wykonawcy zinterpretują muzyczne dokonania studentów klas kompozycji podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”. W południe 8 maja na swój dyplom zapraszają Aleksander Brych i Jakub Kaczmarek. Na godz. 18.00 zaplanowano prezentację utworów solowych i kameralnych zakwalifikowanych do III edycji programu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Muzyka Naszych Czasów”.

Ostatniego dnia sesji o godz. 14.00 odbędzie się koncert dyplomowy Rafała Bryły i Kosmy Szusta. Sesję zakończy prezentacja o godz. 18.00 utworów studentów kompozycji, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach, nad którymi pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektroakustycznej. Warstwie muzycznej towarzyszyć będą projekcje audiowizualne, interakcje z publicznością i nie tylko…

Obowiązuje wstęp wolny!

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/74-sesja-musica-moderna 


W dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się Koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Koncert kompozytorów kujawsko-pomorskiego ZKP, Koncert kompozytorów gdańskich, Pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


W dniach 8―10 maja 2019 roku w Lublinie odbędzie się XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.

Festiwal jest najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń w Polsce. Podczas festiwalu dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Planowane w tym roku koncerty muzyczne ukazywać będą zróżnicowany krajobraz muzyczny i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.

Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Będziemy świadkami premiery zamówionych przez Festiwal koncertu-misterium Wibracje i głosy w wykonaniu The Stone Alphabet przy pomocy i w kręgu kamieni, monodramu instrumentalnego Nadir–Kenosis Marcina Krzyżanowskiego, La Mer Artura Zagajewskiego, oraz 5 Secrets to Making New Music Niny Fukuoka.

Szczegółowy program – na stronie http://kody-festiwal.pl/ 


W dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.


Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. Bilety na koncerty dostępne w kasie i w systemie sprzedaży online od 1 marca.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonii Orchestry pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 


10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Tegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne – jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę – odbędą się w dniach 11–17 maja 2019 roku.

Mieszkający w Warszawie miłośnicy muzyki, turyści, a także słuchaczy radiowi będą mieli możliwość usłyszeć oryginalne interpretacje ważnych dzieł muzyki dawnej oraz najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, w tym zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu obejmuje „Polski z Ukrainą koncert podwójny” z utworami polskich i ukraińskich kompozytorów współczesnych, koncert rodzinny „Aforyzjada – opera w puzzlach” wg scenariusza i z tekstami aforyzmów Krzysztofa Bilicy, koncert z muzyką dawną „Anonimy, Bach”, koncert piosenek autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Knittla, Ryszarda Sielickiego, Adama Sławińskiego i innych w jazzowej aranżacji. Zabrzmią utwory takich współczesnych kompozytorów polskich, jak Moryto, Ptaszyńska, Bagiński, Bargielski, Błażejczyk, Gronau, Moss, Szalonek, Nawrocka, Kowalski, Majkusiak, Sielicki, Pokrzywińska, Żuchowski, Rydzewska, Kwapiński, Kwiecień-Długosz, Kubik. Na estradach koncertowych wystąpią: Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa” pod dyr. Romana Rewakowicza, kwartet smyczkowy NeoQuartet, zespół wokalny Emotivo, zespół Concerto Polacco pod kierunkiem Marka Toporowskiego, harfistka Zuzanna Elster, sopranistka Anna Mikołajczyk i baryton Tomasz Rak, perkusista Leszek Lorent fleciści Agata i Łukasz Długosz.

Wstęp na koncerty jest wolny! W dniach 16 i 17 maja obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Zamku Królewskim koncertów na 1/2 godziny przed ich rozpoczęciem.

Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl i www.facebook.com/warspotmuz 


Co łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny, tak Moniuszko jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper – Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także akcentu rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszył jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


„Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbędzie się w dniach 11–19 maja 2019 roku.

Podczas 31. edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.

Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in.: bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się też sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.zkp.krakow.pl 


Już po raz 58. Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie jest organizatorem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, który odbędzie się w dniach 11–26 maja 2019 roku.

Zamek w Łańcucie – jedna z najpiękniejszych rezydencji magnackich w Europie – rozbrzmiewał muzyką już w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku dzięki właścicielom Zamku z rodu Lubomirskich, a później Potockich. Koncerty tegorocznego Festiwalu będą miały miejsce w Sali Balowej Muzeum Zamku, Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej oraz w Sali Hotelu Sokół. Koncerty plenerowe odbędą się na Dziedzińcu Zamku w Krasiczynie oraz w Kościele oo. Bernardynów w Leżajsku.

Udział w festiwalu wezmą: The King’s Singers, Krzysztof Jabłoński i Rita Shen, Andrzej Jagodziński Trio i Agnieszka Wilczyńska, Artyści Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej, Mara Dobresco i Andrei Kivu, Vincezo Capezzuto i Soqquadro Italiano, Bartłomiej Nizioł i Michał Francuz, a także Bilkent Symphony Orchestra i Krzysztof Meisinger pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka. Podczas koncertu plenerowego w Krasiczynie, poświęconemu 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej prowadzoną przez Jiri Petrdlika wystąpią tak znani soliści, jak Urszula Kryger, Rafał Bartmiński, Adam Zdunikowski i Marcin Bronikowski. Koncert w Bazylice oo. Bernardynów w Leżajsku odbędzie się z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz chóru Narodowego Forum Muzyki. 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie zakończony zostanie koncertem znakomitego solisty operowego Piotra Beczały, który w towarzystwie Polskiej Orkiestry Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wykona najpiękniejsze arie tenorowe Stanisława Moniuszki, Georgesa Bizeta, Giuseppe Verdiego i Giacomo Pucciniego.

W programie Festiwalu znalazły się też dzieła Henryka Melera, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://festiwallancut.pl/ 


W dniach 12–26 maja 2019 roku w Katowicach odbędzie się IV festiwal „Muzyczne wieczory w Bazylice”, organizowany przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach – Bogucicach wraz z MDK „Bogucice – Zawodzie”.

Jest to impreza muzyczna skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój Katowic i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. To festiwal, który z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Kierownictwo artystyczne festiwalu sprawuje prof. dr hab. Roman Widaszek.

Czwarta edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty, ukazujące muzykę jako niezwykle barwną dziedzinę sztuki. Inauguracyjny „Koncert rodzinny" będzie spotkaniem łączącym pokolenia. Muzyka z bajek i filmów przeplatana wierszami Jana Brzechwy, czytanymi przez znakomitą aktorkę Małgorzatę Kożuchowską to propozycja zarówno dla dzieci, rodziców jak i seniorów. Drugi koncert – „Arcydzieła dawnych mistrzów” to wieczór z muzyką klasyczną. W wykonaniu ClavDuo, Messages Quartet oraz Juliana Gembalskiego zabrzmią rzadko wykonywane koncerty na dwa klawesyny J.S. Bacha oraz koncert organowy G. F. Haendla. Udział w trzecim muzycznym wieczorze pt. „La Pasion del Acordeon” weźmie zespół Marcin Wyrostek & Corazon. Wybitny akordeonista, zwycięzca programu "Mam talent" znany ze współpracy z czołowymi artystami estrady, zaprezentuje się wraz z zespołem Corazon w programie łączącym własną twórczość z wybitnymi dziełami muzyki klasycznej. Zabrzmią m. in. Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Mazurek A-dur Karola Szymanowskiego i Mazurek a-moll Wojciecha Kilara.

ZOBACZ: stronę wydarzenia.


Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie w dniach 13–19 maja 2019 roku zaprasza na XXIII Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego.

W ramach Forum zaplanowano siedem koncertów (dwa solowe, cztery kameralne i jeden symfoniczny), nawiązujących do przypadających w 2019 roku rocznic odejścia do Wieczności wybitnych kompozytorów: 25-lecia Witolda Lutosławskiego, 15-lecia Marka Stachowskiego i 170-lecia Fryderyka Chopina. W tym roku przypada też 105. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika, 60. rocznica urodzin związanych z Lublinem Mariusza Dubaja i Jerzego Kornowicza, 70-lecie Cudu Lubelskiego w Archikatedrze Lubelskiej oraz 30-lecie powołania Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Zainauguruje Forum koncert „Współczesna muzyka kompozytorów lubelskich (jubileusz 60-lecia urodzin Mariusza Dubaja)”. Zabrzmi muzyka Andrzeja Nikodemowicza, Krzesimira Dębskiego, Jerzego Kornowicza, ponadto zostaną prawykonane utwory Mieczysława Mazurka i jubilata Mariusza Dubaja. Premiery jego utworów odbędą się też 15 maja: podczas wykładów-koncertów dla dzieci i młodzieży pt. „Muzyka i plastyka – dwie córki jednego Boga” zabrzmią utwory Dubaja, zainspirowane obrazami Joanny Brześcińskiej-Riccio, Mariusza Drzewińskiego oraz Krzysztofa Szymanowicza.

Szczególnym wydarzeniem będzie koncert symfoniczny 17 maja „Arcydzieła współczesnej muzyki symfonicznej”, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Jerzego Swobody zaprezentuje Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika, Choreię Marka Stachowskiego (pierwsze wykonanie w Lublinie), IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego, który zabrzmi w interpretacji jego pierwszych wykonawców. Partię solową wykona światowej sławy pianista Marek Drewnowski.

Nowością tegorocznego lubelskiego Forum jest I Konkurs Kompozytorski dla Dzieci i Młodzieży im. Kompozytorów Lubelskich dla uczniów szkół muzycznych Lublina i Lubelszczyzny. 19 maja odbędzie się koncert laureatów Konkursu.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s284,forum_witolda_lutoslawskiego_most.html