Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Majowe rocznice

  • 1 maja – mija 55 rocznica śmierci kompozytora Marcelego Popławskiego (1882-1948)
  • 2 maja – przypada 90 rocznica urodzin kompozytora Floriana Dąbrowskiego (1913-2002)
  • 6 maja – mija 10 rocznica śmierci kompozytora Aleksandra Szeligowskiego (1934-1993), syna Tadeusza Szeligowskiego
  • 12 maja – mija 40 rocznica śmierci kompozytora Stanisława Wiechowicza (1893-1963)
  • 13 maja – mija 40 rocznica śmierci kompozytora ks. Antoniego Chlondowskiego (1884-1963)
  • 14 maja – mija 5 rocznica śmierci kompozytora Władysława Kabalewskiego (1919-1998)
  • 16 maja – mija 10 rocznica śmierci kompozytora Józefa Podobińskiego (1925-1993)
  • 17 maja – 60 urodziny obchodzi kompozytorka Joanna Bruzdowicz-Tittel
  • 19 maja – przypada 110 rocznica urodzin kompozytora i chórmistrza Władysława Raczkowskiego (1893-1959)
  • 20 maja – przypada 100 rocznica urodzin kompozytora Jerzego Fitelberga (1903-1951), syna Grzegorza Fitelberga
  • 23 maja – mija 25 rocznica śmierci kompozytora Bernarda Pietrzaka (1924-1978)
  • 26 maja – 35 urodziny świętuje kompozytorka Anna Ignatowicz
  • 31 maja – przypada 90 rocznica urodzin kompozytorki i pianistki Ireny Garzteckiej (1913-1963) i kompozytora Jerzego Wasowskiego (1913-1984) oraz 5 rocznica śmierci dyrygenta i kompozytora Stanisława Wisłockiego (1921-1998)


W dniach 1 - 6 maja 2003 roku w Częstochowie już po raz trzynasty odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater". Zainauguruje go koncert W 70 rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego, podczas którego wykonana zostanie Pasja według św. Łukasza jubilata. Ponadto w czasie sześciu dni festiwalowych odbędą się koncerty: chorału gregoriańskiego (2.V), muzyki polskiej - w hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II (3.V), muzyki gospels (3.V), muzyki dawnej (4.V), muzyki chilijskiej (5.V). W dniu 4 maja usłyszymy także Koncert z okazji 70-lecia Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zakończy uroczysty Koncert Finałowy, podczas którego wykonana zostanie Msza h-moll J. S. Bacha.
Tradycją Festiwalu "Gaude Mater" są również koncerty laureatów Konkursu Młodych Kompozytorów "Musica Sacra" (3.V) oraz seminaria naukowe, organizowane we współpracy z Narodowym Centrum Kultury, a poświęcone następującym tematom:
  • Twórczość chóralna a capella o tematyce religijnej kompozytorów warszawskich 1945 - 2002 - Marcin Łukaszewski (1.V);
  • Muzyka religijna Karola Kurpińskiego - Tadeusz Przybylski (2.V);
  • Śpiewana modlitwa prawosławia - Marek Dyżewski (3.V).


Trzy koncerty złożą się na Majowy Festiwal Muzyki Zygmunta Stojowskiego, organizowany przez Warszawski Chór Archikatedralny Cantores Minores. Celem imprezy jest prezentacja twórczości muzycznej kompozytora, na którą składają się głównie utwory religijne.
Festiwal rozpocznie się w dniu imienin Stojowskiego - 2 maja 2003 roku - koncertem kompozycji solenizanta oraz dzieł jego paryskiego nauczyciela - Leo Delibesa w Kościele św. Zygmunta w Warszawie. Główny koncert odbędzie się 3 maja 2003 roku w Akademii Muzycznej w Warszawie, a zaszczyci go swoja obecnością 82 letni syn kompozytora - Henryk Stojowski, który odwiedzi Polskę po raz pierwszy od 1929 roku. Ostatni koncert, przedstawiający dzieła kameralne Stojowskiego, będzie miał miejsce 25 maja w Muzeum I. J. Paderewskiego.
W festiwalu - oprócz zespołu Cantores Minores - weźmie udział chór chłopięcy Szczecińskie Słowiki, soliści Anita Maszczyk (sopran) i Leopold Stawarz (bas) oraz członkowie orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Josepha A. Hertera .
W programie koncertu 3-majowego na uwagę zasługuje pierwsze wykonanie w Polsce kantaty Stojowskiego z czasów I wojny światowej Modlitwa za Polskę (do poezji Zygmunta Krasińskiego).


W dniach 3-10 maja 2003 roku w Nowym Sączu odbędzie się X Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, zorganizowany w ramach Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Celem imprezy jest nie tylko rozwój młodych śpiewaków, kształtowanie ich muzycznych i artystycznych upodobań oraz świadomości w zakresie zdobywania warsztatu wokalnego, poszukiwanie własnej osobowości twórczej, promowanie talentów, ale także uczczenie wielkiej polskiej śpiewaczki, światowej mistrzyni kunsztu wokalnego i zasłużonego pedagoga - Ady Sari.


Od 3 maja do 28 września 2003 roku w Żelazowej Woli w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina odbywać się będą Koncerty Chopinowskie. Celem imprezy, która powołana została w 1954 roku z inicjatywy prof. Zbigniewa Drzewieckiego, wybitnego polskiego pianisty i pedagoga, jest udostępnianie i upowszechnianie muzyki Chopina oraz prezentacja wykonawców publiczności polskiej i zagranicznej. Koncerty organizowane są w niedziele i inne dni świąteczne o godz. 11.00 i 15.00. Od roku 1994 w lipcu i w sierpniu recitale chopinowskie odbywają się także w soboty, o godz. 11.00 pod nazwą Estrada Młodych.


Jubileuszowy X Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich "Probaltica" 2003 odbędzie się pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra kultury w dniach 3-19 maja 2003 roku w czterech miejscowościach - w Grudziądzu, Gdańsku, Toruniu i Warszawie. Zainauguruje go w Grudziądzu koncert z udziałem Kwartetu Pomorskiego z Bydgoszczy. Ponadto podczas festiwalu wystąpi Orkiestra Ermitażu - Camerata St. Petersburg (4 maja w Grudziądzu, 5 maja w Toruniu, 6 maja w Gdańsku i 7 maja w Warszawie) i otwarta zostanie wystawa malarstwa, grafiki i rzeźby artystów z Hamburga i Petersburga. Zaprezentują się również orkiestry z Polski - MultiCamerata z Torunia (8 maja w Toruniu i 9 maja w Grudziądzu) i Orkiestra Filharmonii Narodowej (17 maja w Warszawie), a także z zagranicy - Hamburger Symphoniker (10 maja w Toruniu i 11 maja w Warszawie), Gotlands Blasarkvintett ze Szwecji (6 maja w Warszawie, 7 maja w Gdańsku, 8 maja w Toruniu i 9 maja w Grudziądzu), Tolkien Ensemble z Danii (16 maja w Toruniu i 17 maja w Grudziądzu), Riga Chamber Players z Łotwy (17 maja w Toruniu i 18 maja w Grudziądzu) oraz St. Christopher Orchestra z Litwy (7 maja w Grudziądzu).
W dniu 19 maja w ramach festiwalu odbędzie się również koncert dla uczczenia 70 rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego, podczas którego Chór Filharmonii Narodowej oraz orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą jubilata wykonają jego Siedem bram Jerozolimy.


Dnia 5 maja 2003 roku w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach Ewa Podleś odbierze nagrodę Złotego Berła za rok 2003. Wyróżnienie to przyznawane jest przez Fundację Kultury Polskiej, którą kieruje Beata Tyszkiewicz . Nagroda wynosi 100 tys. zł, a dodatkową kwotę - 10 tys. zł - fundator nagrody przeznacza dla osoby lub instytucji wskazanej przez laureata.
Złote Berło przyznane zostanie już po raz piąty. Pierwszym laureatem nagrody został Jerzy Giedroyć, dziennikarz i wydawca, twórca paryskiej "Kultury". W drugiej edycji nagrodzono Wojciecha Kilara. Kolejnym laureatem - w 2001 roku - został pisarz Stanisław Lem, a w następnym roku nagrodą uhonorowano Romana Polańskiego.


Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich organizuje w dniach 5-11 maja 2003 roku już po raz siedemnasty festiwal Warszawskie Spotkania Muzyczne muzyka dawna – muzyka nowa. Festiwal tradycyjnie wypełnią koncerty utworów zarówno współczesnych kompozytorów polskich i obcych, jak i twórców minionych epok.
Program festiwalu:
  • 5 maja, godz. 19.00 - Zamek Królewski
    wyk.: Chór Kameralny PRO FORMA pod kier. Marcina Wawruka
    p r o g r a m:
    John Farmer - Fair Phyllis I saw
    Glaches de Wert - M’ha punt’ Amor
    Jan Fotek - Fraszki
    Ralph Vaughan Williams - Over hill, overdale
    Claude Debussy - Yver, vous n’estes qu’un villam
    Mikołaj z Krakowa - Date sinceram moerentibus
    Quirino Gasparini - Adoramus te, Christe
    Rihards Dubra - Pater noster
    Maurice Duruflé - Ubi caritas
    Paweł Łukaszewski - Beatus vir, sanctus Martinus
    Raymond Schroyens - Heart, we will forget him
    Arvo Pärt - Magnificat
    Romuald Twardowski - A w niedzielę, Z tamtej strony jeziora
    Stanisław Wiechowicz - Na glinianym wazoniku
    Todor Skalovski - Makedońska humoreska
    Joe Burke/Mike Sammes - Tiptoe through the tulips
    Moses Hogan - Elijah Rock
  • 6 maja, godz.19.00 - Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
    wyk.: Katarzyna Duda – skrzypce, Grzegorz Gorczyca – fortepian, Maciej Grzybowski - fortepian
    p r o g r a m:
    Witold Rudziński - Sonata Pastorale per violino e pianoforte
    Tadeusz Paciorkiewicz - Sonata na skrzypce i fortepian
    Paweł Mykietyn - 4 Preludia na fortepian
    Gideon Klein - Sonata na fortepian
    Anton Webern - Wariacje op. 27 na fortepian
  • 7 maja, godz. 19.00 - Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
    wyk.: Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Krzysztof Słowiński
    p r o g r a m:
    Tadeusz Baird - Sinfonietta
    Henryk Czyż - Canzona di barocco
    Grażyna Bacewicz - Koncert skrzypcowy Nr 1
    Kazimierz Serocki - Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe
    Jan Krenz - Rapsodia na ksylofon, tam-tam, kotły, celestę i orkiestrę smyczkową
    Antoni Szałowski - Uwertura
  • 8 maja, godz. 19.00 - Studio Koncertowe PR im. A. Osieckiej
    wyk.: Olga Pasiecznik - sopran, Maciej Grzybowski - fortepian
    p r o g r a m:
    Konstanty Regamey - Młodzieńcze pieśni
    Karol Szymanowski - Etiuda b-moll op. 4 nr 2 w transkrypcji na głos i foertepian, Pieśni księżniczki z baśni op. 31
    Józef Koffler - Zwei Lieder op. 1, Quattre poèmes op. 22
    Edward Pałłasz - Kołysanki żydowskie do słów ludowych (prawykonanie!)
  • 9 maja, godz. 19.00 - Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
    wyk.: In Shill Park – fortepian, Ryszard Bednarczuk – wiolonczela, Urszula Kmieć - klawesyn
    p r o g r a m:
    Andrzej Dutkiewicz - a-la na fortepian
    Edward Sielicki - Ballada na fortepian i taśmę (prawykonanie!)
    Joachim Olkuśnik - Sonata na wiolonczelę solo (prawykonanie!)
    Jan Oleszkowicz - Wariacje księżycowe na wiolonczelę i taśmę
    Jacek Grudzień - Tritonos na klawesyn amplifikowany i taśmę
    Jerzy Kornowicz - Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę
  • 10 maja, godz. 19.00 - Zamek Królewski
    wyk.: Cezariusz Gadzina – saksofon altowy, Kwartet Wilanów
    p r o g r a m:
    Zbigniew Bagiński - II Kwartet smyczkowy
    Paweł Szymański - Pięć utworów na kwartet smyczkowy
    Jan Ekier - Wariacje na dwa tematy i fuga podwójna
    Maciej Małecki - Aria i Scherzo na saksofon altowy i kwartet smyczkowy (prawykonanie!)
    Henryk Czyż - Etiuda na kwartet smyczkowy
  • 11 maja, godz. 18.00 - Zamek Królewski
    wyk.: Orkiestra Kameralna „Wratislavia”, dyr. i solista – Jan Stanienda
    p r o g r a m:
    Adam Sławiński - Canto na orkiestrę smyczkową
    Paweł Buczyński - Muzyka opadających liści na orkiestrę smyczkową
    Franz Schubert - Rondo A-dur na skrzypce i orkiestrę smyczkową
    Zbigniew Penherski - Mała litania smyczkowa na orkiestrę kameralną (prawykonanie!)
    Romuald Twardowski - Tryptyk mariacki na orkiestrę smyczkową
    Józef Haydn - Symfonia 44 e-moll


Uroczysty koncert Florian Dąbrowski in memoriam dla uczczenia 90. rocznicy urodzin niedawno zmarłego kompozytora, organizowany przez Katedrę Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się w dniu 5 maja 2003 roku w Auli uczelni. W programie kompozycje jubilata m.in. Sonata na skrzypce i fortepian, Koncert na skrzypce, dwa fortepiany i perkusję, Obrazek Madonny - pieśni do słów J. Lieberta na tenor i fortepian. W koncercie udział wezmą: Jadwiga Kaliszewska, Bartosz Bryła - skrzypce, Wojciech Maciejowski - śpiew, Paweł Mazur, Krzysztof Sowiński, Andrzej Tatarski - fortepian i in.


Dnia 7 maja 2003 roku w Metske Divadlo w czeskim Jablonecu n/Nissou odbędzie się Koncert z okazji Święta Niepodległości Republiki Czeskiej z udziałem pianisty Jakuba Blechacza oraz Orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Lesława Sałackiego.
W programie:
F. Chopin - Koncert fortepianowy e-moll op.11
A. Dworzak - IX Symfonia e-moll op. 95 "Z Nowego Świata"


Dnia 7 maja 2003 roku w Sali Kongresowej w Warszawie po raz pierwszy w Polsce wystąpi Sanktpetersburski Państwowy Balet Męski Valeria Michailovskiego ze spektaklem Pół żartem, pół serio. Przedstawienie jest zbiorem fragmentów najlepszych spektakli zespołu - baletów Esmeralda C. Pugni'ego i Don Kichot L. Minkusa oraz utworu Łabędź z Karnawału zwierzątC. Saint-Saënsa.


W dniu 8 maja 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się uroczysty koncert z cyklu Młodzi w Łodzi poświęcony pamięci Henryka Czyża, wybitnego dyrygenta i kompozytora zmarłego 16 stycznia tego roku. W wykonaniu Klasycznej Orkiestry Dętej i Big Bandu Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pod dyrekcją Józefa Ciepłuchy i Jacka Delonga zabrzmią utwory G. Rossiniego, M. Ravela, W. Kilara i H. Czyża oraz standardy muzyki jazzowej.


Gdańska Wiosna 2003
Gdańska Wiosna Muzyczna jest największą imprezą na Wybrzeżu promującą przede wszystkim młodych, znakomitych artystów, powołaną do życia przed dziewięcioma laty. Festiwal nawiązuje do kalendarzowej wiosny - jest prawdziwym świętem młodości, skupiającym najbardziej utalentowaną młodzież ze wszystkich rejonów świata. Organizatorem Wiosny Muzycznej jest Cappella Gedanensis - zespół znany ze znakomitych interpretacji muzyki gdańskiej i baroku europejskiego, a także z wielu różnorodnych przedsięwzięć często o nowatorskim charakterze.
Tegoroczna, piąta edycja festiwalu odbędzie się w dniach 8-24 maja 2003 roku. Zainauguruje go jedyny w Polsce, niepowtarzalny recital carrillonowy rozbrzmiewający z wieży Ratusza Głównomiejskiego ze Starego Miasta Gdańska (o godz. 18:00), a po nim właściwy koncert - na Dworze Artusa (o godz. 19:00) z udziałem Wandy Wiłkomirskiej i Cappelli Gedanensis. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną również nowe nazwiska w cyklu NEW NAMES - laureatów i zdobywców pierwszych nagród wszystkich światowych konkursów: Obok tego cyklu pełnego niepowtarzalnej atmosfery, odbywają się koncerty z udziałem uznanych gwiazd prezentujących różnorodne programy, zróżnicowaną estetykę wykonawczą najwyższej próby, dającą możliwość wspaniałych przeżyć estetycznych. Pozostałe imprezy pogrupowane zostały w tematyczne cykle - Romantic evening: oraz cykl VIOLINALE odbywający się w ramach towarzyszącego Wiośnie IX Międzynarodowego Seminarium Skrzypcowego (16 i 17 maja - Sala Auditorium Novum Politechniki Gdańskiej). Ponadto podczas festiwalu odbędzie się koncert Astor Piazzolla - klasyka inaczej (13 maja) w wykonaniu Tangata Quintet oraz gościnny występ w Kartuzach (14 maja) z udziałem Wandy Wiłkomirskiej, Krzysztofa Węgrzyna, Anny Prabuckiej-Firlej, Krzysztofa Sperskiego oraz uczestników Seminarium. Gdańską Wiosnę zakończy uroczysty koncert utworów Beethovena w dniu 24 maja w Kościele św. Jana w wykonaniu ukraińskiego skrzypka Andrieja Bielowa i Orkiestry Państwowej Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Enrique Mazzoli.

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na stronie internetowej oragnizatora - www.gedanensis.pl.


W dniach 9 - 23 maja 2003 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach już po raz jedenasty odbędą się Świętokrzyskie Dni Muzyki.
Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii - Karol Anbild. Pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii - Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms).
W roku 2002, pod artystycznym i organizacyjnym kierownictwem Jacka Rogali, odbyła się jubileuszowa edycja Dni, które poświęcone zostały twórczości Wojciecha Kilara z okazji siedemdziesiątej rocznicy jego urodzin. Głosami ekspertów i melomanów 24 stycznia 2003 Festiwal ten zdobył I nagrodę (statuetkę Pegaza Świętokrzyskiego autorstwa Małgorzaty Żaby) w plebiscycie Gazety Wyborczej, Polskiego Radia Kielce i Ośrodka Regionalnego TVP na "Świętokrzyskie Wydarzenie Kulturalne 2002".
XI Świętokrzyskie Dni Muzyki, odwołując się do pierwotnej idei festiwalu, poświęcone będą twórczość kompozytorów polskich, m.in.: Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.
Skrót programu:
9 maja - koncert utworów Witolda Lutosławskiego
16 maja - koncert utworów Karola Szymanowskiego
22 maja - spotkanie z Henrykiem Mikołajem Góreckim połączone z promocją książki Adriana Thomasa Henryk Mikołaj Górecki i koncertem kameralnym utworów kompozytora
23 maja - koncert utworów Henryka Mikołaja Góreckiego i jego syna - Mikołaja Góreckiego.
Festiwalowi towarzyszy wystawa PWM pt. Henryk Mikołaj Górecki.


Dnia 9 maja 2003 roku w Auli Uniwersytetu Poznańskiego odbędzie się uroczysty Koncert z okazji 47-go Walnego Zgromadzenia Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych pod hasłem JEDEN WIECZÓR – CZTERY KONKURSY pod patronatem Ministra Kultury, a zorganizowany przez Filharmonię Poznańską i Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W koncercie wezmą udział najwybitniejsi laureaci międzynarodowych konkursów: pianista Piotr Paleczny - laureat III nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1970 roku, skrzypek Piotr Pławner - laureat I nagrody na X Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 1991 roku i wiolonczelista Bartosz Koziak - laureat I nagrody na III Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w 2001 roku. Orkiestrę Symfonicznę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Massimiliano Caldi (Włochy) - laureat I nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku.
W programie:
Ferenc Liszt Preludia poemat symfoniczny
Henryk Wieniawski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Witold Lutosławski Koncert wiolonczelowy
Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11


Dnia 10 maja 2003 roku w Forum Fabricum w Łodzi odbędzie się ostatni koncert Jubileuszu X-lat istnienia Rubinstein Quartet. Wykonawcami będą tym razem Leszek Kułakowski Trio & RQ. W programie koncertu Katharsis na trio jazzowe i kwartet smyczkowy Leszka Kułakowskiego. Niezwykły klimat Forum Fabricum, znakomici polscy muzycy jazzowi (Leszek Kułakowski, Jacek Niedziela, Jacek Pelc) i Rubinstein Quartet to zbitka piorunująca i propozycja jedyna w swoim rodzaju na ten sobotni wieczór.


Dnia 13 maja 2003 roku w Auli Uniwersytetu Poznańskiego będzie miał miejsce Koncert nadzwyczajny z okazji XXII Zgromadzenia Ogólnego Rady Gmin i Regionów Europy zatytułowany KILAR – GÓRECKI. Solista Andrzej Dobber (baryton) oraz Chór Akademicki UAM i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją José Maria Florêncio Júniora wykonają jedne z najbardziej znanych kompozycji wybitnych polskich twórców:
Krzesanego i Exodus Wojciecha Kilara oraz
Psalm Beatus vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego.


W dniach 15-18 maja 2003 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Turning Sounds. DJs and Composers Meeting, organizowana przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Festiwal "Warszawska Jesień", Stowarzyszenie "Salvia" oraz Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski. Konferencja będzie spotkaniem kompozytorów, muzyków, krytyków, teoretyków, producentów muzycznych i didżejów, okazją do wymiany doświadczeń i umiejętności. W programie znajdą się wykłady, dyskusje i prezentacje, a także warsztaty.
Skrót programu:

15 maja - od godz. 9:00
W pierwszej części Konferencji przedstawiona zostanie historia rozmaitych nurtów muzyki elektronicznej, począwszy od prapoczątków przed II wojną światową. Jednym z wykładowców będzie pionier polskiej elektroniki, dyrektor Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia prof. Krzysztof Szlifirski. Zobaczymy także fragment legendarnego filmu Dom Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka z muzyką Włodzimierza Kotońskiego.
Część druga - po południu dotyczyć będzie technik kompozytorskich i metod twórczych artystów, którzy remiksują dzieła muzyki współczesnej i tworzą elektronikę na pograniczu rozmaitych prądów. Scanner, zaproszony na Konferencję przez "Warszawską Jesień", opowie o swojej pracy nad kompozycjami Salvatora Sciarrino, Pierre'a Henry i Michaela Nymana.
Wieczór zarezerowany jest dla zespołu Efzeg (z udziałem Burkharda Stangla i Dieba13), który wystąpi w Dramatycznym Jazzgocie.

16 maja - od godz. 9:00
Część trzecią Konferencji rozpoczną wykłady Bernharda Langa (Laleloo) i Burkharda Stangla oraz Paula D. Millera, czyli DJa Spookiego. Dyskusja toczyć się będzie wokół pojęć takich jak: kompozycja, improwizacja, elektronika, muzyka "akademicka" i "niezależna" oraz idea remiksu.
Część czwarta Konferencji dotyczyć będzie socjopolitycznych kontekstów rozwoju muzyki elektronicznej: wystąpią między innymi konsultanci Konferencji, Austriacy Christian Scheib i Susanna Niedermayr z radia ORF. Każdą z części zwieńczy dyskusja.

17 maja - dzień warsztatów w Laboratorium CSW
Między innymi Dieb13 pokaże Krótkie wprowadzenie w techniki gramofonowe poza utartymi ścieżkami (należy zabrać własne winyle oraz mieć otwarty umysł i naiwne podejście), zaś Fennesz nauczy technik pracy na laptopie, cudownym instrumencie nowoczesnych elektroników.

KONCERTY

16 maja - godz.20:00 - Hala Sportowa przy ul.Nowowiejskiej 37 b
koncert: Scanner SCanner.SCans.SCiarrino - muzyka Salvatora Sciarrino - "Zwiastun" 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (19-27 września 2003)
16 maja - godz. 22.00 - Klub Muza
koncert / dj set: DJ Spooky
15, 17 i 18 maja - godz. 21.00 - Klub Jazzgot Dramatyczny
Festiwal muzyki elektronicznej i improwizowanej Alt+F4
Koncerty: Efzeg (A), Fennesz (A), Laleloo (A), Mem (PL), Robert Piotrowicz (PL), Pita (A), Spear (PL), Jacek Staniszewski (PL), Viön (PL), Wolfram (PL).

Więcej informacji na temat konferencji pod adresem www.dj-composer.terra.pl.


Dnia 16 maja 2003 roku w Filharmonii Białostockiej odbędzie się uroczysty Koncert Jubileuszowy XV-lecia istnienia Zespołów Kameralnych - Kwartet Podlaski i Ars Iuvenum. W programie:
E. Grieg - Kwartet smyczkowy g-moll op. 27
L. Spohr - Septet a-moll op. 147 na flet, klarnet, waltornie, fagot, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
M. Ravel - Introdukcja i Allegro na harfę, kwartet smyczkowy, flet i klarnet


W dniach 16-24 maja 2003 roku już po raz szósty w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się Festiwal Muzyczny Polskiego Radia. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest muzyka Stanisława Moniuszki ukazana pod hasłem Romantyczne Ojczyzny Stanisława Moniuszki. Jedną z głównych atrakcji festiwalu będzie wykonanie operetki Beata – ostatniego utworu Moniuszki, zachowanego w postaci wyciągu fortepianowego, zinstrumentowanego przez Krzysztofa Baculewskiego. Przy współpracy z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w programie festiwalu znalazła się również opera Straszny dwór, którą można obejrzeć 16 maja w Teatrze Wielkim.
Skrót programu festiwalu:
  • 17 maja - godz. 18.00 – Inauguracja
    Stanisław Moniuszko Pieśni na chór a cappella
    Giacchino Rossini Mała msza uroczysta
    Wyk.: Olga Pasiecznik (sopran), Anna Radziejewska (mezzosopran), Tomasz Krzysica (tenor), Rafał Siwek (bas), , Janusz Olejniczak (fortepian), Bartłomiej Kominek (fortepian), Jarosław Malanowicz (fisharmonia) Chór Polskiego Radia, dyr. Wojciech Michniewski
  • 18 maja - godz. 19.00
    Wieczór zarzueli – antologia hiszpańskiej zarzueli XIX wieku
    Wyk.: Zespół Opery Kameralnej z Madrytu – Ópera de Cámara de Madrid, dyr. Francisco Luis Santiago
  • 20 maja - godz. 19.00
    Liryka wokalna – wieczór pieśni romantycznych z czasów Moniuszki
    Pieśni Stanisława Moniuszki, Michaiła Glinki, Aleksandra Dargomyżskiego, Cezara Cui, Piotra Czajkowskiego, Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, Sergiusza Rachmaninowa
    Wyk.: Olga Pasiecznik (sopran), Natalia Pasiecznik (fortepian)
  • 21 maja - godz. 19.00 Kameralistyka czasów Moniuszki
    Niels Wilhelm Gade Novelletta E-dur op. 58
    Edvard Grieg Dwie melodie skandynawskie op. 63, Dwie melodie elegijne op. 34
    Johannes Brahms Sekstet op. 36
    Wyk.: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, dyr. Agnieszka Duczmal
  • 22 maja - godz. 19.00
    Stanisław Moniuszko Beata operetka w instrumentacji Krzysztofa Baculewskiego (pierwsze wykonanie zrekonstruowanej partytury!)
    Wyk.: Anna Mikołajczyk (sopran), Marzanna Rudnicka (sopran), Urszula Kryger (mezzosopran), Dorota Radomska (mezzosopran), Leszek Świdziński (tenor), Mariusz Godlewski (baryton), Zbigniew Macias (baryton), Czesław Gałka (bas), Piotr Nowacki (bas), Chór Kameralny Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Wojciech Rajski
  • 23 maja - godz. 19.00
    Stanisław Moniuszko Uwertura do opery Halka
    Wieniawski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
    Hector Berlioz Symfonia „Harold w Italii” op. 16
    Wyk.: Shlomo Mintz (skrzypce, altówka), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord
  • 24 maja - godz. 18.00 - Koncert finałowy
    Stanisław Moniuszko Bajka uwertura koncertowa
    Franciszek Schubert VIII Symfonia h-moll „Niedokończona”
    Benjamin Britten Matinées musicales op. 24
    Ryszard Wagner Uwertura do opery Tannhäuser
    Wyk.: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jan Krez


W dniu 16 maja 2003 roku w Akademii Muzycznej w Warszawie odbędzie się III Sympozjum Kompozytorskie pt. Potencjał kompozycyjny utworów na instrumenty solowe. Złoży się na niego zarówno cykl wykładów, jak i dwa koncerty. Skrócony program:
  • godz. 10 - Otwarcie Sympozjum
  • godz. 10-12 - Prowadzenie: prof. dr Mieczysława Demska-Trębacz
    Edward Sielicki Razem czy osobno? O pewnych aspektach wzajemnych relacji ożywionej i nieożywionej materii
    Aleksander Kościów "Trzy postludia" - wirtuozeria, pianistyczność, ekspresja
    Alicja Gronau Naprawdę "Ciało jako instrument"
    Marian Sawa Myśląc...
  • godz. 13-15 - Prowadzenie: dr hab. Jagna Dankowska
    Anna Ignatowicz Monolog-monodram. O mojej twórczości solowej
    Maria Pokrzywińska Toccata Capricciosa - kodowany sekwens sekwencji
    Emilian Madey Elementy wirtuozowskie w moich utworach na instrumenty solowe
    Marcin Wierzbicki Fenomen interpretacji jako fundamentalna siła utworów na instrument solo
  • godz. 16-17:30 - Prowadzenie: dr hab. Tadeusz Kobierzycki
    Paweł Łukaszewski Nowe czy własne?
    Zbigniew Bagiński Pisanie dla jednego (jednej)
    Marcin Łukaszewski Utwory na instrumenty solowe Mariana Borkowskiego - próba charakterystyki wartości instrumentalnych i stylotwórczych
  • godz. 18 - I Koncert
    Edward Sielicki Fantazja polimorficzna na akordeon i taśmę (2000/2003) (prawykonanie!), wyk. Klaudiusz Baran
    Anna Ignatowicz Kołysanka dla A. na fortepian (2003) (prawykonanie!), wyk. Iwona Mironiuk
    Alicja Gronau Naprawdę "Ciało jako instrument" (2003) (prawykonanie!), wyk. Magdalena Wajzner
    Marian Sawa Lajkonik na skrzypce solo (2003) (prawykonanie!), wyk. Jolanta Sosnowska
    Aleksander Kościów Ilargia na akordeon (2002), wyk. Klaudiusz Baran
    Marcin Wierzbicki Wariacje nie na temat na fortepian (1989), wyk. Marcin Łukaszewski
  • godz. 19:30 - II Koncert
    Maria Pokrzywińska Toccata na organy (1999), wyk. Barbara Jagodzińska
    Emilian Madey Suita na wiolonczelę solo (2002) (prawykonanie!), wyk. Karol Marianowski
    Paweł Łukaszewski Moai na flet solo (2003) (prawykonanie!), wyk. Marcin Łukaszewski
    Zbigniew Bagiński A.D. 1988 na fortepian (1988), wyk. Grzegorz Mackiewicz
    Marian Borkowski Images II na dowolny instrument smyczkowy (1975), wyk. Patrycja Piekutowska - skrzypce


Muzyczny Festiwal w Łańcucie odbędzie się już po raz 42 w dniach 17-24 maja 2003 roku, organizowane przez Rzeszowską Filharmonię. Po Dniach Muzyki Kameralnej, zainicjowanych przez Janusza Ambrosa, Festiwalu Muzyki Łańcut (od 1980), którego kierownictwo artystyczne Filharmonia powierzyła Bogusławowi Kaczyńskiemu, od 1991 roku dyrektorem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie jest Wergiliusz Gołąbek. Od kilku lat (od 1999 r.) artystycznym szefem festiwalu jest wybitny dyrygent – Tadeusz Wojciechowski, który poprowadzi ramowe koncerty festiwalu.
PROGRAM FESTIWALU:
  • 17 maja (sobota) - godz. 19:45 - inauguracja
    wyst.: Robert Kabara - skrzypce, Sinfonietta Cracovia / Tadeusz Wojciechowski
    w programie: P. Czajkowski, L. Bernstein
  • 18 maja (niedziela) - godz. 17:00 - Teatrzyk Marszałkowej Lubomirskiej
    recital Kazimierza Moszyńskiego - flet i Anny Sikorzak-Olek - harfa
    w programie: W. Rust, A. Zamara, C. Saint – Saens, J. Massenet
    godz. 20:00 - sala balowa
    wyst.: Irina Zakyan - sopran, Mariusz Rutkowski - fortepian
    w programie: V. Bellini, G. Puccini, G. Rossini, F. Schubert
  • 19 maja (poniedziałek) - godz. 19:00 - recital jubileuszowy
    wyst.: Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Waldemar Malicki - fortepian, Prima Vista
    w programie: L. van Beethoven, G. Tartini, A. Vivaldi
  • 20 maja (wtorek) - godz. 19:00
    wyst.: "Cappella Savaria" Węgierska Orkiestra Barokowa, Zsolt Kallo - dyr. artyst., skrzypce, Marton Brandisz - obój
    w programie: J. S. Bach, F. Haendel, A. Vivaldi
  • 21 maja (środa) - godz. 19:00 - Zanim będziesz u brzegu
    wyst.: Hanna Banaszak - śpiew, Mirosław Czyżykiewicz - śpiew, zespół muzyczny
    scenariusz, muzyka, reżyseria - Jerzy Satanowski
  • 22 maja (czwartek) - godz. 19:00 - Dimension
    wyst.: Richard Joo - fortepian, Thomas Caroll - wiolonczela, Rafał Zambrzycki-Payne - skrzypce
    w programie: L. van Beethoven, O. Messiaen, F. Martin, D. Szostakowicz
  • 23 maja (piątek) - godz. 18:00
    recital Alexandra Gavryluka - fortepian
    w programie: J. S. Bach, F. Chopin, F. Liszt, S. Prokofiew
    godz. 21:30
    wyst.: zespół Kroke
  • 24 maja (sobota) - godz. 19:00 - Bazylika O.O. Bernardynów w Leżajsku - Koncert dedykowany Janowi Pawłowi II w 25 rocznicę Pontyfikatu
    wyst.: Ewa Czermak - sopran, Jerzy Mechliński - baryton, Radosław Żukowski - bas, Orkiestra Filharmonii Rzeszowskiej, Chór Filharmonii Śląskiej / Tadeusz Wojciechowski
    w programie: H. M. GóreckiBeatus vir, A. Dvořak – Te Deum


Pierwsze Gdańskie Warsztaty Operowe Za kurtyną i od kulis organizowane przez Państwową Operę Bałtycką odbędą się 18 maja 2003 roku. O historii Opery Bałtyckiej opowiadać będzie dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu - Sławomir Pietras i jego goście – artyści Opery Bałtyckiej.


Od maja do listopada 2003 roku odbywać się będzie w Krakowie już po raz dziewiąty Krakowska Wiosna Baletowa Dedykacje – Mats Ek, organizowana w ramach Festiwalu Dedykacje.
Mats Ek – tancerz i choreograf, reżyser teatralny i operowy, autor kilkudziesięciu choreografii, telewizyjnych przedstawień baletowych, należy do światowej czołówki twórców baletowych. Syn Birgit Cullberg, słynnej reformatorki tańca współczesnego i założycielki Cullberg Ballet w Sztokholmie, był w latach 1985-1993 dyrektorem artystycznym tego zespołu. W 1973 roku rozpoczynał w nim swoją karierę artystyczną, jako tancerz, a w trzy lata później również jako choreograf. Występuje gościnnie jako choreograf na całym świecie, m.in. w Genewie, Hamburgu, Weronie, Hadze, Oslo, Helsinkach, Rotterdamie, Nowym Jorku, Paryżu, Monachium, Düsseldorfie, Mediolanie, Madrycie, w Izraelu, a także w Poznańskim Teatrze Tańca. Był już gościem Krakowskiej Wiosny Baletowej w 1997 roku.
W maju planowany jest występ Ballet Trocadero de Monte Carlo - grupy tancerzy w repertuarze rosyjskiego baletu klasycznego oraz z pastiszem klasyki baletowej. W dniach 19-20 maja wystąpi natomiast Compagnie M z Lozanny (na zdjęciu) w przedstawieniu Matka Teresa i dzieci świata w choreografii Maurice’a Béjarta. Jest to najnowsza premiera zespołu M. Béjarta, będąca apoteozą działalności Matki Teresy z Kalkuty.
Maurice Béjart, artysta wszechstronny, który wywarł największy wpływ na sztukę baletową ostatniego półwiecza na świecie; również reżyser teatralny, operowy, realizator filmowy, autor powieści, sztuk teatralnych i pamiętników. Jego zespół Compagnie M składa się z piętnastu wyjątkowo zdolnych młodych ludzi – najzdolniejszych, jacy zdaniem samego Béjarta, przewinęli się w ciągu ostatnich dziesięciu lat przez jego szkołę Atelier Rudra. Debiut Compagnie M miał miejsce w październiku ubiegłego roku w Teatrze Beaulieu w Lozannie, pokazując głęboko przejmującą epopeję Matka Teresa i dzieci świata, opartą na fragmentach listów Matki Teresy z Kalkuty. Ten spektakl, jak mówi Béjart, to spotkanie wielkiej ikony z młodością, biedą i moralnymi standardami naszego wieku. Do współpracy poprosił Béjart jedną z największych gwiazd baletu na świecie, brazylijską tancerkę Marcię Haydée, której kreacje przepełnione są energią, humanizmem i radością.
Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na stronie internetowej - www.festiwal.dedykacje.krakow.pl.


W dniach 20-25 maja 2003 roku odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej - Hajnówka 2003, organizowany przez Fundację "Muzyka Cerkiewna" przy współpracy z Filharmonią Białostocką i Wojewódzkim Ośrodkiem Animacji Kultury w Białymstoku.
Dominantą tegorocznej edycji Festiwalu jest chęć uczczenia 70-lecia jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego. W uznaniu jego zasług w tworzenie i popularyzację muzyki cerkiewnej, Festiwal zainauguruje w dniu 20 maja 2003 roku koncert, w którym wykonane zostaną m.in. utwory pod jego batutą. Na prośbę organizatorów Krzysztof Penderecki objął tegoroczną edycję Patronatem Artystycznym.
W przesłuchaniach konkursowych, które odbędą się w dniach 21-24 maja 2003 roku w Białymstoku, planowany jest udział ponad 20 chórów z Polski i kilkunastu krajów Europy, Azji i Afryki. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się liczne koncerty, m.in. w Warszawie, Gliwicach, Krakowie. Festiwal zakończy się 25 maja 2003 roku ogłoszeniem wyników, wręczeniem nagród i Koncertem Galowym.


W dniu 20 maja 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej z recitalem skrzypcowym wystąpi Jakub Gutowski, laureat II nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 2001 roku. Wykona następujące utwory:
L. van Beethoven – Sonata F-dur op. 24 „Wiosenna”
K. SzymanowskiMity op. 30
F. Waxman – Fantazja „Carmen”
S. Prokofiew – II Sonata d-moll


W dniach 20-23 maja 2003 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na Festiwal „Kocham Cię”, który odbędzie się na Deptaku Bogusława. W jego ramach zaprezentowane zostaną najbardziej znane i lubiane spektakle operetkowe i musicalowe: Wesoła wdówka, Skrzypek na dachu, Baron cygański oraz - podczas koncertu finałowego - popularny cykl Królowie operetki. Piękna muzyka, uczucia i trochę naiwne oderwanie od współczesnej, brutalnej rzeczywistości pozwalają spędzić niezapomniane chwile z operetką wśród uroczych szczecińskich kamieniczek.


Dnia 22 maja 2003 roku w Operze Bałtyckiej będzie miała miejsce polska premiera opery Wolfa-Ferrariego Il campiello (Placyk). Zobaczymy niemiecką wersję tego dzieła, przygotowaną przez samego kompozytora (prapremiera odbyła się w mediolańskiej La Scali w roku 1936, w wersji włoskiej). Premiera doszła do skutku dzięki współpracy Opery Bałtyckiej z Akademią Muzyczną w Hanowerze, której studenci wystąpią na scenie. Prezentacje tego nieznanego w Polsce, pogodnego, opartego na komedii Goldoniego dzieła odbędą się w ramach Gdańskiej Wiosny Muzycznej.


Ogólnopolski Turniej Chórów Legnica Cantat odbędzie się w dniach 23-25 maja 2003 roku w Legnickim Centrum Kultury. Turniej Chórów zainicjowany został przez nieżyjącego już, legnickiego dyrygenta i animatora ruchu muzycznego, Henryka Karlińskiego. Główną nagrodę Turnieju stanowi Lutnia im. Jerzego Libana z Legnicy. W latach 1967-1986 była to Brązowa Lutnia, którą otrzymał na własność chór Politechniki Szczecińskiej pod dyrekcją Janusza Szyrockiego. W latach 1987-1996 chóry ubiegały się o Srebrną Lutnię, którą ostatecznie zdobył chór "Collegium Musicum" z Olsztyna pod dyrekcją Janusza Wilińskiego. Obecnie przedmiotem rywalizacji jest Złota Lutnia im. Jerzego Libana z Legnicy, podobnie jak dotychczas, stanie się ona własnością zespołu, który zdobędzie ją w Turnieju trzykrotnie.


Katowicka Filharmonia Śląska zakończy Sezon Artystyczny 2002/2003 koncertem w dniu 23 maja 2003 roku. W wykonaniu solistów - Moniki Sikorskiej-Wojtachy (fortepian), Ewy Biegas (sopran), Magdaleny Spytek (alt), Pawła Sobierajskiego (tenor) i Macieja Bartczaka (bas) oraz Chóru Filharmonii Ślaskiej i Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jana Wincentego Hawela zabrzmią utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta: Divertimento D-dur KV 251, Serenada "Eine kleine Nachtmusik" KV 525, Koncert fortepianowy C-dur KV 467 i "Vesperae sollenes de confessore" C-dur KV 339.


W dniu 23 maja 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej w ramach cyklu koncertów Laureaci wystąpi włoski pianista Alberto Nose, laureat V nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie w 2000 roku. Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka, laureata „Srebrnego Klucza Wiolinowego” – II nagrody III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku w 2002 roku wykona IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 L. van Beethovena. Ponadto usłyszymy I Symfonię f-moll D. Szostakowicza.


Denyce Graves (mezzosopran) - słynna, ciemnoskóra śpiewaczka - wystąpi w partii tytułowej w Carmen Georgesa Bizeta w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w dniach 25 i 27 maja 2003 roku.
Graves, urodzona w Waszyngtonie, studia wokalne odbywała w amerykańskich uczelniach muzycznych. Od 10 lat robi karierę na największych scenach operowych i estradach świata. Do największych jej kreacji należy partia tytułowej bohaterki w Carmen Bizeta, gdzie partnerowali jej Plácido Domingo i Roberto Alagna. Jest laureatką wielu nagród muzycznych, m.in. Nagrody im. Marian Anderson.


Dnia 30 maja 2003 roku Filharmonia Narodowa zakończy Sezon artystyczny 2002/2003 wykonaniem Polskiego requiem Krzysztofa Pendereckiego. Utwór zabrzmi w interpretacji m.in. Jadwigi Rappé (alt), Ryszarda Minkiewicza (tenor) i Piotra Nowackiego (bas) oraz Chóru i Orkiestry Symfonicznej FN pod dyrekcją Antoniego Wita.


Na wieczór muzyki amerykańskiej z „polskimi akcentami” w dniu 30 maja 2003 roku zaprasza Filharmonia Łódzka. Na początku zabrzmi Koncert Warszawski Richarda Stewarta Addinsella, kompozytora głównie muzyki filmowej; jego koncert fortepianowy ma również „filmowe korzenie”. Powstał początkowo jako partytura muzyki do filmu wojennego Dangerous Moonlight - historii o polskim lotniku, który uciekł z kraju, by walczyć w bitwie o Anglię. Kolejny Koncert fortepianowy Leroy'a Andersona z 1953 roku znajduje się na pograniczu muzyki poważnej i rozrywkowej, jak przystało na kompozytora współpracującego przez lata ze znaną Boston Pop Orchestra. Kluczowym punktem koncertu będzie musical West Side Story Leonarda Bernsteina, z którego wybrano tym razem suitę tańców. Wieczór zamknie poemat symfoniczny webOrchestra Jerzego Sapieyevskiego, mieszkającego w USA polskiego kompozytora muzyki teatralnej, baletowej (m.in. dla Washington Ballet w Kennedy Center) oraz długiej listy kompozycji kameralnych i symfonicznych. Obecnie Sapieyevski jest dyrektorem Laboratorium Działań Multimedialnych Uniwersytetu w Waszyngtonie oraz profesorem American University. W wielu swoich partyturach rezerwuje ważne miejsce dla syntezatorów, przewiduje także współpracę komputerów i „żywych” wykonawców. Poemat webOrchestra jest przeznaczony na orkiestrę symfoniczną. Stanowi część większego projektu zakładającego w przyszłości wykonanie utworu w tym samym czasie przez muzyków z różnych stron świata przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają dziś komputery i Internet.
Utwory usłyszymy w wykonaniu polskich artystów związanych dziś ze Stanami Zjednoczonymi - pianisty Adama Wodnickiego i dyrygenta Piotra Dąbrowskiego w towarzystwie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej.


W dniu 31 maja 2003 roku w dniu premiery Don Giovannigo w Los Angeles Opera, w CANAL+ zostanie pokazany film dokumentalny W cieniu Don Giovanniego w reżyserii Rafaela Lewandowskiego.
W dniu 8 grudnia 2002 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się premiera najnowszej inscenizacji Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta, pod batutą Jacka Kaspszyka, w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Autorem scenografii był Boris Kudlićka, a kostiumy zaprojektował Arkadius, który czuwał również nad ich wykonaniem. Przedstawienie zostało zrealizowane w koprodukcji z operą w Los Angeles, której dyrektorem artystycznym jest światowej sławy tenor Placido Domingo.
CANAL+ zrealizował film, który jest kroniką ostatnich dwóch tygodni prac przed premierą. Twórcom dokumentu udało się zajrzeć za kulisy, pokazując widzom tajniki realizacji przedstawienia operowego. Jak powstaje opera? Ile osób jest w to zaangażowanych? Jak koordynuje się pracę techników i artystów tworzących przedstawienie? Głównym zamysłem filmu Lewandowskiego jest ukazanie codziennej pracy ludzi zaangażowanych w stworzenie inscenizacji, odsłonięcie kulisów świata mało dostępnego nie tylko dla przeciętnego człowieka, ale również dla stałego bywalca opery. Ostatnie dwa tygodnie przed grudniową premierą Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta reżyser spędził praktycznie wyłącznie w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Aby jak najbardziej zbliżyć się do ekipy, nie zakłócając jednocześnie rytmu jej prac, filmował samodzielnie małą kamerą umożliwiającą mu mobilność i zapewniającą dyskrecję. Dokument ma formę kroniki przedstawiającej końcowe etapy powstawania spektaklu. Głównymi osobami, na których Lewandowski skupia swoją uwagę są: dyrygent Jacek Kaspszyk, reżyser Mariusz Treliński i projektant kostiumów Arkadius. Filmując ich podczas prób, skoncentrowanych na pracy, Lewandowski próbuje zrozumieć i bez słowa komentarza przekazać zamysł artystyczny nowej interpretacji arcydzieła Mozarta.
Przy realizacji Don Giovanniego pracowało kilkadziesiąt osób. Tak jak w przypadku wszystkich przedstawień Opery Narodowej, cała dekoracja i wszystkie kostiumy powstały na miejscu. Teatr Wielki jest, jak się okazuje, samowystarczalną manufakturą zatrudniającą mistrzów: stolarzy, szewców, farbiarzy, krojczych, krawców, perukarzy i wielu innych specjalistów. Lewandowski podgląda ich pracę, krok po kroku odsłania złożony łańcuch działań, w efekcie których powstaje inscenizacja. Pokazuje również skomplikowaną stronę techniczną takiego przedstawienia, jego rozmach i skalę.